Topiknyitó: Portfolio 2019. 01. 24. 15:27

Hiába félsz tõle, még a te életedben eljön az önvezetõ autók kora  

Ugrás a cikkhez
A járműipari beruházások egyik legaktuálisabb területe, hogy az autonóm technológia milyen gyorsan és hogyan épül be a mindennapokba, melyik márka tud elõhozakodni a legújabb automata fékrendszerrel, kormánytechnológiával, vagy
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
elemes
elemes 2019. 01. 24. 15:27
Előzmény: #1  portfolio
#2
hát én nem félek csak szkeptikus vagyok. pl ez a cikk is az ingatlan kategóriában volt (nem az autók között)
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 15:45
Előzmény: #1  Portfolio
#3
Ennek a cikknek már a címe sem igaz... hogyan lehetne igaz az, amit írnak benne?
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 15:54
Előzmény: #3  Törölt felhasználó
#4
A Daimler perpill azzal küzd, hogy gyér forgalmú autópályán - melyet előzetesen optimálisan előkészítettek a "feladat"-ra - lehetőleg biztonságosan sávot tudjon váltani az úgynevezett "önvezető" autó...:))... itt tart jelenleg a történet.
euler 2019. 01. 24. 16:00
Előzmény: #2  elemes
#5
gondolom a zalaegerszegi tesztpálya elsősorban ingatlanberuházás. :)
elemes
elemes 2019. 01. 24. 16:22
Előzmény: #5  euler
#6
lehet :)
.
szóval az a benyomásom, hogy az algoritmikusan programozott önvezető autók újra és újra bele fognak futni csúnya pofonokba, hadd ne idézzem a közelmúlt baleseteit.
.
a deep learning önvezető autóknak lehet esélye, ha eléggé "deep" az a tanulás ahhoz, hogy egy nagyon profi autóvezető tudását belenyomják az "önvezető" rendszerbe, amibe már olyanok is belekerülnek, hogy a járdán egy ember sétáltatja a kutyáját ami rángatja a pórázt. ha az ember jó fizikumú, akkor nemigen fogja kiszabadítani magát a kutya, ha idős, vagy gyerek, akkor érdemes lassítani, felkészülni az elkerülő manőverre. ugyanez pepitában az anyja kezét rángató / hisztiző gyerekkel.
.
bicikliző ember, a kormányon vagy a csomagtartón komoly teher -- érdemes a szabályosnál nagyobb oldaltávolságot tartani, mert bizonytalan az iránytartása, esetleg körültekintés vagy karjelzés nélkül fordul majd balra. (biciklis karjelzések felismerése önmagában is kemény feladat egy algoritmikus sofőrnek)
.
ember tolja az autóját, ablakon benyúlva kormányoz. fel kell ismerni, hogy ilyen helyzetben nem tud fékezni.
.
busz beáll a megállóba, szembe nem jön senki, de ha a túloldalon van a buszról leszállók számára érdekes célpont, akkor előfordul hogy darwindíjra pályázó gyalogosok rohannak ki a busz takarásából. főleg, ha iskola van az út túloldalán és pár perccel vagyunk a tanítás kezdete előtt. 
.
millió ilyen helyzet van, aminek a betanítása sok ezer óra autóvezetést igényel, és az autóvezetésen túl egy csomó olyan tudást, ami nem tartozik szorosan az autóvezetéshez, hanem az emberek viselkedéséhez,  a környezethez,  kultúrához.
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 16:39
Előzmény: #6  elemes
#7
Ha lesz is valamikor önvezető autózás - és ehhez hosszan lehetne még folytatni a lentiekhez hasonló standard kihívásokat - akkor az elterjedés sebességével párhuzamosan az A-ból B-be való eljutás időtartama exponenciális görbe mentén fog meghosszabbodni. 
 
Nemrég olvastam az egyik autonóm vezetési szoftvereket fejlesztő - világviszonylatban is éllovas - magyar cég ügyvezetőjével készült interjút, hogy pld. egyelőre sehogyan sem tudják rávenni a szoftvert arra, hogy egy teljesen szokványos szituációban ne tökölje el feleslegesen az időt... ő pld. azt a helyzetet említette, amikor egy teljesen standard jobbranézős-balranézős kikanyarodás esetében a ma elérhető legfejlettebb szoftverrel ellátott tesztautó is rettenetesen sokat tököl az akció előtt, mivel egyszerűen nem képes eldönteni, hogy eléggé biztonságos-e már kikanyarodnia az útra... és ez csak 1 a soksok ezernyi megoldandó feldatból.
elemes
elemes 2019. 01. 24. 16:56
Előzmény: #7  Törölt felhasználó
#8
pedigugye, azt gondolnánk hogy pont dönteni gyorsabban tud.
.
csak a balesetek miatt egyre növelik a "biztonsági tartalékot" aminek ez a totojázás a vége.
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 16:58
Előzmény: #7  Törölt felhasználó
#9
Ugyanis a biztonságos autóvezetéshez némi humán intelligenciára is szükség van... bár kétségkívül nem túl sokra, de akkor is. Mivel pedig a mai szoftvereknek egységesen zéró intelligenciájuk van (honnan is lenne nekik több?), ezért az ilyen halmozottan összetett és amellett nem is algoritmizálható humán tevékenységek elvégzésére messzemenően alkalmatlanok. Kísérlezetni persze lehet velük... a perpetuum mobile megépíthetőségében is sokan hisznek mind a mai napig. :)
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 19:46
Előzmény: #8  elemes
#10
Pontosan. A szoftver nem képes intelligens döntés meghozatalára, csupán a memóriájába táplált x számú lehetőségből képes valamilyen algoritmizált "döntési fa" lefuttatása után "cselekedni". Ha pld. nincs neki benne a memóriájában, hogy a kivilágítatlan, keresztben az úton veszteglő pótkocsi alatt ne próbáljon meg fékezés nélkül továbbhaladni, akkor vígan meg fogja próbálni, mert senki nem "mondta meg" neki előre, hogy ilyet ne tegyen...
pitcairn2 2019. 01. 24. 20:13
Előzmény: #6  elemes
#11
nem ez a legfőbb probléma a koncpecióval, hanem a "Ki irányít?" kérdése...
Episode 341 – Welcome to Your Driverless Future!
https://www.corbettreport.com/driverless/
Seismic
Seismic 2019. 01. 24. 20:19
Előzmény: #10  Törölt felhasználó
#12
Az ember ugyanigy mukodik, csak lassabban reagal..raadasul nincsenek infra szenzorai a sotetre. Eddig azert nem voltak ilyen algoritmusok mert nem erte meg oket fejleszteni illetve hardveres oldalrol nem is lehetett volna mire..amugy mar a Tesla is onvezeto illetve Japanban is van onvezeto tavolsagi busz is. Az ipari fejlesztesek hatulutoje inkabb a szabvanyositas, hogy utanna meretgazdasagosan lehessen gyartani vagy tovabbfejleszteni..pl jobb-bal kormany, mindenki mas feluleten fejleszt, kulonfele szenzorokhoz/plugandplay kizarva/ 
pitcairn2 2019. 01. 24. 20:20
Előzmény: #2  elemes
#13
talán nem véletlenül, mivel az önvezető autók elterjedése radikálisan átírhatja az urbanizációs trendeket
kétségkívül van fantázia a koncepcióban, de egyben ijesztő is az a perspekltíva, hogy már ebben a tekintetben is központi elképzelések mentén megírt programok veszik át az uralmat
még ha eltekintünk attól a meglehetősen extrém lehetőségtől, hogy állandó jelleggel kötelezővé teszik a használatát, akkor is maradnak olyan aprócska lehetőségek, mint pl. vkik - Ki tudja milyen célból? - meghekkelik az adott gépjárművel...
állítólag volt már ilyen merénylet
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Hastings_(journalist)#Controversy_over_alleged_foul_play
pitcairn2 2019. 01. 24. 20:21
Előzmény: #12  Seismic
#14
közel járnak már a teljes mértékben önvezető autóhoz de még nem tartanak ott
Seismic
Seismic 2019. 01. 24. 20:27
Előzmény: #6  elemes
#15
Alapjaban veve ezek a feladatok a lassits le es keruld ki kategoriaba tartoznak a kresz szerint is, de az biztos hogy lesz par baleset amig kozel tokeletes rendszert alkotnak/hu erre nem szamitottunk tipusu szaknyelvben bolondbiztos megoldasok megtalalasa
Seismic
Seismic 2019. 01. 24. 20:33
Előzmény: #14  pitcairn2
#16
Gondolj bele..par eve meg a mobilgyartok is kulon oprendszert fejlesztettek...nem vagyok szoftverfejleszto, de abban biztos vagyok hogy csak olyan dologra lehet szoftvert irni ami hardveresen uzembiztosan es szabvanyosan mukodik..ha egy nagy aurogyarto felkarolja az onvezetest onnantol mar csak par ev lehet a varosban is hasznalhato onvezeto auto
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 20:47
Előzmény: #12  Seismic
#17
az állítólagos "önvezetés" eddig csupán az ingerszegény, ezáltal viszonylag egyszerűen algoritmizálható funkciókra terjed ki... állandó humán felügyelet melletti sávtartás, követési táv tartása, parkolási asszisztencia, stb... de pld. az önálló, útirányhelyes sávváltással vagy élénk forgalom melletti besorolási szituációkkal már erősen meggyűlik a baja a tesztjárműveknek... és itt még mindig csak az autópályáknál ill. a parkolásnál tartunk... a sima közúti és/vagy zsúfolt nagyvárosi önvezetéstől még nagyon-nagyon messze járunk...
Seismic
Seismic 2019. 01. 24. 20:59
Előzmény: #17  Törölt felhasználó
#18
Azert amit irtam..nincs szabvanyositva☺ Gondolh bele..irsz egy algoritmust ami minden akadalyt lekuzd..de hogyan tudod ezt hasznalni? Ha egy nagyon egyszeru szabalyozo korre gondolsz: alap-beavatkozo-rendelkezo-ellenorzo zavarjel van: magyarul, erzekeltem hogy baj van, ki kell adnom egy jelet..oke de hova? fek be, gaz el, kormany fordit esetleg..Es igy tovabb....magyarul elobb az autot kell megtervezni ugy hogy az fogadni tudja az algoritmus altal generalt jeleket
Törölt felhasználó 2019. 01. 24. 21:40
Előzmény: #18  Seismic
#19
ebben van valami... a németek és a japánok szerinted elfogadnák a Tesla mostani megoldásait a jövőbeli fejlesztési szabvány alapjául??...;))
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 24. 22:14
Előzmény: #2  elemes
#20
én kifejezetten örülnék neki, néha már úgy vezetek haza autópályán messziről, mint egy zombi, a leghülyébb önvezető autó is biztonságosabb lenne, nincs az a kávé meg minden szar ami ébren tart. menjen a kocsi aztán szóljon ha ott vagyunk. csak ez nem fog bekövetkezni még vagy 30 évig. szerintem.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek