Topikgazda: Törölt felhasználó 2005. 06. 03. 13:35

Az autópálya-finanszíro zás és a költségvetés kapcsolatáról röviden, közérthetően  

Ugrás a cikkhez
Az autópálya-építés és a költségvetés kapcsolatáról az utóbbi időben különösen sok szó esik, a finanszírozás csatornái azonban kissé bonyolultabbá válnak, így nem árt ezeket - a lehetőségekhez mérten - röviden, közérthetően tisztázni.

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=54858
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
saru 2005. 06. 09. 14:12
#9
Utánanéztem a Japán példának, ők az autópályaépítésükhöz legalább hat esetben Világbanki hiteleket vettek igénybe, kereken 400 millió dollár értékben.
Mi is épitettünk közlekedési létesítményeket Világbanki, EIB, EBRD és PHARE támogatásokkal, de a FIDESZ ciklus óta túlnyomórészt költségvetési pénzekből, ami már a korábban leírtak miatt kedvezőtlen nemzetgatdaságunk számára !
saru 2005. 06. 07. 14:17
#8
Az autópálya szervezetekről még annyit, hogy ott is van egy-két szakember, aki húzza a szekeret, de valamennyi munkát kiadnak külső lebonyolítóknak.
Nem akarom az érintetteket megnevezni, de a lényeg, hogy a lebonyolítók köre választási ciklusokként változik, aki a médiákat figyeli, kibogozhatja végülis kikről van szó.
Nemrég egy ismerősömtől tréfásan megjegyezve hallottam, hogy a túlszervezettség miatt így mára már, - kis túlzással, - a legnagyobb feladatuk az ebéd megszervezése maradt!
saru 2005. 06. 07. 12:11
#7
Kedves Elemes !
Nem jó a példád, mert az AKA, azaz az M5-ös is egy lepacsizott ügy, az építéssel együtt: beszorozták a hosszt egy magas fajlagos költséggel és így adódott a magas költség, amin nyilván Te is háborogtál, ez egy másik, hogy ez egy ún. koncessziós ügy, erről a korábbiakban már sokat beszéltünk.
Nézz utána például a megépült MO északi szektor versenyeztetésének, amikor a Vállalkozók először felturbózták az árat és a finanszírozók erre azt mondták, hogy ennyiért nem lesz útépítés, mire jelentősen le is csökkent a vállalkozási ár! és csak ekkor indulhatott végülis a kivitelezés!
elemes
elemes 2005. 06. 07. 11:43
Előzmény: #5  saru
#6
nem világos.
.
egy igazgató éves bére mondjuk 30 méter autópálya. nem ettől drága.
.
a külföldi hitellel történő finanszírozás mire is jelentene megoldást? a transzparenciára...? az AKA autópályája is drága volt, pedig azt francia cég építette francia bankhitelből. a magyar állam meg profitgaranciát vállalt...
saru 2005. 06. 07. 11:16
#5
Lényegesnek tartom megemlíteni, hogy mind az NA Rt., mind a különleges jogosítványokkal felruházott MFB, mind a VEGYÉPSZER, - a Betonútépítő Nemzetközi Építő Rt. egyidejű szétverésével, - a FIDESZ idején lett felülről létrehozva, nyilván ez szolgálta a pénzkiemelési lehetőségeket a narancsszínűek részéről. / A pirosak részére ez már meg volt oldva! /
A korábbi időben mindig egyetlen autópálya szervezet volt, kizárólagosan szakmai vezetőkkel.
A fenntartás és az üzemeltetés a mostani ÁAK-hoz, míg a beruházás az NA Rt.-hez tartozott és amilyen kis volumenűek a honi munkák ez így jól is működött, röviden a nagyon felduzzasztott és a sok kádert busásan megfizető NA Rt.-re / legalább 10 igatgató van! / semmi szükség nincs!
Mindez tehát a politika beletenyerelését jelenti a szakmába és a pénzekbe!, világos, ugye?!
saru 2005. 06. 07. 10:44
#4
Fekete János, - az MNB évtizedekig volt elnöke, - mindig azt javasolta, hogy az autópályaépítéseket csak külföldi hitelekkel kellene finanszírozni, - nem költségvetési
pénzekből, - hiszen azoknak a helye számtalan ágazatban meg lenne / egészségügy, oktatás, stb. /, ráadásul a viszonylagosan kedvező kamatok miatt ez olcsóbb is, csak én teszem hozzá, hogy ez esetben a finanszírozó pénzintézetek figyelemmel is kísérik a beruházások megvalósítását, ezáltal viszont a költségek megfeleződnének és nem gyémántárú utak készülnének?!
elemes
elemes 2005. 06. 06. 01:31
Előzmény: #2  Törölt felhasználó
#3
Bodnár Zoltán el is hagyta már a süllyedő hajót :-)
Törölt felhasználó 2005. 06. 05. 20:46
Előzmény: #1  portfolio
#2
Mindez nagyon szép és (biztos) nagyon nó is; csak egy kérdésem marad ezek után: akkor meg mi szükség az NA Rt-re (vezérigazgatóstul fb-stől és igazgatóságostul)?
H iszen...
1. Se pályadíjat nem szed (ÁAK teszi azt)
2. Se pályát nem üzemeltet (PPP partneré a meló - ellenőrzi ÁAK)
3. Végül pályát sem épít (ÁAK - PPP teszi azt)

Topik gazda

ersekakos
5 4 3

aktív fórumozók


friss hírek További hírek