A munkaerõhiány a versenyszférában a mérnöki tevékenységnél, az ipari ágazaton belül a fizikai munkát igénylõ állásokban, a közszférában pedig az orvos, a szakápoló és a közegészségügyi szakértõi pozícióban jelentkezik
Tudom, elég nagy baj az :-( . Amit a cégetekről írtál: tök jó és hihető. (nem a vita kedvéért: de azért repülőt, igen Boeingot is, inkább olyan rendes módon végzett mérnökök tervezzenek, nem?)
Ez egy nagyon izgalmas téma. Én most a gasztro vonalon mozgok, korábban három diplomás multicéges faszi voltam, emlékeim szerint több dolgot is hasznosítani tudtam a munkám során a tanulmányaimból. De csigavér. Feleségem közgazdász, alig dolgozott azon a vonalon mert jött a családanyai szerep. Most sok év önfejlesztés, ilyenolyan kurzus, tanfolyam és főlegfőleg megannyi jutúb akadémia, távoktatás (voltak köztük többszázezer forintosak) után vezetünk a piacunkon. Tudod mi áll rendelkezésünkre a hagyományos oktatási rendszerben? Semmi. És tudod milyen jók vagyunk abban amit csinálunk? Mint étteremben a Costes. Online, figyelés, kurzusok, ilyesmi útján. Úgyhogy a hagyományos iskola modell mellett valós alternatívák is vannak.
A szirtaki szakkör (nagyon is :-) ) rendben van. Nem arról van szól, hogy reggel nyolckor be, kettőkor-háromkor ki, utána pedig éjfélig matek tétel, magyar életrajz, föci vaktérkép, aztán lehet pusztulni végre az ágyba. Én nem hiszem, hogy napi átlagban két óránál többet töltöttem volna a házi feladatokkal. De amikor leültem, akkor azt csináltam. Oké, szólt közben a zene. . Hanem arra gondoltam, hogy amikor leül tanulni, akkor is 13 másodpercenként megszakad a folyamat, képtelen 5 percig folyamatosan egy valamivel foglalkozni, mert pittyen az értesítés, hogy insta meg fészbúk, és üzi meg lájk. Szerintem iszonyat nehéz lehet így egy komplex gondolatot befogadni.
Úgy gondolom, részben igazad van ebben. Magam is "hallgatok" online kurzusokat, adott esetben még fizetni is hajlandó vagyok érte. . De azért van egy pár terület, ahol örülök, ha ennél ... na, nem is tudom, hogy mondjam. Szóval, az orvos, nem baj, ha orvosi egyetemre járt. A paksi főmérnök se az internetről szedje össze a tudását a "24 óra alatt atomtudós" @ youknowwhosbehind online egyetemről. Ilyen szerintem a tanár is. Az én szakmám, vagy épp pl. a média jó részt összeszedhető lenne öntevékenyen. Azér', amikor akartunk embert felvenni, jó volt látni, ki honnan jött - tény, hogy nem a legnagyobb nevű helyekről vettük fel a legjobb fejeket.
Ez annyira felesleges. Régen is voltak ilyenek csak azok a művházban jártak szirtaki szakkörre, vagy magnós klubba tanulás helyett, most meg posztolnak. És vannak akik fejlesztik magukat. Akkor és most is.
Igen, ezt sokan mondják, hogy a "mai fiatalok" annyira nem szeretnek tanulni, és nem is nagyon tudnak. Megértem őket, az elmélyült olvasás szörnyen akadályoz abban, hogy posztoljam, hogy jött egy puki. . Igen sajnálatos, egyébként.
Ez valóban így lehet, de én nem ezzel kapcsolatban érveltem. Hanem, hogy a szak választása, ha fizetni kellene az egyetemi oktatásért, sokkal közelebb kerülne a "hobbi" kategóriához. Azt választ mindenki, amit akar, kifizeti, vállalja a következményeket. Kit érdekelne, hogy kalmük-römi szakra jelentkezel-e, ha a saját erőforrásaidat használod? Az államnak, pedig, ha fontos valami, például, hogy legyen elég orvos, tanár, mérnök és társadalom-mérnök :-) , akkor adhatnak ösztöndíjat, aminek fejében elvárhatna ezt-azt. . A jelenlegi értelmiség-ellenes hangulat, az egyetemek életének folyamatos kuszálása, az adott szakmák társadalmi és hivatalos megbecsültsége nem abba az irányba hatnak, hogy ezek a hiányok megszűnjenek.
Törölt felhasználó2019. 06. 02. 20:36
#62
Be kell engedni a migráncsokat, azok mind mérnökök és orvosok. Vótmá?
ha magára hagynák ezt a területet akkor összeomlanának az árak sohasem volt olyan olcsó a tudáshoz való hozzáférés mint mostanság... internet, online tananyagok, videó, audió, pdf, HTML formátumban, e-book-ok stb...
Alapvető gond az is, hogy aki a piac által keresett szakokra jelentkezik, kihullik, mert nincs meg az alapja sem matekból, sem szövegértésből. A logikát pedig egyenesen a Hubble-el kell keresni.
Olyannyira igaz, hogy a középiskolai tanítás színvonala megsínyli. Na de majd lesz kapkodás, amikor világossá válik ez a döntéshozók számára. Kíváncsi leszek honnan akasztanak majd le annyi fiatal tanárt. :)
A részletes keretszámokat nem találtam most meg. Az összesítők a http://www.ksh.hu/stadat_eves_2_6 KSH honlapján nem túl vidám képet festenek az elmúlt 10 évről. . "Az meg egy hülyeség, hogy egy egyetemre járt ember a bármilyen diplomájával érték, hogy aztán érettségivel végezhető munkakörben kössön ki." - Ezt a szemléletet épp a most kormányzó erők honosították meg 2000 környékén. Most épp a fordítottját mondják. Én, egyébként, azt gondolom, hogy jobb a több képzett ember, persze, nem mindenkit, minden áron. (Mondjuk, egy tandíj-ösztöndíj rendszer segítene: azt a szakot vennék meg a diákok, amelyiket hasznosnak tartanak, ha pedig senkinek nem kell a gender-rajzfilm szereplőválogató szak, akkor az a képzés elhullik)
Mellesleg azt is tudni kell, hogy a tanárok átlag életkora rohamosan nő. Már csak elvétve állnak fiatalok tanítani, mondhatni nulla az utánpótlás. Akik maradtak tanítani, azok totálisan ki vannak facsarva.
Jelentősen nőttek a keretszámok a hiányképzésekre, és ezzel együtt a hallgatói normatíva összege is. a 2012-es felsőoktatás reform aboszult győztesei a tipikusan villamos-gépész mérnöki és az orvostudományi karok. Az meg egy hülyeség, hogy egy egyetemre járt ember a bármilyen diplomájával érték, hogy aztán érettségivel végezhető munkakörben kössön ki.
Én speciel a többi miatt IS hisztériázok :-) . Azt szerettem volna mondani, hogy az intézkedéseik -amiknek meghozatalakor csak magukkal kellett megegyezni- épp az ellenkező hatást váltják ki. Tehát, ahelyett, hogy csökkentenék az orvos-, a mérnök- és a genderhiányt, növelik azt, pedig lenne lehetőségük ellene tenni.
Világos, hogy nem az idén végzettek találták ki. De hogy nem is Bismarck személyesen, az több, mint valószínű. És aligha Horthy vagy éppen Kádár maga. Hanem valakik, akik meg tudták közelíteni a kérdést.
Csak arra reflektáltam, hogy rendszeresen azon hisztériáznak, hogy orbán tönkreteszi a jövőt, hogy a büfészakok támogatását visszavágja. És hát lám. Ugyanúgy mérnökből van hiány, mint 10-20-30 éve.
Mérget ne nagyon vegyél rá, ezek a rendszerek már a Horthy korszak idején elkezdtek szerveződni.Már jóval azelőtt megvoltak, hogy az "adjunk diplomát mindenkinek, mégha arra nem is alkalmas az illető, hogy diplomás munkát végezzen" oktatásliberalizáció elkezdőtött. A társadalomtudományi láblógatók erre a társaságra vonatkozik, és nem arra, hogy ezen területek bármelyike felesleges lenne.
Igen is meg nem is. A világ komplex. . Annyiban nem, hogy az elvándorlást teljes egészében a nyakába varrni ökörség volna. . Ugyanakkor, 9 éve teljhatalommal felügyelik a teljes oktatási vertikumot, és nem abba az irányba tolják, hogy minél több, lehetőleg tehetséges diák motiváltan tanuljon, hanem csökken az államilag finanszírozott helyek száma + röghöz kötés, ijesztő propaganda folyik az értelmiség (egy része) ellen, ami idén így van, az jövőre úgy lesz, kiszámíthatatlan a rendszer, aztán gondolunk egyet, és huss, Akadémia, gondolunk egy másikat, huss egyik kar átrakva egy másik egyetemre. Hát, ez, annyira nem tűnik ösztönzőnek. . Puskás Akadémia: nem csak az a baj, hogy a pénz a sportba folyik. Az üzenet is baj. 650Mrd-ot írtak épp napokban, ennyi ment a tao útján a sportba. Az MTA teljes évi költségvetése 64Mrd (volt tavaly, ha jól értettem). A felsőoktatás teljes éves támogatására 259Mrd-os adatot találtam.
Mérnökbõl és orvosból van igazán nagy hiány Magyarországon
Ugrás a cikkhez