Topiknyitó: Portfolio 2019. 01. 24. 15:27

Hiába félsz tõle, még a te életedben eljön az önvezetõ autók kora  

Ugrás a cikkhez
A járműipari beruházások egyik legaktuálisabb területe, hogy az autonóm technológia milyen gyorsan és hogyan épül be a mindennapokba, melyik márka tud elõhozakodni a legújabb automata fékrendszerrel, kormánytechnológiával, vagy
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
daxlisgyuszi
daxlisgyuszi 2019. 01. 28. 14:33
Előzmény: #132  daxlisgyuszi
#133
"... Most úgy tűnik, győztek a konzervatív jóslatok, és lépésenként, inkrementálisan lesz egyre jobb az önvezetés, bár ez még mindig nem dőlt el, mert valamikor a felülről jövő robottaxis technológia ára is csökkenni fog, és tíz év múlva összeolvad a két irány. Nagyon óvatos lett mindenki. Amikor a baleset volt, az összes fejlesztőcsapat együttesen talán 15 millió levezetett mérföldnél tartott, miközben a statisztikák azt mondták, hogy emberi sofőrökkel 100 millió mérföldenként szokott lenni egy halálos baleset. ..."
 
(a cikkből idézve)
daxlisgyuszi
daxlisgyuszi 2019. 01. 28. 12:16
#132
Hol áll jelenleg az "önvezetés"? 
 
https://bit.ly/2RpUvJS
 
érdemes elolvasni...
13791379 2019. 01. 28. 12:13
Törölt hozzászólás
#131
Vortex 2019. 01. 28. 10:14
Előzmény: törölt hozzászólás
#130
A "sima" zavarás nem hiszem, hogy gondot tudna okozni. Ha hiba lenne a kommunikációban, akkor leállnának az autók vagy "vészüzemre" kapcsolnának.
Sokkal nagyobb gond lenne, ha valósnak tűnő hamis adatokat adnának az autóknak. De ez jóval bonyolultabb.
Vortex 2019. 01. 28. 10:10
Előzmény: #109  Törölt felhasználó
#129
Ha valaki egy gyér forgalmú úton begurul a munkahelyére és utána haza, az tényleg nem biztos, hogy értékeli ezeket a fejlesztéseket.
Viszont aki több órát ül dugóban, vagy egész nap úton van, annak nagyon nagy könnyebség.
Már egy jó ülés és hangszigetelés is csodákat tesz.
Törölt felhasználó 2019. 01. 28. 07:32
#128
Nagyon hosszú utakon (Ausztráliában, Amerikában) már használnak olyan rendszert, hogy csak az első kamionban van sofőr, a másik, harmadik követi önműködően. Több száz kilométeren keresztül még útkereszteződés sincs, nagyon gyér a forgalom. Ezzel helyettesítik a vasúti szállítást, mivel nagyon drága lenne kiépíteni. Nálunk is volt ilyen terv, hogy a kamionokat felrakják a vagonokra, vasútra lesz felterelve a közúti forgalom, de állítólag drágább és macerássabb, mint közúton tolni. Meg persze rövid távokon semmi értelme.
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 22:33
Előzmény: törölt hozzászólás
#127

