Azért belegondoltatok a sztoriba?
Mondjál le önként és dalolva a mnyp-i megtakarításról (... mert különben nem leszel jogosult az állami 75%-ra) --> azzal magyarázva, hogy az államkötvényeket
bevonva (megsemmisítve, tehát az állam nem adósod többé) csökkenthető az államadósság.
Ezt szerették volna elérni az EU-nál. Ezzel az eredeti cél teljesítve.
A havi befolyó 24%-os "nyugdíjadó" szabadon felhasználható,és ha nem változik, akkor 2012-töl adót nem lehet nyugdíjra felhasználni.
Mivel adóról van szó, aki az államiba visszamegy , az sem szerez további jogosultságot.
Ezzel akár tehermentesítve lesz az állami rendszer.
A fennmaradó befektetési jegyeket nagyobb csomagokban értékesítenék, majd valamilyen jővőben meghozott szabályozás szerint.
Kisbüfik nem (a nagy csomagok miatt) , hanem csak intézmények fognak hozzájutni, (ki tudja még milyen kritériumnak kell megfelelnie), s valószínű, hogy
pár évig nem adhatják el. Viszont eszközként fel tudják mutatni, talán. Gondolom én.
A részvényeket pedig eladnák a kisbüfiknek (100 milliárdot persze nem tudnának felszívni, ezt mutatja a CIG 10 milliárdos kibocsájtása 20 %-os diszkonton).
" ha piaci áron lehet jegyezni, akkor ennek mi értelme lenne, hiszen a nagy papírokhoz a tőzsdén is könnyen hozzá lehet jutni.
Másfelől, ha valamiféle diszkontot alkalmaznak a jegyzéskor, akkor vajon ki fizeti vagy írja le az ebből adódó vagyonvesztést?"
--> Nekem ebből az jön le, hogy vagy nincs elgondolás arról, hogy mi fog történni ezzel a csomaggal,
vagy pedig továbbgondolom , és ez a lehetőség merül fel bennem:
Egy kis részét felkínálják a piaci áron. Aki mohóságában egy kis haszon reményében és/vagy "nemzeti hozzájárulás" cimén ("álcáján") venni akar belőle , az adakozhat az államnak.
Tehát egyrészt lemondasz a jövőbeni nyugdíjad alapjáról, amikor áttérsz az államiba (az államkötvény államadósságot csökkent,tegyük fel hogy ez még elfogadható ,
ezért most csak beszéljünk a részvény szeletről) majd pénzt adsz ki valamire( felkínált részvénycsomag) ami a tied volt, és önként lemondtál róla.
És örülsz majd mint majom a farkának, ha profitot realizálsz rajta, ami után leadózol 16%-t.
Azért ez már a vicc kategória.
De nézzük a részvénycsomag nagyobb részét ami az állami kézbe kerül:
Ha rosszmájú lennék, azt mondanám:
Ki lehet egy részét utalni jelképes összegért, pl annak aki hűen, (gondolkodás nélkül?) szolgálja az államot.
A fennmaradó rész? Na ebből lehet osztogatni. Lehet árfolyamot karbantartani. Pl árfolyamot leszoritani: aki a rendszeren kívül van, annak a portfolió értékét csökkenteni, aki pedig benn van, a portfolio értékcsökkenését
további kiutalással kiigazitani.
De ne legyek olyan rosszindulatú:
Ha annyira korrekt a kormány: vonja be az állampapírokat azoktól akik arra önként felhatalmazzák (adósságcsökkentés,ezzel teljesítve az EU-s célt ),és ne nyúljon a részvénycsomaghoz, és a
befektetési jegyekhez. HAGGYJA MEG A PÓGÁRNÁL. NE AKARJA ÚJRAELOSZTANI. NE AKARJA ÚJRA MEGVETETNI.
Megmarad a tisztán részvény , vagy bef jegy alapú KOCKÁZATOSNAK tartott mny pénztár.
( És milyen furcsa: értékpapírok között a legkevésbé kockázatosnak tartott mnyp által kezelt állampapirok megszűnnek.)
Most akkor lehet mutogatni , hogy ki csinál tőzsdét a nyugdíjpénztári megtakarításokból.
