"A brit részvétel nem csupán a politikai egyensúlyt torzíthatja el az új parlamentben, hanem jóvátehetetlenül alááshatja az EP jövőbeni döntéseinek érvényességét - állítja Alberto Alemanno, több egyetem EU-s joggal foglalkozó professzora. Az európai polgárok ötévente választanak képviselőket az EP-be. Amikor az Egyesült Királyság 2017 elején benyújtotta kérelmét a kétéves kilépési procedúra lebonyolítására, az EP megkezdte a felkészülést arra, hogy a szigetország a 2019-e szavazáson már nem küldi a parlamentbe 73 képviselőjét.
Az EU úgy döntött, hogy a 73 mandátum egy részét szétosztja bizonyos uniós tagállamok között, míg egy részüket fenntartja esetleg később csatlakozó országoknak. Ez azt jelenti, hogy a parlament létszáma 751-ről 705-re csökken, 27 képviselői helyet szétosztanak 14 tagállam között. Miután a britek maradhatnak, a tagországoknak dönteniük kellene arról, mit kezdenek a mandátumok újraosztásával.
Jogsértés
Ha a régi szabályt követik és marad a 751 fős EP, akkor bizonyos országok, például Svédország, Ausztria és Spanyolország kevesebb mandátumot kap, mint más hozzájuk hasonló népességű EU-tagországok. Ez sértené az európai jogot - figyelmeztet Alemanno. Ha azonban érvényben maradnak az új szabályok, azaz a 14 országnak joga lesz elosztani a korábbi brit képviselői helyeket, akkor felmerül a kérdés: mikor kezdhetik meg képviselői munkájukat.
A jövendő EP-képviselők azzal érvelhetnek, hogy megbízatásuk öt évre szól, ezért annak az új parlament felállásának napján, 2019. július 2-án kell kezdődnie. Másrészt az "ideiglenesen" megválasztott brit képviselők is ötéves mandátumot kapnak, amihez ragaszkodhatnak, következésképpen előállhat egy olyan időszak, amikor az EP tagjainak száma 778 lesz. Ez is sértené az európai jogszabályokat.
Politikai bomba
A jogi zűrzavart politikai bizonytalanság egészítheti ki. A brit szavazóknak jelentős befolyásuk lenne arra, hogy befolyásolják az uniós döntéshozatalt. Hogyan lehet megmagyarázni az francia, a lengyel vagy más uniós polgároknak, hogy olyanok szólnak bele az EU dolgaiba, akik hamarosan kívül kerülnek az unió falain? - tette fel ezzel kapcsolatban a költői kérdést Manfred Weber, az Európai Néppárt (EPP) európai bizottsági elnökjelöltje.
Nem véletlen, hogy ezt pont ő teszi szóvá, ugyanis a jelenlegi közvélemény-kutatások szerint a brit Munkáspárt 38 képviselőt küldhet a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetségébe, az EPP fő ellenfelébe, miközben a tory EP-képviselők nem az EPP-t fogják erősíteni. Ez rontaná Weber megválasztásának esélyeit.
Nagyobb a baj, ha maradnak?
Peter Ceretti, az EIU kutatóintézet elemzője szerint a britek részvétele már a választási kampány idején eltorzítaná a politikai diszkurzust. Az EU előtt álló feladatokról átkerülne a hangsúly az euroszkeptikus pártok témáira. Az Egyesült Királyságban az EP-választások részvételi aránya soha nem lépte túl a választásra jogosultak 40 százalékát. Ráadásul a mérsékelt jelöltek nehezebben győznék meg szavazókat a részvételről, mivel a mandátum, amiről dönthetnek csak néhány hónapra szól. A radikális jelöltek viszont begyűjthetik az összes tiltakozó szavazatot.
A szakértők szerint még zűrösebb lenne a helyzet, ha a szigetország valahogy az EU tagja maradna. Ebben az esetben a brit EP-képviselők a brit társadalom torzképét jelenítenék meg a parlamentben. Egy olyan szavazóbázisét, amelyre alapozva képviselőik - a többi európai populista párt politikusaival együttműködve - bajkeverőként vehetnének részt az Európai Parlament munkájában."
Az EU úgy döntött, hogy a 73 mandátum egy részét szétosztja bizonyos uniós tagállamok között, míg egy részüket fenntartja esetleg később csatlakozó országoknak. Ez azt jelenti, hogy a parlament létszáma 751-ről 705-re csökken, 27 képviselői helyet szétosztanak 14 tagállam között. Miután a britek maradhatnak, a tagországoknak dönteniük kellene arról, mit kezdenek a mandátumok újraosztásával.
Jogsértés
Ha a régi szabályt követik és marad a 751 fős EP, akkor bizonyos országok, például Svédország, Ausztria és Spanyolország kevesebb mandátumot kap, mint más hozzájuk hasonló népességű EU-tagországok. Ez sértené az európai jogot - figyelmeztet Alemanno. Ha azonban érvényben maradnak az új szabályok, azaz a 14 országnak joga lesz elosztani a korábbi brit képviselői helyeket, akkor felmerül a kérdés: mikor kezdhetik meg képviselői munkájukat.
A jövendő EP-képviselők azzal érvelhetnek, hogy megbízatásuk öt évre szól, ezért annak az új parlament felállásának napján, 2019. július 2-án kell kezdődnie. Másrészt az "ideiglenesen" megválasztott brit képviselők is ötéves mandátumot kapnak, amihez ragaszkodhatnak, következésképpen előállhat egy olyan időszak, amikor az EP tagjainak száma 778 lesz. Ez is sértené az európai jogszabályokat.
Politikai bomba
A jogi zűrzavart politikai bizonytalanság egészítheti ki. A brit szavazóknak jelentős befolyásuk lenne arra, hogy befolyásolják az uniós döntéshozatalt. Hogyan lehet megmagyarázni az francia, a lengyel vagy más uniós polgároknak, hogy olyanok szólnak bele az EU dolgaiba, akik hamarosan kívül kerülnek az unió falain? - tette fel ezzel kapcsolatban a költői kérdést Manfred Weber, az Európai Néppárt (EPP) európai bizottsági elnökjelöltje.
Nem véletlen, hogy ezt pont ő teszi szóvá, ugyanis a jelenlegi közvélemény-kutatások szerint a brit Munkáspárt 38 képviselőt küldhet a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetségébe, az EPP fő ellenfelébe, miközben a tory EP-képviselők nem az EPP-t fogják erősíteni. Ez rontaná Weber megválasztásának esélyeit.
Nagyobb a baj, ha maradnak?
Peter Ceretti, az EIU kutatóintézet elemzője szerint a britek részvétele már a választási kampány idején eltorzítaná a politikai diszkurzust. Az EU előtt álló feladatokról átkerülne a hangsúly az euroszkeptikus pártok témáira. Az Egyesült Királyságban az EP-választások részvételi aránya soha nem lépte túl a választásra jogosultak 40 százalékát. Ráadásul a mérsékelt jelöltek nehezebben győznék meg szavazókat a részvételről, mivel a mandátum, amiről dönthetnek csak néhány hónapra szól. A radikális jelöltek viszont begyűjthetik az összes tiltakozó szavazatot.
A szakértők szerint még zűrösebb lenne a helyzet, ha a szigetország valahogy az EU tagja maradna. Ebben az esetben a brit EP-képviselők a brit társadalom torzképét jelenítenék meg a parlamentben. Egy olyan szavazóbázisét, amelyre alapozva képviselőik - a többi európai populista párt politikusaival együttműködve - bajkeverőként vehetnének részt az Európai Parlament munkájában."
Mi lesz veled EU?
fretek
ugye nem baj, hogy emiatt nyitottam egy új topikot,
fretek, én is hiányoltam már a pf-ről, hogy eddig senki sem említette ezt a dolgot.
én is üdvözlöm a függetlenedésüket, de féltem őket, hogy mi lesz, ha véget ér az ünneplésük. nem vagyok balkán szakértő, csak egy ilyentől hallottam, hogy gyakorlatilag nincs saját iparuk, energia-ellátásuk, mindenben szerbiától függenek.
Másik dolog meg a nemzetközi elismerésük.
ugyanis az EU most mutatta meg igazából, hogy micsoda is. 27 NEMZETÁLLAM szövetsége, és nem egy egységes valami. az EU nem ismeri el egységesen koszovó függetlenségét, mert több tagállam is fél, hogy ez precedens értékű lehet a saját kisebbsége(i) számára.
ha ilyen súlyos kérdésekben az EU a későbbiekben sem tud majd egységes állásponttal előállni, akkor szvsz nem fogják komolyan venni, s emiatt kilépések vagy feldarabolódás is elképzelhető.