Két alapvető dolgot szem előtt kell tartani:
- az önvezető autókra épülő személyszállítás elterjedésével sokkal kevesebb autó fog az utakon közlekedni, mint manapság,
- a sokkal kevesebb autó viszont több utat fog megtenni, mint a mai autók.
Ez utóbbi alatt azt értsd, hogy míg ma mondjuk 100 autó egy nap alatt megtesz átlag 50km-t, a 20 önvezető napi átlag több, mint 250 km-t fog úton lenni.
Manapság a legtöbb autó kihasználtsága minimális. Apuka reggel beül az autóba, megy vele 20 km-t, lerakja a cég előtt, majd 9 órával később megint beletesz 20 km-t. Esetleg haza fele menet megáll a boltban, így 22 km kerül bele.
Az önvezető autóval az állásidő minimalizálódik. A belvárosokban leállósávok lesznek, ahol az utas ki tud szállni, utána az autó meg megy tovább. Pont az a rész szűnik meg, hogy leáll az autó és utána még ott rostokol (parkol) órákon keresztül. Áruszállítóknak, mentőknek, stb. marad parkolóhely, amúgy az autók mozgásban lesznek.
Az lazább időt ki lehet majd használni pl. szervizelésre.
Meg lesznek "gyűjtőpontok", amolyan parkolóházak, ahol a nagyon laza időszakban, pl. éjszaka, az önvezetőket lehet tárolni.
De napközben alapvetően mozgásban lesznek.
A városkép is nagymértékben át fog alakulni. Eltűnnek a parkoló autók + kevesebb sávra lesz szükség a kevesebb autónak. Hatalmas terek szabadulnak fel.
Kérdés, hogy mennyire lesz luxus az egyedüli, de bérhasználat. Manapság sok autóban csak a sofőr ül. E miatt sokkal zsúfoltabbak az utak, mintha 3-4 ember ülne bennük. Az egyedüli használatot pl. azzal lehet visszaszorítani, hogy odaböknek egy 5-10x-es árat.
A forgalmasabb időszakokra, útvonalakra lehet 8-10 személyes "kisbuszokat" is berakni.
.
És mindezt lehet optimalizálni. Forgalomra. Időszakra.
-
Azaz a parkolóhelyek létjogosultsága erősen megkérdőjeleződik. Szerintem utcán csak leállósávok lesznek, ahol az utas ki-be tud szállni. Amúgy gyűjtőpontok lesznek, ahol a nyugisabb időszakokban pl. szervizelhetik az autókat.
- az önvezető autókra épülő személyszállítás elterjedésével sokkal kevesebb autó fog az utakon közlekedni, mint manapság,
- a sokkal kevesebb autó viszont több utat fog megtenni, mint a mai autók.
Ez utóbbi alatt azt értsd, hogy míg ma mondjuk 100 autó egy nap alatt megtesz átlag 50km-t, a 20 önvezető napi átlag több, mint 250 km-t fog úton lenni.
Manapság a legtöbb autó kihasználtsága minimális. Apuka reggel beül az autóba, megy vele 20 km-t, lerakja a cég előtt, majd 9 órával később megint beletesz 20 km-t. Esetleg haza fele menet megáll a boltban, így 22 km kerül bele.
Az önvezető autóval az állásidő minimalizálódik. A belvárosokban leállósávok lesznek, ahol az utas ki tud szállni, utána az autó meg megy tovább. Pont az a rész szűnik meg, hogy leáll az autó és utána még ott rostokol (parkol) órákon keresztül. Áruszállítóknak, mentőknek, stb. marad parkolóhely, amúgy az autók mozgásban lesznek.
Az lazább időt ki lehet majd használni pl. szervizelésre.
Meg lesznek "gyűjtőpontok", amolyan parkolóházak, ahol a nagyon laza időszakban, pl. éjszaka, az önvezetőket lehet tárolni.
De napközben alapvetően mozgásban lesznek.
A városkép is nagymértékben át fog alakulni. Eltűnnek a parkoló autók + kevesebb sávra lesz szükség a kevesebb autónak. Hatalmas terek szabadulnak fel.
Kérdés, hogy mennyire lesz luxus az egyedüli, de bérhasználat. Manapság sok autóban csak a sofőr ül. E miatt sokkal zsúfoltabbak az utak, mintha 3-4 ember ülne bennük. Az egyedüli használatot pl. azzal lehet visszaszorítani, hogy odaböknek egy 5-10x-es árat.
A forgalmasabb időszakokra, útvonalakra lehet 8-10 személyes "kisbuszokat" is berakni.
.
És mindezt lehet optimalizálni. Forgalomra. Időszakra.
-
Azaz a parkolóhelyek létjogosultsága erősen megkérdőjeleződik. Szerintem utcán csak leállósávok lesznek, ahol az utas ki-be tud szállni. Amúgy gyűjtőpontok lesznek, ahol a nyugisabb időszakokban pl. szervizelhetik az autókat.
Hatalmas változás küszöbén állunk - Mindent elárasztanak az önvezetõ autók
Ugrás a cikkhez