Topiknyitó: Törölt felhasználó 2003. 02. 23. 12:07

Rába és a láma  

Vasárnapi ebéd előtt a korcsmában.
Egy tisztességes spekuláns mivel is kezdi vasárnapi programját?
Míg élete párja a vasárnapi ebédet kotyvasztja, menekülésre adja fejét.
A boszorkány üstben rotyogó, ebédnek nevezett főzet felajzó illata elöl, kénytelen a közeli intézmény, barackpálinka és a savanyú sör illatával átitatott intézménybe menekülni.
Felüdítő érzés a boszorkánykonyha légköre (Ne egyél bele, mert pofán váglak…..!!! Mondtam már cigivel kifelé…..!!! Lehet, hogy anyád úgy csinálja de…….!!!) után a hím egyedektől enyhén izzadságszagú helyiség zsivaja.
Mivel a társasába láma későn érkezvén, a jelenléti ív aláírását követően beáll a söntéspunt előtt kígyózó két ember mögé és Béla harsány kiáltásának eleget téve, előveszi pénztárcáját.
Megért ő mosollyal figyeli Ica (Ő a csapos) dekoltázsát, himbálózó kebleit és zsonglőröket meghazudtoló kacsóját.
Fantasztik us, ahogy az üvegre szerelt fém mütyürrel önti a mérőpohárba a sárgán csillogó párlatot.
Kimérve a mennyiséget egy ügyes mozdulattal, még profi brókert is meghazudtoló póker arccal (fapofával), felét a vendég poharába önti, míg másik felét a kocsma nyereség alapjában hagyja.
Lámát a révedezésből, Ica (Ő a csapos) turbékoló hangja zavarja meg.
-Mi és mennyi pancserkám?
Láma az erotikus hangnemtől zavarba esve, tévesen értelmezi a kérdést, a hatalmas keblekre szegezi tekintettét, majd elrévedezve válaszol.
-RÁBÁt és sokat!!
Ica (Ő a csapos) hatalmas kék szemeit tágra nyitja és őszinte áhítattal bele ordít lámánk képébe.
-Mi van!!??
Majd rövid, rokoni és egyéb anatómiai színfoltokkal tarkított szópárbajt követően, tisztázódik a rendelés tárgya, és végre láma megindulhat a baracknak nevezett gyümölcs párlatával megpakolt tálcával (ÁNTSZ által előirt rozsdamentes) tőzsdei spekulációkban megedződőt társasága felé.
Béla falkavezérhez híven, maga elé húzza a tálcát és egy feles lehörpintését követően, felvállalja az előkóstoló szerepét, majd a leosztás felelősségteljes feladatát.
Lámában a (egy nekem, egy neked, majd ismét egy nekem) teátrális leosztás, némi gyanakvást kelt a testvéries megosztás elvében, de hát egy jó barátban és a brókerében csak megbízik az ember.
B.Béla a benyelt maligánfok a megspórolt fizetőeszköz okozta jóérzés jeléül, egy nagyot csettintett nyelvével, miközben Jenö (Barátai közt Nyuszika) cigarettájából egy szálat lenyúlt.
Miközben a füstszűrőt akkurátusan letörte, elgondolkodva az asztalon üresen lévő „feles” poharakat számolta.
A meztelen cigarettát szája szélébe rakva, láma felé fordult, miközben a mozdulatban benne volt TŰZET!! , feltette szokásos kérdését.
-Na mit vettél??
Láma csodálattal teli félelemmel figyelte Bélát.
A várható szemrehányástól, halkan, suttogva válaszolt.
-Rábát.
N éma csend lett a műintézményben.
Csak egy eltévedt tekegolyóként ide-oda pattogó vendég a mosdó ajtót elfelejtvén kinyitni zavarta meg a csendet.
De az ajtó mellet erre az esetekre rendszeresítet székre leülve ö is elcsendesedett.
Béla elgondolkodva szögezte tekintetét a tálcán szaporodási céllal ügyködő, két légyre, majd egy határozott mozdulattal megzavarva ténykedésüket.
Csend esen megszólalt.
Helyes.
A higgadt helyeslés, a társaságban nyomasztóan uralkodó félelmet, karmesteri pálca intését felelevenítően elhessegette és újra helyreállt a békés zsibongás.
Egy darabig még egyesek szemén látszott a bizonytalanság és óvatosan sandítottak Béla felé.
De lassan mindenki meggyőződött arról, hogy Béla elméje nem háborodott meg és a helyeslése az egy szokványostól eltérő de őszinte.
Rövidesen mindenkiben tudatosodott, és lassan pletykaként terjengeni kezdett hogy az aktuális napi csoda, miszerint Béla igazat adott el ült.
Már csak azért is, mert a „minden csoda három napig tart” Ica (Ő a csapos) által vezette intézményben csak három perc.
Ezt követően már semmi érdemleges nem történt.
Mivel kakukkos órát meghazudtoló pontossággal megjelent Matildka, Jenö (Nyuszika) felesége és házi fodrászuk kreatívságát a fején hordozva jelezte, hogy cselédként foglalkoztatott anyósa elkészült az ebéddel.
Miáltal az ékes társaságot feloszlatja.
Egyesek szerint Matildka híd és egyéb blokádokban hatékony szerepet vállalhatna a rendfenntartó erők költséges bevetése helyett, de ennek hangzatosabb jelét nem merték adni.
Így hát a Rába befektetés bővebb kitárgyalása Bélával, vélhetően a következő szabadfoglalkozásra tolódik.
Béla engedvén az erőszaknak kihörpintette a maradék maligánokat az asztalon lévő poharakból és belegyező bólintással fel állt és hallgatólagos beleegyezését adta a társaság távozásához.
lama
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
pancserlama.
pancserlama. 2012. 11. 13. 13:32
Előzmény: #61699  Törölt felhasználó
#61700
Pintér ezt a kijelentését nem a buszgyártásra, mint elvre, hanem annak módjára, kooperálás, az esetleges együttműködés formájára, tartalmára…tette.
Törölt felhasználó 2012. 11. 13. 12:20
Előzmény: #61690  tigus7313
#61699
...hmm...!

...nagyon is EGYETÉRTEK veled, - "láma" ellenében -, illetve Pintérrel...!

...legfeljebb, olyan iparági "nagy dobás" űberelhetné ezt, ha mondjuk Gönyün egy teljesen új koncepciójú - nagy sorozat számmal operáló - BUSZ HOLDING jöhetne létre, amelyben több európai (köztük magyar) buszgyártó is részt vehetne...!

...DE, akkor is, csak úgy, ha a futóművek, külön iparág maradhatna, ám ott is létrejöhet iparági összefogás, a sorozatnagyságok növelése céljából...!

...nincs mese, a világpiaci ár és minőségi versenyt ÁLLNI KELL...!!!
Bagi 2012. 11. 13. 11:31
Előzmény: #61697  sly36
#61698
Jó nagy forgalom van ma is
sly36
sly36 2012. 11. 13. 10:28
Előzmény: #61692  pancserlama.
#61697
:o)))
Törölt felhasználó 2012. 11. 13. 10:25
Előzmény: #61692  pancserlama.
#61696
:)) Jól csinálod, gratulálok!
atikasz 2012. 11. 13. 10:11
Előzmény: #61693  Törölt felhasználó
#61695
lehet az nehezzebb mint a tözsde:-)
atikasz 2012. 11. 13. 10:11
Előzmény: #61693  Törölt felhasználó
#61694
lehet az nehezzebb mint a tözsde:-)
Törölt felhasználó 2012. 11. 13. 09:56
Előzmény: #61692  pancserlama.
#61693
Örülök!Sok sikert a projekthez! :))
pancserlama.
pancserlama. 2012. 11. 13. 09:01
Előzmény: #61690  tigus7313
#61692

fci
Semmi baj ))
láma is mint az MNV nagydobásra készül.))
Párkapcsolati projektben utazik.

tigus
Egyáltalán nem arra értette a Pintér, amire gondolsz.
Maga a Busz biznisz kimondottan jó ötlet és jó is volt!
Az akkori kudarc oka nem a gyártásban vagy a keresletben keresendő!
atikasz 2012. 11. 13. 08:59
Előzmény: #61689  Törölt felhasználó
#61691
tigus7313 2012. 11. 13. 08:41
Előzmény: #61667  tigus7313
#61690
egyelőre működik a védelmi vonal:
link

"a cég korábban már megpróbálkozott ezzel (akkor az Ikarus volt a partner), és ez sok pénzébe került. Pintér szerint amit akkor megúsztak, abba most nem szeretnének belefulladni."

Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 15:44
Előzmény: #61687  Törölt felhasználó
#61689
Május-június környékére az 1200-as ár reális lehet.Ott fogom eladni a maradékot.
egyveleg 2012. 11. 12. 15:27
Előzmény: #61686  Törölt felhasználó
#61688
egész jól áll most is, persze jobb volna ha emelkedne
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 15:24
Előzmény: #61686  Törölt felhasználó
#61687
nem ráér azt is eladni nemsokára 1K felett?!
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 15:21
Előzmény: #61685  Törölt felhasználó
#61686
Mármint hogy a nagy részét 1000 felett,mert benn állok eladáson 1K-val 955-ön.
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 15:13
Előzmény: #61684  Törölt felhasználó
#61685
A tőkém 90%-a ebben van!
Rábát én már csak eladni fogok.
Remélhetőleg 1000 felett. :))
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 15:04
Előzmény: #61683  Törölt felhasználó
#61684
ezt vegyél ne Pannergyt.
ez most biztosabbnak látszik.
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 14:55
Előzmény: #61682  Törölt felhasználó
#61683
Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?
2012.11.12 14:50

Nagy Viktor
Az állam a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn keresztül tavaly novemberben ajánlatot tett a Rába részvényeire. A lépés sokakat meglepett, a piaci szereplők azóta is csak találgatják, mi lehetett az indíték az állami tulajdonszerzés mögött. Sokan egy nagy állami holdingot vizionálnak, amelybe a Rába név mögé a buszgyártástól a katonai járművek (vagy akár tűzoltó autók) gyártásáig sok minden beleférne, persze állami támogatással és megrendelésekkel. Az elmúlt egy évben azonban nem tisztult a kép, bár a társaság igazgatóságba a honvédelmi tárca, az MNV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is delegált tagokat, az állami megrendelések eddig elmaradtak. Az alábbiakban összegyűjtöttük, mi történt a Rábával az elmúlt egy évben.

Egy kis történelem

Az állam a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn (MNV) keresztül 2011. november 7-én 815 forintos áron vételi ajánlatot tett a Rába összes részvényre. Az állam megegyezett a korábbi Rába-befektetővel, a DRB Hicommal, a malájok csomagjával együtt a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítását követően az állam közel 30 százaléknyi Rába részesedéssel rendelkezett, a cél a részvények legalább 50 százalékának megszerzése volt.

A Rába felvásárlás hivatalos indoklása szerint a kormány a tömeges privatizáció időszakát lezárta, a nemzeti vagyon felelős kezelése, gyarapítása mellett kötelezte el magát. A hosszú távú stratégiai célok, gazdaságfejlesztési elképzelések mentén erősíteni kívánja az állami szerepvállalást a járműipari ágazatban is.

Az ajánlat eredményesen zárult, az MNV 73,67 százalékos tulajdoni hányadot szerzett a Rábában. Intézmények 26 százaléknyi részvényt, magánszemélyek 21 százaléknyi papírt ajánlottak fel. Nagyjából ezer magánszemély élt a részvények felajánlásával.

Mi történt az elmúlt 1 évben?

Az elmúlt években a Rába több, stratégiai szempontból fontos beszállítói szerződést kötött, 2010-2011-ben sikerült megállapodni az Urallal, a Marmonnal vagy a Scaniával vagy a Volkswagen-csoporttal, de az állami tulajdonszerzés óta is tett fontos bejelentéseket a Rába. Az alábbiakban az elmúlt egy év hivatalos bejelentéseit, illetve lapértesüléseit gyűjtöttük össze:

John Deere, 2012.03.12
A John Deere ismét a Rábát bízta meg egyik csúcskategóriás terméke, az 560 lóerős, gumihevederes traktor futóműveinek kifejlesztésével. A fejlesztés eredményesen zárult, a sorozatgyártás megkezdődött, a felek 5 évre szóló hosszú távú szállítási megállapodást kötöttek. A Rába szempontjából azért volt fontos a bejelentés, mert egy nagy volumenű közös fejlesztésről van szó, és a Deere-nek szállítandó speciális futóműveknél a Rába hozzáadott értéke igen magas, ráadásul a Deere-együttműködés referenciaként is szolgál, ezen keresztül akár újabb megrendeléseket is elnyerhet a társaság.

Suzuki, 2012.04.05
Évente mintegy 2,5 milliárd forintos árbevételt hozhat a Rábának az a 6 évre szóló beszállítói megállapodás, amelynek keretében a társaság Alkatrész üzletága hátsó ülésvázakat és üléshuzatokat, valamint fejtámlahuzatokat gyárt a Suzuki új generációs modelljébe. A megrendelés a Rába Alkatrész üzletág bevételeinek negyedét-ötödét jelenti, számításaink szerint éves szinten akár 125 millió forintos EBITDA-t jelenthet.

Marmon-Herrington, 2012.10.24
A társaság októberben megállapodást kötött az amerikai Marmon-Herringtonnal. A szerződés értelmében a Rába 2013 végéig több mint 15 millió dollár értékben szállít speciális hajtott mellső futóműveket amerikai partnerének. A forgalom a két cég relációjában 2013-ban meghaladhatja a 13 millió dollárt. Az új megbízás hátterében brazil piaci igények állnak. A 2014-es labdarúgó világbajnokságra és a 2016-os olimpiai játékokra készülő országban ugyanis élénk kereslet mutatkozik a belbiztonsági feladatokra bevethető könnyű szállító járművek iránt.
Jelenlegi árfolyamon számolva a megrendelés több mint 3,2 milliárd forintot tesz ki, amelynek nagy részét 2013-ban realizálja a vállalat. Kalkulációnk alapján az új megrendelés akár jóval 300 millió forint feletti EBITDA-t hozhat a társaságnak 2013 végéig.

Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?

Lesz még egy bejelentés
Pintér István, a társaság elnök-vezérigazgatója a harmadik negyedéves gyorsjelentést követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy jelenleg egy újabb beszállítói megállapodás körvonalazódik, a megrendeléssel kapcsolatos részletekről még idén bejelentést tesznek.

Körvonalazódik a buszgyártás
A Rába kapcsán az elmúlt egy évben legtöbbször a buszgyártással kapcsolatban röppentek fel hírek, ami nem véletlen, hiszen a BKV és a volán társaságok buszparkja elavult, így lecserélésre szorul, az állam elviekben favorizálná a hazai gyártókat a beszerzésekben, a Rába pedig rendelkezik kompetenciával ezen a területen. Legutóbb arról szóltak a hírek, hogy a Rába valamilyen formában a Volvóval működne együtt, és akár több száz buszt is szállíthatna a BKV-nak.

Mi NEM történt az elmúlt 1 évben?

A Rába jövőjével kapcsolatos találgatások azóta tartanak, amióta az állam többségi tulajdont szerzett a társaságban. A Portfolio.hu is igyekezett összegyűjteni a felvásárlással kapcsolatos érveket, többek között arra gyanakodtunk, hogy a buszgyártásban, a katonai járművek gyártásában vagy az ingatlanvagyon hasznosításban lehet fantázia, de egyik érvet sem találtuk elég meggyőzőnek az állami tulajdonszerzés mellett, és az elmúlt 1 évben sem kerültünk közelebb a megoldáshoz.

Nem kell a hazai busz
A Nemzetgazdasági Minisztérium egy év eleji jelentése alapján a BKV elavult buszflottáját a következő öt évben le kellene cserélni ahhoz, hogy a társaság a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait el tudja látni. A koncepció szerint a RÁBA állami tőke bevonásával képessé válhat arra, hogy első lépcsőben a magyarországi közlekedési vállalatok járműbeszerzéseire kiírt tenderekre eredményesen pályázzon, majd e referenciával a külföldi piacokon is megjelenjen. De nem csak a BKV, hanem a Volán társaságok buszflottájának egy jelentős része is cserére szorul, tehát igény az volna az új megrendelésekre, ezekre azonban több okból sem került sor.

A Volán társaságoknál átszervezés folyik, regionális alapon a mostani 24-ből 7 Volán társaságot hoznak létre, az átalakulás idejére azonban a kormány leállította a járműbeszerzést. A BKV pedig úgy tűnik, egészen más irányba indult el, hiszen új buszok megrendelése helyett legutóbb szolgáltatási szerződés keretében külső céget bíztak meg buszok üzemeltetésével. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy egyre csökken annak a lehetősége, hogy hazai szereplők, köztük a Rába is részesüljenek hazai buszbeszerzésekből.

Elmaradtak a nagy hadiipari megrendelések
A Rába kisrészvényesei valószínűleg örömmel fogadták, hogy a Rába igazgatóságába bekerült Borbíró Zoltán, a honvédelmi tárca kabinetfőnök-helyettese, és annak is örülhettek, hogy a honvédelmi vezetés komoly szerepet szán a Rábának a hazai hadiipar fellendítésében, hiszen az állami megrendelések akár jelentős árbevétel- és profitnövekedést is hozhatnak a vállalatnál. A Rába komplett járműveket és járműipari vázszerkezeteket, alvázakat gyártó Jármű üzletága nemzetközi partnereivel együtt 2018-ig a Magyar Honvédség kizárólagos terepjárójármű beszállítója, tevékenysége építőipari és haszongépjárművek, valamint buszok alvázainak európai piacokra történő gyártásával egészül ki. A jármű üzletág az elmúlt években 6-8 milliárd forintos árbevételt ért el éves szinten, a piaci szereplők arra számítottak, hogy a hadiipari megrendelések révén az üzletág bevételei akár ugrásszerűen emelkednek majd. A megrendelések azonban egyelőre elmaradtak.

Ingatlanvagyon: kincs, ami nincs
A Rába komoly ingatlanvagyonnal rendelkezik, ennek központi elemét a Győr belvárosához közel fekvő mintegy 43 hektáros telek (a korábbi értékbecslésekben 6 milliárd forintos érték szerepelt) adja. Győr városa a Rábával karöltve tavaly júniusban mutatta be a telken a következő években megvalósítandó ingatlan-projektet. A cél egy komplementer városközpont létrehozása, a projekt várható értékét mintegy 150 milliárd forintra becsülték akkor a felek. Az ingatlanok hasznosításával kapcsolatban azonban azóta nem sokat hallhattunk.

Jó befektetés volt a Rába?

Az állam tavaly novemberben 815 forinton tett ajánlatot a Rába részvényekre, végül 73,67 százalékos tulajdoni hányadot szerzett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a vállalatban. Egy év távlatából több szempontból is jó befektetésnek tűnik a Rábában való tulajdonszerzés.

Értékes eszköz a Rába
A Rába az elmúlt egy évben kifejezetten jól teljesített, az idei év első 9 hónapjában a nehéz iparági környezet ellenére 18 százalékkal nőtt a vállalat árbevétele, az EBITDA 38 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, a Rába pozitív adózott eredményt tud felmutatni. Főként a Futómű üzletág teljesít jól, a vállalat fontos beszállítója a nehéz-teherautókat és mezőgazdasági járműveket gyártó vállalatoknak.

Bár a járműgyártók a fontosabb piacokon komoly kihívásokkal szembesülhetnek a következő időszakban, a Rába menedzsmentje óvatosan optimista a kilátásokkal kapcsolatban. A kizárólagos Rába fejlesztésekben és beszállításokban bízik a vállalat a mezőgazdasági szegmensben, a másik kiemelt szegmens a speciális futóművek területe, többek között Oroszországba szállítana ilyen termékeket a Rába. A menedzsment az elmúlt hónapokban is bizonyította, hogy képes komoly, stratégiai megállapodásokat tető alá hozni azokon a területeken, ahol a Rába kompetenciával rendelkezik.

Emelkedett az árfolyam
A pénteki, 945 forintos záróárral kalkulálva a Rába részvények árfolyama a 815 forintos ajánlati árszinthez képest 130 forinttal van magasabban, ami közel 16 százalékos emelkedésnek felel meg. Összehasonlításképpen a BUX index ezen az időtávon "csupán" 13 százalékkal került feljebb, a vezető amerikai részvényindexek pedig 10 százaléknál kisebb emelkedést mutatnak, az OTP papírok azonban több mint 25 százalékot raliztak, de MOL részvényeken is több mint 15 százalékot lehetett keresni.

Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?

Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?

Az elmúlt egy év árfolyammozgásaihoz azonban érdemes hozzátenni, hogy az év nagy részében az ajánlati ár alatt forogtak a papírok (a mélypontot január elején, 603 forinton érte el az árfolyam), és míg a vállalat szempontjából fontos megrendelések vagy a saját részvény vásárlás bejelentése sem tudta tartósan felfelé terelni a részvények árát, addig a menedzsment részvényvásárlási terve már megmozgatta a befektetők fantáziáját. A szeptember közepi bejelentésig a 650 forint közeli szinteknél csorgott lefelé az árfolyam, azóta azonban nem csak az árfolyam, de a papírok forgalma is jócskán megugrott. Ha 2 hónappal ezelőtt tekintettünk volna a grafikonra, merőben más lett volna az állami tulajdonszerzés sikerességének megítélése.

Egy éve vette meg az állam a Rábát - Megérte?

Homályosak a tervek

Az állam az MNV-n keresztül közel egy éve tett ajánlatot a Rába részvényeire. Az azóta eltelt időszakban a társaság jól teljesített, a meglévő kompetenciákra alapozva növelte bevételeit és szerzett újabb megrendeléseket. Az állami tulajdonszerzés azonban eddig nem hozott gyümölcsöket, sem állami busz- vagy extra katonai jármű-megrendelések nem érkeztek, és a Rába ingatlanvagyonának hasznosítása sem kezdődött meg. Az események azonban legalább a járműgyártásban felgyorsulhatnak, hiszen a Rába menedzsmentje házi feladatot kapott a Jármű üzletággal kapcsolatban, azt kell ugyanis megvizsgálniuk, hogy a jelenlegi termékpaletta alapján hogyan tudna tovább lépni a szegmens, és kiegészíthető-e új elemekkel a társaság termékportfóliója. Elképzelhető tehát, hogy a háttérben már valami nagy dolog készülődik, az elmúlt egy évben azonban nem tűnt úgy, hogy az államnak konkrét terve lenne a Rábával.
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 14:33
Előzmény: #61681  Törölt felhasználó
#61682
Szerintem csak a déltengereken vadássza a szoknyákat, amíg árazódunk.. :)
Törölt felhasználó 2012. 11. 12. 12:50
Előzmény: #61680  Törölt felhasználó
#61681
Nagy a baj!
Láma már két napja nem írt! :))

Topik gazda

pancserlama
4 3 4

aktív fórumozók