tokos (conqui), én értem hogy pozitív szegregációról beszéltek. Erre ezt írtam korábban:
"Ez kicsiben egyébként működhet, úgy mint a Fazekas féle elitiskolák - onnan kikerülhet egy-két Nobel-díjas, a többi iskola meg rendesen lehúzza a Phare-átlagot. Társadalmi szinten szerintem nem lehet megoldás. Már csak azért sem, mert egy előítéletektől sújtott kisebbség, sosem részesülne "elit-oktatásban" minden jószándék mellett sem."
Nem tudod társadalmi szinten megoldani a pozitív szegregációt egy előítéletektől sújtott kisebbségnél. Az USÁban 1950-ben nem tudsz sehogy sem a négerekből "pozitív hőst" csinálni, bármilyen jóindulattal is szeretnéd. Elit oktatás cigányoknak? A magyarok elől vonva el a forrásokat és lehetőségeket? Egy-két iskolát létre tudsz hozni, de ami társadalmi szinten, érzékelhetően képes javítani a helyzeten, az az általános oktatás javítása. Ott helyben, a roma faluban levő általános iskola, a vidéki, jelentős roma aránnyal bíró iskola kell, hogy a vidéki roma falu, és szegény falu gondjait megoldja. Ehhez jön még, hogy ez nem roma kérdés csak, bár persze náluk ez jellemző probléma, de az újratermelődő szegénység és iskolázatlanság nem csak az ő problémájuk.
"Aztán a családdal töltött hétvége után minden vissza az eredetibe, és kezdhetik előröl..."
Ez valós probléma, amit meg kell oldani - lehetőség szerint bevonni a szülőt is, amikor itt elakad a dolog. Tudom tapasztalatból én is, hogy ez esélytelen, nem kell mondanod. Erre röviden lehet közvetlen megoldás: a gyerek vonja be a szülőt, otthon (továbbadás) - ezt speciálisan erősíteni. Működhet, bár ez is jellemzően nem működik.
Erre a konkrét példád:
"Az egyik munkatársam felesége egy erősen fertőzött helyen óvónő. Egy-egy hét végére már látszik valami eredmény, kanállal próbálják a szájukba tömni az ételt, stb"
A minta-adó szülők, ebben az értelemben valóban "menthetetlenek", legalábbis reálisan közelítve.
A gyerek akkor sem, ha otthon újra megerősítik neki a rossz mintát. Gondolj bele, meddig szívta azt magába? Évekig. Persze, hogy nem fog egy-két hét alatt ez megváltozni. Még ha ügyesen is csinálod az attitűd befolyásolást, egy hosszan erősített mintát nem könnyű megváltoztatni.
Ezért mondtam, hogy hosszas (éveken - általános iskolán végig akár - átívelő) oktatást feltételez.
Másfelől, ha a gyerek visszakerül az otthoni környezetbe, ahhoz alkalmazkodik megint. Van egy "falka-nyomás". Amit le kell győzni. Le lehet. És a kérdés az lesz, mit tesz ő (a gyerek) majd szülőként, hogy fogja nevelni a saját gyerekét? A tartós attitűd változás, ha megerősítést kap, könnyen visszajön. (Amikor ő felnőttként találkozik majd a védőnővel, sokkal könnyebb dolga lesz a védőnőnek) Ha a következő generációnál akár csak kis előrelépés történik, már megérte. A köv. generációnál megint jobb lesz a helyzet.
Hidd el, lenne rá megoldás, a konkrét példádra is (más témákban ovónő, gyermekvédő, iskolaorvosi szolgálatokkal is együttműködünk).
Csak egy, szerintem hasonló példa: dohányzás.
A gyerek rászokik. Szűlők otthon nyomják. A közösségében (diszkó, haverok, osztály) irtózatosan erős nyomás nehezedik rá. (gyáva vagy? lúzer vagy? gyenge vagy? a laza gyerek szív stb...) Hogy mondana ellent?
Ezzel szemben kell eredményt elérni. Lehet. De időt, és speciális hozzáállást, és "speciális" oktatást igényel.
Amit az iskolában kap ma, az semmi. Hazamegy, és tényleg lepereg az egész.
Egyébként sok témában komplett módszertan lett benyújtva x évvel ezelőtt a népegészségügyi programon tökölő kormány(ok)nak.
El is indult valami, meghatározhatatlan, néhány mondatban definiált dolog. Aztán az is úgy elhalt, mintha sose lett volna.
"Ez kicsiben egyébként működhet, úgy mint a Fazekas féle elitiskolák - onnan kikerülhet egy-két Nobel-díjas, a többi iskola meg rendesen lehúzza a Phare-átlagot. Társadalmi szinten szerintem nem lehet megoldás. Már csak azért sem, mert egy előítéletektől sújtott kisebbség, sosem részesülne "elit-oktatásban" minden jószándék mellett sem."
Nem tudod társadalmi szinten megoldani a pozitív szegregációt egy előítéletektől sújtott kisebbségnél. Az USÁban 1950-ben nem tudsz sehogy sem a négerekből "pozitív hőst" csinálni, bármilyen jóindulattal is szeretnéd. Elit oktatás cigányoknak? A magyarok elől vonva el a forrásokat és lehetőségeket? Egy-két iskolát létre tudsz hozni, de ami társadalmi szinten, érzékelhetően képes javítani a helyzeten, az az általános oktatás javítása. Ott helyben, a roma faluban levő általános iskola, a vidéki, jelentős roma aránnyal bíró iskola kell, hogy a vidéki roma falu, és szegény falu gondjait megoldja. Ehhez jön még, hogy ez nem roma kérdés csak, bár persze náluk ez jellemző probléma, de az újratermelődő szegénység és iskolázatlanság nem csak az ő problémájuk.
"Aztán a családdal töltött hétvége után minden vissza az eredetibe, és kezdhetik előröl..."
Ez valós probléma, amit meg kell oldani - lehetőség szerint bevonni a szülőt is, amikor itt elakad a dolog. Tudom tapasztalatból én is, hogy ez esélytelen, nem kell mondanod. Erre röviden lehet közvetlen megoldás: a gyerek vonja be a szülőt, otthon (továbbadás) - ezt speciálisan erősíteni. Működhet, bár ez is jellemzően nem működik.
Erre a konkrét példád:
"Az egyik munkatársam felesége egy erősen fertőzött helyen óvónő. Egy-egy hét végére már látszik valami eredmény, kanállal próbálják a szájukba tömni az ételt, stb"
A minta-adó szülők, ebben az értelemben valóban "menthetetlenek", legalábbis reálisan közelítve.
A gyerek akkor sem, ha otthon újra megerősítik neki a rossz mintát. Gondolj bele, meddig szívta azt magába? Évekig. Persze, hogy nem fog egy-két hét alatt ez megváltozni. Még ha ügyesen is csinálod az attitűd befolyásolást, egy hosszan erősített mintát nem könnyű megváltoztatni.
Ezért mondtam, hogy hosszas (éveken - általános iskolán végig akár - átívelő) oktatást feltételez.
Másfelől, ha a gyerek visszakerül az otthoni környezetbe, ahhoz alkalmazkodik megint. Van egy "falka-nyomás". Amit le kell győzni. Le lehet. És a kérdés az lesz, mit tesz ő (a gyerek) majd szülőként, hogy fogja nevelni a saját gyerekét? A tartós attitűd változás, ha megerősítést kap, könnyen visszajön. (Amikor ő felnőttként találkozik majd a védőnővel, sokkal könnyebb dolga lesz a védőnőnek) Ha a következő generációnál akár csak kis előrelépés történik, már megérte. A köv. generációnál megint jobb lesz a helyzet.
Hidd el, lenne rá megoldás, a konkrét példádra is (más témákban ovónő, gyermekvédő, iskolaorvosi szolgálatokkal is együttműködünk).
Csak egy, szerintem hasonló példa: dohányzás.
A gyerek rászokik. Szűlők otthon nyomják. A közösségében (diszkó, haverok, osztály) irtózatosan erős nyomás nehezedik rá. (gyáva vagy? lúzer vagy? gyenge vagy? a laza gyerek szív stb...) Hogy mondana ellent?
Ezzel szemben kell eredményt elérni. Lehet. De időt, és speciális hozzáállást, és "speciális" oktatást igényel.
Amit az iskolában kap ma, az semmi. Hazamegy, és tényleg lepereg az egész.
Egyébként sok témában komplett módszertan lett benyújtva x évvel ezelőtt a népegészségügyi programon tökölő kormány(ok)nak.
El is indult valami, meghatározhatatlan, néhány mondatban definiált dolog. Aztán az is úgy elhalt, mintha sose lett volna.
Jön a differenciált családi pótlék
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=88422