Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2016. 05. 01. 17:17
Előzmény: #3432  Bekre_Pal
#3440
Bizarr diplomagyár épült Sümegen Isten és az MNB támogatásával link
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 09:52
Előzmény: #3436  Törölt felhasználó
#3439
megjött a troll
pfff
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 09:51
Előzmény: törölt hozzászólás
#3438
+,+,+,+,+:))
-,-,-,-,-:))
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 09:47
Előzmény: #3436  Törölt felhasználó
#3437
Így kell ezt tökéletesíteni!
Minél nagyobb bosszúságot okoznak neked, annál érdekesebb az, amit elvégeznek!
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 09:34
Előzmény: #3434  Törölt felhasználó
#3436
wazze link
ezek az alakok ))))))))))))))))))))))
)))))))
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 04. 27. 09:28
Előzmény: #3434  Törölt felhasználó
#3435
Így biztos nem! :link :)
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 09:19
Előzmény: #3431  Törölt felhasználó
#3434
durva dolgok ezek.... így nem fognak választásokat nyerni az is tuti!
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 04. 27. 09:13
Előzmény: törölt hozzászólás
#3433
:)))))))))))
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2016. 04. 27. 09:02
Előzmény: #3431  Törölt felhasználó
#3432
elég durva, már bilincsben kellene érte menni

csubiláj meg hogy eltűnt
Törölt felhasználó 2016. 04. 27. 08:34
Előzmény: #3430  kismarton
#3431
27 milliót kapott a fundamentalista kamuegyetem-lovag az MNB alapítványaitól

Böngészve a Magyar Nemzeti Bank alapítványain keresztül szétszórt milliárdokat, gyorsan kiderül, hogy nem csak Matolcsy György rokonai és olyan Orbán Viktor-közeli oligarchák, mint Garancsi István vagy Mészáros Lőrinc jártak jól, kisebb összegek leeshettek kevésbé ismert szereplőknek is.

bersz@rás )))
kismarton 2016. 04. 25. 10:27
Előzmény: #3424  qrta
#3430
Egy aprósággal szeretném ezt kiegészíteni. A zsebtolvajlást és a bankrablást nem ugyanúgy büntetik. Illene a kettőt más elbírálás alá venni.
Törölt felhasználó 2016. 04. 25. 10:10
Törölt hozzászólás
#3429
signal2
signal2 2016. 04. 25. 10:04
Előzmény: #3423  _pampa_
#3428
Hej, de jól emlékszel a 6-10 évvel ezelőtti dolgokra!
Én mondjuk azért szoktam mostani dolgokat linkelni, mert az aktuális hírek között ezek találhatóak.
10 éve meg az akkori dolgokat linkeltem.
Törölt felhasználó 2016. 04. 25. 09:57
Előzmény: #3426  Törölt felhasználó
#3427
Meglepő védekezés: ezért költött ugyanarra a kiadványra minden MNB-alapítvány
2016. április 25. 09:41
link

Az utóbbi napokban sorra jelennek meg az újabb és újabb hírek arról, mire és mennyit költöttek az MNB alapítványai. Most kiderült, hogy egy szakmai kiadványt például azért kellett mindegyik alapítványnak külön megrendelnie havi 750 ezer forint plusz áfáért, mert azt nem lehetett sokszorosítani.

Már a múlt héten, amikor az MNB alapítványai nyilvánosságra hozták szerződéseiket, kiderült, hogy mindegyik alapítvány havi 750 ezer forint plusz áfát költött el arra, hogy Matolcsy György jegybankelnök unokatestvérének cégétől befektetési trendekről szóló kiadványt vásároljanak.

Az alapítványok most a hvg.hu-nak azzal védekeznek, hogy a Hazai és globális gazdasági és pénzügyi trendek című kiadvány szerzői jogvédelem alatt áll, sokszorosítása, terjesztése nem megengedett, így minden alapítványnak külön meg kellett azt vennie Szemerey Tamás érdekkörébe tartozó BanKonzult Kft.-től. Szerintük egyébként a kiadvány azért jó, mert segít a stratégiai döntések meghozatalában, alkalmas befektetési stratégiák kialakításához és folyamatos felülvizsgálatához.

Szemerey egyébként nem csak a BanKozulton keresztül jutott alapítványi közpénzekhez: New Wave nevű médiacége összesen 613 millió forintot kapott az alapítványoktól, és a szintén hozzá köthető Növekedési és Hitelbank is feltűnik a szerződő felek között.
Törölt felhasználó 2016. 04. 25. 07:55
Előzmény: #3424  qrta
#3426
ez van kiadva nekik
pampa terelései meg híressek
_pampa_ 2016. 04. 25. 07:52
Előzmény: #3424  qrta
#3425
nem,nem és nem!

én nem a "menetesítésről" írtam!
próbáltam macit szembesíteni önmagával!

mert maci szerint korrupció csak 98-2002 között és 2010-től létezik Magyarországon!

És ez nem igaz. Korrupció mindig is létezett, létezik és létezni is fog....,.

és az az üzleti szféra fő bűne....
qrta
qrta 2016. 04. 25. 07:39
Előzmény: #3423  _pampa_
#3424
Szeretném megkérdezni hogy meddig tart még az elmúltnyócévezés? Való igaz hogy az előző kormány is korrupt volt, de ez nem jogosítja fel az utána következőket ugyanerre. Minden fidesznyik azzal érvel hogy az előzőek is loptak. Most akkor már a következőknek is szabad? Akkor ez már bocsánatos bűn?
_pampa_ 2016. 04. 25. 07:24
Előzmény: #3422  Törölt felhasználó
#3423
maci

látod, csak lehull a lepel a valódi "énedről"
a bemásolt cikkeid jelentős része arról szól, hogy FIDESZ-es vagy fidesz-hez köthető, esetleg Orbánhoz köthető személyek, cégek mekkora állami megrendelést kaptak és ez KORRUPCIÓ!

nem is lenne ezzel baj, ha például a 6-10 évvel ez előtti időkből ugyanazt olvastam volna tőled.....

de mivel nem...
így csak két lehetőség lehetséges.
akkor nem volt korrupció....(na,ja emlékezzünk Medgyessyre!)

abból pedig ez következik....

esetleg a most sincsen csak mivel más körök férnek hozzá a pénzekhez ez téged hátrányosan érint és a magad egyszerű módján próbálod ezt megszüntetni.....kormányváltást szeretnél....
Törölt felhasználó 2016. 04. 25. 07:13
#3422
Mészáros Lőrinc, Matolcsy unokatestvére és a többiek: ők szakítottak az MNB pénzszórásán
link

re fityók
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 04. 20. 15:02
Előzmény: törölt hozzászólás
#3421
Vagy nem.Gyurinak elfogyott a puskapora,308.70.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek