Topiknyitó: Portfolio 2019. 01. 24. 15:27

Hiába félsz tõle, még a te életedben eljön az önvezetõ autók kora  

Ugrás a cikkhez
A járműipari beruházások egyik legaktuálisabb területe, hogy az autonóm technológia milyen gyorsan és hogyan épül be a mindennapokba, melyik márka tud elõhozakodni a legújabb automata fékrendszerrel, kormánytechnológiával, vagy
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2019. 01. 28. 14:33
Előzmény: #132  Törölt felhasználó
#133
"... Most úgy tűnik, győztek a konzervatív jóslatok, és lépésenként, inkrementálisan lesz egyre jobb az önvezetés, bár ez még mindig nem dőlt el, mert valamikor a felülről jövő robottaxis technológia ára is csökkenni fog, és tíz év múlva összeolvad a két irány. Nagyon óvatos lett mindenki. Amikor a baleset volt, az összes fejlesztőcsapat együttesen talán 15 millió levezetett mérföldnél tartott, miközben a statisztikák azt mondták, hogy emberi sofőrökkel 100 millió mérföldenként szokott lenni egy halálos baleset. ..."
 
(a cikkből idézve)
Törölt felhasználó 2019. 01. 28. 12:16
#132
Hol áll jelenleg az "önvezetés"? 
 
https://bit.ly/2RpUvJS
 
érdemes elolvasni...
13791379 2019. 01. 28. 12:13
Törölt hozzászólás
#131
Vortex 2019. 01. 28. 10:14
Előzmény: törölt hozzászólás
#130
A "sima" zavarás nem hiszem, hogy gondot tudna okozni. Ha hiba lenne a kommunikációban, akkor leállnának az autók vagy "vészüzemre" kapcsolnának.
Sokkal nagyobb gond lenne, ha valósnak tűnő hamis adatokat adnának az autóknak. De ez jóval bonyolultabb.
Vortex 2019. 01. 28. 10:10
Előzmény: #109  Törölt felhasználó
#129
Ha valaki egy gyér forgalmú úton begurul a munkahelyére és utána haza, az tényleg nem biztos, hogy értékeli ezeket a fejlesztéseket.
Viszont aki több órát ül dugóban, vagy egész nap úton van, annak nagyon nagy könnyebség.
Már egy jó ülés és hangszigetelés is csodákat tesz.
Törölt felhasználó 2019. 01. 28. 07:32
#128
Nagyon hosszú utakon (Ausztráliában, Amerikában) már használnak olyan rendszert, hogy csak az első kamionban van sofőr, a másik, harmadik követi önműködően. Több száz kilométeren keresztül még útkereszteződés sincs, nagyon gyér a forgalom. Ezzel helyettesítik a vasúti szállítást, mivel nagyon drága lenne kiépíteni. Nálunk is volt ilyen terv, hogy a kamionokat felrakják a vagonokra, vasútra lesz felterelve a közúti forgalom, de állítólag drágább és macerássabb, mint közúton tolni. Meg persze rövid távokon semmi értelme.
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 22:33
Előzmény: törölt hozzászólás
#127

Megint visszatérnék a mezőgazdászokhoz. A kukorica sorköz kultivátorra (kapa) szerelnek kamerát, a traktorra okos kormányt és nem kapálja ki a kukoricát, csak a sorközt műveli. Ez is már jóideje létező technológia, igaz, ha túl gyomos volt a kukorica, nem ismerte fel a sort.
Én az elektromos autókat is így tölteném, meghatározott útszakaszon leengedi az áramszedőt és menet közben töltés indul.
A traktor 2 cm-es poltossággal dolgozik, szerintem már legalább 10 éve, akár 20 km/órás sebességgel.
13791379 2019. 01. 27. 21:55
Törölt hozzászólás
#126
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:53
Előzmény: törölt hozzászólás
#125
Ezer ftos Lezerrel is el lehet vakitani valakit..repulonel terrocselekmeny is lehet belole..autpalyan is szetszorhatsz barmit ami megallit egy kocsit..de ezek "bolond" kategoriaba tartoznak. Az altalad leirt blokkolas csak egy frekvencianal hatasos /a mobil ugyebar ismert/ ez kikerulheto ugrofrekivel pl +titkositassal, de teljesen vedett rendszert nehez lenne letrehozni...gondolok itt pl az ut szelet jelzo muanyag oszlopokat kicserelni intelligensre..stb
13791379 2019. 01. 27. 21:38
Törölt hozzászólás
#124
13791379 2019. 01. 27. 21:35
Törölt hozzászólás
#123
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:29
Előzmény: törölt hozzászólás
#122
Az eu rendszert Gallileonak hivjak eppen a lenti ok miatt hoztak letre...de meg ott van az amerikai GPS is....de lehet kiepiteni UHF nyomkoveto  rendszert is - itthon a Pajzs keszul ilyenre- amit nem arnyekol le fas terulet stb..
13791379 2019. 01. 27. 21:17
Törölt hozzászólás
#121
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:12
Előzmény: törölt hozzászólás
#120
Aki a szoftvert irta..gondolom itt is eloiras lenne a repulokhoz hasonlo fekete doboz/ami rogziti a kamera es mad muszaki adatokat a balesetkor
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 27. 21:09
Előzmény: törölt hozzászólás
#119
az miért jó?
Seismic
Seismic 2019. 01. 27. 21:08
Előzmény: #97  totoro
#118
Egy ilyen utopia gyozte le Kasparovot par eve...a vezetes eleg jol autamatizallhato, mivel nem igenyel emberi kommunikaciot, amit a legnehezebb leprogramozni/tanitani...gondolom a google autoi sem csak fenykepeznek - ha volt eszuk akkor elkezdeneek feltolteni egy adatbazist a valos kozuti helyzetekrol
13791379 2019. 01. 27. 21:06
Törölt hozzászólás
#117
13791379 2019. 01. 27. 20:46
Törölt hozzászólás
#116
elemes
elemes 2019. 01. 27. 20:42
Előzmény: törölt hozzászólás
#115
"Ha az oroszok lekapcsolnak pár Glonas műholdat az eu felett, már abból is galiba lenne"
.
miért is...? a glonass az amerika GPS rendszer koppintása -- kb a nyolcvanas évek végének technikai színvonalát tükrözi. a kínai bediou vagy hogy a tökbe nevezik kicsivel modernebb, az eggyel modernebb, nagyjából a kilencvenes évek GPS technológiájának másolata. az európai Galielo technológiája az amerikai GPS-nél egy nagyságrenddel pontosabb helymeghatározást kínál (közeli fix referenciával néhány centiméter pontosság).
.
ez nagyjából százhúsz műhold. nem hiszem, hogy csak úgy lle lehetne szedni ezeknek a felét. a gps jelek katonai okokból történő korlátozása vagy aktív zavarása már valóban gondot okozhat, az utasszállító repülőgépek többek között ezért is csak másodlagos navigációs rendszerként használhatják a gps-t, az elsődleges navigáció az ismert rádió irányadók (VOR/DME) hálózatárára és az inerciális navigációra épül.
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 13:28
Előzmény: #111  Törölt felhasználó
#114

A hólácra gondoltam, mikor ha ember vezet, ha robot, nem jutsz tovább.
A tudomány úgy fejlődik, hogy bármi lehetséges. A repülésnél is először csak 40 métert voltak a levegőben.
13791379 2019. 01. 27. 12:15
Törölt hozzászólás
#113
13791379 2019. 01. 27. 12:06
Törölt hozzászólás
#112
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 11:59
Előzmény: #105  Törölt felhasználó
#111
"...ha pedig olyant észlel, hogy nem tudná megoldani, lehúzódik, megáll és felébreszt. ..."
 
az igazi baj ott kezdődik (és ez az amit jelenleg nem tudnak megoldani az önvezető közúti szoftvereket fejlesztő csapatok), hogy milyen módon programozzák fel azt a vezérszoftvernek, hogy ne csináljon fatális marhaságot, csak mert "jó ötletnek tűnt", vagy hogy teljesen köznapi humán (azaz intelligens) döntést igénylő helyzetben ne döntsön "gépiesen", amivel veszélybe sodorja az utasokat. Itt van perpill a fejvakarós fennakadás.
 
Az asszisztens rendszerekkel semmi baj, magam is kedvelem őket... az "önvezetés" már egészen más liga. 
13791379 2019. 01. 27. 11:39
Törölt hozzászólás
#110
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 11:35
Előzmény: törölt hozzászólás
#109

Megkérdezhetem, hogy mennyit ülsz benne? Mert a sarki fűszereshez én is a fapados skodámmal ugrok el, de kirándulni, néha 500 km-t az autópályán nem biztos hogy élvezném, persze kibírom, volt is rá példa, de ha lehet miért ne tenném kellemesebé.
Egyik gazda ismerősöm az MTZ-re esküdött, aztán meg is úgy hozta a szerencséje, hogy sikeres pályázat után vett egy John deer-t. Egy év után, vett még egy használtat és lecserélte az MTZ-t, és mondta, nem annyira fárasztó az új gépben üldögélni és még a rádiót is hallom. Már ingyen sem kellene neki a jó öreg MTZ.
13791379 2019. 01. 27. 10:43
Törölt hozzászólás
#108
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 10:28
Előzmény: törölt hozzászólás
#107

Nekem ugyan ez volt a véleményem, a következő autómba már kértem. Jóbarátom hasonlóan konzervatív, minek ez a sok extra...ülésfűtés, esőérzékelő, fűtött szélvédő, elektromos ablakemelő, adaptív tempomat....stb. Tavaly egy hétre kölcsönadtam az autómat egy hosszabb kirándulásra, azóta megváltozott a véleménye, a jót könnyű megszokni. Az elektronikus kézifék automatikusan kikapcsol (emelkedőn automatikusan meggátolja a visszagurulást), az ablaktörlő magától indul, csak az érzékenységét kell beállítani egy tekergetővel, de a kar megmozdításával te irányítasz. Tempomat is azonnal kikapcsol, ha fékre lépsz, így átveszed az irányítást, de ha bekapcsolod, nem kell mozdulatlanul végigtartani a lábadat a gázpedálon, akár 3-5 órán keresztül.
Persze a vezetés élményt is ad, de engem már valahogy nem dob fel 2-3 száz kilóméter egy autópályán, de az 1 órás dugó sem a legkedveltebb szórakozásom.
13791379 2019. 01. 27. 10:18
Törölt hozzászólás
#106
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 10:13
Előzmény: törölt hozzászólás
#105

Amit leírtál, az mind igaz, de ezek már sokkal fejlettebb rendszerek, nem csak egy GPS jel irányít, hanem több kamera és érzékelő figyeli az utat, ha pedig olyant észlel, hogy nem tudná megoldani, lehúzódik, megáll és felébreszt. Ha megdob egy felfagyás, akkor automatikusan korrigál, ahogy most is alapfelszereltség az EPS. Mire az élő sofőr megérzi, hogy csúszik az autó, a robotpilóta már rég krrigálta azt.
Ami itt tényleg a gond a jogi háttere a felelősség meghatározására.
Én is arra tippelek, hogy egyenlőre az egyszerűbb feladatokból fogják kivenni a részüket a robotpilóták és fokozatosan fejlesztve lesznek egyre több helyen alkalmazhatóak.
A repülőt is robotpilóta vezeti, ami alkalmas a fel és leszállás végrehajtására is, de ezt legtöbbször még mindig a pilóták csinálják. Nem szeretnék elveszteni a jólfizető állásukat és persze vannak még hiányosságok, amit nekik kell megoldani.
Japánban a csodavonatuk teljesen automata, csak díszletnek van a mozdonyvezető, mert az embereknek ez ad biztonságérzetet. Csak a robot tud másodperc pontossággal közlekedni.
13791379 2019. 01. 27. 10:10
Törölt hozzászólás
#104
euler 2019. 01. 27. 10:06
Előzmény: #97  totoro
#103

Lényegében ugyanazt a problémát látjuk (a mesterséges intelligencia mennyire tudja leképezni az emberit), csak ameddig szerinted ez megoldhatatlan, szerintem meg előbb-utóbb megoldódik, a karaván halad... :)
13791379 2019. 01. 27. 09:56
Törölt hozzászólás
#102
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 09:50
#101
Nekem a 2007-es fordomban is már adaptív tempomat van, be lehet állítani a követési távolságot (fékez is automatikusan), barátomnak a 2 évvel fiatalabb volvójában az van kombinálva automata sebváltóval, a dugóban újságot olvasva halad, csak az irányt kell tartani, sőt, ha túlságosan közeledik (a jól látható) felfestett vonalhoz, csipogni kezd a sávtartó figyelőrendszer, ha pedig hátulról autó közeledik a másik sávban, még villog is. Ez már 10 éve megoldott.
13791379 2019. 01. 27. 09:48
Törölt hozzászólás
#100
13791379 2019. 01. 27. 09:46
Törölt hozzászólás
#99
Törölt felhasználó 2019. 01. 27. 08:03
Előzmény: #97  totoro
#98
Pontosan ez a lényeg. Az önvezető szoftver egyszerűen nem "érti", hogy mit akarnak tőle a fejlesztők... picit hasonlóan ahhoz, ahogy a csimpánz sem érti, hogy mit akarnak még tőle azok a furcsa köpenyben üldögélő fazonok, amikor ő már százból százszor meg tudja egymástól különböztetni az i meg az l betűt... ;)
totoro
totoro 2019. 01. 27. 07:32
Előzmény: #96  euler
#97
5 évet tévedni? 5 év múlva sem lesz itt semmi, azt is elárulom, hogy miért. A vezetéshez komplex, emberi intelligencia kell, attól meg fényévekre vagyunk. Menj el autózni egyet a városba, és aztán döntsd el, hogy egy-egy helyzetre hogy reagálna egy önvezető jármű. Millió és egy olyan pillanat van, amikor te az intelligenciáddal jó döntést hozol, de a te intelligenciád x év valódi tanulásra épül, és itt a lényeg, NEM autóvezetési intelligenciára. A biztonságos autóvezetéshez nem csak az kell, hogy felismerd az utat, reagál, elkerülj, hanem az is, hogy legyen képed a földi lét minden aspektusáról, működéséről, veszélyeiről. Csak egy teljesen emberhez mérhető intelligencia fog biztonságosan vezetni nem kötött pályán, az meg egyelőre a totális utópia.
euler 2019. 01. 26. 22:56
Előzmény: #92  totoro
#96

Öt évet tévedni nem is rossz szerintem. (tesztautók azért már szép számban voltak 2017-ben is).
Ennél nagyobb bizonytalanság is lehet benne, mert most már ott tartunk, hogy műszaki probléma nincs, csak az intelligenciát kellene beletenni. Azaz minél jobban megközelíteni/leképezni az emberi agy összetett információfeldolgozási és döntési rendszerét. Ha úgy tetszik, az agykutatásnak kellene fejlődnie, ami kiszámíthatatlanabb mint a műszaki fejlesztés.
Természetesen soha nem lesz 100%-os biztonság, de nagyobb lesz mint az ember által vezetett autó biztonsága.
Egy kicsit "kötöttpályás" itt a többség hozzáállása, talán azért mert csak műszaki problémának látják, de most már a továbblépés  kulcsszava a mesterséges intelligencia.
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 26. 22:31
Előzmény: #94  PusztaPutyin
#95
El
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 26. 22:31
Előzmény: #89  Törölt felhasználó
#94
Aztán felnő és más kezdi e, motiválni. Ezért nem is lenne hülyeség két szintre tenni a dodzsemfiatalok és a helyet akarok változtatni öregek világát.
Törölt felhasználó 2019. 01. 26. 22:24
Előzmény: #92  totoro
#93
Ugyanígy az elektromos autókról is most először mondta ki egy hozzáértő, hogy a távoli jövő. Eddig mindenki a holnap technológiájának mondta, pedig valójában a holnaputáné.
totoro
totoro 2019. 01. 26. 22:08
#92
Valamikor 2013 környékén jót vitatkoztunk itt, amikor is azt írta Portfolió, hogy 2017-re már eljön az önvezető autók kora. Akkor is ugyanezeket az érveket hoztuk fel a hurráoptimistáknak. Elvileg fogadtam is itt valakivel egy sörben, ha még emlékszik, akkor kérem :)
Törölt felhasználó 2019. 01. 26. 21:52
Előzmény: #87  Seismic
#91
hát igen... "lenne".
 
Valaki azt írta itt korábban, hogy az volna a "final solution", amikor a sofőr még akkor sem tudna beavatkozni a jármű irányÍtásába, amikor szeretne (mert hogy még kormány sem volna a járműben).
 
Néhány hete voltam Ausztriában, amikor azok a nagy havak leestek... néztem a Tauern-autópályán a hatalmas dugókat... aztán néztem a lehajtás után a mindenféle szabad helyen hóláncokat szerelgető derék családapákat... nos, mindezt sehogysem tudom "önvezető" körülmények közt vizualizálni...:))
 
Ahogy korábban is írtam, az önvezetés jövője nagyban függ attól, hogy a mostani (még) lelkes fejlesztők mikor látják be végképp, hogy nem a meglévő úthálózatra és kapcsolódó infrastruktúrára kell az önvezetést kifejleszteni, henem az önvezetést kell arra alkalmas (kötöttpályás) úthálózattal lehetővé tenni.
 
Elon Musk "Boring" projektjét pld. nagyon is elmés kezdeményezésnek tartom... még ha nem is erre találta ki elsősorban. Közvetlenül a földfelszín alá fúrt csőalagutakban optimálisan volna megvalósítható az önvezető járművek térhódítása... vagy akár a levegő... emlékszünk a Szárnyas Fejvadász vagy a Csillagok Háborúja jeleneteire? Miért nem arrafelé próbálkoznak? Miért egyből a legnehezebb és eleve kudarcra ítélt úton próbálkoznak... érthetetlen.
 
(egyben PP Putyinnak is írom)
 
:)
 
elemes
elemes 2019. 01. 26. 21:42
Előzmény: #88  euler
#90
szuper. csak élőben ez is sok hibát fog még elkövetni.
.
a tanuló rendszerek azért még messze nem olyan univerzálisak, mint hinni szeretnénk.
Törölt felhasználó 2019. 01. 26. 21:33
#89
Rossz a cím, nem félek tőle, csak nem szeretnék egy zsák krumpliként utazni az autómban, hanem én akarok vezetni, mert nem akarok lemondani a vezetés élményéről.
Mert vezetni igenis élmény. Ha végiggondolja valaki, hány embernek van autója, akinek valójában semmi szüksége sincs rá, meglepődne. Nagyon sok ember a vezetés élménye miatt vesz autót.
euler 2019. 01. 26. 21:14
Előzmény: #79  elemes
#88

Nemrég Sanghajban mutatta be a Continental azt a mesterséges intelligencián alapuló rendszerét, amelynek szinte előre kell látnia az úton lévők várható lépéseit.
(mesterséges intelligencia, neurális hálózatok,  gépi (önfejlesztő) tanulás, intelligens algoritmusok)
http://jarmuipar.hu/2018/10/mesterseges-intelligencia-kitalalja-hogy-mire-keszulnek-az-emberek-az-uton/
Seismic
Seismic 2019. 01. 26. 20:29
Előzmény: #84  Törölt felhasználó
#87
Pont a hosszabb utakon lenne/van letjogosultsaga az onvezeto rendszernek..autopalyan nincsenek olyan zavaro elemek amit emlitettel..kozben aludhatsz vagy dolgozhatsz
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 26. 17:17
Előzmény: #85  PusztaPutyin
#86
sok a talán, de érted
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 26. 17:17
Előzmény: #80  Törölt felhasználó
#85
rengeteg, igazából nem is annyira dilemma hanem talán megoldandó műszaki kérdés talán. de igen, ez is olyan kicsit mint az 1980-as években a 2000 utáni víziók, sok mindentől ugyanolyan messze vagyunk, sok mindenben meg úgy meg lettek haladva az akkori legbátrabb álmok, hogy csak na
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 16:55
Előzmény: #75  Seismic
#84
"..ezáltal a baleset veszélye kb 90%ban csökkenne..."
 
ez akár még el is érhető... de milyen áron?... Ha nekem ezért 6 órát kell Bécsig egy önvezető autóban ülnöm a szokásos 2 és fél óra humán vezetés helyett, akkor nem biztos, hogy meg fogja érni a dolog.
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 16:51
Előzmény: törölt hozzászólás
#83
Ez újabb dilemma... a meglévők mellé.
13791379 2019. 01. 25. 16:49
Törölt hozzászólás
#82
elemes
elemes 2019. 01. 25. 16:43
Előzmény: #78  Törölt felhasználó
#81
"Btcnél pedig nem bírod elképzelni hogy elterjedjen mikor kb minden nagy játékos ezen ügyködik a háttérben csak a vak nem látja "
.
ja, bocs, akkor többet nem írok :)
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 16:43
Előzmény: #74  PusztaPutyin
#80
Erre írtam lentebb a kötöttpályás közlekedési eszközökkel kapcsolatban, hogy első körben ott volna a legegyszerűbb megvalósítani az önvezetést... még sem látszik, hogy ez volna az irány. Véleményem szerint a közúti közlekedésnél is a valamilyen formában kivitelezett "kötöttpályásítás" hozhat majd csak áttörést. Amit írsz, az elvileg kivitelezhető, de mi történik az ilyen útszakaszokról történő lehajtás után??... onnan hogyan halad tovább a full-autonóm jármű (és utasa(i)??... Rengeteg a dilemma.
elemes
elemes 2019. 01. 25. 16:42
Előzmény: #78  Törölt felhasználó
#79
"de akkor sem veszélyeztetett senkit"
.
járdán egy ember sétáltatja a kutyáját ami rángatja a pórázt. ha az ember jó fizikumú, akkor nemigen fogja kiszabadítani magát a kutya, ha idős, vagy gyerek, akkor érdemes lassítani, felkészülni az elkerülő manőverre. ugyanez pepitában az anyja kezét rángató / hisztiző gyerekkel.
.
bicikliző ember, a kormányon vagy a csomagtartón komoly teher -- érdemes a szabályosnál nagyobb oldaltávolságot tartani, mert bizonytalan az iránytartása, esetleg körültekintés vagy karjelzés nélkül fordul majd balra.
.
biciklis karjelzések felismerése
.
ember tolja az autóját, ablakon benyúlva kormányoz. fel kell ismerni, hogy ilyen helyzetben nem tud fékezni.
.
busz beáll a megállóba, ha a túloldalon van az iskola, gyalogosok rohannak ki a busz takarásából. főleg, ha iskola van az út túloldalán és pár perccel vagyunk a tanítás kezdete előtt. 
.
millió ilyen helyzet van, aminek a betanítása sok ezer óra autóvezetést igényel, és az autóvezetésen túl egy csomó olyan tudást, ami nem tartozik szorosan az autóvezetéshez, hanem az emberek viselkedéséhez,  a környezethez,  kultúrához.
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 16:35
Előzmény: #69  Törölt felhasználó
#78
Napi 1* kell belenyúlni, de akkor sem veszélyeztetett senkit, csak rosz helyre áll le stb butaságokat csinál, de nem megy neki semminek. Az meg van hogy fejlesztés alatt van a cucc és ha késznek nyilvánítják jó esélyel kormány se nagyon lesz azokban az autókban, így aztán nehezen tudnál ha akarnál is beavatkozni? Btc nél is azt nem bírod felfogni hogy van a most és van az hogy kb 2 év és a skálázás problémája már meg is van oldva, itt is túl kéne látnod a moston, nem nehéz ez a közeljövő nem 50 év múlva lesz. Btcnél pedig nem bírod elképzelni hogy elterjedjen mikor kb minden nagy játékos ezen ügyködik a háttérben csak a vak nem látja illetve te. Igazi kőfejű lehetsz. :) A mesterséges iq szerepe meg igen kell a vezetéshez de nem akkora mértékben mint gondolnád, ugyanis a legtöbb dolog mérhető és a gép sokkal jobban lát mint bármelyik ember, innen pedig kiszámolja. Iq pl ahhoz kell hogy 5 méterre az egy bicikli mennyi eséllyel esik be elém stb. De mivel egy átlag embernek 1 másodperc kell hogy fékezni kezdjen egyáltalán nem tudom miről beszélünk..
Jon_Arbuckle
Jon_Arbuckle 2019. 01. 25. 15:43
Előzmény: #76  Jon_Arbuckle
#77
habár elektromos kerékpárral is sokan "sportolnak"..
Jon_Arbuckle
Jon_Arbuckle 2019. 01. 25. 15:39
Előzmény: #70  Törölt felhasználó
#76
mondjuk megnézném azt a világot, amikor már motorból is önvezetőt vesz valaki :)
Seismic
Seismic 2019. 01. 25. 15:23
Előzmény: #70  Törölt felhasználó
#75
Lentebb is írtam..."bolondbiztos" rendszert szinte lehetetlen tervezni, ahol ennyi a változó..viszont az fontosabb kérdés, hogy egy ilyen rendszer mennyivel lenne biztonságosabb az embernél? Egy gép nem hajt gyorsan/ betartja a követési távolságot, a "táblákat" pl zebra/, lassítana a kanyarban,  illetve nem félne a jobbról jövő motorostól  stb "extrém" manőverben sem, ezáltal a baleset veszélye kb 90%ban csökkenne
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 25. 15:13
Előzmény: #73  elemes
#74
Jópofa a hasonlat, de valójában annyit kellene tenni hogy azt mondjuk, hogy az autópályákon meg ezenésezenésezen az úton kizárólag önvezető üzemmódban szabad közlekedni, akinek nincs olyan, az haladjon az erre fenntartott manuális-ready utakon.
elemes
elemes 2019. 01. 25. 15:09
Előzmény: #72  PusztaPutyin
#73
ez kb olyan, hogy a kommunizmus is jól működik -- ha mindenki hívő kommunista. a proletárdiktatúra pedig ezt a célt úgy próbálta meg elérni, hogy aki (lenin, később sztálin szerint) nem volt hívő kommunista, azt megölték vagy gulágra vitték (ami majdnem ugyanaz). kapitalista viszonyok között ez nem jó megoldás.
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 25. 15:00
Előzmény: #70  Törölt felhasználó
#72
Igen, ez csak akkor fog működni, ha minden önvezető. Aki vezetni akar annak meg ott a Hungaroring bérlés.
elemes
elemes 2019. 01. 25. 14:56
Előzmény: #69  Törölt felhasználó
#71
"hétfő reggel fél 8-kor a Szentendrei úton a város felé haladva...:)"
.
oh de rég volt :)
.
mármint az, amikor hétfő reggel fél 8-kor a szentendrei úton HALADNI lehetett.
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 14:54
Előzmény: #66  PusztaPutyin
#70
Szép álom. Hogyan lehetne ezt elérni??... csak gondolj közben a jobbról előző motorosokra (ha már nyári péntek délután)... vagy bármelyik péntek délután még a teherautók is ott vannak... velük mi lesz?... vagy abból indulunk ki, hogy addigra már azok is mind "önvezetők"??... stb. stb. stb... és újból stb... hogyan fog tudni a szoftveres irányítás ilyen "ingergazdag" környezetben optimálisan működni? Német oldalakat olvasgatva azt látom, hogy ott is totál homályos még a kép ebben a témában. A fejlesztőik nyilatkozatai pedig jobbára erősen pesszimisták a határidőket illetően...
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 14:43
Előzmény: #59  Törölt felhasználó
#69
"...Hogyan viseled hogy egy telefonon manapság videót is lehet lejátszani.."
 
ez kb. a tranzisztor feltalálásának pillanatában bele volt kódolva a technikai fejlődésbe...állítólag Elvisnek a 70-es évek legelején már volt a jóval későbbi DAT-magnóhoz hasonló eszköze otthon... meg videómagnója is. :)
 
a két dolog nem ugyanaz a liga... mint ahogy pld. a kriptofórumban is azt akarod bemesélni hetek óta, hogy a "Bitcoin = internet"...:))... te egyszerűen nem vagy képes felfogni a különbségeket. Az intelligencia egyébként pont erről "szól"... helyesen érzékelni, helyesen értelmezni, és adekvát (helyes) módon reagálni (alkalmazkodni) a külvilág változásaira... nos, tkp. "csupán" ennyit kellene tudnia egy full-önvezető jármű szoftverének mongyuk hétfő reggel fél 8-kor a Szentendrei úton a város felé haladva...:)))
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 25. 14:37
Előzmény: #67  elemes
#68
Off - cserébe le tudtad tenni a hortobágyi pusztán. Amúgy amit írsz azt igazolom, véletlenül értek hozzá.
elemes
elemes 2019. 01. 25. 14:34
Előzmény: #63  Vortex
#67

az autoland-et alapvetően nagyon rossz látási viszonyokra találták ki -- mert a repülő nem maradhat fent. de ez CSAK a látási viszonyokra vonatkozik, mert a precíziós bevezetés nem segít abban, ha a pálya látszik csak szélrohamok lökdösik oldalra a gépet. akkor vagy leszáll a pilóta kézzel, vagy keresnek kitérő repteret.
szóval ez az autoland ez még csak "assistant."
.
azért mondtam, hogy nagy teljesítmény volt, mert a 60-as évek "elektronikájával" oldották meg a robotpilótát, sőt, az első cat iii autoland rendszereket (és azért van idézőjelben az elektronika, mert az orosz gépeken, pl. a T154-en konkrétan pneumatikus analóg számítógépek működtek a repülőgép fedélzetén).
.
https://en.wikipedia.org/wiki/Autoland
PusztaPutyin
PusztaPutyin 2019. 01. 25. 14:34
Előzmény: #65  Törölt felhasználó
#66
Szerintem akkor van értelme ha egyáltalán nem kell, sőt, nem is lehet belenyúlni. Mert akkor lehet pl. a követési távolságot lecsökkenteni, aminek erős jótékony hatása lenne a dugókra. Képzeld el hogy tíz méterenként megy a sávban autó a Balaton felé nyári péntek délután. Ezt emberrel nem oldod meg.
Törölt felhasználó 2019. 01. 25. 14:26
Előzmény: #58  Törölt felhasználó
#65
"...és naponta kb. egyszer ha belenyúlnak a sofőrök..."
 
ahhoz, hogy naponta egyszer idejében bele tudj nyúlni, ugyanúgy ott kell lenned minden pillanatban, mintha te magad vezetnél. Ha nem ezt teszed, elfogadhatatlanul magas szintre emeled a súlyos baleset kockázatának valószínűségét. Ez így akkor mitől "önvezetés"?...:)... rögtön hozzáteszem, ez a "naponta-egyszer-belenyúlás" gyér forgalmú, előnyös vonalvezetésű és sávszélességű (tehát mongyuk nem olasz!) autópályán, tempomat + követési automatikával akár meg is valósítható néhány éven belül. De haladás közben egyedül utazva pld. aludni egy jót emellett sem lehet majd.
elemes
elemes 2019. 01. 25. 14:14
Előzmény: #60  Törölt felhasználó
#64
tökre értem, amit írsz, csak közben nem olvasod el, amit mások írnak :)
Vortex 2019. 01. 25. 13:58
Előzmény: #57  elemes
#63
Azért az a sávtartó automatika + tempomat le tudja tenni a repülőt a földre emberi beavatkozás nélkül.
Vortex 2019. 01. 25. 13:57
Előzmény: #54  Törölt felhasználó
#62
A kezdetekben a gőzbuszok előtt is egy ember ment, aki figyelmeztette a gyalogosokat :)
Még nincs kész ez a bullshit. De rohamtempóban fejlesztik.
euler 2019. 01. 25. 13:51
Előzmény: #59  Törölt felhasználó
#61

Majd elhiszi ha gyakran használja.
Így volt a repüléssel is. :)

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek