Az önvezetõ autók forradalma közelebb van, mint hinnénk, az új "robotok" jogi szabályozása illetve az önvezetõ autók beillesztése a mindennapi közlekedésbe egy sor fontos kérdést vet fel. Zara Orsolya, a téma szakértõje osztja meg
Nem lesz ebből belátható időn belül semmi drasztikus változás.Milyenek lesznek az autók? Elektromos? Robbanómotoros?ha elektromos akkor hol fogják tölteni? Mennyi ideig fog tartani? Ha utaznék Párizsba akkor 6x át kell szállni majd másik autóba? honnan lesz elegendő elektromos áram? Lesz Paks 3 is? :)
itt minden nagyon át fog alakulni a következő évtizedekben. kifogyott a tejföl? előveszed a tableted, ráböksz a tejfölre, kifizeted, 20 perc múlva leszáll a drón a tejfölöddel a beregisztrált helyre (pl. az erkélyedre). tudom most ez sci-fi, de majd gondolj erre vissza 15 év múlva. . amúgy ha bevásárolnál (nem hiszem, hogy 20-30 év múlva még lesznek fizikai boltok), akkor a boltig visz az önvezető, a többiekkel megy tovább, te meg rendeled a következőt, amikor végeztél, és mész haza.
behetsz majd magadnak önvezető autót, csak számolj azzal, hogy drága mulatság lesz az autó. kevesebb autó lesz, így nőnek az agy autóra jutó fajlagos költségek. ráadásul tele fogják nyomni olyan kütyükkel az autókat, ami manapság még elképzelhetetlen. pl. a szélvédőn TV-t nézhetsz, míg utazol. ezek ára is növelni fogja az autók árát. a mai elektromos autóknak még közük sincs ahhoz, ami a jövőben várható. hagyományosnak tűnő autók igazi ritkaságok lesznek, és az áruk is ehhez idomul.
Es termeszetesen vegyuk hozza hogy nem csak munkaba jarok kocsival hanem bevasarolni es valahol tarolni kell a dolgokat es szallitani is pakolni. Addig a tobbiek varnak? Vagy egyszerre fejezzuk be a vasarlast ? A sajat kocsinak azert van sok elonye es ebbol csak egy de igen fontos a vezetesi elmeny is. Persze a lovas kozlekedesrol is attertunk a kocsis vezetesre. De nem 10 ev alatt es azert a kocsinak kicsit tobb extra elonye volt.
En is es sokan masok is pont azert kozlekedunk sajat autoval mert a tonegkozlekedes nem annyira jon be nekunk. Az se jonne be ha minden nap 3-4 vadidegennel kene osztoznom egy auton. Kitudja a jovo generaciojat ez lehet nem fogja zavarni. De a tomegkozlekedes mar most kb lefedi azt amit itt elonynek irnak csak busszal metroval. A metro pl sokkal tobb embert szallit sokkal jobb hatasfokkal ( nincs allo idoszak kiveve ha epp nem kieg valamelyik :). Aranyaban sokkal tobb embert szallit el mint barmilyen mas kozlekedesi eszkoz). Oszt megis vannak dugok a varosban. Az oncezeto auto elonye a haztol hazig szallitas. De a kenyelemrol itt is sokat le kell adni mert tobb utassal kozlekedsz es kiteroket teszel pont ezert.
ha a taxi mondjuk ötödannyiba kerülne, mint manapság (azzal, hogy az út kicsit tovább tart, mert más utasokat is fel kell venni, így többen osztoznának egy autón), akkor mennyire ragaszkodnál a saját autó fenntartásához?
mert az ugye nem lehet megoldás, hogy a közúti közlekedés eszközállománya és technológiája egyrészről ultramodern és környezetbarát (?) lesz, ugyanakkor ennek "eredményeként" az utasok (állampolgárok) utazási komfortját pedig a kőkorszakba bombázzuk vissza... vagy esetleg annyira megdrágítjuk, hogy kénytelenek legyenek leszokni az egyéni közúti utazásról... (alkotmányosság?)
semmi különös, az is így lesz megoldva. optimalizáció bejátszik. ne kicsiben gondolkodj. a kérdés inkább az, hogy a jelenlegi tömegközlekedésnek lesz-e létjogosultsága. metró valószínűleg marad, talán még a forgalmasabb villamosvonalak is maradnak. az összes többi megy a lecsóba.
van, csak nem az a fejlesztés menete, hogy 50-nel tép az önvezető a forgalomban, majd elkaszál pár gyalogost, mert Józsi (programozó) rossz helyre tett egy nullát előző este. ez nem olyan, mint a 3-as metró felújítása. :) én se mondom, hogy 1 éven belül Párizsban kitiltják az ember vezette autókat a forgalomból, de nem is kell erre 30 évet várni.
Azert most is van olcso alternativa ( tomegkozlekedes ) es mrgse tudta meg a varosbol se kisuoritani a kocsikat. Az onvezeto autok se lennenek masabbak szvsz ilyen tekintetben. De majd meglatjuk. Mindenesetre ha csak az olcsosag szamitana egy 10.000-es havi bkv berlet eppenseggel nem tul sok egy sajat kocsihoz kepest.
Kérdéseim: - Mi lesz a reggeli késő délutáni agglomerációs utazásokkal? - Mi lesz az agglomerációs utazási távot már meghaladó rövidebb de gyakori "vidéki" célutazásokkal? - Mi lesz a rövidebb vidéki utazásokat meghaladó hosszabb, de gyakori "vidéki" célutazásokkal? - Mi lesz a nyári vakációs családi utazásokkal? - Mi lesz a teherszállítással? ... ... :))
Az önvezető autós fejlesztés már Magyarországon is kb. 15-20 éve beindult. Az ilyenekből (nem csak magyar) fejlődött ki a parkolóautomatika, sávtartó automatika, stb. Egy lépés, még egy, majd még egy. Ezekhez képest nagy ugrás az önvezetés. De ott is már bőven a "tanítási" fázisban jár a fejlesztés. Most mg csak "kis" mintán, de ha majd beindul a gyakorlatban is, akkor a mostanit több nagyságrenddel meghaladó mintára lehet majd ráengedni a "tanítót" és a "tanulót". Az igazi persze az lesz, amikor mindent ellepnek a szenzorok, a jeladók, stb. Amikor már nem azt kell a szoftver kitalálja, hogy merre megy az út, hanem csak a váratlan eseményekre (pl. baleset, lelépő gyalogos, úttestre került akadály, stb.) kell összpontosítson. Évről évre irtózatos sokat fejlődnek az eszközök, szoftverek. És itt még mindig nem a klasszikus értelemben vett mesterséges intelligenciáról beszélünk, hanem annak az értelmi fogyatékos kisöccséről.
nekem nagyon tetszik ez a vízió ahogy a repülésben van aki ragaszkodik a pokoli luxus magángéphez, úgy néhány kiváltságos meg fogja tartani hóbortnak a magánkocsit, de a hétköznapi ember nem fog azon búsulni, hogy neki az egy elérhetetlen álom, hanem használja a megfizethető közös rendszert
Hatalmas változás küszöbén állunk - Mindent elárasztanak az önvezetõ autók
Ugrás a cikkhez