Megint visszatérnék a mezőgazdászokhoz. A kukorica sorköz kultivátorra (kapa) szerelnek kamerát, a traktorra okos kormányt és nem kapálja ki a kukoricát, csak a sorközt műveli. Ez is már jóideje létező technológia, igaz, ha túl gyomos volt a kukorica, nem ismerte fel a sort.
Én az elektromos autókat is így tölteném, meghatározott útszakaszon leengedi az áramszedőt és menet közben töltés indul.
A traktor 2 cm-es poltossággal dolgozik, szerintem már legalább 10 éve, akár 20 km/órás sebességgel.
13791379 2019. 01. 27. 21:55
Törölt hozzászólás
#126
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:53
Előzmény: törölt hozzászólás
#125
Ezer ftos Lezerrel is el lehet vakitani valakit..repulonel terrocselekmeny is lehet belole..autpalyan is szetszorhatsz barmit ami megallit egy kocsit..de ezek "bolond" kategoriaba tartoznak. Az altalad leirt blokkolas csak egy frekvencianal hatasos /a mobil ugyebar ismert/ ez kikerulheto ugrofrekivel pl +titkositassal, de teljesen vedett rendszert nehez lenne letrehozni...gondolok itt pl az ut szelet jelzo muanyag oszlopokat kicserelni intelligensre..stb
13791379 2019. 01. 27. 21:38
Törölt hozzászólás
#124
13791379 2019. 01. 27. 21:35
Törölt hozzászólás
#123
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:29
Előzmény: törölt hozzászólás
#122
Az eu rendszert Gallileonak hivjak eppen a lenti ok miatt hoztak letre...de meg ott van az amerikai GPS is....de lehet kiepiteni UHF nyomkoveto  rendszert is - itthon a Pajzs keszul ilyenre- amit nem arnyekol le fas terulet stb..
13791379 2019. 01. 27. 21:17
Törölt hozzászólás
#121
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:12
Előzmény: törölt hozzászólás
#120
Aki a szoftvert irta..gondolom itt is eloiras lenne a repulokhoz hasonlo fekete doboz/ami rogziti a kamera es mad muszaki adatokat a balesetkor
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 27. 21:09
Előzmény: törölt hozzászólás
#119
az miért jó?
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:08
Előzmény: #97  totoro
#118
Egy ilyen utopia gyozte le Kasparovot par eve...a vezetes eleg jol autamatizallhato, mivel nem igenyel emberi kommunikaciot, amit a legnehezebb leprogramozni/tanitani...gondolom a google autoi sem csak fenykepeznek - ha volt eszuk akkor elkezdeneek feltolteni egy adatbazist a valos kozuti helyzetekrol
13791379 2019. 01. 27. 21:06
Törölt hozzászólás
#117
13791379 2019. 01. 27. 20:46
Törölt hozzászólás
#116
elemes
elemes 2019. 01. 27. 20:42
Előzmény: törölt hozzászólás
#115
"Ha az oroszok lekapcsolnak pár Glonas műholdat az eu felett, már abból is galiba lenne"
.
miért is...? a glonass az amerika GPS rendszer koppintása -- kb a nyolcvanas évek végének technikai színvonalát tükrözi. a kínai bediou vagy hogy a tökbe nevezik kicsivel modernebb, az eggyel modernebb, nagyjából a kilencvenes évek GPS technológiájának másolata. az európai Galielo technológiája az amerikai GPS-nél egy nagyságrenddel pontosabb helymeghatározást kínál (közeli fix referenciával néhány centiméter pontosság).
.
ez nagyjából százhúsz műhold. nem hiszem, hogy csak úgy lle lehetne szedni ezeknek a felét. a gps jelek katonai okokból történő korlátozása vagy aktív zavarása már valóban gondot okozhat, az utasszállító repülőgépek többek között ezért is csak másodlagos navigációs rendszerként használhatják a gps-t, az elsődleges navigáció az ismert rádió irányadók (VOR/DME) hálózatárára és az inerciális navigációra épül.
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 13:28
Előzmény: #111  daxlisgyuszi
#114

A hólácra gondoltam, mikor ha ember vezet, ha robot, nem jutsz tovább.
A tudomány úgy fejlődik, hogy bármi lehetséges. A repülésnél is először csak 40 métert voltak a levegőben.
13791379 2019. 01. 27. 12:15
Törölt hozzászólás
#113
13791379 2019. 01. 27. 12:06
Törölt hozzászólás
#112
daxlisgyuszi
daxlisgyuszi 2019. 01. 27. 11:59
Előzmény: #105  Törölt felhasználó
#111
"...ha pedig olyant észlel, hogy nem tudná megoldani, lehúzódik, megáll és felébreszt. ..."
 
az igazi baj ott kezdődik (és ez az amit jelenleg nem tudnak megoldani az önvezető közúti szoftvereket fejlesztő csapatok), hogy milyen módon programozzák fel azt a vezérszoftvernek, hogy ne csináljon fatális marhaságot, csak mert "jó ötletnek tűnt", vagy hogy teljesen köznapi humán (azaz intelligens) döntést igénylő helyzetben ne döntsön "gépiesen", amivel veszélybe sodorja az utasokat. Itt van perpill a fejvakarós fennakadás.
 
Az asszisztens rendszerekkel semmi baj, magam is kedvelem őket... az "önvezetés" már egészen más liga. 
13791379 2019. 01. 27. 11:39
Törölt hozzászólás
#110
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 11:35
Előzmény: törölt hozzászólás
#109

Megkérdezhetem, hogy mennyit ülsz benne? Mert a sarki fűszereshez én is a fapados skodámmal ugrok el, de kirándulni, néha 500 km-t az autópályán nem biztos hogy élvezném, persze kibírom, volt is rá példa, de ha lehet miért ne tenném kellemesebé.
Egyik gazda ismerősöm az MTZ-re esküdött, aztán meg is úgy hozta a szerencséje, hogy sikeres pályázat után vett egy John deer-t. Egy év után, vett még egy használtat és lecserélte az MTZ-t, és mondta, nem annyira fárasztó az új gépben üldögélni és még a rádiót is hallom. Már ingyen sem kellene neki a jó öreg MTZ.
13791379 2019. 01. 27. 10:43
Törölt hozzászólás
#108
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 10:28
Előzmény: törölt hozzászólás
#107

Nekem ugyan ez volt a véleményem, a következő autómba már kértem. Jóbarátom hasonlóan konzervatív, minek ez a sok extra...ülésfűtés, esőérzékelő, fűtött szélvédő, elektromos ablakemelő, adaptív tempomat....stb. Tavaly egy hétre kölcsönadtam az autómat egy hosszabb kirándulásra, azóta megváltozott a véleménye, a jót könnyű megszokni. Az elektronikus kézifék automatikusan kikapcsol (emelkedőn automatikusan meggátolja a visszagurulást), az ablaktörlő magától indul, csak az érzékenységét kell beállítani egy tekergetővel, de a kar megmozdításával te irányítasz. Tempomat is azonnal kikapcsol, ha fékre lépsz, így átveszed az irányítást, de ha bekapcsolod, nem kell mozdulatlanul végigtartani a lábadat a gázpedálon, akár 3-5 órán keresztül.
Persze a vezetés élményt is ad, de engem már valahogy nem dob fel 2-3 száz kilóméter egy autópályán, de az 1 órás dugó sem a legkedveltebb szórakozásom.
13791379 2019. 01. 27. 10:18
Törölt hozzászólás
#106
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 10:13
Előzmény: törölt hozzászólás
#105

Amit leírtál, az mind igaz, de ezek már sokkal fejlettebb rendszerek, nem csak egy GPS jel irányít, hanem több kamera és érzékelő figyeli az utat, ha pedig olyant észlel, hogy nem tudná megoldani, lehúzódik, megáll és felébreszt. Ha megdob egy felfagyás, akkor automatikusan korrigál, ahogy most is alapfelszereltség az EPS. Mire az élő sofőr megérzi, hogy csúszik az autó, a robotpilóta már rég krrigálta azt.
Ami itt tényleg a gond a jogi háttere a felelősség meghatározására.
Én is arra tippelek, hogy egyenlőre az egyszerűbb feladatokból fogják kivenni a részüket a robotpilóták és fokozatosan fejlesztve lesznek egyre több helyen alkalmazhatóak.
A repülőt is robotpilóta vezeti, ami alkalmas a fel és leszállás végrehajtására is, de ezt legtöbbször még mindig a pilóták csinálják. Nem szeretnék elveszteni a jólfizető állásukat és persze vannak még hiányosságok, amit nekik kell megoldani.
Japánban a csodavonatuk teljesen automata, csak díszletnek van a mozdonyvezető, mert az embereknek ez ad biztonságérzetet. Csak a robot tud másodperc pontossággal közlekedni.
13791379 2019. 01. 27. 10:10
Törölt hozzászólás
#104
euler 2019. 01. 27. 10:06
Előzmény: #97  totoro
#103

Lényegében ugyanazt a problémát látjuk (a mesterséges intelligencia mennyire tudja leképezni az emberit), csak ameddig szerinted ez megoldhatatlan, szerintem meg előbb-utóbb megoldódik, a karaván halad... :)
13791379 2019. 01. 27. 09:56
Törölt hozzászólás
#102
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 09:50
#101
Nekem a 2007-es fordomban is már adaptív tempomat van, be lehet állítani a követési távolságot (fékez is automatikusan), barátomnak a 2 évvel fiatalabb volvójában az van kombinálva automata sebváltóval, a dugóban újságot olvasva halad, csak az irányt kell tartani, sőt, ha túlságosan közeledik (a jól látható) felfestett vonalhoz, csipogni kezd a sávtartó figyelőrendszer, ha pedig hátulról autó közeledik a másik sávban, még villog is. Ez már 10 éve megoldott.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 4 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek