Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
kukutyinbenko 2013. 11. 20. 15:30
Előzmény: #1767  szivacs
#1780
1. Ez túl általános. Konkrét intézkedésekről, adott körülmények között lehet véleményt alkotni. Önmagában a megszorítás sem ördögtől való, illetve a fiskális lazaság sem biztos hogy segít felpörgetni a gazdaságot (mellékhatásairól nem is beszélve).
2-3. Elviekben üdvözlendő, de az ördög megint e részletekben lakozik.
Ha gazdasági növekedést szeretnék látni, és tudom hogy spontán is elkezdődött egy hitelleépülési folyamat, nem biztos hogy súlyosbítani kell egy bankszektor ellen indított durva offenzívával. Arról nem beszélve, hogy magas deviza adósság esetén mennyire bölcs dolog azzal kezdeni, hogy kommunikációs mesterfogásokkal bedöntöm a hazai fizetőeszközt...
4. Hurrá! Kár hogy Matolcsy gazdasági miniszterként előbb zsinórban hozott olyan intézkedéseket amivel e folyamat ellen dolgozott.

"Ezeket pozitívnak vagy negatívnak értékelted volna, ha mondjuk Simor idejében történnek meg?"

Ez vita lenne az angyalok szárnyáról, mivel Simornak teljesen más külső/belső körülmények között kellett dolgoznia mint most Matolcsynak. Ráadásul az is példa nélküli jelenség, hogy egy jegybankelnök előre átírja magának a keretrendszert (jegybank törvény, majd PSZÁF benyelés pl.). Tulajdonképpen már hivatalba lépése előtt is ő szabja az alapkamatot a strómanjain keresztül, majd hivatalba lép és harmonikusan együtt dolgozik az őt követő gazdasági miniszterrel. Varga számomra meglepő módon, egyelőre inkább az ő dublőre, mint önálló entitás. Nem meglepő módon Matolcsy pedig inkább külsős kormánytag, mint jegybanki vezető.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 15:30
Előzmény: #1778  Törölt felhasználó
#1779
2010 nem Bajnai kormány éve volt,max 1/4 negyedév! hiába írták a költségvetést nem ők hajtották végre! Igaz a Fidesz is másként szerette volna de Unió döntött.
Bajnai kormány éve 2009 volt, lehet is nézegetni ! :))
link
Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 15:04
Előzmény: #1776  Hegyesi2
#1778
"legfeljebb annyit tett,hogy"bámult mint borjú az újkapura""

Úgy valósult meg hiánycsökkentés, hogy nem tartalékokat éltünk fel (még az MNYP-be is ment 400 mrd), közben 2010-ben még volt növekedés is... Volt befektetői bizalom, csökkentek a hozamok, erősödött a Ft.

Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 14:58
Előzmény: #1775  szivacs
#1777
Hát igen, csak ott nem divatos közben azt hazudni, hogy micsoda siker van...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 14:44
Előzmény: #1772  kukutyinbenko
#1776
Ez a válasz egy nagy O !
Hiába esett bajnaira a válság mélypontja,legfeljebb annyit tett,hogy"bámult mint borjú az újkapura" /ez még Óvódás korból maradt/ :)
"mi szükség volt/van a jegybanki pénzesőre?" Na látod ezt Obamától is meg lehetne kérdezni,mégsem teszik !Ezért ne tedd Te sem mert olyannak fognak látni amit most nem akarok leírni ! :))
szivacs
szivacs 2013. 11. 20. 14:43
Előzmény: #1772  kukutyinbenko
#1775
"ha olyan rohadt jól teljesít ahogy kommunikálja, mi szükség volt/van a jegybanki pénzesőre?"
usákok QE1-2-3-ja megvan?
Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 14:35
Előzmény: #1773  Törölt felhasználó
#1774
Érdekes, hogy a hívek szerint akkor nem is nagyon volt válság csak a komcsik kúrták el, bezzeg most, hogy szarul állunk gazdaságilag, annak már a válság az oka...
Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 14:34
Előzmény: #1772  kukutyinbenko
#1773
"A válság mélypontja, és legnehezebb fázisa Bajnainak jutott."

Pontosan.
kukutyinbenko 2013. 11. 20. 14:32
Előzmény: #1765  Hegyesi2
#1772
A szerző külön említi, hogy "Nézzük mit mutatnak a számok 2009 VÉGE óta.", valamint "az adatok az EU 2013 õszi jelentésének statisztikai mellékletébõl, és az ECB statisztikai aloldaláról vannak".
Amúgy nem biztos hogy kedvezőbb lenne a kép, ha megpróbálnád napra pontosan a kormányváltástól számolni, mivel a 2010 közepéig bekövetkezett visszapattanás is kikerülne a számokból. Azóta egész mostanáig lefelé menet következett, és emlékeim szerint még mindig alatta vagyunk a kiindulási szintnek.
Tudom most jön amit már elsütöttél, miszerint a távozó kormánynak szerinted semmi köze a 2010 Q2-höz :)

"Válság nélkül hamarabb lehetett volna eredményt elérni mellesleg de az itt volt és nem vitatható!"
1. A válság mélypontja, és legnehezebb fázisa Bajnainak jutott.
2. Kár hogy az elmúlt 3.5 évben szinte végig az eu-s átlag alatt produkáltunk, sőt tulajdonképpen csak a válságövezet (PIGS országok + Ciprus) tudtak alulmúlni minket. Tehát messze nem az Eu húzott vissza minket, inkább mi rontottuk tovább a jók átlagát is.
Matolcsy gazdasági miniszterként nem javított, hanem rontott (nem is keveset) az amúgy sem rózsás helyzetünkön.
Az hogy ezt nem hajlandó elismerni őt minősíti. Viszont érdekelne, ha olyan rohadt jól teljesítünk ahogy kommunikálja, mi szükség volt/van a jegybanki pénzesőre?
Hogy egy hasonlattal éljek, akinél minden rendben az nem tolja intravénásan a Viagrát. Illetve ha megteszi, legalább nem dicsekszik milyen rohadt jól teljesít :)

Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 13:59
Előzmény: #1770  Törölt felhasználó
#1771
Érdekes milyen szűkszavú lettél,semmi idézet, kielemzés,magyarázat.
Ez igazán nem jellemző rád! :))
Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 13:55
Előzmény: #1769  user24
#1770
Gáz.
user24 2013. 11. 20. 13:50
Előzmény: #1768  Törölt felhasználó
#1769
Na akkor ehhez mit szólsz?
link
Törölt felhasználó 2013. 11. 20. 13:46
Előzmény: #1767  szivacs
#1768
Válaszolok én is.

1. Önmagában jó, ha nem egy eladósodott ország lennénk, amelyiknek a régióban a legmagasabb az adósságszintje. Tehát indokolt lenne a költségvetési szigor. Közigazgatás, EÜ, nyugdíj, hogyan is állunk ezek reformjával? Sehogy, kiengedtünk 500 mrd-nyi SZJA-t és a gazdaság szétadóztatásával próbáljuk betömni a lyukat, nagyjából ennyi történt, a többi apróság, a nyugdíjreform meg kimerült abban, hogy lenyúlta az állam és felélte az MNYP-t.

2. Ez triviálisan mindenképpen pozitív.

3. A hitel/betét mutató csökkenése az önmagában jó, hiszen túl magas volt. A baj, és az idézett cikk erről szól, hogy a banki mérlegfőösszeg is összezsugorodott. Ez pedig azt jelenti, hogy a hitel/betét arány úgy csökkent, hogy a betétállomány is jelentősen esett... Azaz a hitelpiac beszakadt konkrétan, ez meg nem jó, ahogy az sem, hogy a betétállomány is zsugorodik. Az történik, hogy a bankrendszer helyett pl. az államkötvényekbe mennek a megtakarítások. Az előbbi hiteleken keresztül a gazdaságba kerülne, az utóbbi improduktív. Erről szól a poszt is.

4. Ez nyilvánvalóan pozitív, ehhez viszont nem sok köze van Matolcsynak és a kormánynak (hiszen globál hozamesés van, a globál likviditásbőség miatt) és már jóval korábban is bekövetkezett volna hiteles, kiszámítható, befektetőbarát gazdaságpolitika mellett.
szivacs
szivacs 2013. 11. 20. 13:06
Előzmény: #1762  kukutyinbenko
#1767
A linked szerint:

"Tehát - bár Magyarországon jóval kisebb volt a költségvetési megszorítás mint a többi országban - mégis nálunk volt a legkisebb a növekedés. Ez bizony nem túl jó jel, komoly strukturális problémákra utal...
Egyetlen olyan indikátort találunk, ami valamiképpen magyarázza ezt a gyászos teljesítményt, ez pedig a hírhedett "deleveraging", a hitelundor, a hitelállomány csökkenése, visszafizetése. Miközben más országokban nem nagyon csökkent, sõt több helyen erõsen nõtt is a bankszektor mérlegfõösszege, a folyósított hitelek állománya, itthon brutális zsugorodás történt, ami nyilván nálunk negatívan, máshol pozitívan hatott a növekedésre. Nézzük mennyivel változott a bankok mérlegfõösszege GDP-arányosan 2009 óta:
Magyarország: -22%pont
Lengyelország: +17%(!)p ; Szlovákia: -3%p; Románia: +0%p; Bulgária: +20%p; Csehország: +16%p; EU-átlag: -3%p"

Matolcsy személyétől függetlenül(!) ezeket a folyamatokat pozitívnak vagy negatívnak értékeled:
1. "Magyarországon jóval kisebb volt a költségvetési megszorítás mint a többi országban"
2. A túlzott mértékű lakossági és vállalati eladósodottság (nagyrészt devizában) épül le, csökken a devizakitettségünk.
3. Ezzel párhuzamban csökken a bankszektor hitel/betét mutatója.
4. Csökken az államadósság kamatterhe a kamatszint csökkenése miatt.

Ezeket pozitívnak vagy negatívnak értékelted volna, ha mondjuk Simor idejében történnek meg?
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 12:56
Előzmény: #1763  goapsy1
#1766
Kérdés ebből mennyit mondott Matolcsy és mennyit kopizott hozzá az index.:)
Amúgy tudom,hogy sok hülyeséget tud mondani de amit tesz az alapvetően jó.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 12:52
Előzmény: #1762  kukutyinbenko
#1765
GDP növekedés 2009-2013, ez túlnyúlik a jelenlegi cikluson,és még érdekesebb lenne ha 2006-tól néznénk a számokat.Akkor derülne ki igazán,hogy mikor a környező országok nagyon látványos növekedési pályán voltak,itt egyre súlyosabban esett vissza a gazdaság! Eddig kellet küszködni,hogy elérjük azt az eredményt ami megfordítja,helyreállítja a gazdasági növekedést.
Válság nélkül hamarabb lehetett volna eredményt elérni mellesleg de az itt volt és nem vitatható!
valoigaz 2013. 11. 20. 12:38
Törölt hozzászólás
#1764
goapsy1
goapsy1 2013. 11. 20. 12:32
Előzmény: #1762  kukutyinbenko
#1763
Tényleg, nincs is semmi szebb annál, mikor egy komplett hülye önmagát dicséri. :D

link

kukutyinbenko 2013. 11. 20. 12:13
Előzmény: #1761  Hegyesi2
#1762
Mit kezdjek ezzel?
Szerintem igen súlyos ha valaki magát ajnározza, főleg ha a valóság rendszeresen szembejön.
De még egyszer mondom, bár én tévednék Matolcsy-t illetően, mert ha nem, nagyon fájdalmas évek állnak előttünk. Nem holnap fog kiborulni a bili, de éveink sincsenek szvsz.

A zseni ténykedését pedig nem csak én látom másképpen.
link
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 11. 20. 11:47
Előzmény: #1760  kukutyinbenko
#1761
Matolcsy :link

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek