Ez az amit nem lehet kizárni. Én arra számítok, hogy amit most látunk az maga az intézkedés, de azért úgy lesz kommunikálva kb ahogy írod. A kormány minden létező fórumon elő fogja adni, hogy a MOL nem tartotta magát a megállapodáshoz, ezért be kellett avatkozni és sikerült megvédeni a családokat. Egyelőre a befektetők talán azt mérlegelik, hogy egy ilyen jellegű árkorlátozás egy viszonylag jó kompromisszum, hiszen lehet hangosan kommunikálni, de a befizetett adó és a vállalati profit is megmarad. Más magyarázatot nem látok arra, hogy miért nem verték lejjebb a hetek óta tartó fenyegetésekre.
Leírtam az aktuális helyzetet a #367566 kommentben, ami azóta annyival változott, hogy még gyengébb lett a HUF. Úgy szól a dolog, hogy pénteken adja ki a KSH az átlagárakat, tehát azután fogjuk látni, hogy mennyivel van arrébb a hazai üzemanyagár.
Nyilvánvaló, hogy innentől az lesz az irányadó amit péntekenként a KSH meghirdet, ha attól eltérnek a kereskedők akkor beavatkozás lesz.
Más kérdés, hogy ez már beavatkozás. A kormánynak sok mozgástere nincs, mert a költségvetés romokban hever, óriási túlköltekezés van, a világbajnok ÁFA és különadók mellett sincs az a bevétel ami elbírja a Magyar kormány gazdaságpolitikáját.
Annyit talán megtehet, hogy ha kihoznak 20Ft különbözetet akkor abból csak 10Ft-ot kell a szereplőknek benyelni, a másik felét a jövedéki adóból az állam elengedné. Ugyanis most a törvényi minimumnál jelentősen magasabb a jövedéki adó.
Magyarország (27% ÁFA) 641Ft
Románia (19% ÁFA) 569Ft
Szlovénia (22% ÁFA) 597Ft
Csehország (21% ÁFA) 603Ft
Lengyelország (23% ÁFA) 605Ft
Horvátország (25% ÁFA) 622Ft
Szerbia (18% ÁFA) 638Ft
Szlovákia (20% ÁFA) 643Ft
Ausztria (20% ÁFA) 654Ft
8 szomszédos ország átlaga: 616Ft
8 szomszédos ország átlagos ÁFA kulcsa: 21%
1 EUR jelenleg 393,4 HUF
1 USD jelenleg 369 HUF
A régiós átlagokat összehasonlítva, de nem vizsgálva azt, hogy melyik országban mekkora az üzemanyagárban lévő adóteher még óriási ÁFA hátránnyal is mindösszesen 4% “elcsúszás” van a régiós átlagárakhoz képest. Nem 7-9% hanem 4%.
A régiós átlag ÁFA kulccsal számolva csak 610Ft lenne a 95-ös benzin ára és akkor még mindig tartalmazná az extra adókat.
Ezek a tények.
Kíváncsian várom, hogy Pénteken a KSH, mint független és objektív szervezet milyen átlagokat fog a nyilvánosság elé tárni.
Az a kormány igazi problémája, hogy az emberek nem mesterségesen lenyomott árakat akarnak, hanem azt szeretnék ha ki tudnák fizetni a piaci árat. Érdekes módon Ausztriában nem kell szabályozni az árakat, ott meg tudják érteni, hogy felment pl. a tej, a kenyér és minden más ára, így az üzemanyag sem kerülhet örökké annyiba. Elég megnézni a kommenteket a videók vagy hírek alatt, már mindenki átlát a szitán.
Nem biztos, hogy a hazai üzemanyagár a legerősebb tényező, hiszen a Magyar töltőoszlop hálózat nagyjából az ötödét teszi ki az összes kútnak. Ársapka mellett is borzasztó erősen tudott üzemelni a vállalat és akkor azért nem 10-20 Forintokról volt szó. Szóval nyilván nem örülnek a befektetők, de ha az árkövetés hosszú távon megmarad azon a szinten, hogy csak a KSH szerinti régiós átlagot kell tartani akkor az az eddigi forgatókönyvekhez képest valamilyen szinten egy biztosíték.
Én is raktam fel róla anno közös chartot is, teljesen jó meglátás. Rövid távon nincs szignifikáns kapcsolat az olajár és a MOL árfolyama között. Amihez viszont köze van az az eredmény, ezért nem mindegy az olajár. Nagyon erős kezd lenni a külső környezet.
Anélkül, hogy politizálnék, meg kell nézni a vállalat (lehet akár OTP is, arra is igaz még a jelenlegi árfolyamok mellett is) értékeltségét és össze kell vetni néhány szektortárséval. Általában alacsonyabb érték fog kijönni. Attól, hogy csúcson van a BUX még lehet relatív lemaradó a részvények többsége.
Hetek óta a levegőben van valamiféle árszabályozás, fenyegetőzés, mégis ezeken a szinteken tud maradni az árfolyam. Azt nem gondolom, hogy kisbefektetők tömegei vásárolják 3000Ft fölött.
Szerintem ennek az az oka, hogy a MOL partner a kormány kommunikációs stratégiájában és a nagyobb szereplők sejtik, hogy nem lesz komolyabb beavatkozás.
Leírom röviden, hogy mi a meglátásom:
-Valóban és szerintem szándékosan eltértek felfelé a régiós középértéktől, holott az olcsóbb olaj miatt van annyi tartalék az árképzésben, hogy kimozogják az adóemeléseket.
-Így végre lett ügy, az NGM látványosan eljárhat, észrevételezhet és megvédheti az autósokat.
-Az NGM hatására a MOL önként el fogja engedni azt a nagyságrendileg 10-20 Forintot amivel “előreszaladt” a régióhoz képest.
-A piac pontosan tudja, hogy ha a MOL a hazai piacon akár többet is engedne a profitból, ilyen olajárak mellett sokszorosan kompenzálni fogja azt a többi piac.
Szerintem múltkor leírtam már, hogy nem lehet egy termékcsoport ÁFA kulcsát csak úgy csökkenteni. Az EU irányelvei egy vagy két kedvezményes ÁFA kulcsot engednek és az üzemanyagnak a legmagasabban (az általánosban) kell szerepelnie. Akkor tudnák az üzemanyag áfáját csökkenteni ha az általános 27%-os ÁFA kulcsot csökkentenék. Ez NEM azt jelenti, hogy ne lehetne csökkenteni az üzemanyagokon lévő óriási adóterheket, csak kifejezetten az áfára értendő.
Magyar Péter már a pártalapításon dolgozik (TISZA)2024. 04. 09. 11:46
Az a kb 130HUF elcsúszás ami az elmúlt 14 évben valahogy "összejött" az Euróval szemben. De az már rég volt, most viszont mintha a költségvetésben is lenne egy kis elcsúszás. Azért kit rendel be?