A Tesla idõben megkezdi a Model 3 gyártását, komoly fejfájást okozva ezzel a teljes iparágnak Az elmúlt 100 év legfontosabb modellje ugyanis egy sor változást hoz, amelyektõl senki sem függetlenítheti magát Elon Musk bejelentette,
"Az aksiban viszont még nagyon sok lehetőség van"
Vissza kellene térni Tesla kísérleteihez, a vezeték nélküli áram továbbításhoz.
Abban lenne a legnagyobb lehetőség.
"a hagyományos villanymotor-akkumulátor párosban nem sok tartalék van"
A motorban tényleg nem sok van, mert már most is sokkal hatékonyabb, mint a robbanósok.
Az aksiban viszont még nagyon sok lehetőség van - persze nem a mostani lítiumosban, hanem más technológiákban. Szinte minden héten jön egy hír, hogy valahol kitaláltak valamilyen új megközelítésen alapuló technológiát. Szerintem pár éven belül az egyik vagy néhány gyártmány szintig is eljut majd, aztán valamelyik elterjed.
Nagyon-nagyon sok milliárdot ölnek most bele a fejlesztésbe, aminek a döntő többsége az akkumulátortechnológia fejlesztésre megy, mert a többi technológia már meg van, inkább csak gyártmányfejlesztési munka van rajta, ami rutin.
Az amíg alszol addig fel tudod tölteni, most a felhasználók 3/4-ének pont elég is! Ha meg hétvégén lemegy a balcsihoz vagy welnesselni, ott szintén fel tudja tölteni, amivel lehet más élni.
Ha gyakrabban és messzebbre megy vidékre vagy néha külföldre, akkor ma még hibrid a nyerő.
Az aksinál szerintem nem 10 év lesz az, én inkább 5-re tippelek, amikor dupla hatótáv (részben az aksi kapacitás növekedésétől, részben a fogyasztás csökkenéstől) félárú aksival (technológia fejlődése+tömeggyártás hatása) összejöhet. Na onnantól robbanásszerűen terjedhet, amire rátesznek még a tiltások is (pl. 16:30 hír).
Én elég hülye vagyok az elektromossághoz, de mivel érdekel sokat kérdezgetem egy villamosmérnök barátomat, aki elég profi a területén (villanymotorok gyártása). Azt mondta nemrégiben, hogy a hagyományos villanymotor-akkumulátor párosban nem sok tartalék van. Lehet még javítgatni a hatékonyságukat, de ha nem jön valami technológiai ugrás, nagyobb felfedezés, újítás, akkor túl sok pluszt nem várna tőlük.Time will show, ahogy Jim Rogers szokta volt mondani....Viszont a Tesláról vagy ugyanő, vagy Carl Ichan monta kb 1 éve, hogy mint cég egy förtelem (disaster szót használta) Égeti a pénzt és egy olyan piacon próbál talpon maradni, ahol olyan nagyágyúk lesznek a versenytársai, mint pl Toyota, Daimler, VW stb. Szerény véleményedm szerint a Tesla csődbe fog menni. Még sokáig viheti a mánia, a brand, a név. Ezért is nem mertem soha shortolni. De egy cégnek előbb-utóbb nyereséget kell tudni termelni. Szerintem a Tesla soha nem fog.
Én elég hülye vagyok az elektromossághoz, de mivel érdekel sokat kérdezgetem egy villamosmérnök barátomat, aki elég profi a területén (villanymotorok gyártása). Azt mondta nemrégiben, hogy a hagyományos villanymotor-akkumulátor párosban nem sok tartalék van. Lehet még javítgatni a hatékonyságukat, de ha nem jön valami technológiai ugrás, nagyobb felfedezés, újítás, akkor túl sok pluszt nem várna tőlük.Time will show, ahogy Jim Rogers szokta volt mondani....Viszont a Tesláról vagy ugyanő, vagy Carl Ichan monta kb 1 éve, hogy mint cég egy förtelem (disaster szót használta) Égeti a pénzt és egy olyan piacon próbál talpon maradni, ahol olyan nagyágyúk lesznek a versenytársai, mint pl Toyota, Daimler, VW stb. Szerény véleményedm szerint a Tesla csődbe fog menni. Még sokáig viheti a mánia, a brand, a név. Ezért is nem mertem soha shortolni. De egy cégnek előbb-utóbb nyereséget kell tudni termelni. Szerintem a Tesla soha nem fog.
Hát egyelőre én azt mondanám, hogy amíg alszol addig fel tudod tölteni, hogy másnap 100 km-re el tudjál menni vele. és oannan vissza. Több még nincs benne, de talán megoldják a következő 10 évben az aksit. :)
Nagyjából erre jó a smart grid: link
Az informatika mai állása és az IoT terjedése révén pedig egyre smartabb lehet.
Pl. bekészíted a mosnivalót a gépbe és amosógéped leadja drótot, hogy tervbe vett mosás x energiaigénnyel y határidőig és akkor mos, amikor a legoptimálisabb tarifát kapja mert völgyidőszak van, azaz sok a termelő és kevés a fogyasztó.
Elektromos autó töltése ugyanezen az elven mehet. A hálózat intelligenciája optimalizál a megadott -akár időben változó- szempontok alapján.
" Biztos nem nehéz, csak azért nem csinálták még meg, mert ... tényleg vajon miért?"
Mert elég macerás és drága lett volna minden háztartásba, céges parkolóba bevásárlóközpontba benzinkutat telepíteni :)
E-autó meg egyelőre kevés van, de ahogy lassacskán egyéb háztartási fogyasztókat is alkalmassá tesznek a technológiára, egyre több értelme lesz autók esetében is foglalkozni a kérdéssel. Egyébként már ezt is megvitattuk párszor, így már említettem azt a nézetemet is, miszerint az energiatárolás terén inkább lehetőségként kellene tekinteni az autók akkupakkjára mint kihívásként. Simán besegíthetnek kisimítani az ingadozásokat, amikor sok ződenergia van szürcsölik amennyit csak bírnak, amikor kevés akkor pedig besegíthetnek ha van feleslegük.
Nem, hanem olcsóbban, mintha paksról szállítanák oda.
Minél közelebb van a termelés a felhasználáshoz, annál inkább csökkennek a hálózati veszteségek.
Ne hagyd, hogy a közgázon tanult méretgazdaságossági hókuszpókusz -ami amúgy is jobbára a kiszervezett externáliák negatív hatásának figyelmen kívül hagyásán alapul- elhomályosítsa a mérnöki tisztánlátásodat! :-)
Nyilván a te esetedben nem lehetne annyit spórolni persze ha a te utcádban vagy a munkahelyed mellett lenne egy ilyen (utcai is lehetne akár, vagy mélygarázsban, ha majd sok elektromos autó lesz), akkor a nap közbeni ingadozásokkal még az is ütemezhető. Mindenesetre ha csak egy része tölthető holtidőkben, már az is sokat segítene az elektromos hálózat ingadozásainak kezelésében.
Másrészt a nagyvárosi és agglomerációs övezetekben dugódíjakkal, forgalom korlátozásokkal amúgy is a tömegközlekedés felé kellene terelelni a napi szintű munkábajárást, mivel függetlenül attól, hogy milyen meghajtású az autó, ez a fajta felhasználás hosszútavon tömegesen fenntarthatatlan (a forgalom kitölti a rendelkezésre álló teret). Mellesleg a kimondottan aktívautóhasználó németeknél is ebbe az iranyba mennek a nagyvárosok (lásd új SBahn vonalok építése, belvárosi korlátozások).
Már kifejtettem neked, miért gazdaságosabb a helyben termelés és a helyi vagy körzeten belüli felhasználás, ne kezdd már újra!"
én még mindig nem dobtam ki a villamosmérnöki diplomámat.
"hétfőn 20%-ra van feltöltve, regisztrálom, hogy szombat reggel fél 8-ra legyen 100%-ra töltve."
ez tök rendben van az össz felhasználás harmadát-negyedét kitevő hétvégi illetve alkalmi autósokra.
de például én is autóval járok munkába. a villanyautófelhasználók első 25%-a (akik a kilométerek kétharmadát teszik bele az autóba) a hozzám hasonló mindennapi felhasználó lesz.
a mai villanyautózók olyan kevesen vannak, hogy az általános felhasználású villamosenergia rendszer potyautasként elviszi őket. de ha a mai villamosenergiafelhasználás mondjuk 50-70%-kal megnövekszik, azt már nem viszi el a rendszer tartalékkapacitása.
Igen, a hálózati üzemű naperőműveknél tárolni nem kell, csak a szigetüzeműeknél.
Már kifejtettem neked, miért gazdaságosabb a helyben termelés és a helyi vagy körzeten belüli felhasználás, ne kezdd már újra!
Egy példa, mire gondolok:Beviszem a kocsimat a töltő farmra hétfőn 20%-ra van feltöltve, regisztrálom, hogy szombat reggel fél 8-ra legyen 100%-ra töltve. A töltést végző szolgáltató meg kalkulál egy árat, és úgy ütemezi a várható ingadozás és a többi autóra vonatkozó tervek alapjan, hogy a lehető legolcsóbban töltse fel. Én meg nyilván kevesebbet fogok fizetni, mint aki 3 órára hozta be, hogy addig töltsék fel neki, mert az én esetemben nagyobb a rugalmasság.
De nem kell kizárólag napelemekre alapozni, mivel a rendszer fogyasztása is erősen ingadozik napi szinten, a lényeg, hogy amikor olcsó az áram, akkor kell tölteni. Hogy az ingadozás épp a napelemekből vagy épp az éjszakából fakad, az részletkérdés.
Minél több nem folyamatos és nem is fix időszakban működő, hanem ütemezhető fogyasztó van a rendszerben, annál nagyobb arányban lehet építeni a hálózatba visszatáplálásra nem folyamatos termelők esetében.
Pedig pont hogy egy sok autót töltő farmon kiválóan ütemezhető lenne sok eltérő közlekedési szokású autótulaj esetében a napelemmel töltés ütemezése, illetve akár napelemek nélkül is a hálózatról, olcsó időszakokra ütemezve a töltést. Sok ember eleve nem használja hétköznap az autóját, a munkába járók meg napközben nem. Nyilván az évszakos ingadozást nem lehetne ezzel kezelni, de a napi-heti szintűt igen.
Az autók élettartamuk 90-95%-t állással töltik.
Ez teljesen így van, én évente 25 ezer km-t autózom, a board computer szerint 33 km/h átlagsebességgel, vagyis évente 760 órát megy az autó. Ez kevesebb mint 10%
Nem nehéz vezérelt módon tölteni őket otthon
Biztos nem nehéz, csak azért nem csinálták még meg, mert ... tényleg vajon miért?
Nissan Leaf 30 kWh akkuval tud kb 200 km-t.
Tesla Model S a 100 kWh akkuval 540 km-t, persze ez nagyobb autó.
Tárolni nem kell
Ezt az újságírók szokták terjeszteni, meg a napelemkereskedők. Az újságírók nem értenek hozzá, a napelemkereskedők pedig el akarják adni a terméküket.
Az autók élettartamuk 90-95%-t állással töltik. Nem nehéz vezérelt módon tölteni őket otthon, a munkahely környéki parkolóban, esetleg egy bevásárlóközpontéban.
szgk. kb. 11 kWh-t fogyaszt 100km-en
inkább a másfél-kétszeresét.
a napelemmel termelt energiát meg tárolni is kéne hogy akkor álljon rendelkezésre, amikor épp tölteni akarod az autódat. a tárolás drága. nem kicsit, nagyon.
Na, most nemkomoly ember lettél! :-)
Mit mondanak a számok?
1 kWp naperőmű Bp.-en kb. 1100 kWh elektromos energiát termel egy évben.
egy el. szgk. kb. 11 kWh-t fogyaszt 100km-en
Ebből pedig az jön ki, hogy az 1 kWp naperőmű teljesítménnyel évi 10.000 km-re elegendő elektromos energia állítható elő, ami bőven elegendő azoknak, akik főleg városban + agglomerációban közlekednek és még pár balatoni út is bőven belefér.
Ez a mai átlagos technológia szintje.
Szvsz 5 éven belül pedig dupla teljesítmény lesz elérhető fele áron, 10 év múlva pedig eladhatatlanok lesznek a ma vett használt autók.
"(aki azzal jön, hogy majd napelemet rak a háza tetejére, azt a továbbiakban nem veszem komolyan)"
Sztán miért nem?
1, mivel nem mindenki használja naponta az autóját+ az átlag napi 30 km körüli távot teljesít, 350-500 km hatótáv esetén kis odafigyeléssel simán belefér hogy csak ha süt a nap, vagy pl hétvégén tankol valaki tetőről vagy szélkerékből (akár apránként is).
2, létezik szél/vízenergia is nem csak nap, így éjjel is, télen is lehet "zőldül" tölteni
3, nem Magyarország a világ közepe, sok sűrűn lakott régiója a világnak simán meg tudja oldani a szinte kizárólag napenergiás tankolást (ha akarja persze)
Engem sokkal jobban aggaszt, hogy ha a tervek szerint felépül Paks II., mit fogunk kezdeni az éjszakai (és rendszeresen a nappali) áramfeleslegünkkel. Főleg amíg Paks I-II párhuzamosan üzemel majd. Az kevés lesz hogy minden várost díszkivilágítanak majd stadionostul.
A műszaki adatai alapján állva hagyja a villanyautópiacra belépni próbálkozókat -- egyszerűen vagy jobb, vagy olcsóbb mint versenytársai. Vagy mindkettő. És nem kicsit: nagyon.
Az örli bördök jól járnak a model 3-mal -- mert a villanyautózás tömegessé válásával a hálózati majd az erőművi kapacitások kezdenek szűkössé válni, drágulni fog a villamosenergia (aki azzal jön, hogy majd napelemet rak a háza tetejére, azt a továbbiakban nem veszem komolyan), és a kormányok az eddig a benzinre rakott jövedéki adók számára új adóalapot keresnek majd.
A villanyautó mindezzel együtt is nagyon király, mármint utazni benne, és vezetni.
Száz éve senkinek nem volt akkora dobása, mint most a Teslának
Ugrás a cikkhez