Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
csendben 2013. 09. 30. 12:44
Előzmény: #1591  Hegyesi2
#1600
"Érdekes" egy olvasmány...
Akár 5% is lehet.(csendben)
Én nyertem! :-)
bigyula 2013. 09. 30. 12:41
Előzmény: #1598  kukutyinbenko
#1599
Elsőre "orbánváltás"-nak olvastam... :)
kukutyinbenko 2013. 09. 30. 12:37
Előzmény: #1596  kukutyinbenko
#1598
"A ormányváltás" helyesen a kormányváltás
" ez sem nem csalás" helyesen ez sem csalás
kukutyinbenko 2013. 09. 30. 12:35
Előzmény: #1591  Hegyesi2
#1597
" 2014+2% minimum! "

Várjuk ki a végét. A bázishatás miatt akár meg is lehet, de ugye a kormányváltás óta folyamatosan ekkora, sőt ennél nagyobb számokat tervezett a zseni és csapata, aztán a végére mínusz előjellel sikerült neki.
kukutyinbenko 2013. 09. 30. 12:31
Előzmény: #1593  Hegyesi2
#1596
Hát nem, ezt is rosszul tudod. A ormányváltás idejére már +1,1 körül volt az adat, és a második félévben egész +1.6 környékére ment fel. Szerinted ezek szerint a júniusban hivatalba lépett új kormány miatt :)
Ez volt a plafon, onnan folyamatos lecsorgás.
Emellett a 2011-2012-es adatokat visszamenőleg módosította a KSH, így tudtak 2013 elejére pluszos adatot produkálni. Gondolom ha a Fidesz csinálja ez sem nem csalás.
Törölt felhasználó 2013. 09. 30. 12:23
Előzmény: #1593  Hegyesi2
#1595
Ja látom, te nem az ÁHT hiányról beszéltél.

A GDP 2009-ben esett 6%-al nem 2010-ben. És emlékeztetnélek rá, hogy a balti országok ugyanebben az évben tizen %-okat szakadtak és még a németek is bő 5%-ot. Tudod, a válság miatt. 2010-ben nőtt a GDP.
Törölt felhasználó 2013. 09. 30. 12:21
Előzmény: #1593  Hegyesi2
#1594
Ne hazudj. A -6-7% az Orbánék terve volt, csak az EU nem hagyta, hogy osztogassanak. A terv, amit lehetett tertani -4.2% volt.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 30. 12:11
Előzmény: #1592  signal2
#1593
Csakhogy nem nulláról indult a kormány 2010-ben hanem -6.7%-ról.
signal2
signal2 2013. 09. 30. 12:03
Előzmény: #1591  Hegyesi2
#1592
Azaz szemléletesen 2013-ban talán sikerül a 2010-es reál GDP-t elõállítani.
Mi az, hogy botlás?
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 30. 11:51
Előzmény: #1590  Törölt felhasználó
#1591
Igen a - 6.7% 2009-ben volt.2010,11,pluszos 2012 egy kis botlás,2013+ 0.5-0.9% 2014+2% minimum!
link
Törölt felhasználó 2013. 09. 28. 07:49
Előzmény: #1585  Hegyesi2
#1590
link1:
akkor most már 10 éve toporgunk egy helyben (csak már méginkább) lásd: ksh: link

link2:
bizony, egyre több a komcsi típusú (sőt attól rosszabb) közmunka (bár egy ilyen komcsi kormánytól nem is lehet mást várni), meg a külföldre menekült munkaerő... de azon kívül :D

link3:
Az első sortól már nem is érdemes továbbmenni, mert önmaga "igazolja" a minden "szigorúan monoton nő elvet" :DD
-6.7%
+1.3%
+1.6%
-1.8% Ez aztán a növekedés!!

Munkanélküliségi ráta:
10.0%
11.2% Ez sem monoton javulás.
10.9%
10.9%
És mi van a külföldi munkával, közmunkával... anélkül.

Kisker mérleg:
-5.0%
-2.5%
+0.2%
-1.8%
Hát bizony a szinte folyamatos csökkenés is milyen pozitív adat. :DD (Akkor a rezsicsökkentés és ennek az inflációra való hatását már meg sem kell említeni.)

79.8%
81.4%
80.6%
79.0%
Eddig tartott kifújt a potyalóvé, most már le is vették az államadósságnyomásmérőt, ami már folyamatosan rossz adatokat mutat.
De nem baj, mert az index csinált egyet ingyen. :D
link
most csak 81,41-et muatat, ami ugye szintén "hatalmas javulás"? :DDD

Mindegy - tehát -, hogy mit olvasol, ha az adatokat olvasod és értelmezed és nem a hozzátartozó propagandát olvasod csak. :D

Törölt felhasználó 2013. 09. 27. 18:31
Előzmény: #1585  Hegyesi2
#1589
Egy kis olvasni való:
link
csendben 2013. 09. 27. 17:24
Előzmény: #1585  Hegyesi2
#1588
"A magyarázat az,hogy nem csak az atv-t kell nézni. :) "

Ebben teljesen igazad van!
Ebben a rohanó világban nem árt elolvasni a legfrissebb híreket,nehogy idejétmúlt linkkel dobálózzon valaki....
Segítek,mert látom elsiklottál felette!

link
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 27. 16:51
Előzmény: #1586  Törölt felhasználó
#1587
Egyszer már kifejtettem a véleményemet,be kell érned ennyivel.Ha valami kimaradt sajnálom. :)
Törölt felhasználó 2013. 09. 27. 16:43
Előzmény: #1585  Hegyesi2
#1586
"2013-ról meg kár beszélni"

Ugorj neki még egyszer és próbáld megérteni mit írtam.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 27. 16:28
Előzmény: #1583  Törölt felhasználó
#1585
A magyarázat az,hogy nem csak az atv-t kell nézni. :)
link
link
link
2013-ról meg kár beszélni,nincs végleges adat,előrejelzések szerint + 0.5-0.7% lesz.
csendben 2013. 09. 27. 14:50
Előzmény: #1583  Törölt felhasználó
#1584
Már megint terelni próbálod.
Nem fog sikerülni! :-)
Törölt felhasználó 2013. 09. 27. 14:35
Előzmény: #1578  Hegyesi2
#1583
Már megint "tévedsz". (Nem akarom másképp jellemezni)
A vita alapja ez volt:

"Annak nem kellett volna úgy lenni,de a zseni csapatodnak majdnem sikerült összehozni.
/országbedöntés/"

Erre írtak neked hogy még Orbán Viktor is elismerte hogy nem így volt.
Ezután írtuk meg neked, hogy a kormányváltás óta folyamatosan romlik az a kormányváltás előtti állapot (valami magyarázatnak lenni kell a helyzetre)
Én írtam egy példát hogy a 2010-es adatok mennyit romlottak 2011 és 2013 között:))
wgl 2013. 09. 27. 14:13
Előzmény: #1576  kukutyinbenko
#1582
Rövid idő alatt észrevettem: csak egy kis hazudós fideszhívő, akinek tök mindegy mi van: a fidesz az vallás neki.
Nem veszi észre: kilopják a zsebiből a pénzt, naponta szembeköpik de ő elmegy és vidáman dalolva a fideszre szavaz.

Eek menthetetlenek.

Kár is velük egy mondat csere is.
Törölt felhasználó 2013. 09. 27. 12:31
Előzmény: #1579  csendben
#1581
Ő önszorgalomból és hitből nyomja.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek