Portfolio Signature / A kormány az üzemanyagárstop-rendszer finomhangolására kényszerült az elmúlt hónapokban, elsősorban azért, hogy a szektor szereplőinek a veszteségét valamelyest csökkentse, többek között jövedéki adó-csökkentésről és a kis kutakat segítő lépésekről döntöttek.Üzemanyagárstop időrend Tavaly november 15-én a kormány üzemanyagárstopot vezetett be, literenként 480 forintban határozta meg a normál benzin és a gázolaj legfelső kiskereskedelmi árát. Idén február 13-án bejelentették, hogy a kormány az üzemanyagok hatósági árának fenntartása mellett döntött további 3 hónapra, az intézkedést 2022. május 15-ig tartják fent. Idén február 23-án több intézkedést hozott a kormány a kiskutak megsegítésére (hitelmoratórium, készletezési díj elengedése, szocho elengedése, beruházási támogatás, áthidaló hitel, külföldről beszerzett energia esetén fizetendő adó eltörlése) Idén február 28-án jelentették be, hogy aznaptól 480 forintban maximalizálja az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is a kormány. Szintén február 28-án jelentették be, hogy csökkenti a kormány a benzin és a gázolaj jövedéki adóját literenként 5-5 forinttal, és az üzemanyagok mentesülnek a készletezési díj alól. Március 10-én literenként további 20 forint jövedéki adó csökkentésről döntött a kormány, és korlátozták azoknak a fogyasztóknak a körét, akikre vonatkozik a hatósági üzemanyagár.Negatív és pozitív hatások a MolnálA hazai üzemanyag-értékesítés vezető szereplőjeként és jelenleg egyedüli nagykereskedőjeként a Molnál komoly veszteség keletkezik, ha csak a normál benzin és gázolaj értékesítését nézzük,ENNEK A MÉRTÉKE OLAJ- ÉS DEVIZAÁRFOLYAMTÓL FÜGGŐEN AKÁR A NAPI 1-2 MILLIÁRD FORINTOT IS ELÉRHETI.Van azonban egy hatás, ami több mint kárpótolja a Molt az árstop miatt elszenvedett veszteségek miatt, ez pedig a Brent és az Ural típusú kőolaj árfolyama közötti árkülönbözet. A Brent-Ural spread azért fontos a Mol számára, mert a finomítókban az olcsóbb, Ural típusú kőolajat használja fel, míg árait a Brent árához igazítja.A Mol pozsonyi finomítója jelenleg 100 százalékban orosz olajat dolgoz fel, Százhalombattán 80-20 százalék az orosz és a tengerről érkező kőolaj aránya, a teljes évre 30 százalékban határozta meg a Mol az utóbbi arányát, nyilatkozta nemrég Huff Zsolt, a Mol-csoport Downstream termelési ügyvezető igazgatója a Portfolio-nak.Az egyes termékek, például a benzin és a gázolaj árrésén (crack spread) felül tehát a Brent-Ural különbözetet is megkeresi a Mol, feltéve, ha a Brent ára magasabb, mint az Uralé. És most magasabb, ráadásul jóval magasabb, miközben békeidőben az átlagos árkülönbözet 2 dollár, jelenleg közel 37 dollárral drágább a Brent, mint az Ural típusú kőolaj.Ennek az az oka, hogy a nyugat-európai cégek csökkentették vagy felfüggesztették olajvásárlásaikat Oroszországtól, egyre több európai ország tervezi, hogy belátható időn belül leválik az orosz kőolajról, ami jelentősen csökkenti az orosz olaj iránti keresletet és az árat, ráadásul a háború miatt a tengeri olajszállítások is bizonytalanná váltak, a biztosítók ugyanis nem fizetnek akkor, ha háborús okok miatt sérülnek meg az olajszállító tankerhajók (több incidens is történt az elmúlt hetekben), ezért azok már nem szívesen állnak be a háborúval sújtott területek kikötőibe. Ezek miatt jelentősen visszaesett az Ural típusú olaj iránti kereslet, ez pedig nyomás alatt tartja az Ural árfolyamát. Ebből a helyzetből profitálnak azok az olajcégek, amelyek még vásárolnak az orosz olajból, ilyen a Mol (és más régiós olajvállalatok), amely a Barátság kőolajvezetéken keresztül jut hozzá az Ural típusú kőolajhoz.A Mol számain már látszanak a pozitív hatások, A vállalat árrései is brutálisan kitágultak, miközben a csoportszintű finomítói árrés 2012 óta hordónként átlagosan 4,5 dollár volt, az idei első negyedévben azonban már annak a háromszorosa, 13,8 dollár.A havi adatok még brutálisabb képet mutatnak, márciusban hordónként 34,9 dollárra, vagyis a korábbi átlag közel nyolcszorosára emelkedett a Mol finomítói árrése. Az árrés drasztikus bővülésében nem csak az Ural-Brent spread tágulása van benne, de a dízel crack spread kitágulása is.Hogy a kitágult finomítói árrés mit jelent a Molnak? Az éves szinten 15,4 millió tonnás finomítói termeléssel, 90 százalékos finomítói kapacitáskihasználtsággal és a hordónként közel 35 dolláros finomítói árréssel számolva naponta 9,7 millió dollár, vagyis jelenlegi árfolyamon közel 3,3 milliárd forint nyereség adódik. Csak ez az egy csatorna (a magas olaj és földgázárak mellett az Upstream szegmens nyereségéről még nem is beszéltünk) több mint kompenzálhatja a vállalatot a több országban (Magyarország, Horvátország, Szlovénia, Szerbia) bevezetett árszabályozáson elszenvedett veszteségekért.VAGYIS ÖSSZESSÉGÉBEN AZ ÁRSTOP NEGATÍV HATÁSAIT JELENLEG TÖBB MINT KOMPENZÁLJA A KITÁGULT BRENT-URAL SPREAD ÉS A FINOMÍTÓI ÁRRÉS.
Az elmúlt 1 hétben épp azt látom, hogy újra a 2019-es szint körülire ugrott vissza az autóforgalom Budapesten. Gondolom, a cégek vonják vissza a home offce lehetőségét "vége a covidnak" címszóval.
Egy apró,de annál lényegesebb elemet kiemelnék: ársapka novemberben került meghatározásra, akkor még a spread csak 2-3 usd volt , a háború okán február végétől alakult ki folyamatosan a 20-30 usd árrés. Jelenleg két hónapja tart, nem tudjuk meddig még, nehéz erre hosszú távú megoldást alapozni. Másik , a magasabb üzemanyag árazás a keresletet is vissza foghatja így az adóbevételeket is. Nem könnyű jó megoldást találni. Abban egyet értek veled, hogy én is a piacgazdaság híve vagyok és ezek a szocreál intézkedések nem erősítik a bizalmi befektetéseket. Mondhatnám úgy is, hogy helytelennek tartom amikor a politika ennyire rátelepszik a gazdaságra.
Az a baj, hogy amikor bevezették ezt az élelmiszer árstopot, már akkor emelkedett az infla, mert az árstoppos termékek ára beépült a többi termék árába. Ha most elengedik az árstopot, akkor az egy plusz infla növelő tényező lenne. Ezért sem fogják megszüntetni sztem. A üz.anyag ársapka is egy orbitális baromság volt ebben a formában, mert az államnak jöv adó és áfa kiesést jelent a kiskereknek meg jelentős veszteség. Mindenesetre ha tiszteséges üzemanyagárképzés lenne a MOL részéről, ha az urallal számolna 65%-ban és brettel 35%-ban, akkor valószínű nem lenne sokkal magasabb az üzemanyagár a mostani ársapkásnál és az kiszámíthatóbbá tenné a mol jövedelmezőségét is. De itt mutyisztánban az átláthatatlanság a cél. A 30 év alattiak egy kis kóstolót kapnak most a műltból a szocializmusból, a szabályozott árakból, a hiánygazdaságból, meg a pult alól kapod meg a cuccokat haveri alapon, vagy kenőpén ellenében. :)
MOLly tulajok topikja
Ha az Otisoknak is van gyűjtőtopikja, ne aprózódjanak el apró témákba a Mollysok se.