Heteken belül bezárják a NABI kaposvári autóbuszgyárát
2005-06-01 16:41
Heteken belül bezárják az autóbuszgyártással foglalkozó NABI Rt. kaposvári gyáregységét, az utolsó, 100 buszra szóló Los Angeles-i megrendelést még teljesítik - ebből az utolsó busz a jövő héten készül el -, ezt követően leáll a termelés - közölte az MTI-vel Horváth Péter, a NABI Rt pénzügyi vezérigazgató-helyet tese szerdán.
Kaposvár, (MTI) Elmondása szerint a bezárás egyik oka, hogy az amerikai szövetségi közlekedési hatóság elutasította a cég kérelmét, azaz a Kaposváron gyártott CompoBusok a továbbiakban nem mentesülnek az úgynevezett Buy American szabály alól, amely kimondja, hogy az amerikai szövetségi támogatást felhasználó közbeszerzéseknél az autóbuszok alkatrészértékének 60 százaléka egyesült államokbeli gyártóktól kell hogy származzon, és a végső összeszerelést is a tengerentúlon kell végezni.
Horváth Péter szerint a bezárás másik oka a jelentős forint/dollár árfolyamváltozás, ami miatt komoly veszteséget szenvedtek el az elmúlt három évben. Míg a gyár átadásakor 1 dollár 300 forinttal volt egyenértékű, jelenleg 206 forintot ér.
A vezérigazgató-helyet tes arra a felvetésre, hogy van-e esélyük más országokban, illetve Magyarországon eladni a buszaikat, azt mondta: ha a hazai piacvédelem is olyan erős lenne, mint az Egyesült Államokban, akkor - lévén szó magyar fejlesztésű buszokról - feltehetően nem lennének gondjaik az értékesítéssel.
A NABI Rt. kaposvári gyárát 2002 júniusában adták át. Az egyedülálló technológiával készülő CompoBus termékcsalád kifejlesztésére, illetve a gyártóeszközökre, valamint a 23 hektáron megépült kaposvári beruházásra összességében mintegy öt milliárd forintot fordítottak.
Kezdetben úgy tűnt, egy sikertörténet részesei lehetnek a kaposváriak. A hosszú távú terveket az akkor még reményt keltő megrendelésekre alapozták. Elsősorban az Egyesült Államokba, valamint Nagy-Britanniába szállítottak autóbuszokat.
A kaposvári gyárban "csúcsidőben" 270 dolgozót foglalkoztattak. Az elmúlt öt hónapban előbb 100, majd további 70 dolgozónak mondtak fel, június végére pedig húszan maradnak az üzemben. A cég pénzügyi vezérigazgató-helyet tese a gyár további sorsáról szólva azt mondta: "nyitottak vagyunk mindenre". Szerinte szóba jöhet az eddigi profilba illő közös vállalkozás, de megfelelő vevő esetén akár el is adnák a kaposvári gyárat. Hozzátette: már elkezdtek különböző tárgyalásokat, de ezek még nagyon kezdeti stádiumban vannak.
2005-06-01 16:41
Heteken belül bezárják az autóbuszgyártással foglalkozó NABI Rt. kaposvári gyáregységét, az utolsó, 100 buszra szóló Los Angeles-i megrendelést még teljesítik - ebből az utolsó busz a jövő héten készül el -, ezt követően leáll a termelés - közölte az MTI-vel Horváth Péter, a NABI Rt pénzügyi vezérigazgató-helyet tese szerdán.
Kaposvár, (MTI) Elmondása szerint a bezárás egyik oka, hogy az amerikai szövetségi közlekedési hatóság elutasította a cég kérelmét, azaz a Kaposváron gyártott CompoBusok a továbbiakban nem mentesülnek az úgynevezett Buy American szabály alól, amely kimondja, hogy az amerikai szövetségi támogatást felhasználó közbeszerzéseknél az autóbuszok alkatrészértékének 60 százaléka egyesült államokbeli gyártóktól kell hogy származzon, és a végső összeszerelést is a tengerentúlon kell végezni.
Horváth Péter szerint a bezárás másik oka a jelentős forint/dollár árfolyamváltozás, ami miatt komoly veszteséget szenvedtek el az elmúlt három évben. Míg a gyár átadásakor 1 dollár 300 forinttal volt egyenértékű, jelenleg 206 forintot ér.
A vezérigazgató-helyet tes arra a felvetésre, hogy van-e esélyük más országokban, illetve Magyarországon eladni a buszaikat, azt mondta: ha a hazai piacvédelem is olyan erős lenne, mint az Egyesült Államokban, akkor - lévén szó magyar fejlesztésű buszokról - feltehetően nem lennének gondjaik az értékesítéssel.
A NABI Rt. kaposvári gyárát 2002 júniusában adták át. Az egyedülálló technológiával készülő CompoBus termékcsalád kifejlesztésére, illetve a gyártóeszközökre, valamint a 23 hektáron megépült kaposvári beruházásra összességében mintegy öt milliárd forintot fordítottak.
Kezdetben úgy tűnt, egy sikertörténet részesei lehetnek a kaposváriak. A hosszú távú terveket az akkor még reményt keltő megrendelésekre alapozták. Elsősorban az Egyesült Államokba, valamint Nagy-Britanniába szállítottak autóbuszokat.
A kaposvári gyárban "csúcsidőben" 270 dolgozót foglalkoztattak. Az elmúlt öt hónapban előbb 100, majd további 70 dolgozónak mondtak fel, június végére pedig húszan maradnak az üzemben. A cég pénzügyi vezérigazgató-helyet tese a gyár további sorsáról szólva azt mondta: "nyitottak vagyunk mindenre". Szerinte szóba jöhet az eddigi profilba illő közös vállalkozás, de megfelelő vevő esetén akár el is adnák a kaposvári gyárat. Hozzátette: már elkezdtek különböző tárgyalásokat, de ezek még nagyon kezdeti stádiumban vannak.
Limittel zuhant a NABI
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=53214