Topiknyitó: Portfolio 2017. 11. 25. 20:11

Hatalmas változás küszöbén állunk - Mindent elárasztanak az önvezetõ autók  

Ugrás a cikkhez
Az önvezetõ autók forradalma közelebb van, mint hinnénk, az új "robotok" jogi szabályozása illetve az önvezetõ autók beillesztése a mindennapi közlekedésbe egy sor fontos kérdést vet fel. Zara Orsolya, a téma szakértõje osztja meg
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
stock33
stock33 2017. 11. 26. 14:04
Előzmény: #25  Juliusz48
#40
Két alapvető dolgot szem előtt kell tartani:
- az önvezető autókra épülő személyszállítás elterjedésével sokkal kevesebb autó fog az utakon közlekedni, mint manapság,
- a sokkal kevesebb autó viszont több utat fog megtenni,  mint a mai autók.
Ez utóbbi alatt azt értsd, hogy míg ma mondjuk 100 autó egy nap alatt megtesz átlag 50km-t, a 20 önvezető napi átlag több, mint 250 km-t fog úton lenni.
Manapság a legtöbb autó kihasználtsága minimális. Apuka reggel beül az autóba, megy vele 20 km-t, lerakja a cég előtt, majd 9 órával később megint beletesz 20 km-t. Esetleg haza fele menet megáll a boltban, így 22 km kerül bele.
Az önvezető autóval az állásidő minimalizálódik. A belvárosokban leállósávok lesznek, ahol az utas ki tud szállni, utána az autó meg megy tovább. Pont az a rész szűnik meg, hogy leáll az autó és utána még ott rostokol (parkol) órákon keresztül. Áruszállítóknak, mentőknek, stb. marad parkolóhely, amúgy az autók mozgásban lesznek.
Az lazább időt ki lehet majd használni pl. szervizelésre.
Meg lesznek "gyűjtőpontok", amolyan parkolóházak, ahol a nagyon laza időszakban, pl. éjszaka, az önvezetőket lehet tárolni.
De napközben alapvetően mozgásban lesznek.
A városkép is nagymértékben át fog alakulni. Eltűnnek a parkoló autók + kevesebb sávra lesz szükség a kevesebb autónak. Hatalmas terek szabadulnak fel.
Kérdés, hogy mennyire lesz luxus az egyedüli, de bérhasználat. Manapság sok autóban csak a sofőr ül. E miatt sokkal zsúfoltabbak az utak, mintha 3-4 ember ülne bennük. Az egyedüli használatot pl. azzal lehet visszaszorítani, hogy odaböknek egy 5-10x-es árat.
A forgalmasabb időszakokra, útvonalakra lehet 8-10 személyes "kisbuszokat" is berakni.
.
És mindezt lehet optimalizálni. Forgalomra. Időszakra.
-
Azaz a parkolóhelyek létjogosultsága erősen megkérdőjeleződik. Szerintem utcán csak leállósávok lesznek, ahol az utas ki-be tud szállni. Amúgy gyűjtőpontok lesznek, ahol a nyugisabb időszakokban pl. szervizelhetik az autókat.
Törölt felhasználó 2017. 11. 26. 11:52
Előzmény: #37  Törölt felhasználó
#39
néha ugyan apróbb fennakadásokkal.... de működik! :))
 
önvezető járművekkel ugyanez hogyan fog vajon kinézni?
 
)))
totoro
totoro 2017. 11. 26. 11:49
Előzmény: #24  Juliusz48
#38
Az önvezető autók csak városban, kötött útvonalakon tudnak majd közlekedni belátható időn belül, de még az sem működik, pedig egy reptér-belváros x kmről van szó. Ezek, ha minden jól megy, és elhisszük az ígéreteket (én nem) mennek majd 2-3 éven belül. Utána térjünk vissza a témára újra.
Törölt felhasználó 2017. 11. 26. 11:48
Előzmény: #20  Juliusz48
#37
Tisztelt Juliusz, vezetett ön már az Amalfi-parton Dél-Olaszországban? :))) 
 
https://www.youtube.com/watch?v=euXl1mT3TBw
 
)))
_Bekre_Pal_
_Bekre_Pal_ 2017. 11. 26. 11:40
Előzmény: #32  NickJ
#36
majd éjjel megy az önvezető úthenger :)
amúgy mondjuk jogos, hacsak az úthengert nem tesszük egy gyorsabb kocsira
pitcairn2 2017. 11. 26. 11:02
Előzmény: #15  Törölt felhasználó
#35
szerintem pont a városokban lesz lassabb az áttérés
pitcairn2 2017. 11. 26. 11:00
Előzmény: #27  _Bekre_Pal_
#34
ellenben voltak átmeneti "túllelkesedések", lásd pl. dotcom bubble...
pitcairn2 2017. 11. 26. 10:59
Előzmény: #26  _Bekre_Pal_
#33
és utána központilag koordinálják a forgalmat?
elég ijesztő jövőkép...
NickJ 2017. 11. 26. 10:50
Előzmény: #26  _Bekre_Pal_
#32
Miért lenne értelmetlen az előzés? Ha egy úthenger vagy szemétszállító autó mögé jut egy önvezető, mi mást tehet az előzésen kívül?
Még a 30 év is erősen optimista becslés szerintem, ha egyáltalán van tömeges, fizetőképes igény erre az egészre. 
elemes
elemes 2017. 11. 26. 10:24
#31
ja, és fun fact.
.
az ilyen cikkek úgy születnek, hogy még nincsen önvezető autó egy darab sem :)
Törölt felhasználó 2017. 11. 26. 10:22
Előzmény: #19  Törölt felhasználó
#30

elemes
elemes 2017. 11. 26. 09:46
#29
kb száz éve találták fel a repülőgépekre a robotpilótát.
.
a repülőgépek robotpilótáinak fejlesztésére sokkal több pénz és erőforrás összpontosul.
.
az leginkább számítógépesített repülőgép, az airbus mégis leperecel néha a robot miatt.
természetesen a robot általában nélkülözhetetlen.
emberektől megszokott banális hibákat nem követ el.
de váratlan helyzetben nincs józan esze. archetipikus példa az AF447, annyira bíztak a robotban, hogy a számítógépkezelőnek kiképzett pilóták már nem tudtak repülőgépet vezetni. tényleg, fingjuk nem volt, mi a helyzet. egy idősebb kapitány, aki épp a pihenőben volt és felébresztették, átlátta, mi a helyzet, mondta is a számítógépkezelő pilóta háta mögül, mit kéne csinálni, de a szerencsétlen Bonin nem értette, vagy nem hitt neki.
.
az önvezető autóknak inkább az ad esélyt, hogy a közvélemény sokkal több autóbalesetet "elvisel", így sokkal több tanulságot szolgáltat a szoftverfejlesztőknek, mint repülőgépkatasztrófát, ahol ugye egyszerre többszáz ember hal meg és ezért mindig vezető hír.
.
aki dolgozott már pár évet szoftverfejlesztő cégnél, ahol igazán nagy rendszereket terveznek, vagyis a rendszer magját évekkel korábban csinálta egy csoport akik már nem is dolgozik a cégnél, a fejlesztésen és a karbantartáson dolgozik kb ezer ember, van ügyfélszolgálat, van hibabejelentő ügyelet, készenlét, gyorsjavítás, stb annak lehet egy elképzelése a modern komplex szoftverek megbízhatóságáról.
_Bekre_Pal_
_Bekre_Pal_ 2017. 11. 26. 08:58
Előzmény: #18  stock33
#28
Vagy gyűjtő.
_Bekre_Pal_
_Bekre_Pal_ 2017. 11. 26. 08:56
Előzmény: #23  Törölt felhasználó
#27
Hát a globális kommunikációs forradalom méretét se jósolta senki töredék ekkorának se.
_Bekre_Pal_
_Bekre_Pal_ 2017. 11. 26. 08:54
Előzmény: #24  Juliusz48
#26
Önvezető kocsik között eleve értelmetlen az előzés. Ha megszűnik a hagyományos vezetés és hobbi pályákra szorul, eleve lesz vagy néhány méter az egyforma sebességű egy irányba haladó járművek között.
Juliusz48 2017. 11. 26. 08:38
Előzmény: #13  stock33
#25
Tisztelt stock33! Azért parkolóhelyre ahogy most taxiállomásokra ezután is szükség lesz mert mozgásban tartani feleslegesen az összes járművet. irreális költséget jelentene. Persze a kisebb terhelésű időszakokban ezek a járművek közelebb húzódnak a várható csúcs helyszíneihez, de nem valószínű, hogy a lakótelepek körül keringenek majd várva a reggeli indulást. Vagy a munkahelyek körüli téblábolás helyett nem gazdaságosabb a parkolás? 
Juliusz48 2017. 11. 26. 08:30
Előzmény: #14  Törölt felhasználó
#24
Tisztelt Trump! Az érzékelők saját területükön egy kicsit jobbak mint az ember általános érzékelése. A 30 cm hó az embernek is általában megoldhatatlan problémát tud okozni. Láthatóan a hóesés a jelenlegi forgalomban is káoszt tud okozni, csak a gépek nem hajlandóak majd így, a meggondolatlan cselekedetekre. Láthatóan a tegnapi kisbusz vezetője a ködben is elindult előzni, mert a lelki szemei előtt nem jelent meg a szembejövő jármű. Ráadásul a nagy-busz mögött közlekedő sem tudott már a reakció idejének viszonylagos hossza, vagy a rövid követési távolság miatt megállni. Ezeket a helyzeteket a robot eleve nem hozza létre. Ha csak csökken a balesetek száma, már megérte a részleges bevezetés is.
Törölt felhasználó 2017. 11. 26. 08:21
Előzmény: #22  Juliusz48
#23
Mert ez komolyabb cucc.30 ev kelleni fog hogy átvegye teljesen az uralmat
Juliusz48 2017. 11. 26. 08:17
Előzmény: #2  Törölt felhasználó
#22
Tisztelt Trump! Az első személyi számítógépek és az Internet között kb 20 év telt el. Az első mobil telefon és az általános használat között kb 15 év. Most az első önvezető autónál tartunk. Miért gondolja, hogy a fejlődés ütemének megfelelően nem 10 hanem 30 év kell majd az általános használathoz.
Mikieger85 2017. 11. 26. 08:15
Előzmény: #13  stock33
#21
Perszepersze, még a régi füstös dízelek kitiltása is gyerekcipőben jár, pedig mióta van már eur5...
Amúgy az önvezetés szvsz sokáig opcionális lesz, és rendesen is lehet majd ezeket vezetni.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek