Topiknyitó: Portfolio 2009. 12. 22. 09:57

A Fidesz 30 százalékkal növelné az oktatás támogatását  

Ugrás a cikkhez
Csaknem 30 százalékkal növelné az oktatásra fordított összeget a Fidesz. Ha tavasszal az ellenzéki párt kerül kormányra, akkor a pedagógusok létszáma alapján finanszírozza majd az iskolákat, és előnyben részesíti a kistelepüléseket - mondta az...

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=126278
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Pajtika 2016. 02. 06. 16:37
Előzmény: #238  ts3
#240
Nem fizeti a fűtést a KLIK, úgyhogy bezár a gyöngyöstarjáni iskola

A Gyöngyöstarjáni Általános Iskolában a szolgáltató lekapcsolta a gázt, mert a KLIK már régóta nem fizeti ki a számlát. Így nincs fűtés az intézményben, és ezért hétfőn már nem lesz tanítás - jelezte egy érintett szülő az atv.hu-nak.
Amióta a kormány elvette az iskolákat az önkormányzatoktól, és egy KLIK nevű szervezet alá gyűrte őket, azóta általános probléma, hogy az iskolákban nincs vécépapír, kréta, fénymásolásópapír. Több iskola nem adhat fel levelet a postán a KLIK tartozásai miatt, illetve számos helyen megszűnik az úszásoktatás, szintén azért, mert a KLIK nem fizet a szolgáltatásért. Ezúttal már egy teljes iskolát kell bezárni.
Balog Zoltán miniszter éppen szombaton jelentette be, hogy a kormány ragaszkodik a KLIK-hez, az nem szűnik meg.
Törölt felhasználó 2016. 02. 06. 11:48
Előzmény: #238  ts3
#239
Így van. És látható az egészségügy környékén kicsit korábban lezajlottakból, hogy nem szabad ennyivel beérniük a tanároknak, különben őket is ugyanúgy átverik.Ismét.
Valójában most kell csak igazán bedurvulni, mert látszik, hogy megremegett a fidesz gépezet lába. Ott kell rúgni őket, ahol a legjobban fáj.. Meg kell semmisíteni az ingyenélő kádertemető KLIK-et, és lapátra kell rakatni a minisztert is, hogy tanuljanak belőle a többiek is: Orbán Viktor nem képes megvédeni minden elvtelen csicskáját, ha parancsra megint "túltolják a biciklit".
Szóval kedves tanárok tanuljátok meg a leckét a fidesztől: Mindenki hozzon még egy embert!
ts3 2016. 02. 06. 11:29
Előzmény: #237  Pajtika
#238
Megy a taktikázás.
Próbálkoznak, hátha Czunyinéval megússzák. :))
Pajtika 2016. 02. 06. 11:24
Előzmény: #236  Törölt felhasználó
#237
Távozik a köznevelési államtitkár

Czunyiné Bertalan Judit távozik a köznevelési államtitkári posztjáról, a helyére Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár került - értesült az Index. Úgy tudjuk, Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter hamarosan be is jelenti mindezt.
link

Köszönöm neked Miskolc, a sok szép éjszakát!
A mostani pedagógustiltakozási hullám - amely lényegében Czunyinét is elsodorta - Miskolcról indult el még januárban. A miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai január elején nyílt levelet írtak a kormánynak, miután hiába juttatták el észrevételeiket az oktatás irányítóihoz, semmiféle választ nem kaptak. A levélben keményen fogalmaztak, mint írták, "kaotikussá vált minden (...), Bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban." (A levél teljes terjedelmében itt olvasható .) A miskolciak levele lavinát indított el, egyre több iskola csatlakozott hozzájuk, január végére már közel 500 iskola értett egyet a hermanosok kezdeményezésével.

A kormányzati kommunikáció ezzel párhuzamosan az elégedetlenkedő tanárokat akarja hitelteleníteni azzal, hogy a kormányzathoz közel álló lapon és a távirati irodán keresztül azt sugallja, hogy a tüntetések mögött Soros György áll .

Törölt felhasználó 2016. 02. 02. 14:09
Előzmény: #235  Pajtika
#236
Aki szelet vet vihart arat!!

Vannak következmények is, de az ilyen következmény nélküli "tanuló" ne csodálkozzon!

Most már szeretne "hallgatni" a tanuló? Mit tanulhatott eddig abba az iskolában? Ki tanította neki az utolsó segélykiáltást?

Ez a tanuló olyan okos lett, hogy felesleges már neki az iskola!
Pajtika 2016. 02. 02. 13:57
Előzmény: #234  bigyula
#235
“Ki tudná jobban azt, mi is történik valójában, mint egy oda járó tanuló?”
2016.02.1

Miskolc – “A Herman Ottó Gimnázium tanulója vagyok. És a részese, mindannak ami az elmúlt hetekben történik az iskolámban. Kamerások, riporterek és várakozó tekintetek. Mert mindnyájan várunk…arra, hogy mikor hallgat meg valaki. Mikor hallják meg az utolsó segélykiáltásokat. Mert akkor lesz igazán nagy a baj, ha már nem lesz több segélykiáltás.” – Egy hermanos gimnazista levele.
link

Gondolom Ő se Magyar! Sőt ellenség! Mindenki ellenség!
Hajrá FIDESZ!

bigyula 2016. 02. 01. 09:08
Előzmény: #233  signal2
#234
Szóval, ha 30 %-kal emelnék az oktatásra fordított összeget, akkor kb. a 2008-as szinten lenne a ráfordítás.
signal2
signal2 2016. 02. 01. 08:48
#233
Törölt felhasználó 2016. 02. 01. 00:49
Előzmény: törölt hozzászólás
#232
2009-ben írtad, hogy a fidesz nem fogja 30%-al emelni a tanárok bérét, mert nincs a büdzsében annyi pénz!
Most meg azért fikázod, mert nem emelte a tanárok bérét, a közoktatás pedig szét van verve!
Tudom most másként gondolod, de nem tudsz azóta sem többet!?
Törölt felhasználó 2016. 01. 31. 17:49
Előzmény: #230  Pajtika
#231
Bizony, Fekete Gyuri és akadémiájának tagjai avatott, releváns szereplők, akik szakmai alapon tudnak hozzászólni az oktatás minden problémás kérdéséhez. A tanárok, oktatók, szülők és diákok, akik az egészet elszenvedik, hát ők csak maradjanak ki ebből a tárgyalásból szépen. Vagy csak az általunk jelöltek jöjjenek. Ők konstruktívak, rájuk lehet számítani, ők nem akarnak mindjárt a 21. századba ugrani a 19-ből.
Pajtika 2016. 01. 31. 17:37
Előzmény: #229  Törölt felhasználó
#230
A minisztériumban más mozit néznek a magyar közoktatásról
2016. január 31., vasárnap, 14:42
Szerző: hvg.hu

Miközben az Emmi államtitkára a közoktatási kerekasztal nagyszerűségét taglalta, addig sorra jelentik be az iskolák az utcai demonstrációkat. A Herman Ottó Gimnázium tantestülete által indított tiltakozáshoz legutóbb az ország egyik legjobb gimnáziuma, a budapesti Trefort is csatlakozott.

Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára arról beszélt egy vasárnapi sajtótájékoztatón, hogy soha nem látottan széleskörű egyeztetés kezdődik a köznevelési kerekasztallal.

Rétvári közölte, hogy minden köznevelésben érintett szereplő véleményére kíváncsiak, ezért hétfőtől az ország összes tankerületében folytatódik a köznevelési konzultáció, amelynek célja, hogy megismerjék az iskolák információit, tapasztalatait és hasznosítsák őket a köznevelési kerekasztal munkájában.

Rétvári Bence a Parlamentben.
Fotó: MTI / Bruzák Noémi
Az elhangzott panaszokat a tankerületi vezetők a Klikhez továbbítják, majd a minisztérium kifejti ezeket a véleményeket a kerekasztalon. Tehát legalább három szűrőn mennek át a panaszok, míg eljutnak az újonnan felálló konzultációs fórumig.

A kerekasztal résztvevőiről csütörtökön rántotta le a leplet Balog Zoltán miniszter. A szervezetek névsora még nem végleges, de a Klik, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Magyar Tudományos Akadémia és az iparkamara mellett szakszervezetekre és szülői szervezetekre is számítanak Balogék. Valamint nem kis meglepetésre a Fekete György vezette Magyar Művészeti Akadémia is meghívást kapott.

Rétvári Bence ma kifejtette, hogy nem mindenféle ellenzéki csoportokkal akarják megbeszélni a közoktatás kérdéseit, hanem azokkal a releváns szereplőkkel, akik szakmai alapon tudnak hozzászólni a kérdéshez.

Eközben a tiltakozó iskolák, szervezetek és magánszemélyek névsora egyre hosszabb. A miskolci Herman Ottó Gimnázium mellett a budaörsi Herman is tiltakozó felvonulást szervez szerdára.

Vasárnap délutánra 26500 magánszemély és közel 500 iskola, szervezet állt be a nyílt levelek mögé. Orbán Viktor volt iskolája és legutóbb az ország egyik legjobb gimnáziuma, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium is aláírta a kezdeményezést. Tegnap pedig egy másik elitiskola, az Eötvös diákjai is csatlakoztak.
Törölt felhasználó 2016. 01. 31. 16:47
Előzmény: #228  Törölt felhasználó
#229
Az Országos Tantestületi Értekezlet – pedagógusok, nevelők, nevelést-oktatást segítők, diákok és szülők közös értekezlete – első gyűlése után az alábbi nyilatkozatot teszi.

Követeljük a kormányzattól az érintettek valódi és érdemi bevonásával az oktatás rendszerszintű problémáinak megoldását! Azonnali intézkedéseket követelünk az oktatás állapotának normalizálására! Támogatjuk a Herman Ottó Gimnázium nyílt levelét, a Teleki Blanka Gimnázium 16 pontját.

Illegitimnek tekintjük a Balog Zoltán által létrehozott Köznevelési Kerekasztalt, amely nem képviseli az érintetteket. A kormány ne önmagával tárgyaljon, hanem a valódi érintettekkel! Követeljük a közoktatás átfogó átalakítását, széleskörű egyeztetést a gyakorló pedagógusok és nevelésben részt vevők érdekvédelmi és szakmai szervezeteivel, szülőkkel és diákokkal! Nem hagyjuk, hogy látszatmegoldásokkal, közérzetjavító álintézkedésekkel hallgattassák el a tiltakozók hangját!

Balog Zoltán felhívására a KLIK cinikus módon február 3-ára, a miskolci tiltakozás időpontjára hívott össze köznevelési fórumokat a tankerületekben. Kérjük a pedagógusokat és támogatóikat, hogy február 3-án ne a tankerületi értekezleten, hanem a miskolci demonstráción vegyenek részt! Felhívjuk a pedagógusokat, akik nem tudnak eljutni Miskolcra, hogy a köznevelési fórumokon adjanak hangot a tiltakozók követeléseinek!

Követeléseink támogatása érdekében február 10-ére országos demonstrációra hívjuk fel az oktatásban, nevelésben érintetteket, és mindenkit, akinek fontos az oktatás jövője! A tüntetéseket koordináló felület címe: link

Elérkezett az utolsó óra! A tiltakozásokat folytatjuk, és nem hátrálunk, míg a kormányzat nem kínál a valódi érintetteknek kielégítő megoldást!

Budapest, 2016. január 30.

Az első Országos Tantestületi Értekezlet résztvevői
Törölt felhasználó 2016. 01. 31. 16:41
Előzmény: #227  Törölt felhasználó
#228
"Konzultációval, kerekasztallal csillapítanák le a háborgó tanárokat

Minden iskolának alkalma lesz elmondani a véleményét, ígéri Rétvári Bence."

Ezek azt hiszik, kicsit beszélget a problémájáról, majd megnyugszik a beteg. Eddig persze működött a dumaszínház, remélem, most nem így lesz!
Törölt felhasználó 2016. 01. 31. 16:30
Előzmény: #226  Pajtika
#227
„Az elmúlt 20 évben növekedtek az elvárások: nemcsak a diákoknak, hanem a szülőknek is tudomásul kell venni, hogy a világ változásával folyamatosan bővül az ismeretanyag” – mondta az emberi erőforrások minisztere az InfoRádió Aréna című műsorában. Első pillantásra senki sem tagadná, hogy a miniszternek igaza van: rohamosan változó világunkban tényleg egyre több dolgot tudunk, alig pár napja bővült újabb négy elemmel a periódusos rendszer, egyesek szerint teljesen át kell írni a magyar őstörténetet, nemrég kiderült, hogy az első soksejtűek 2100 millió éve élhettek és hogy Kölcsey pedig férfiaknak írt szerelmes levelet.

Mind-mind új információ, de vajon csak azért mert többet tudunk, többet is kell-e tanulnunk?

Azért érdemes ezen elgondolkodni, mert a tanárok és a kormányzat közötti viták legmélyén a kormányzatnak az oktatásról vallott korszerűtlen elképzelései állnak, amik jól tetten érhetők ebben a pontban is.

Többet kell-e most tanulnia egy diáknak, mint kellett húsz, száz vagy éppen kétezer évvel ezelőtt? Ha megpróbáljuk összehasonlítani azokat a különféle korokból, akik nagyjából hasonló időt töltöttek tanulással, akkor semmiképpen sem felelhetünk igennel a kérdésre. Egy ógörög ifjútól elvárták, hogy fejből tudja Homéroszt, az 27803 sor, ehhez képest mennyi az, amit egy érettségizőnek tudnia kell? Nem várjuk el a diákoktól, hogy ismerjék az etikettet, nem kell kalligrafikusan írniuk, nem kell ógörögül tudniuk és ábrázoló geometriával sem terheljük őket. Ha azt gondoljuk, hogy a mai gyerekeknek többet kell tanulniuk, mint korábbi korok diákjainak, akkor ezzel azt is állítjuk, hogy a korábban a tanárok nem dolgoztak olyan keményen, mint ahogyan a maiaknak kellene, a korábbi iskolák, lazább, könnyebb, egyszerűbb intézmények voltak.

A valóságban ugyan igaz, hogy az emberiség ismeretmennyisége folyamatosan növekszik, de ezzel együtt változik az is, hogy mit tart tudásnak. Sokáig a tudás a reprodukciót jelentette, szövegek, adatok visszaadását, az számított okos embernek, aki sokat tudott fejből idézni. Később a tudás eljárások ismeretét jelentette, ilyen eljárás lehetett a másodfokú egyenlet megoldása vagy éppen egy nyolc lábon álló esszé megírása (ami alapján a Ming-korszakban rangsorolták a hivatalnokokat). Ezekben a tudásfelfogásokban, tudásparadigmákban más számított fontosnak, más kellett ahhoz, hogy valakit okosnak tekintsenek. Jelenleg egy új tudásparadigmában élünk, még akkor is, ha az iskola ezt nem feltétlenül vette észre.

Seymour Papert (aki többek között a LEGO-robotokat találta ki) így fogalmazta ezt meg: Az elmúlt századok lassan változó világában a siker kulcsa az volt, hogy jól csináljuk, amit megtanultunk az iskolában. A gyorsan változó világban azt kell jól csinálnunk, amit nem tanultunk.

A mostani világban az ismeretek és az eljárások nagy részét is gépekben tároljuk és gépek képesek azokat elvégezni, az így felszabadult szellemi kapacitás kreativitásra, innovációra, együttműködésre fordítható, ezért ez is lesz a tudás mérője. A tárgyi tudás már csak egy (nem is a leglényegesebb) eleme a tudásnak. Tudni kell hol keresni, jó kérdéseket megfogalmazni, ami ismeretek nélkül nem lehetséges, viszont az aprólékos részletek sorolása helyett inkább a nagy kép átlátására van szükség hozzá.

Érzik ezt például a nagy amerikai egyetemek is, ezért döntötték el, hogy megváltoztatják a felvételi eljárásukat. A standardizált tesztek (amik a mi érettséginknek felelnek meg) kisebb hangsúlyt kapnak, vagy be sem számítanak, ehelyett azt nézik, hogy milyen területen mélyült el igazán a diák, a tanterven túlmutatóan tanult-e valamit önállóan, milyen közösségi tevékenységet végez, milyen a tanulási motivációja.

Oxfordban és Cambridge-ben már régóta az interjú dönt elsődlegesen, ahol nem a tudást, hanem a gondolkodást nézik a gyakran meghökkentő kérdések, amiknél pont az a cél, hogy a diák ne adhasson rájuk betanult válaszokat. Megkérdezhetik például a biológiára jelentkezőtől, hogy miért van olyan sok csíkos állat, a közgazdaságot célzóktól, hogy a kormánynak korlátoznia kellene-e a bankárok jövedelmét, vagy a történelemre jövőktől azt, hogy mit tudnánk a világról, ha csak a sporttal kapcsolatos dolgok maradnának fent a múltból?

A magyar oktatásirányítás ebből a változásból semmit sem vesz észre. Mintha a szekéren ülve csak bámulná, ahogy az egyre gyorsabb autók elhaladnak mellette és ahelyett, hogy átülne egybe, csak egyre jobban csattogtatná az ostort. A szoros tantervi szabályozás, ami nem hagy helyet az innovációnak és a projekt-szerű tanulásnak, a tényanyag hangsúlyozása a kerettantervben vagy akár az az apróság, hogy az idén már nem használható olyan atlasz a történelemérettségin, amiben kronológia is van – tehát a diákoknak az összes lehetséges évszámot fejben kell tartaniuk –, mind azt mutatják, hogy a kormányzat a tudásról egy 19. századi paradigmában gondolkodik. Nem csoda, ha a PISA-eredmények nem javulnak (hiszen az OECD felmérésében egyszerűen más számít tudásnak mint a mi iskoláinkban).

A tanárok pedig abban a helyzetben vannak, mint a korábbi példában a ló: csattog az ostor a hátukon, de pontosan tudják, hogy ettől még nem fogják utolérni a mellettük elhúzó Ferrarikat. Hiába kell központi tantervekből és tankönyvekből tanítaniuk, portfoliót és önértékelést írniuk, 32 órát az iskolaépületben tölteniük és a gyerekeket is bent tartaniuk késő délutánig, hiába kell egyre több és több tényt belepréselniük a gyerekek fejébe, tudják, hogy ez egy lépést sem visz közelebb a 21. századi tudáshoz. Közben ők is látják, hogy a világ, a szülők, a gyerekek elvárásai nem azok, mint amit miniszter megkíván, látják, hogy ebben a rendszerben nincs helye projektmunkának, együttműködésnek, kreativitásnak, problémamegoldásnak, IKT eszközök alkotó használatának, pedig az iskola falain kívül pont ezekre van szükség. De jelen pillanatban úgy tűnik, hogy a valódi problémáikat az oktatás irányítói megérteni sem képesek."

Nádori gergely
Pajtika 2016. 01. 31. 14:56
Előzmény: #225  Pajtika
#226
Több budaörsi iskolánál is elszakadt a cérna, fáklyákkal vonulnak utcára

Egyre-másra borulnak fel a közoktatási bilik: ezúttal a budaörsi Herman Ottó Általános Iskola és Logopédiai Központ szervez fáklyás felvonulást a szintén Herman Ottóról elnevezett miskolci demonstrációval egy időben. Az interneten terjedő felhívás szerint a pedagógusok kiállását a szülők is támogatják, a tanárok nem csak aláírásukkal kívánják támogatni a másik Herman kezdeményezését, így február 3-án, 17 órától csendes demonstrációt szerveznek.

A budaörsi iskola mellé több helybéli intézmény is támogatja, részvételi szándékát jelezte a Kesjár Csaba Általános Iskola, a Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Iskola, a Csicsergő Óvoda és a Zippel-Zappel Német Nemzetiségi Óvoda Tantestülete is.

Január elején a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete – miután a közoktatás döntéshozói válaszra sem méltatták őket – juttatta el nyílt levelét a médiához. A segélykiáltásban egészen elképesztő állapotokról számolnak be a tanárok, a gyerekek és az ország jövőjét féltve. A Herman nyílt leveléhez később csatlakozott a szegedi Deák Ferenc Gimnázium, a teleki Blanka Gimnázium diáksága pedig 12 pontban fogalmazta meg követeléseit.

A lázadó tanárok február 3-án, Miskolcon tiltakoznak a közoktatás jelenlegi állapota ellen. Mivel a köznevelési törvény szerint a diákoknak és a tanároknak is kötelező 16 óráig bent maradniuk az iskolában, délután fél ötre hirdetik a fáklyás felvonulás kezdetét. A menet az iskola tornatermétől indul a városháza elé, majd a Hősök terére, ahol felolvassák követeléseiket.
Pajtika 2016. 01. 31. 11:18
Előzmény: #224  ts3
#225
Dagad a tiltakozás: egy másik Herman-iskola is demonstrációt szervez

2016. január 31., vasárnap, 10:57
Szerző: hvg.hu

Miskolcon szerdán lesz tüntetés az oktatási rendszer ellen, egy budaörsi Herman Ottó-iskola is úgy döntött, demonstrációt szervez.

Egyre csak gyűlnek azok az iskolák, diákok, tanárok, szülők, akik nyíltan is felvállalják, hogy elegük van a kormány oktatási rendszeréből. Az után, hogy pár napja az ország egyik legjobb középiskolájának, a budapesti Eötvös József Gimnázium diákjai nyilatkozatot adtak ki, melléállva az egész tiltakozást kirobbantó miskolci Hermann Ottó Gimnázium tantestületének, most újabb iskola jelzi, nagyon rossz úton van az oktatási rendszerünk.

A Miskolcon szerdán meghirdetett demonstrációval egyidőben a budaörsi hasonló nevű, Hermann Ottó Általános Iskola is felvonulás szervez. A Facebookon terjedő felhívás így szól: „Hermanosok, ha összefognak. A Budaörsi Herman Ottó Általános Iskola pedagógusai szülői támogatással úgy döntöttek, hogy egyetértésüket a nyílt levélben foglaltakkal nem csak aláírásukkal fejezik ki, hanem ugyanezen a napon a miskolci demonstrációval egy időben, tehát február 3-án,17 órától fáklyás felvonulást, csendes demonstrációt szervezünk Budaörsön. A demonstráción való részvételi szándékát eddig kifejezte a Kesjár Csaba Általános Iskola, a Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Iskola, a Csicsergő Óvoda és a Zippel-Zappel Német Nemzetiségi Óvoda Tantestülete is.”
ts3 2016. 01. 30. 14:57
Előzmény: #222  Pajtika
#224
Balognak sem volt gyerekszobája.
Túltolták a biciklit.
Mekkora bunkóság az oktatási rendszert és a benne dolgozó tanárokat biciklinek nézni. Ez az előre megírt szöveg most nem volt ízléses. Balog et. lassan te fogod eltolni biciklit.
Törölt felhasználó 2016. 01. 30. 14:56
Törölt hozzászólás
#223
Pajtika 2016. 01. 30. 14:29
Előzmény: #221  Pajtika
#222
“A köznevelés biciklije Javíthatatlan” – kemény leckét kapott Balog miniszter

Megüzenték neki, hogy a KLIK lebontása, a tankerületi rendszer átalakítása a kötelező házi feladat.

„Balog Zoltán szerint már olyan stabil az ország helyzete, hogy lehetőség nyílik belső korrekciókra az oktatási rendszerben, az érintettek érdekeit jobban figyelembe véve.” A PDSZ elnöke az MTI alapján idézte a minisztert és arra figyelmeztette, teljesen egyértelmű, hogy az oktatás egészét kell átalakítani, mert a helyzet már súlyosan veszélyezteti az ország jövőjét.

A fokozódó elégedetlenség búvópatakként tört a felszínre, s most már a hömpölygő áradatként jelzi, hogy elég volt, eddig és ne tovább!
Balog miniszter teszi a dolgát. Legalábbis amiről azt gondolja, hogy az a dolga. Megoszt, intrikál, félretájékoztat. Úgy, ahogy ezt – miniszterként – mindig is tette. Visszatekintve az általa irányított időszakra bátran gondolhatta, hogy ami működött ezerszer, az működni fog ezeregyedszerre is.
Mendrey László szerint azonban most a miniszter téved.

A köznevelés rendszere csődöt mondott, a biciklit – nem csak – túltolták, de el is. Azt nem várhatjuk el tőle, hogy beismerje – maradjunk a szlengnél – hogy „elszabtuk”, de azt igen, hogy tegyen meg mindent – legalább a kármentésért.

A szakszervezeti vezető úgy látja, a miniszter által bejelentett köznevelési kerekasztal terve adott némi okot az optimizmusra, de egy nap után kiderült, esze ágában sincs valódi megoldást keresni. Még mindig azt hiszi, működik a rendszer, csak porszem került a gépezetbe.

A miniszter – ebben is – téved. A köznevelési kerekasztalnál helye van minden szakmai és érdekvédelmi szervezetnek – kormányzati szimpátiától függetlenül. A miniszter – államférfiként – nem teheti meg, hogy szemezget a „kínálatból”, hisz itt nem róla szól a történet, hanem az országról, aminek történetesen most pont ő a minisztere!
Éppen ezért a PDSZ a kerekasztal napirendjére azt javasolja, hogy még ebben a tanévben szülessen megállapodás azokról a rövid távon orvosolható, anyagi ráfordítást nem – vagy csak kis mértékben – igénylő kérdésekben, mint:

a tanulók terhelésének csökkentése (ennek keretében az óraszámok csökkentése, a NAT és a Kerettantervek átalakítása)
a pedagógusok munkaterhelésének csökkentése (a kötelező óraszámok 22-ben történő rögzítése, a 32 órás kötött munkaidő eltörlése, a – mindenkire vonatkozó – adminisztrációs terhek radikális csökkentése, a túlórák kifizetése, az életpálya modell és a minősítési rendszer valós feladatának megfelelő átalakítása)
Vissza kell állítani a tankönyvválasztás szabadságát, s az iskolák autonómiáját, biztosítani kell a gazdálkodás lehetőségét.
Azonnali beavatkozást követel a pedagógusmunkát segítő – nem pedagógus végzettségű – munkatársaink fizetésének jelentős emelése.
Mendrey László szerint hosszútávon megkerülhetetlen az állam szerepének vizsgálata a rendszer működtetésében, fenntartásában. A Klebelsberg Intézmény Fenntartó (KLIK) eddig hibát, hibára halmozott, nem volt olyan év mikor ne küzdött volna financiális gondokkal, már „rutinszerűen” nem fizet ki – törvényben előírt – juttatásokat, tavaly decemberben jelentős késéssel fizette ki a béreket. Évi ötszáz milliárd forint folyik ki a kezéből, nincs olyan területe a működésének mely eredményes lenne.

Az állam felelőssége a közoktatásban megkerülhetetlen. Ott kell beavatkoznia, ahol az önkormányzatok nem, vagy csak korlátozottan tudják ellátni közoktatási feladataikat. Ahol azonban erre készség, képesség, és akarat mutatkozik, ott az államnak nincs keresnivalója.
Mendrey László a KLIK lebontását, a tankerületi rendszer átalakítását kötelező feladatnak tartja, szerinte új, 21. századi köznevelés kell, aminek a megtervezése, megalkotása nem a kormányzati kiválasztottak privilégiuma, hanem mindenkié. A miniszternek a feltételrendszer kialakításának biztosítása a kötelessége. “Mindenki tegye a dolgát!” – kérte a PDSZ elnöke.
Pajtika 2016. 01. 30. 12:26
Előzmény: #220  tokos.
#221
Már 466 iskola tanárai csatlakoztak a tiltakozó miskolci gimnáziumhoz

Egyre több gimnázium, iskola és óvoda tantestülete kerül fel a miskolci Herman Ottó Gimnázium által indított tiltakozáshoz csatlakozók listájára, a legutóbb például az ELTE Apáczai Gimnázium jelezte, hogy 58 tanárával szélesíti a tiltakozók táborát. A csatlakozó iskolák listáját itt találja. Lehet egyénileg is csatlakozni, tanulságos elolvasni, miket írnak az emberek.

A hermanos tantestület legutóbbi nyílt levelében ezeket a pontokat emelte ki a rendszer legsúlyosabb hibáiként:

Túlzott központosítás
Egymással nem koherens változtatások
Ellehetetlenülő kompetenciafejlesztés, tudáselmélyítés

Adminisztráció kontra tanítás
Pedagógusok bérének rendezése

Csatlakoztak a budapesti Eötvös József Gimnázium tanulói is a kezdeményezéshez, ők a következőkkel indokolták, mit szeretnének másként:
Rugalmasabb, személyre szabott oktatást szeretnének,
több gyakorlati ismeretet a kerettantervbe,
előrehozott érettségik visszaállítását, hogy ne legyen korlátozva az előrehozott érettségik során választható tantárgyak száma,
felsőoktatási tanárképzés és pedagógusképzés javítását, a tanárok fizetésének emelését,
mindennapos testnevelésórák feltételeinek megteremtését, vagy ha ez nem sikerül, a felfüggesztését.
"Ahhoz, hogy Magyarország oktatás és képzettség terén a XXI. században is fel tudja venni a versenyt a legjobban teljesítő államokkal, komoly, magas színvonalú oktatásra van szükség. Jelen helyzetben a körülmények miatt ez nagyon sok esetben nem tud teljesülni. Ez nem csak a budapesti elitgimnáziumok érdeke és szüksége, hanem az ország összes felső- és közoktatási intézményéé és az egész magyar társadalomé. Ezúton szeretnénk kérni mindenkit, aki érintettnek érzi magát, hogy álljon ki a kezdeményezés mellett az oktatási rendszerünk javításának érdekében."
– írják a budapesti gimnázium diákjai, akiknek kétharmada aláírta a levelet.
tokos. 2009. 12. 28. 09:42
Előzmény: #218  tokos.
#220
Bocs, ez még kimaradt.

Szerintem a felsőoktatás mélyrepülése a Fidesz liberalizációjával kezdődött. Mikor lehetővé tették, a fizetős képzést, amivel a hülyébbek, de pénzesebbek is elvégezhették az egyetemet. Aztán mivel ezek fizettek, nehezebben rúgták ki őket, és mivel őket nem rúghatták ki, a többi gyengébbet is átengedték. Ehhez aztán jött a 8 év liberális oktatáspolitika, amivel a szinvonal oda jutott, ahol most vagyunk.

tokos. 2009. 12. 28. 09:38
Előzmény: #92  exmnbs1
#219
"tokos, 3.5 alatt volt tandíj, párszáz ft"

Ez elmaradt, mert Budapest forgatagában kocsiban nem volt kedvem mobilról bepötyögni.

Nálunk nem volt. Talán ezért is történt meg, hogy aki nem tudta az anyagot, azt kirúgták, mint a sz.rt. Mi megharmadolódtunk 5. év végére, de volt olyan szak, amelyik eltűnt.

tokos. 2009. 12. 28. 09:32
Előzmény: #216  Törölt felhasználó
#218
Hát ezt alapvetően rosszul látod.

A jelenlegi felsőoktatás sincs ingyen, fizetni kell az albérletet, a tankönyvet, az utazást, a kaját idegenben, ezt szembeállíthatod azzal, hogy ha a kölök elmenne dolgozni, akkor pénzt hozna, beláthatod, a felsőoktatás jelenleg is súlyos tízezrekbe kerül havonta. Vagyis annak, aki reálisan végiggondolja, hogymibe kerül, és mit hoz, az jelenleg sem hagyná a gyereket kamuszakon végezni. Mégis tele van az ország velük.

A tandíj ezen annyit segít, hogy a legszegényebb réteget zárod ki (kivéve persze a cigókat, mert nekik alanyi jogon jár minden szocikáimnál).
Törölt felhasználó 2009. 12. 27. 23:49
Előzmény: #215  Törölt felhasználó
#217
Ha a tengődők nem tudnak versenyképes végzettséget szerezni, majd belátják, nem érdemes drágán tengődni.
Törölt felhasználó 2009. 12. 27. 23:45
Előzmény: #213  tokos.
#216
Szerintem meg fogják tanulni, hogy drága pénzen használhatatlan felsőfokú végzettséget nem érdemes szerezni, az csak pénzkidobás, de semmivel sem lesz előrébb a gyerek a kamu végzettséggel.
Törölt felhasználó 2009. 12. 27. 18:02
Előzmény: #214  Törölt felhasználó
#215
Ja, csak az említett műszaki szakokra agy is kell.
Azaz a büfé szakokon tengődők 10 év alatt nem végeznének el pl. egy BME villanymérnök kart...
Törölt felhasználó 2009. 12. 27. 09:51
Előzmény: #213  tokos.
#214
sokan csak azért végeztek - végeznek kamu szakokat, mert az állami önkormányzati intézményeknél ezért plussz fizetés jár

amúgy szerintem a műszaki szakokra (pl gépész - villamos - informatikus mérnök) érdemes jelentkezni, mert azzal el is lehet helyezkedni
tokos. 2009. 12. 27. 09:41
Előzmény: #207  Törölt felhasználó
#213

Hat abbol semmi jo nem fog kisulni. Eddig is azert kepeztek annyi hasznalhatatlan szakost, mert igeny volt ra.

Az emberek jelentos resze nem tudja eldonteni, hogy egy adott vegzettseget mire tud haznalni, de boldog, ha kitanittatja a gyereket akar valamilyen kamu szakon is.

Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 22:43
Előzmény: törölt hozzászólás
#212
Örülök, hogy alapkérdésekben egyetértünk, én is jobbat szeretnék, ge ehhez szerintem szerkezeti reformok kellenek, miként a korrupció kiszűréséhez. Hiszek benne, hogy lehetséges. Jó éjt Neked is!
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 22:09
Törölt hozzászólás
#211
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:56
Előzmény: törölt hozzászólás
#210
"De egy jobb, hatékonyabb állam megteremthető."

De egy kisebb, hatékonyabb és olcsóbb állam megteremthető, ha számos feladatot, amelyhez nem ért, lead. Már érted? Az agyonszabályozás mindent megöl!
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:50
Törölt hozzászólás
#209
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:46
Törölt hozzászólás
#208
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:40
Előzmény: törölt hozzászólás
#207
De miért nem az egyetem, főiskola mondja: érzem, erre van igény, önköltséges helyeket nyitok, bővítek, stb.??? Miért gondolod, hogy állam bácsi jobban tudja?
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:35
Törölt hozzászólás
#206
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:32
Előzmény: törölt hozzászólás
#205
minden szavaddal maradéktalanul egyetértek!!!
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:31
Előzmény: #195  Törölt felhasználó
#204
szavaidból nem tom kiolvasni a programot, egyébként nem én mondtam a programnélküliséget, de egyetértek vele.
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:31
Törölt hozzászólás
#203
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:28
Előzmény: törölt hozzászólás
#202
A képzés mindig és szükségképpen a reális igények után jár, csak követi azokat. Állami szinten is nagyon nehéz lett volna előre megjósolni, hogy jön és most jön a Mercedes. Te látod, mi fog történni 2010-ben? Lehet, hogy elmegy a Mercedes. Mit csinálnál a hirtelen felduzzasztott szakembergárdával? Az iskoláknak (persze itt elsősorbana felsőoktatásra gondolok) sokkal inkább piaci módon kellene gondolkozmi, mint korábban. Figyelni: jön a Mercedes? Akkor több helyet hirdetek, növelem a létsámot, speciális képzéseket indítok, akár a Mercedes speciális igényeinek megfelelően és az ő támogatásával. Ne Állam Bácsitól várjuk csupán, hogy mire van szükség! Nagy, de szükségképpen butább, mint mi!
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 21:15
Előzmény: törölt hozzászólás
#201
Remélem jól költötted karácsonyi ebédedet.

Mindnekelőtt megtisztelsz, hogy kiérzed szavaimból a jobbító számdékot, mint ahogyan én is a tieidből.

Ezzel együtt én úgy érzem naivitás a szigorú elszámolás melleti pénzosztás ideája. Egyrészt, ez szigorú ellenőrzést, szigorú szabályozást igényel, amely csupán az ezzel kapcsolatos adminisztrációt - no meg persze a kiskapuk keresését - indukálja, amely tovább drágítja és bonyolítja a rendszert. Azt értsd meg, hogy itt a rendszerben van a probléma, a jelenlegi szükségképpen drága és pazarló, más oldalról igen kevéssé hatékony. Szerintem azért, mert a rendszer szereplői nem érzik sajátjuknak a rendszert, más - jelen esetben az állam - pénzét használják, ezért nem takarékoskodnak vele. Lehet itt beszélni akár 30-40%-okról is, ezek a jelen rendszerben nem hasznosulnak hatékonyan, ezért feneketlen zsák ez. Ebben nem tekinthetők ludasnak a miniszterek sem, nem tudnak sokkal többet mást tenni, mint amit tesznek (még ha tudják is, mi a dolguk).

A gyorsuló lefelé tartó spirál pedig nem beletörődés, csupán ténymegállapítás volt, természetesen én is reménykedem a javulásban, csak ez az idő múlásával irgalmatlanul nehéz és egyre nehezebb lesz. A probléma szerintem jóval súlyosabb, mintsem egyszerű szigorral megoldható lenne, itt egy-egy jelentős és igen fontos társadalmi csoport (a pedagógusok és az orvosok) ellenkezése ellenére is sürgős szerkezeti és mentális átalakításra van szükség. Ezért érzem igen károsnak Pokorni Ígérgetését, mivel azt sugallja: egy kis pénzzel minden azonnal megoldható.
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 17:39
Törölt hozzászólás
#200
jumbo2 2009. 12. 26. 13:13
Előzmény: #193  Törölt felhasználó
#199
"Csaka z jelenthet megoldást, ha a munkaerőpiac szelektál, hogy ez a végzettség, ilyen egyetemen kell nekem, a másik gyenge színvonalú, nem kell."
Felsőoktatás esetében ezt el tudom fogadni, sőt, egyetértek vele.
Általános- ill. középiskola esetén ez nem igaz. Már pedig az oktatás döntő része ez a szegmens.

"Az államnak csupán ezen feltételeket kellene megteremteni, de direktben ne szóljon bele az oktatásba."
Vagyis az államilag támogatott felsőoktatási helyek számát csökkenteni kellene, ugyanis nyilvánvalóan felesleges ennyi egyetemista. Egyedül a munkanélküliséget csökkenti a nagy számuk.

"Magyar Bálint volt, aki valamilyen koncepció mentén próbált valamit csinálni"
Igen, az SZDSZ koncepció mentén, csesszük szét az oktatást.
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 13:01
Előzmény: #187  exley
#198
melyik bolygón élsz, édesapa?

Menj el egy vidéki körzeti orvoshoz szeptember és március között. Találsz ott 30%-ban időseket, 60%-ban cigókat, a maradék 10% meg adófizető gyerekkel.

A cigók nem integrálódtak??? Persze, hogy nem. Nem is akarnak. Ezért nem kell nekik egy árva buznyákot se adni. Ha nem tetszik, álljanak tovább, raboljanak más nemzetet...
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 12:23
Törölt hozzászólás
#197
Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 08:33
Előzmény: #195  Törölt felhasználó
#196
A zömöszpő nem érzékel, nem elemez, nem aktualizál, nekik PROGROM-juk van...

Törölt felhasználó 2009. 12. 26. 08:27
Előzmény: #194  Törölt felhasználó
#195
Ez jó dOma. Program nélkül. Hehe.
Az önmegsemmisítő szoftvert az ország után önmagába is telepítette a haladó hi-tech europier megváltó brancs , az mszp.
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 22:48
Előzmény: #192  JUVENTINO
#194
Te komolyan godolod, hogy az autoriter fideszben ovi mellett bárki is szóhoz jut? Ha magad is elismered, hogy nincs programjuk, miben reménykedsz? Ennyire akarni a hatalmat program nélkül, nem gyanús?
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 22:44
Előzmény: törölt hozzászólás
#193
gen, zsihaha, mérhetetlenül naív vagy és leragadsz a felszínen.

1. Nem, az emberek minden ígéretet elhisznek, ha az előnyösnek tűnik számukra, mégha ilyen képtelenek is.

2. Nagyon különös, hogy pont azokat a gyenge, koncepciótlan minisztereteket tartod reményteljesnek, akik a gyakorlatban semmit sem csináltak. Szerintem egyedül Magyar Bálint volt, aki valamilyen koncepció mentén próbált valamit csinálni, ki is csinálta a politika, meg az újtól félő pedagógustöbbség.

3. A lefelé haladó spirál érezhetően rontja a pedagógusok színvonalát is, szemléletét is. Ne várd és ne hidd, hogy a fiatal pedagógusok szemlélete modernebb, realistább és rugalmasabb lenne, ezért ne várj csodákat a váltástól. A "pedagógusfinanszírozás" pedig nem jelenti az oktatás színvonalának emelkedését ("Tud úszni? - Nem. - És ha megfizetem?" - Karinthy). Ezért Pokorni ígérete nem más, mint a pedagógusok megnyerésére tett választási kísérlet.

4. Pedig közvetlen irámyítással nem lehet az általad vázolt célokat elérni. Honnan tudná az állam, hogy hová, milyen, mennyi szakember kelene? Csaka z jelenthet megoldást, ha a munkaerőpiac szelektál, hogy ez a végzettség, ilyen egyetemen kell nekem, a másik gyenge színvonalú, nem kell. Ez megrostálná a felsőoktatást, a tartósan alacsony színvonalon teljesítők - bármennyire is fájhat - kihullanának. Az államnak csupán ezen feltételeket kellene megteremteni, de direktben ne szóljon bele az oktatásba. Ha ez liberalizmus, akkor liberálisnak kell lenni.

5. Az utolsóként írt véleményeddel egyetértek, de az elmúlt 20 (különösen az utolsó 12 év) gyakorlata alapján naivitás.

JUVENTINO 2009. 12. 25. 21:52
Előzmény: törölt hozzászólás
#192
Nem mindig mondtam igazat!De tudod ez más!Ez emberek hülyítése,sőt egy országé!Remélem érzékeled a különbséget!!!Ne legyél elfogult,nem biztos,hogy jóra vezet!Nehogy nagyot csalódj!!!Az MSZP-ben nem lehetett nagyot csalódni,mert ők már bebizonyították,hogy semmire nem képesek!Lásd 1956-1989-ig,1994-1998-ig!!!Nem tudom,hogy kik bíztak bennük,de jó hülyék voltak!!!Sajnos az a baj,hogy a FIDESZ-nek még programja sincs,pedig most bennük bízik az ország!Nem tudom,hogy Orbán miért nem látja már be,hogy örökös vesztes!Egy jó pár választást,már elbuktak vele!Ennyire ragaszkodni a hatalomhoz még nem nagyon láttam senkit!!!Jobban tenné,ha hagyná érvényesülni Kósa Lajost,és soha nem látott fölénnyel nyerné meg a választást.Hajrá KÓSA,Hajrá LOKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 21:30
Törölt hozzászólás
#191
JUVENTINO 2009. 12. 25. 21:08
Előzmény: törölt hozzászólás
#190
Majd meglátjuk jövőre,hogy ez a "cigány" gyerek mit vált be az ígéretei közül!!!Szerintem a választások után azt fogja mondani,hogy:Jaj,nem gondoltuk,hogy ennyire kevés a pénz,és nem tudunk csinálni semmit!!!!Isten őrizz a FIDESZ-től!!!Még hazugabb banda mint a szoci patkányok voltak!!!
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 20:56
Törölt hozzászólás
#189
oxylant
oxylant 2009. 12. 25. 19:49
Előzmény: #187  exley
#188
Próbált ki (de inkább ne legyél beteg!!) a térítés mentességet, érdekes dolgot fogsz tapasztalni...
exley 2009. 12. 25. 19:43
Előzmény: #186  Törölt felhasználó
#187
Téged honnan szalajtottak? Állampolgár alanyi jogon térítés mentesen jogosult egészségügyi ellátásra a modern demokráciákban. USA alkotmány rögzíti. A német nemzeti szocialisták nem írtak le ilyen zöldséget amit itt írtál. Óriási tévedés a Cigányok elvétve használják a magyar egészségügyet. Ők időben újra szervezték saját ellátó rendszerüket. Ők itt élnek, de nem integrálódtak, volt annyi eszük. A magyarokkal kokettálni öngyilkosság.
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 17:27
Előzmény: #182  Törölt felhasználó
#186
Pedig ez a 300 ft csak akkor lett volna elfogadható, hogyha aki alapból is adózik, járulékot fizet, az levonhatta volna az adójából.
Mert a gyurcsi-féle modellben megint csak azok fizették, akik minden egyéb terhet is. A nyugger nem fizetett, a cigó dettó. Akik leginkább használják az eü-t.

Ja! Akinek nincs biztosítása, azt alapból el kéne zavarni a vérbe, sürgősségi életmentő ellátások kivételével...
exley 2009. 12. 25. 16:01
Előzmény: #183  Törölt felhasználó
#185
Nálunk csak az egészségügyben van rasszizmus. Aki nem "dellázik", mehet a "lecsóba". Szociálista Holocaust. lesz miről dönteni a jobbiknak, megtarja vagy az egész egészségügyet állampolgári jogon ingyenssé teszi. Ha nem valósítja meg ne is kapaszkodjon a hatalomért. A német nemzeti szocializmus egészségügye minden német állampolgár számára ingyenes volt, ahogyan a Horthy Magyarország is híres volt az eü-i ellátó rendszeréről. Jó ha ezt a Vóna úr és Morvai Krisztina Úrasszony erről és az oktatás ingyenessé tételéről nem feledkezik el. Ez a két neuralgikus pont a polgári demokráciában. Ezen a banánhéjjón csúszott el Antall József, Horn Gyula, Orbán Viktor, és legutóbb Gyurcsány Ferenc.
exley 2009. 12. 25. 15:44
Előzmény: #181  Törölt felhasználó
#184
Át kell menni Ausztriába a Kranken cassa mindenkivel foglalkozik és nem különböztet meg senkit hátrányosan, mint a mi teteves OEPÜNK.
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 14:20
Előzmény: #180  Törölt felhasználó
#183
Megértem kétségeidet, a messiásvárók kivételével a magyar társadalpm zöme osztja őket (én is), a politika a maga tehetetlenkedéseivel és pótcselekvéseivel mélységesen lejáratta magát az elmúlt 60 (90) évben, az elmúlt 20 év felfokozott várakozásai is illúziók voltak.

Csak egy dolgot tehetsz: próbálj bízni saját magadban és józan ésszel mérlgelj, maradj nyitott, de kritikával vizsgálj minden véleményt.
Törölt felhasználó 2009. 12. 25. 14:12
Előzmény: #178  Törölt felhasználó
#182
" közgazdasági alapvetés, hogyha ugyanaz többe kerül, akkor csökken a fogyasztás."
Sőt, ebben az esetben súlyosabb a helyzet: a 300 Ft (vagy bármennyi) a semmivel áll szemben. Ha valaki azt hiszi, a TB-járulékkal mindent megfizetett, ingyenes az eü. szolgáltatás, akkor többet megy orvoshoz, jobban és fölöslgesen terheli a rendszert, amelynek hatékonysága romlik és drágul jelentősen.
Előbb vagy utóbb - bárki is kerül kormányra - tényleg lépni kell, különben szétporlad az az egész, egyre gyorsabban (lásd a kórházfinanszírozás idei csődjét!). A jelen rendszerbe a pazarlás és a pénzszórás egyszerre kódolva van.
Törölt felhasználó 2009. 12. 24. 00:42
Előzmény: #179  Törölt felhasználó
#181
Amúgy nagy igazságokat írsz és szerintem valóban egy jó kormánynak foglalkoznia kellene ezekkel a dolgokkal, mint ahogy ezt minden biztosító meg is teszi, kivéve a TB. De ettől függetlenül a valóban rokkantak helyzete még nem oldódna meg a te terved alapján. Van olyan is aki önhibájából lett rokkant, mert ivott, alkoholista volt ,érszűkülete lett, levágták a lábát. Ezekkel mit tennél? Mi alapján ítélnéd meg, hogy valaki önhibáján kívül, vagy vagy önhibájából lett rokkant? És azt ki fizetné ki?

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek