Ezt írtam: "Ez persze a mikro és kisvállalatokra igaz. Első körben. De ők adják a piac jelentős részét."
A könyvelői munka bőven az egyszerű, monoton dolgok sokaságába sorolandó.
A NAV 2021-től minden számlát megkap. A könyvelőknek nem kell kézi számlákat felvinni, nem kell a felvitelt ellenőrizni (Bözsi elírta-e a számot), stb. A számlák "kezelése" szép lassan a múlt lesz. Beruházás vagy karbantartás? Eddig is a könyvelő kérdezte tőlem, mi van, ha a NAV kérdezi tőlem egy cégkapus üzenetben, amire belépve végigpötyögöm a havi számlákat?
Most azt mondod, hogy valami bonyolult, nem lehet automatizálni. És ha egyszerűsítik? Pl. most összevonják a bérbe épülő járulékokat. Ezzel egyszerűsítést is visznek a rendszerbe. Hiszen mondjuk a munkaerőpiaci járulékot nem mindenkinek kellett eddig fizetni, azaz "bonyolult volt (=tudnod kellett, hogy mondjuk Géza után kell fizetni, mert Ő rendes munkaviszonyos munkavállaló, Sanyi után viszont nem, mert Ő megbízásos), most ezt leegyszerűsítik, akitől járulékot kell vonni, azoknál minden esetben vonni kell.
Bonyolult volt, nehezebben automatizálható? Hát egyszerűsítik, és automatizálják.
Nem azt mondom, hogy innentől nem kell ember a számlákat átnézni, a munkavállalók béradatait felvinni, stb. De ami eddig mondjuk havi 50 óra volt, azt havi 5 órára levihetik. Amin eddig többen dolgoztak, több kézen átfutott (könyvelő kérdez engem, majd a válaszaimat még ő viszi fel - jövőben egyből én viszem fel, negyed annyi idő), az drasztikusan leegyszerűsödhet. Plusz mindezt egy olyan központi nyilvántartásba vihetik fel azonnal, ami a gombnyomás után mindent megcsinál, egészen odáig, hogy a bérlapot kiküldi a munkavállaló ügyfélkapu fiókjába, és kiküldi a bankba végvezetői jóváhagyásra az utalási megbízást.
Most pl. egy munkavállaló bejelentéséhez minden személyes adatát ki kell tölteni. El tudsz képzelni egy olyan bejelentést, ahol megadod a munkavállaló adóazonosítóját, majd rányomsz az "Adatbetöltés" nyomógombra, és a rendszer lehoz pár adatot, ami alapján a céges ügyintéző rá tud bökni a "Rendben, tényleg Őt vettük fel ma" gombra? Megad még pár adatot, és kész. Akár odáig, hogy a munkaszerződést is ez alapján állítja össze a rendszer és küldi ki az érintettek cégkapus és ügyfélkapus fiókjába, elektronikus aláírásra. A mostanihoz képest jóval egyszerűbb.
Bérszámfejtés: mi olyan bonyolult eset lehet, amit ne tudna egy rendszer kezelni? Jutalmat kapott? Jó, február 5-én Julika belép a cégkapuba, és végigbökdösi a dolgozók adatait a NAV-os előkészítő felületen, Gazsinak meg beírja, hogy kapott 5000 Ft jutalmat a januárra. Beteg volt? Ja, azt jelzi a rendszer, mert lekérte az orvosi e-nyilvántartást. Kiküldetésben volt? Julikának rá kell böknie a kiküldetés felvitele nyomógombra. Igen, van még munka, de csak az a kérdés, hogy 70 vagy 80%-ban automatizálható a jelenlegi rendszer.
Azért az egyszerűsítés, automatizálás nem ma kezdődött. Pl. az egyszerűsített cégbejegyzés se attól egyszerűsített, mert azt mondják rá, hanem mert sablonná tették.
Talán tavaly a beszámolók közzétételét is kötelezően sablonizálták.
Mindenhol megy az egyszerűsítés.
És ez egy irányba mutat: automatizálás.
Kulcs-Soft Nyrt
Hamarosan a BÉT-en lesz a Kulcs-Soft, és gondoltam már jobb lesz előre megbeszélni, ki hogyan áll hozzá.
1000 Ft-on a bevezetés. Remélhetőleg nem egy filaxia2 vagy keg2 lesz ebből, mindenesetre én bizakodom, így valószínűleg igyekszem hamar belevenni.
link
link