Mondjál le önként és dalolva a mnyp-i megtakarításról (... mert különben nem leszel jogosult az állami 75%-ra) --> azzal magyarázva, hogy az államkötvényeket
bevonva (megsemmisítve, tehát az állam nem adósod többé) csökkenthető az államadósság.
Ezt szerették volna elérni az EU-nál. Ezzel az eredeti cél teljesítve.
A havi befolyó 24%-os "nyugdíjadó" szabadon felhasználható,és ha nem változik, akkor 2012-töl adót nem lehet nyugdíjra felhasználni.
Mivel adóról van szó, aki az államiba visszamegy , az sem szerez további jogosultságot.
Ezzel akár tehermentesítve lesz az állami rendszer.
A fennmaradó befektetési jegyeket nagyobb csomagokban értékesítenék, majd valamilyen jővőben meghozott szabályozás szerint.
Kisbüfik nem (a nagy csomagok miatt) , hanem csak intézmények fognak hozzájutni, (ki tudja még milyen kritériumnak kell megfelelnie), s valószínű, hogy
pár évig nem adhatják el. Viszont eszközként fel tudják mutatni, talán. Gondolom én.
A részvényeket pedig eladnák a kisbüfiknek (100 milliárdot persze nem tudnának felszívni, ezt mutatja a CIG 10 milliárdos kibocsájtása 20 %-os diszkonton).
" ha piaci áron lehet jegyezni, akkor ennek mi értelme lenne, hiszen a nagy papírokhoz a tőzsdén is könnyen hozzá lehet jutni.
Másfelől, ha valamiféle diszkontot alkalmaznak a jegyzéskor, akkor vajon ki fizeti vagy írja le az ebből adódó vagyonvesztést?"
--> Nekem ebből az jön le, hogy vagy nincs elgondolás arról, hogy mi fog történni ezzel a csomaggal,
vagy pedig továbbgondolom , és ez a lehetőség merül fel bennem:
Egy kis részét felkínálják a piaci áron. Aki mohóságában egy kis haszon reményében és/vagy "nemzeti hozzájárulás" cimén ("álcáján") venni akar belőle , az adakozhat az államnak.
Tehát egyrészt lemondasz a jövőbeni nyugdíjad alapjáról, amikor áttérsz az államiba (az államkötvény államadósságot csökkent,tegyük fel hogy ez még elfogadható ,
ezért most csak beszéljünk a részvény szeletről) majd pénzt adsz ki valamire( felkínált részvénycsomag) ami a tied volt, és önként lemondtál róla.
És örülsz majd mint majom a farkának, ha profitot realizálsz rajta, ami után leadózol 16%-t.
Azért ez már a vicc kategória.
De nézzük a részvénycsomag nagyobb részét ami az állami kézbe kerül:
Ha rosszmájú lennék, azt mondanám:
Ki lehet egy részét utalni jelképes összegért, pl annak aki hűen, (gondolkodás nélkül?) szolgálja az államot.
A fennmaradó rész? Na ebből lehet osztogatni. Lehet árfolyamot karbantartani. Pl árfolyamot leszoritani: aki a rendszeren kívül van, annak a portfolió értékét csökkenteni, aki pedig benn van, a portfolio értékcsökkenését
további kiutalással kiigazitani.
De ne legyek olyan rosszindulatú:
Ha annyira korrekt a kormány: vonja be az állampapírokat azoktól akik arra önként felhatalmazzák (adósságcsökkentés,ezzel teljesítve az EU-s célt ),és ne nyúljon a részvénycsomaghoz, és a
befektetési jegyekhez. HAGGYJA MEG A PÓGÁRNÁL. NE AKARJA ÚJRAELOSZTANI. NE AKARJA ÚJRA MEGVETETNI.
Megmarad a tisztán részvény , vagy bef jegy alapú KOCKÁZATOSNAK tartott mny pénztár.
( És milyen furcsa: értékpapírok között a legkevésbé kockázatosnak tartott mnyp által kezelt állampapirok megszűnnek.)
Most akkor lehet mutogatni , hogy ki csinál tőzsdét a nyugdíjpénztári megtakarításokból.
magánnyugdíjpénztárban maradóknak
Először is furcsa nekem, hogy 12 év elteltével kezdenénk vitatkozni egy rendszerről, hiszen eddig senki nem emelte fel a szavát, hogy milyen káros és rossz. Azt látni lehet, hogy a FIDESZ sem ezért tette most. Az előzmények, a kapkodás, az átgondolatlanság egyértelműen erre mutat, az hogy most mindenféle fedősztorit, illetve UTÓLAGOS okot (pl. államadósság) kitalálnak kicsit parasztvakításnak tűnik.
Ráadásul a nyugdíj téma pont egy hosszútávú kérdés, ahol 15-20 év felkészülés szükséges, ha változtatni akarunk, vagyis a rendszert nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni egy bizonyos társadalmi csoport súlyos érdeksérelme nélkül.
1998-ban ez a folyamat indult el a nyugdíjrendszer fenntarthatósága érdekében, vagyis a nyugdíjjárulékok bizonyos részének magánszámlára helyezése fejében a jövőben (15 év múlva – ebből telt el 12 év) az államnak kevesebb nyugdíjat kell fizetnie, ezáltal csökkentve az akkori költségvetésekre nehezedő kötelezettségeket.
Az, hogy a rendszer szabályozása hogy alakult, a hozamok a szabályok miatt mekkorák, ennek megvitatása már NEM KÉPEZNÉ e topik tartalmát, mert szorosan nem kapcsolódik hozzá. A hibás kormányzati döntéseket lehet bírálni, de azok nem érintik a magánnyugdíjpénztári reform alapelvét.
Mint ahogy az sem, hogy a rendszer bevezetésével keletkező költségvetési lyukat 12 év alatt semelyik kormány nem foltozta be, nem tett lépéseket ennek érdekében, vagyis újból a kormányzati döntéseket kritizálnánk a mi lett volna ha kérdésekkel. (nem függhet ettől az alapelv megítélése, és soha nem is támadták ezért)
Az sem lehet indok, hogy mostanra derült ki milyen terheket jelent a rendszer, hiszen egyértelműen mérhető, kalkulálható volt a költségvetési bevétel kiesésé mértéke, ez nem zavarta a 98-tól kormányzó FIDESZ és az utána következő szoci kormányokat sem.
Így ennek feszegetésének sincs sok értelme, és mivel a 12 év alatt a rendszer nem kapott kézzelfogható, publikus kritikát semelyik politikai oldalról hihettük azt, hogy teljesen elfogadott és örök. Ezáltal és ennek hatására alakítottuk ki életberendezkedésünket, életvitelünket, hoztunk bizonyos döntéseket. (emiatt lett volna fontos, hogy ennek folytatására tényleges lehetőséget adott volna az állam)
12 évet haladtunk egy úton, amiről szűk két hónap alatt eldöntik, hogy mégsem jó, az ismert okok alapján, minősíthetetlen feltételeket és döntési helyzetet adva az állampolgároknak.
igen van elkeseredettség bennem ezt látva – talán hiányzik:
a szakmai, társadalmi egyeztetés,
a nem kapkodó és improvizáló törvénykezés,
a megfelelő felkészülési idő meghagyása,
a tanulmányok,
a tényleges és fair döntési lehetőség a szabad választásra,
a változtatás jövőbeni hatásainak pontos és teljeskörű (ennyi idő alatt ez is lehetetlen) felmérése,
a hosszabbtávú gondolkodás a költségvetés tervezésében,
a kiadás-bevételi oldal figyelembevételével, azon elv, hogy ha a kiadás csökkentés lehetőséget ad, csökkentsük a bevételeket,
a kormányzati stílus és kommunikáció stb.
egyszóval e topik nem közgazdasági vitafórum lenne,
aki ellene van (így hirtelen a semmiből) az mnypt. rendszernek ne olvassa, nyugodtan kerülje el, hiszen nem térítés a célja a topiknak.
aki esetleg ingadózik, elolvashatja, de ne ez alapján döntsön, hanem saját meggyőződése alapján, hiszen a döntése következményét csakis ő viseli majd.
Ha szükséges volt a topik létrejötte az jó, ha meg nem, eltűnik ez is a süllyesztőben:).