". Felújítani iskolákat mondjuk 3 kistérségben" . jaja, ezt csinálja a fidesz. felújít meg épít kb egymillió per m² ráfordítással. ebben van a pénz és jól mutat az OECD riportokban is hogy milyen királyak az oktatási kiadásainkm. . aztán az üzemeltetésre már nincs mer azzal sok a meló és nem lehet rajta nagy bizniszt csinálni, merugye nehéz lenne mészáros lőrincnek megnyernie egy közbeszerzést ahol a speciálisan igényre szabott gázt adja 500 forintos köbméteráron.
El tudnék képzelni egy olyat, hogy kísérletképpen elindítunk 3 modellt, közös felügyelet alatt. Felújítani iskolákat mondjuk 3 kistérségben 3*10 iskola * 50 millió=1.5Mrd. Odatenni a plusz tanerőt (20 helyett 30 tanár + 5 segítő, többlet 10 évre számolva: 15 fő*10 év*5millió többlet bérköltség=750millió, iskolabusz (térségenként 3, 10 évre, mennyi lehet? Legyen 15Mft/év, sofőrrel együtt [holt időben alkalmas szavazók, tüntetők fuvarozására]) 135MFt. További apróságok: +25% az eddigiekhez. Mennyi is? (1.5 + 0.75 + 0.135)*1,25 = szűk 3 milliárd. 10 évre. 30 iskola. Egy része adó formájában vissza is jön." . Egy próbát megérne ez is ahogyan mint írtam 1960-tól rengeteg "próba" volt nagyon sok pénz elköltéssel! Az eredményét láthatod! Biztos lenne eredménye, és azt ugye nem lehetne visszakövetni, hogy az a pár személy aki innen indulva érne el sikert akkor is elérte volna ha simám a mostani rendszerből indult volna....és a statisztikai adatok sem adnának valós képez egy mintamodell és a többi összehasonlításáéval. . Nem tudom mennyire követed ezt a területet a hírekben, de régebben pl. volt olyan próbálkozás is, hogy az általános suliban "ösztöndíjjal" jutalmazták a 3 ,0 feletti tanulmányi eredményt a kisebbségnél! Senki sem foglakozott azzal, hogy ez az ott tanuló "többségi" diákban mit vált ki...... . de én már ezt a vonalat elhagynám és durván irányt váltanék. csak azt támogatnám segíteném aki ezt kéri és vállalja, hogy teljesít! így a rendelkezésre álló keret sokkal jobban és biztosabban hasznosulna. most egy feneketlen zsákba öntjük a pénzt. . itt sem akarják a szakemberek elismerni, hogy a "probléma" első számú okozója maga a diák. és a megoldásra tett kísérletek egyike sem ennek a "problémának" a javítására irányul.
már május elején azt mérték hogy a mihasznák és a fidesz szavazó között nagy a kölcsönös átfedés és erre próbáltak reagálni kb kétségbeesve a "se gyurcsány se orbán harmadik út" plakáttal. az elkúró (vagy a neje) azonban okosabb volt: gyurcsány nem mutatkozott a kampányban. az egész démonizálást áttolni a feleségre meg nem volt már idő. szóval eltaktikázták, meg azzal, hogy minden döntésben orbáné volt az utolsó szó, eléggé magukra is zárták a cellaajtót. csányi doktor neve forog mint orbán helyett az új nagyfőnök de egyelőre hallani sem akar róla.
itt? nem sok értelmes ember maradt a fórumon. . sok erőforrás egyébként nem kell, az idő a szűk. . közben a fideszben palotaforradalom készül. pl azon dohognak hogy rossz ötlet volt a mihasznák mert a jobbik a vona nélkül egyébként is összezuhant, a választáson a fidesztől vitte a szavazatokat, nem a jobbiktól. . meg le akarják cserélni orbánt hogy valami békésebb arccal talán maradhatnának a néppártban. csak nincs kire.
Hát, ja. . Én úgy érzem, ez is alátámasztja azt amit nyávogok, hogy többlet erőforrás kell, különben valóban, ahogy írod is, hasztalan az egész. . És közben azon töprengek, hogy ehhez itt másnak nincs hozzászólni valója?
a legszegényebb családok gyerekeinek az iskolába járás kötelezettsége önmagában nem elegendő. az eredmény látszik -- lemaradnak, az osztályban csak "töltelékek", külön csoportba rakják őket ahol kb napközi felügyeletet kapnak, nem tanulnak semmit, bukdácsolnak aztán 16 éves korukban fél-analfabétaként esnek ki az iskolából, úgy hogy segédmunkánál többre esélyük sincs, függetlenül az egyéni képességeiktől. . és házasodni is csak hozzájuk hasonlóan tanulatlan emberekkel tudnak -- ezzel újratermelődik a mélyszegénység. . a valódi és sikeres integrációs programoknak a magja egy olyan kvázi intézmény volt, ahová a gyerekek iskola után bemehettek, kaptak uzsonnát és egy pedagógus segítségével meg tudták csinálni a házi feladataikat, készülni tudtak a másnapi órákra. Ahol ilyen "tanoda" működött, ott a gyerekek nem maradtak le a többiekhez képest. . na ezeket a tanodákat vette el az üzemeltetőktől három évvel ezelőtt az emberminisztérium, két évig nem volt semmi, a pedagógusok szétspricceltek, ahol nem, ott erővel vették el a korábbi csapattól a működtetést. azóta a cigány gyerekek tanulmányi eredményei visszaestek a tíz évvel korábbi szintre.
"de arra a kérdésre egyik se tudott válaszolni, hogy mit kéne csinálni, hogy a szóban forgó diákok nagy része legalább szakmunkásbizonyítványt szerezzen" . pont hogy de! mondom: voltak sikeres integrációs projektek, amíg azokat "át nem vette" a fidesz. amihez hozzányúltak, ott rögtön be is fuccsolt jól. a fidesz "integrációs" politikája ma kimerül a szigorúbb büntetések gyakoribb kiszabásában, az eredmények pedig azt mutatják hogy a hatása pont a várt ellenkezője. . a mihasznák "vonulásai" meg a ku klux klánt idézik erősen.
Nézd, attól, hogy a ballibek mondják, éppúgy lehet hasznos, mint haszontalan. Hasonlóképpen a narancssárga, vagy éppen a barna/fekete mondásokhoz. Ha viszont azt mondjuk, hogy ez a réteg le van sz@rva, az bizonyosan tragédiához vezet. Ilyen program biztosan nem futott végi, mivel, amit írsz, hogy szakmunkás bizonyítványig, ahhoz kell minimum 11 év, de az is még csak egyetlen évfolyam. Ha tudsz arról adatot hozni, hogy mennyit költöttek ilyesmi programokra (kutatás illetve gyakorlati megvalósítás), megköszönném, kíváncsi vagyok erre. El tudnék képzelni egy olyat, hogy kísérletképpen elindítunk 3 modellt, közös felügyelet alatt. Felújítani iskolákat mondjuk 3 kistérségben 3*10 iskola * 50 millió=1.5Mrd. Odatenni a plusz tanerőt (20 helyett 30 tanár + 5 segítő, többlet 10 évre számolva: 15 fő*10 év*5millió többlet bérköltség=750millió, iskolabusz (térségenként 3, 10 évre, mennyi lehet? Legyen 15Mft/év, sofőrrel együtt [holt időben alkalmas szavazók, tüntetők fuvarozására]) 135MFt. További apróságok: +25% az eddigiekhez. Mennyi is? (1.5 + 0.75 + 0.135)*1,25 = szűk 3 milliárd. 10 évre. 30 iskola. Egy része adó formájában vissza is jön. Bagatell. Én, egyébként, ugyanezeken a területeken a felnőttek képzésére is nagy hangsúlyt fektetnék, mert anélkül aligha megy. A fentiekhez hozzáadhatunk még 50%-ot, szerencsére másfél bagatell még mindig bagatell: 4.5 Mrd.
annak idején a ballib éra alatt fizettek ki nagyon sok pénzt, hogy ilyenekkel dobálózzanak szociológusok, hogy "integrált, sajátos, speciális" de arra a kérdésre egyik se tudott válaszolni, hogy mit kéne csinálni, hogy a szóban forgó diákok nagy része legalább szakmunkásbizonyítványt szerezzen de az már meg volt, hogy mennyit kéne "oktatásra" költeni
"az eltérő oktatás csak szegregálás mellett oldható meg" - írod. Erről távolról sem vagyok meggyőződve, amíg nem tömeges a kérdés, tehát amíg csak néhány gyerek érintett. Ha osztályonként 1-2 ilyen van, akkor integráltan és plusz támogatást adva (nem pénz, hanem tanulási segítség), valószínűleg működne. Ahol a többség ilyen, ott esélyes, hogy külön módszertan kell, pl. kisebb létszámú osztály, pl. sajátos tanterv, pl. speciálisan felkészített tanító, estébé.
"a tanár ugyanúgy tanít mindenkit" - pont ezt írom, hogy ez nem jó, nem elégséges. Más van a gyerekek fejében. Más szokásokat hoz otthonról. Más motivációt hoz otthonról. Az egyiknek természetes az, amiről a másik nem is hallott. " . az eltérő oktatás csak szegregálás mellett oldható meg, azt pedig a jogvédők állandóan támadják. . 22-es csapdahelyzet.
A HHH nem a mélyszegénységben élők szinonimája, hiszen ha jól tudom az egyetemekre papíron 20%-ban hátrányos helyzetű gyerekek járnak. A HHH annyit jelent, hogy valamilyen módon a hátrányoknak elismert kritériumok közül papírral igazolni tud hármat. Ezért is torzítanak sokat a HHH-s statisztikák pesten és perifériás vidékeken. Mert HHH-n belül is jó nagy a szakadék.
És, ugye, az itt leírt körülmények gyakorlatilag egyáltalán nem valósultak meg, nincs differenciált oktatás, és még az írmagját is kiirtották az elmúlt évek egyenkockásító ú.n. reformjai.
"a tanár ugyanúgy tanít mindenkit" - pont ezt írom, hogy ez nem jó, nem elégséges. Más van a gyerekek fejében. Más szokásokat hoz otthonról. Más motivációt hoz otthonról. Az egyiknek természetes az, amiről a másik nem is hallott. Példa: dobj be egy átlagos, normális gyereket, normális családból a Fazekas matek tagozatára. Mi fog történni? Velük fog repülni, vagy lemaradozik, elveszti a motivációját? A tanár ugyanúgy tanít. Pontosan ugyan ez a helyzet, csak két szinttel lejjebb a hhh-sokkal.
Mi Hazánk Mozgalom a harmadik út - Se Gyurcsány Se Orbán