A hidrogént a kőolaj feldolgozása során az üzemekben használják fel. Eddig is volt Hidrogén üzem Százhalombattán, de az földgázból állított elő hidrogént. Ez az üzem villamosenergiával fog működni, és szerintem a nyári napenergia túltermelés közeli állapotban, - amikor olcsó, vagy fizetnek azért, hogy elhasználd a villamos energiát - lesz kifizetődő, de a termelése jóval kisebb lesz, mint a meglévő hidrogén üzemeké. Az is célja lehet az ilyen üzemeknek, hogy a nyári fölösleges napenergiát felzabálják, és stabilizálják a rendszert.
Mondjuk pestre nem vennék teslát, mert ez itt dodgempálya, és vidékre sem, mert ott a távolságok, tölthetőség, traktorok. Amúgy a tesla önmagába jó lehet, és most megnéztem, elég jól tartja az árát, és elmegy több százezer km. De nem néz ki olyan jól a csomitartóba a betonkeverő.....:)), szóval nem egy jó magyar munkásautó. (de szép és jó, de még olyan idegen)
Értem én , hogy vívanyajutó, meg hidrogénes is, esetleg kukás kocsi meg az olaj ár is emelkedik, magas lesz az oszti, de a rv ára mikor fog megindulni? Mondjuk felfelé! :) Közben a PTO 17040-en .
Én már 2020-ban is írtam, hogy a hidrogén egy jó lehetőség a MOL-nak. A tárolása és forgalmazása technológiailag nagyon közel áll, ahhoz amit ma csinálnak. Ráadásul azóta megvették az Alteot. Lehet a Panenergy lesz a következő. Teherszállításban és tömegközlekedésben, értve ez alatt a légi, tengeri, közúti forgalmat gyakorlatilag az egyetlen valóban reális alternatíva. Max. a városokon belül tudom elképzelni az elektromos nehéz gépjárművek térnyerését. Ugyanakkor személyközlekedésben is, ha a hosszútávú utakat nézem, ott is inkább a hidrogén lehet a megoldás. Tehát az elektromos járművek elsősorban a városi közlekedés megreformálására valók. Évek óta ezen a véleményen vagyok.
Ez a hidrogén vonal nagyon bíztató. Energiát tárolni hidrogén gyártással. Az olajfinomító meg még sok 10 évig nagy üzlet, rengeteg terméket gyártanak ott nem csak benzint. Ha meg kevesebb benya kell a jövőben, akkor a melléktermékek árait felviszik az égbe ..ugyanugy nyereséges lesz a MOL.
No, de ez sem az, amire a tömegek váltani fognak. A legtöbb vásárló a használt benzinest/dízelt keresi továbbra is. Az új autó sem merül fel, nem hogy a hibrid vagy a tisztán elektromos, amik plussz millákat jelentenek vásárláskor. Normális méretű új elektromos, amibe 2 főn felül még beférne valaki szükség esetén, nincs 12 misi alatt. Igazából rendes, hálózatról tölthető hibrid sem nagyon. A mercit meg inkább hagyjuk, mert az meg hagyományosan sem az átlagember autója!
Mi 3 hónapja vettünk egy új plug-in hybrid Mercit a feleségemnek, ami elmegy egy töltéssel 70-110km-t. Az esetek jelentős részében villannyal megy, jelenleg 1.9l/100km-en áll az üzemanyagfogyasztási átlag, amikor hosszabbat kell menni, ott a benzinmotor is. Persze ebben van minden technológia (villany, akksi, belső égésű motor), ami szervizigényesebb lehet, de ha ezek jól kiforrják magukat, én ebben látnám az aranyközéputat.
Még egy dolog a villanyautózás és a MOL (de írhatnék más hasonló profilú vállalatot) kapcsán:
Azt az egyet ne felejtse el senki, hogy a villanyautót tölteni kell. Méghozzá a leginkább és a leggyorsabban hosszú utazások alatt, főként autópályán. Jelenleg a töltőállomás üzemeltető hálózatok rendelkeznek potenciálisan a legjobb infrastruktúrával ebben a tekintetben. Ott van az áram, ott van a létesítmény, ott van az étterem/büfé/kiskereskedelmi egység egy helyben az autópályák közepén. A MOL csoportnak ma van nagyságrendileg 2400 (éppen a Lengyel terjeszkedés lezárásaként megszűnik itthon pártucat kút) töltőállomása, van egy egészen jó nemzetközileg átjárható fejlődő villanyautó töltőhálózata és 1200 fresh Cornere óriási nyereséggel. A nem-üzemanyag értékesítés marzsa 35-40% körül alakul.
Nyugodtan össze lehet kötni ezeket a pontokat és kiderül, hogy a következő évtized közepén-végén már rég nem a kőolajtermék lesz a húzóágazat, hanem a vegyipar mellett a kiskereskedelem.
Szerintem a kölcsönzős sztori szalagcímnek jó, de a valóságban árnyaltabb a dolog. Nagyon nyomott áron kapták az autókat, iszonyatosan sokat mentek velük, sok autóval Ubereztek meg futárkodtak pont azért amit írtál (az üzemanyagot -töltést- a bérlő fizette) és most az árcsökkentések betettek az eladhatóságnak. Bérlős autónál valószínűleg fokozottan érvényesül, hogy az alacsony km költség miatt sokkal többet mennek velük.
Magánszemélyeknél az általad vázolt matekkal az a baj, hogy a 15-20 milliós villanyautónak felszereltség, teljesítmény tekintetében nem a 6-10m forintos benzines az alternatívája.
Nagyon egyszerű a dolog: Van egy kategória ahol van felára a villanyhajtásnak, ez jellemzően a 12-15m HUF alatti árkategória. Ott árelőnnyel indul a benzin/dízel amit aztán fogyasztás és használat függvényében vagy kiautózol vagy nem. A 15-20 milliós kategóriában az a helyzet, hogy sokszor eleve árelőnnyel indul a villanyos, nincs mit behozni.
A másik a futás. Szerintem évi 15 ezres futásnál vagy az alatt nincs értelme anyagi szempontból a villanynak, legfeljebb a kényelem miatt ami meg mindenkinél máshogy forintosítható.
Saját példám, hogy vettem egy Model 3-at újonnan 15m-ért, amiből akkor legfeljebb egy alacsonyan felszerelt 320i-t vagy C200-at lehetett volna vásárolni, tehát eleve nem volt mit ledolgozni. Hasonló felszereltséggel már belekarcoltak volna a 18-20m-ba. Támogatást most szándékosan nem is veszem bele a számolásba, mert az vagy van vagy nincs, vagy megkapja valaki vagy nem (nálunk...). Ezt a kocsit most 11m-ért veszik meg tőlem úgy, hogy a családon belül már elkelt és ismerősi körből is lenne aki átveszi. Most néztem egy 320i-t ami fél évvel újabb, mint az enyém és 40e-rel kevesebb benne a km, azt árulják 12-ért.
2.5 év alatt mentem 75e km-t. Vettem rá egy szett téli gumit, 850e Ft volt az össz töltési költségem (töltési veszteséget, nyaraláskori fizetős töltéseket is beleszámolva), 0Ft volt a szervizköltségem. Télen meleg kocsival indulok, nyáron hűvös vár a parkolóban. Hogy ezután mi lesz azt nem tudom, de heti 3 nap kb 5 órát kell parkolnom a belvárosban így havi 36e Ft parkolási díj marad a zsebemben. A 320i valós fogyasztása jó esetben 7.5l/100km, azzal szemben spóroltam kb 2m Forintot. Nem ettől fog megtérülni.
Mindezek ellenére azt gondolom, hogy nem kell és nem való mindenkinek a villanyautó, az olajcégeket pedig még nagyon sokáig nem fogja fenyegetni. A következő 15-20 évben még nőni fog az olaj utáni kereslet és utána sem megszűnni fog. Én úgy gondolom, hogy a fosszilis üzemanyag a szállítmányozásban, tömegközlekedésben, légi és vízi közlekedésben ebben az évszázadban sem biztos, hogy leváltásra kerül. A személyi közlekedésben pedig évtizedekig együtt fog létezni az alternatív hajtással. A sajtónak és a politikusoknak persze az az érdeke, hogy ebben is éket verjen a társadalom rétegei közé, holott semmi szükség azzal foglalkozni, hogy a másik ember milyen autót vezet.
Ennyi idő alatt ezek a vállalatok rég átalakulnak vegyipari és kereskedelmi cégekké, így nem kell őket félteni.
Valahonnan elvonják azt a pénzt fáj nekik de az autóról nem mondanak le lemondanak másról cserébe bár nekem meggyőződésem hogy a városba is könnyebb közlekedni
Valahonnan elvonják azt a pénzt fáj nekik de az autóról nem mondanak le lemondanak másról cserébe bár nekem meggyőződésem hogy a városba is könnyebb közlekedni
Valahonnan elvonják azt a pénzt fáj nekik de az autóról nem mondanak le lemondanak másról cserébe bár nekem meggyőződésem hogy a városba is könnyebb közlekedni
Valahonnan elvonják azt a pénzt fáj nekik de az autóról nem mondanak le lemondanak másról cserébe bár nekem meggyőződésem hogy a városba is könnyebb közlekedni
MOLly tulajok topikja
Ha az Otisoknak is van gyűjtőtopikja, ne aprózódjanak el apró témákba a Mollysok se.