A Bloomberg értesülése szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj a Barátság vezetéken. A hírt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be kedden, öt nappal a leállás után. A vezetéken keresztül sem Magyarországra, sem Szlovákiába, sem pedig Csehországba nem érkezik olaj. E három ország elvben az EU-s olajembargó decemberi élesítése után is vehetne a vezetékből orosz olajat, mert a kormányaik szerint tengeri kikötő nélkül máshonnan nem tudnának szerezni. Az orosz Transznyeft azért állította le a szállítást, mert nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek. Az orosz bankokat érintő szankciók miatt nem sikerült az utalás az oroszok állítása szerint, az elküldött pénz visszaérkezett a számlájukra. A Transznyeft azt ígéri, hogy keresi a megoldást, hogyan tudná kifizetni az ukránokat. Magyarországon a magánkézben lévő autókba hatósági áron, 480 forintért lehet tankolni tavaly november óta. Ez jelentős kedvezmény az európai üzemanyagárakhoz képest. Az olcsóbb benzint és gázolajat a MOL azért képes biztosítani, mert az orosz olaj olcsóbb, mint a többi Európában hozzáférhető olaj. Amennyiben az orosz beszállítás megszűnik, akkor aligha lesz tartható az ársapka. Ráadásul üzemanyaghiány veszélye is fenyegethet, hiszen a MOL korábbi állítása szerint nincs mód gyorsan pótolni az Oroszországból érkező olajat más forrásból. A Barátság leállásáról megkérdeztük a MOL-t, hamarosan válaszol a cég a kérdéseinkre. 444
Az orosz Transneft: az Ukrtransnafta leállítja az orosz olaj szivattyúzását a Druzsba vezetéken keresztül Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába állítólag
Az üzemanyag jelentősége kifejezetten nagy, 6,46 százalékos a KSH által összerakott fogyasztói kosarában, így annak nagyobb mértékű áremelkedése a teljes inflációt meg tudja dobni. Ez történne most is, amennyiben piaci árral kalkulálnánk. Ha a KSH által figyelembe vett 6,6 százalékos üzemanyag-áremelkedés helyett a holtankoljak.hu adataiból adódó 70 százalékossal számolunk, akkor a teljes inflációs mutatóra nem 13,7, hanem 17,9 százalék jön ki. Mindez azt jelenti, hogy a lakosság számára fenntartott üzemanyag-árstop nélkül már júliusban közel 18 százalékos lett volna az infláció. Ez európai szinten is magas. Az Eurostat első becslése szerint (pdf) az eurózónában ennél nagyobb mutatót csak a balti államokban mértek.
Az üzemanyag jelentősége kifejezetten nagy, 6,46 százalékos a KSH által összerakott fogyasztói kosarában, így annak nagyobb mértékű áremelkedése a teljes inflációt meg tudja dobni. Ez történne most is, amennyiben piaci árral kalkulálnánk. Ha a KSH által figyelembe vett 6,6 százalékos üzemanyag-áremelkedés helyett a holtankoljak.hu adataiból adódó 70 százalékossal számolunk, akkor a teljes inflációs mutatóra nem 13,7, hanem 17,9 százalék jön ki. Mindez azt jelenti, hogy a lakosság számára fenntartott üzemanyag-árstop nélkül már júliusban közel 18 százalékos lett volna az infláció. Ez európai szinten is magas. Az Eurostat első becslése szerint (pdf) az eurózónában ennél nagyobb mutatót csak a balti államokban mértek.
Tréder Topik :o)
hát mindenkinek jó horgászatot! ))
link