Topiknyitó: Portfolio 2015. 02. 07. 07:28

De tényleg, miért keres többet egy osztrák, mint egy magyar?  

Ugrás a cikkhez
Azért magasabbak a nyugati bérek, mert ott magasabb a termelékenység - hangzik a megállapítás. Csakhogy a hétköznapi életben sokan érzik úgy, hogy valójában magasabb kereset járna nekik az erőfeszítésük, munkájuk alapján. Tényleg, akkor miért nem...

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=209918
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
jumbo2 2015. 02. 07. 14:02
Előzmény: #91  BudFox
#100
1. A Tesla nem hogy nem változtatta meg alapvetően az USA gazdaságát, de még a kerekítési hibánál is kisebb a mérete.

2. Az Apple már lehet akár kerekítési hiba is az USA-ban.

Ne egyes találmányokban, cégekben keress megoldást.
jumbo2 2015. 02. 07. 14:00
Előzmény: #95  _pampa
#99
Kitalálták régen a linkek beszúrását. Alkalmazhatnád.
Oszo 2015. 02. 07. 13:59
Előzmény: #91  BudFox
#98
Szerintem arról álmodozni, (miközben semmit sem teszünk) hogy kipattan valami csoda találmány, ami megváltoztatja az ország életét, az sehova sem vezet, mert nem fog kipattanni! (vagy, ha igen, nem vesszük észre!) Viszont ha megvalósítjuk az életvitel szerű öktatás-, kutatás-, innováció fejlesztést*, akkor szükségképpen elő fog állni sok kicsi, és néhány jelentős eredmény, ami már képes megváltoztatni az ország sorsát.
*A viakolor főtér és a stadionépítés nem tartozik ide!
Sony123 2015. 02. 07. 13:50
Előzmény: #83  jumbo2
#97
Valóban nem nagy horderejű, csak minden idők legnagyobb számban eladott játékáról beszélünk, és jön egy körzeti orvos, kijelenti, hogy nem gyógyszer kell, hanem az immunrendszert kell erősíteni?

Tényleg: Semmelweist, hogy minősíted? Egy kis adalék: ha az emberi szerveket, külön-külön értékesítik, akkor egy ember értéke 60 millió USD, ebből a csontvelő a legdrágább: 24 milla! Drágább mint az arany. Azért léteznek dolgok, amelyek nem mérhetők pénzben, de lehet, hogy sokkal többet érnek.
Oszo 2015. 02. 07. 13:48
Előzmény: #93  _pampa
#96
Te tényleg hülye vagy!
_pampa 2015. 02. 07. 13:47
Előzmény: #74  BudFox
#95
Kicsit hosszú, de tükrözi a nagy valóságot...

"A feltalálók szélmalomharca egy biztonsági találmányért
Előző cikkKövetkező cikk
Életeket menthetne a magyar találmány, de nem kell
péntek 19:47 , szerző: Szabados Balázs
A feltalálók szélmalomharca egy biztonsági találmányért
Adott egy remeknek ígérkező találmány, amely jelentősen csökkenthetné a vasúti kereszteződésekben történő karambolokat, azonban a feltalálók energiáit immár 9 éve a bürokratikus akadályok leküzdése köti le.
Magyarországon évente átlagban 30-40 súlyos karambol történik közúti-vasúti kereszteződésben. 2012-ben a 37 karambol következtében 27-en vesztették életüket, 43 embert pedig halálra gázolt a vonat. A személygázolások elkerülésére nincs jó módszer, azonban a kereszteződésekben történő karambolokat egy egyszerű találmány révén minimálisra lehetne csökkenteni. Pauer Béla György nyugalmazott főmozdonyvezető és Demény Rezső gépészmérnök 2006-ban nyarán tesztelte, majd széles szakmai körben be is mutatta találmányát, melyet a következő elv szerint terveztek meg: minden mozdony fel lenne szerelve egy rádióadóval, mely egy fix frekvencián küldi a jelet, az autókban, buszokban, kamionokban egy egyszerű jelvevő berendezés lenne elhelyezve, ami jelez a vezetőnek, ha egy mozdony 1 kilométeren belül kerül a járműhöz képest. A 2006-os teszt tökéletes sikert aratott, ugyanakkor mégsem valósult meg az ötletből semmi, mert valakinek, valakiknek szúrta a szemét, hogy az autóban elhelyezett berendezés nemcsak kereszteződés előtt figyelmeztet, hanem például párhuzamos haladás esetén is, mikor az út a sín mellett megy el, és emiatt az autósokat fölösleges figyelmeztetés érné, ami zavaró lehet. A lényeg, hogy az ötletet végül visszadobták, és a feltalálóknak tovább kellett azt fejleszteniük.

Mennyibe kerülne a rendszer, ha bevezetnék?
Optimális esetben is hosszú procedúra vár még a találmány bevezetésére, de a fejlesztők szerint egy mozdony jeladóval és antennával való felszerelése 15-20 ezer forintba kerülne, az autók, buszok, kamionok felszerelése pedig a GPS-es rádióvevővel együtt nagyjából 30-35 ezer forintba. Ez utóbbi összeg kicsit magasnak tűnhet magánszemélyek esetén, azonban amennyiben elterjed a rendszer, és tömeges előállításra kerülne sor, ennél jóval kedvezőbb árral lehetne kalkulálni.
Nincs annyi helyünk, hogy most leírjuk az elmúlt 9 év összes eseményét, huzavonáját, a lényeg, hogy Pauer és Demény úr két alkalommal is egy viszonylag egyszerű módosítási tervvel állt elő, aminek köszönhetően valóban csak a kereszteződés előtt jelzett volna a rendszer, azonban olyan kemény ellenállásba ütköztek az illetékes szervek részéről, hogy ezeket el kellett vetniük. A két idős úr azonban nem adta fel! Belevették a GPS-rendszert az egyenletbe, tehát az autókban lévő speciális jelvevőt egy GPS egységgel építették egybe, melybe előzetesen be lehet programozni az összes vasúti kereszteződés pontos koordinátáit, így a rendszer csak az átkelők előtt aktiválódna, és csak akkor figyelmeztetné a sofőrt, hogy „vigyázz, vasúti szerelvény közeledik”.

Amikor 2013-ra elkészült a tesztelésre váló továbbfejlesztett prototípus, a MÁV nem adta meg a lehetőséget az újabb tesztelésre, noha az egész projekt nem állna másból, mint hogy az egyik feltaláló felszáll egy mozdonyra egy kis dobozzal (ami a jeladó rádió), a másik feltaláló pedig beül egy autóba a GPS-es jelvevővel, és miközben a mozdony halad a kijelölt útvonalán, a gépjármű minél több alkalommal keresztezi a vonatszerelvény útját az átkelőhelyeken, és közben ellenőrzik, hogy jól működik-e a rendszer. A huzavona pontosan egy éve tart, jó néhány levélváltás történt az elmúlt hónapokban, a MÁV mindenféle kifogást talált, a két idős úr pedig ott áll a „kész” termékkel, ami további tesztelés hiányában pontosan annyit ér, mint egy üres gyufásdoboz.

Pauer Béla György és Demény Rezső a médiához fordult, hátha a nyilvánosság bevonása előrébb tudja vinni ügyüket. Az MNO úgy értékeli, hogy a két fejlesztő szándéka nemes, és úgy döntött, kideríti a MÁV-nál, mi lehet az oka az ellenállásnak. Kérdéseinkre a következő válaszokat kaptuk, bár az a tény kicsit furcsa, hogy konkrét személyt, szakértőt nem jelöltek meg válaszadóként, a levél végén a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság szerepelt.

– Miért nem kapják meg a feltalálók a 2. verzió tesztelési lehetőségét, amire tavaly január óta kérelmezik az engedélyt Dávid Ilona vezérigazgató asszonynál?
– A MÁV 2006-ban egyszer már eleget tett a feltalálók kérésének, annak ellenére, hogy a vasúttársaság meggyőződése szerint a tesztet bármilyen két közúti járművel is végre lehetett volna hajtani. A feltalálók 2013-ban küldött kérése sem mutat be csak vasúti vontatójárművel végrehajtható tesztesetet. Ezért a vasúttársaság szakmai szempontok alapján úgy ítélte meg, hogy a tesztek végrehajtásához a vasúti jármű részvétele, az ezzel járó hatósági kötelezettségek teljesítése nem indokolt. A kérelmezők a levél vonatkozó bekezdésében a tesztek tartalma helyett maguk is bemutatóról és sajtótájékoztatóról írtak bővebben, ezért feltehető, hogy az újabb teszt mindössze hírverési célú marketingfogás, amelyhez a MÁV Zrt. nem kíván hátteret nyújtani azelőtt, hogy a vasútszakmai tesztüzem és tapasztalatainak kiértékelése megtörténne!

– Mi a MÁV álláspontja a találmányról, annak tükrében, hogy a 2012-es KSH-adatok szerint 37 ütközés történt közúti-vasúti szintbeni kereszteződésben, és ezek során 27 ember életét vesztette? Nem látnak a termékben fantáziát, esetleg jobb ötletük, tervük van a balesetek drasztikus csökkentésére?
– A feltalálók többszöri megkeresésére a MÁV mindig jelezte, hogy megoldásuk működési elve és a rendelkezésre bocsátott leírás alapján remélt baleset-elhárító hatás műszaki szempontból nem megalapozott.

A készülék baleset-elhárító hatását a vasúttársaság szakmai véleménye szerint elhanyagolhatóvá teszi, vagy legalábbis jelentősen csökkenti, hogy a vasúthálózaton, de az érintett vasúti átjárókon kívül közlekedő vagy álló vasúti járművek körülbelül 1 km-es körzetében bárhol közlekedő, vagy álló közúti jármű készüléke a tényleges veszélyelhárító riasztások számát többszörösen meghaladó számú hamis riasztást fog kapni.
A készülék alkalmazásával remélt előny egyébként is csak akkor érvényesülhetne, ha a vasúthálózaton és a közúton közlekedő összes járművet felszerelnék a készülékkel, és így – a második ötlet esetében – minden járműben a vasúti átjárókat naprakészen tartalmazó térképpel rendelkező jól működő GPS lenne. Már a vasúti járművek ilyen készülékkel való felszerelése és annak üzemben tartása is messze túlmutat a MÁV hatáskörén, a közúti járművek felszerelése és a kapcsolódó szabályozás kiadása pedig államigazgatási jog- és feladatkör (ezért javasoltuk, hogy vegyék fel a kapcsolatot a közlekedési hatóságokkal),
A feltalálók által küldött, jelenleg hozzáférhető dokumentumok alapján a rendszer műszaki szempontból sem felel meg a közlekedésbiztonsági szempontoknak. Ez nem a mintakészülék kivitelezésével kapcsolatos probléma, hanem az ötlet működési elvének alapvető hiányossága: ha a járművezető a már megszokott riasztásra támaszkodik, akkor egy aktuális riasztás elmaradása vagy a gyakori téves riasztás éppen okozott veszélyt jelenthet.
A GPS-szel kiegészített alapötlet a fenti problémákat nem oldotta meg, jelen formájában műszakilag továbbra sem alkalmas a megvalósításra, és további megalapozott kétségek merültek fel annak üzemeltethetőségével kapcsolatban, például kinek milyen felelőssége és költsége merül fel a GPS-alaptérképek naprakészségével kapcsolatban.

Az elv szerint a vasúti készülék riasztást ad le a vasút közelében minden közúti járműkészüléknek (nem csak az útátjáró felé közlekedőnek), ami megkérdőjelezi a baleset-elhárítási funkció hatékonyságát,
Vasúti szempontból nem tekinthető biztonságosnak, ezért a MÁV nem tud semmilyen biztonsági, jogi felelősséget felvállalni ebben az ügyben, például a MÁV nem tudna felelősséget vállalni a vasúti vontatójárművekre szerelt ilyen készülékek minden körülmények között megfelelő működéséért sem,
A jelenlegi jogszabályok alapján a MÁV Zrt. nem kötelezheti az országos vasúthálózatán közlekedő, nem MÁV-tulajdonú (magánvasutak, külföldi vasutak) vasúti vontatójárműveinek felszerelését ilyen eszközzel,
A vasúti járművekre szerelt eszközök a közúti járművekre szerelt vevőkészülékek nélkül semmit nem érnek, így az ötlet megvalósítása csak az összes szereplő (közúti járművek tulajdonosai, illetékes minisztérium, közlekedési hatóságok, közúti és vasúti vállalatok) együttműködése mellett fejtheti ki esetleges pozitív hatását.
– Egy esetleges sikeres teszt jelentene bármilyen kötelezettséget a MÁV-ra nézve?
– A készülék működési elvét 2006-ban megvizsgáltuk, azóta nem merült fel olyan szempont, amely alapján a tesztek műszaki szempontból sikeres minősítést kaptak volna (egy kisrádiós kapcsolatfelvétel működőképességének bemutatását a technika mai szintjén nem tekintjük számottevő sikernek).

– A MÁV tulajdonában nagyjából 1200 mozdony van, egy ilyen jeladó költsége maximum 15-20 ezer forint, tehát az összes mozdony felszerelése mindössze 18-24 millió forintba kerülne. Ez az összeg hányad része a MÁV közúti balesetekből adódó kárának, költségének?
– A közúti járműütközéssel a MÁV-nak okozott kárral érdemben nem vethető össze a MÁV mozdonyainak felszerelési költsége, hiszen önmagában ezen járművek felszerelése semmivel nem csökkenti a baleseti költségeket.

– Tegyük fel, hogy az amúgy ígéretes találmány gyermekbetegségekkel küzd. A MÁV biztonságtechnikai, fejlesztői részéről történt-e bármiféle kapcsolatfelvétel 2006 óta a feltalálók felé annak érdekében, hogy a kísérleti stádiumban lévő rendszer jobb, hasznosabb, biztonságosabb legyen, így összességében életeket mentsen?
– A MÁV szakemberei részt vettek a 2006-ban tartott bemutatón. A fenti fő problémák miatt az ötletet nem tartották alkalmasnak rendszerszintű alkalmazásra, és továbbfejlesztésére sem láttak reményt, amíg a kapcsolódó feltételrendszer és a jogi szabályozási környezet legalább elveiben nem tisztázódik. A MÁV szakértői műszaki kérdéseiket, aggályaikat megküldték a feltalálóknak is.

– Demény Rezső úr tájékoztatása szerint önök hivatkoztak arra is, hogy a készülék nem felel meg bizonyos biztonsági követelményeknek. Mivel a termék még demo változatban készült csak el, és tesztelésre vár, miért hivatkoztak erre? Csupán rádióadóról van szó, melynek borítását, kialakítását, működését egy sikeres tesztet követően pontosan úgy lehetne kialakítani, hogy az megfeleljen a szabályoknak. Nem értenek ezzel egyet?
– Az adott ötlet és az ezen alapuló rendszer csak akkor számíthat közlekedésbiztonsági készülékként széles körű elterjedésre, ha vasúti és közúti felhasználó szempontból legalább alapvetően biztonságosnak tekinthető, vagyis: a vasúti és a közúti járműkészülék hatótávolsága és működőképessége valamilyen módon állandóan ellenőrzött, hiba esetén valamilyen megbízható módon jelzést, figyelmeztetést ad.

– Arról mi a véleményük, hogy ha kiállnának egy ilyen találmány bevezetése mellett (ami ugyebár maximum 24 millió forint befektetést igényelne), akkor a MÁV országos megítélése és a vállalat imázsa is jelentősen megnőne? Kell ennél jobb reklám?!
– Az adott ötleten alapuló rendszer csak akkor számíthat széles körű elterjedésre (és akkor lehet esetleg számottevő hatása a baleseti statisztikára), ha a megfelelő követelményrendszer és jogi háttér is kialakul, addig azonban csak egy ötlet, aminek az egyoldalú megvalósítása a hátrányainak, hiányosságainak ismeretében megjósolhatóan a vállalat imázsát súlyosan rongáló kudarchoz vezetne.

Jelenleg tehát patt helyzet alakult ki. A valós teszt nélkül a fejlesztők nem léphetnek tovább. Reméljük, hogy a közeli jövőben azért sikerül majd előrejutni a teszteléssel, hiszen a biztonság növelése mindannyiunk érdeke. És ez aligha rongálná a cég imázsát…

Más országokban is próbálkoznak hasonló rendszerekkel
A világ több országában, így például Finnországban, Ausztráliában és Indiában is hasonló rendszert dolgoztak ki feltalálók, annyi lényegi különbséggel, hogy ott nem rádiójelek küldenék a figyelmeztető jelzést, hanem a helymeghatározó rendszer a GSM-hálózatot venné igénybe annak érdekében, hogy felhívja a sofőr figyelmét a veszélyre. Információink szerint egyik helyen sem rendszeresítették még a találmányt, de a fejlesztés és tesztelés jóval előrébb tart, mint hazánkban.

A nemzetközi törekvések arra engednek következtetni, hogy előbb-utóbb sok helyen bevezetnek majd valamilyen figyelmeztető rendszert. Különösképpen azért, mert például Finnországban nagyon kevés a fényjelzéssel és/vagy sorompóval védett kereszteződések száma, a döntő többség minden védelem nélküli. Márpedig az ilyen típusú védelmi rendszerek ára elenyésző a sorompók és fényrendszerek kiépítésének csillagászati költsége mellett. Nem kizárt, hogy az Európai Unióban is belátható időn belül sor kerül egy minden országra érvényes figyelmeztető rendszer bevezetésére, ez természetesen csak egységes lehet, de hogy melyik megoldás lesz a befutó, azt ma még nem tudni."
Törölt felhasználó 2015. 02. 07. 13:45
Előzmény: #1  portfolio
#94
.
_pampa 2015. 02. 07. 13:39
Előzmény: #89  Oszo
#93
Látom te is érted már a VILÁGUNK jelenlegi működésének az elvét!

Régen a tankok harcoltak.....napjainkban már nem.....
Sarpac
Sarpac 2015. 02. 07. 13:38
Előzmény: #90  ts3
#92
Közmunkában rengeted diplomás is tolja aki pl. még nem ment ki! 30 álláshirdetésből 29-be már megvan az ember csak meg kell hirdetni, kapcsolat nélkül lehet akárhány diplomád nem sok esélyed lesz egy fokkal talán több a semminél!
BudFox
BudFox 2015. 02. 07. 13:37
Előzmény: #83  jumbo2
#91
itt van példa a Tesla autómárka...honnan indult ? a semmiből..

persze rengeteg-et kellett az elején a fejlesztésekbe beleinvesztálni - amire itt nálunk csak egy állam adhat pénzt, mert nincs elég gazdag magánvagyon...

és most már annyit ér a cég hogy kb. kétszer vissza tudtuk volna fizetni az államadósságot.

szóval egy jó ötlet vagy cég ami igy felfut, igenis megváltoztathatja egy ország életét.

vagy jó példa erre az Apple, amit a csődből hozott vissza a Steve, aztán már annyi a készpénz tartalékuk hogy simán ők is vissza tudnák fizetni a magyar államadósságot.

Persze az Apple -be is rengeteget kellett visszaforgatni fejlesztésként.

csak igy utólag mindig marha okos az ember...előre kell felismerni a lehetőségeket...
ts3 2015. 02. 07. 13:27
Előzmény: #2  mpagnes
#90
Ha egyszer túl sok munkaképes korú ember van, aki max. közmunka végzésre alkalmas, akkor nem is fog közelítene a megtermelt érték a nyugati szinthez, és akkor az átlag fizu sem fog közelíteni a nyugati szinthez.

Szerintem ebben pedig van ráció:
"Valójában a fő kérdést elég könnyen el lehetne intézni, egy egyszerű osztás megadja a választ. Az országban megtermelt értéket osszuk el a lakosság számával! Ezt vessük össze más országok hasonló eredményeivel, és láthatjuk, hogy a jövedelmünkben semmi különleges nincs. (Azon kívül, hogy nyilván többet szeretnénk.) Kíméletlenebbül fogalmazva: azért kisebb a jövedelmünk, mert kevesebbet termelünk."

Oszo 2015. 02. 07. 13:26
Előzmény: #87  _pampa
#89
Miért a mocsok multi bankhoz mész, miért nem valamelyik szittya ősmagyar milliárdoshoz, nekik nyilván nem a profit a fontos, hanem te meg a haza!
ts3 2015. 02. 07. 13:22
Előzmény: #6  kukker
#88
"Ja, emberünk beteg, hülyeségrket írogst. "

Szerinted ez nem fedi le nagy vonalakban a valóságot?
"Valójában a fő kérdést elég könnyen el lehetne intézni, egy egyszerű osztás megadja a választ. Az országban megtermelt értéket osszuk el a lakosság számával! Ezt vessük össze más országok hasonló eredményeivel, és láthatjuk, hogy a jövedelmünkben semmi különleges nincs. (Azon kívül, hogy nyilván többet szeretnénk.) Kíméletlenebbül fogalmazva: azért kisebb a jövedelmünk, mert kevesebbet termelünk."

_pampa 2015. 02. 07. 13:20
Előzmény: #86  Bekre_Pal
#87
Bemegyek egy bankba és előadom,hogy mit szeretnék csinálni.Beadom a szükséges számításokat.
Kapok hitelt?

Senki sem tilt meg semmit sem.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2015. 02. 07. 13:10
Előzmény: #73  _pampa
#86
ki tiltja meg neked, hogy napelem cserepet gyárts?

halló
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2015. 02. 07. 13:09
Előzmény: #83  jumbo2
#85
a sikeres országok nem az aranycsinálást találták fel vagy a bölcsek kövét, hanem pont a rubik kocka, béres csepp stb. dolgokban alkotnak folyamatosan valamit alázattal és kitartással
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2015. 02. 07. 13:07
Előzmény: #74  BudFox
#84
a spanyolviaszt kifelejtetted, azt is mi szartuk

az említett urak többnyire nemzetközi teamekben alkottak valahol a nagyvilágban

ez amúgy már önmagában érdekes információ: az embereink szellemi teljesítménye folyton máshol hasznosul, nem itt. miért? 1. opció mindenki geci meg hülye meg különben is, 2. valamit mi nem csinálunk elég sikeresen. általában az 1. válasz opcióval meg szoktak elégedni a népek, ami biztos út a bukáshoz meg a hiábavaló önsajnálathoz.
jumbo2 2015. 02. 07. 13:04
Előzmény: #81  Sony123
#83
Ezek nem nagy horderejű találmányok. A feltalálóknak nyilván megváltoztatták az életét, na de egy országét?

Egyébként sem hiszek ebben, dolgozni kell és tanulni, akkor lehetne felemelkedés. A magyarok többsége már a tanulásnál elakad...
_pampa 2015. 02. 07. 13:01
Előzmény: #74  BudFox
#82
A Béres Csepp dopping szer lett.....

A világ egy kicsit bonyolultabbul működik mint ahogyan kellene.

Hiába találsz ki,fejlesztesz valami újat....pénzel hatalommal szabályokkal szemben tehetetlen leszel.

szvsz

Sony123 2015. 02. 07. 12:58
Előzmény: #78  jumbo2
#81
Most akkor Rubikra vagy Béresre kéne gondolnom?

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók