Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
kukutyinbenko 2013. 05. 28. 21:10
Előzmény: #614  ts3
#620
" szivacs tisztában van ezekkel a tényekkel, hogy miért hallgat róla ezt csak ő tudná megmondani."

A múltkori eligazításon is lehordták, mivel kétszer is beírta valaki hogy lenyúlták az MNYP vagyont, ő meg másik topicban hadakozott éppen, így nem reagált rá megfelelően. Hiába védekezett hogy épp Simort támadta, a központ szerint ez már nem kiemelt téma, így helytelenül rangsorolt. Helyettes persze épp nem volt. Neki sem könnyű...
ts3 2013. 05. 28. 20:49
Előzmény: #609  ts3
#619
"Ugye nem azt, akarod hazudni, hogy én ugyanannyit kaptam volna az államiból, mint az kollégám aki nem volt MNYP tag?"

Armadillo, én kérek elnézést.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 28. 20:37
#618
.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 28. 20:35
Előzmény: #605  Bekre_Pal
#617
ha lemínuszoltok én egy szomorú panda leszek

link
stock33
stock33 2013. 05. 28. 20:12
Előzmény: #614  ts3
#616
abban a tévhitben él, hogy a jelenlegi állami nyugdíjrendszertől lett elvéve a MNYP befizetés, és hogy hitelből tettek így az államiba pénzt.

ez egyrészt nem a MNYP rendszer hibája, hanem a politikusoké, akik ezt a hülyeséget kommunikálják az arra fogékonyaknak.

másrészt észre kellene venni, hogy a bérből levont járulékok a MNYP bevezetése és az államosítás között 7-8%-kal nőttek. Azaz a MNYP-be fizetett járulékok bizony pluszban vonódtak a bérből, ennyivel kevesebb nettót vittek haza az emberek. a MNYP-t államosították, de a bérből nemhogy kevesebb járulékot vonnának, de még tovább növelték azt.
stock33
stock33 2013. 05. 28. 20:06
Előzmény: #613  stock33
#615
"ami csak az állampapírokon évi 1000 Mrd lett volna"

persze évi 100 Mrd-ot akartam írni
ts3 2013. 05. 28. 20:06
Előzmény: #612  stock33
#614
"fogadd el, hogy a MNYP pénzeket államosították, mert azt nem nevezném "szabad akaratból" történő átlépésnek, hogy az ország nemzetgazdasági minisztere és a miniszterelnök kart karba ölve nyilatkozik arról, hogy aki MNYP tag marad, az nem kap az államtól nyugdíjjuttatást (ami ugyebár a leendő nyugdíj 75%-ának elvesztését jelenti), és a miniszterelnök mindezt még megtoldja azzal, hogy rettentő bátor, aki a mellett dönt, hogy ennyiből kell majd megéljen a nyugdíjas éveiben.
ezért volt az, hogy csak az a pár százezer ember választotta a maradást, akik rühellik a fideszt."

Szvsz szivacs tisztában van ezekkel a tényekkel, hogy miért hallgat róla ezt csak ő tudná megmondani.
stock33
stock33 2013. 05. 28. 20:05
Előzmény: #611  Törölt felhasználó
#613
az inkább 5000 Mrd körül van

2010-ben havi 30 Mrd, három hónapra
2011-ben havi 31,5 Mrd
2012-ben havi 33 Mrd
2013-ban havi 34,7 Mrd 5 hónapra

ez kb 1000 Mrd

erre még rájön a hozam, ami csak az állampapírokon évi 1000 Mrd lett volna. és az ÖNYP-k elmúlt 3 éves teljesítményéből kiindulva nyugodtan mellé lehet még tenni 700 Mrd hozamot
stock33
stock33 2013. 05. 28. 19:59
Előzmény: #608  szivacs
#612
fogadd el, hogy a MNYP pénzeket államosították, mert azt nem nevezném "szabad akaratból" történő átlépésnek, hogy az ország nemzetgazdasági minisztere és a miniszterelnök kart karba ölve nyilatkozik arról, hogy aki MNYP tag marad, az nem kap az államtól nyugdíjjuttatást (ami ugyebár a leendő nyugdíj 75%-ának elvesztését jelenti), és a miniszterelnök mindezt még megtoldja azzal, hogy rettentő bátor, aki a mellett dönt, hogy ennyiből kell majd megéljen a nyugdíjas éveiben.
ezért volt az, hogy csak az a pár százezer ember választotta a maradást, akik rühellik a fideszt.
Törölt felhasználó 2013. 05. 28. 19:55
Előzmény: #608  szivacs
#611
Ugye nem azt akarod "hazudni", hogy most jobb, hogy NINCS 4000 mrd-nyi nyugdíjfedezet? (ebből 3000 már megvolt, további 1000 pedig lett volna, ha nem szüntetik meg a rendszert)
stock33
stock33 2013. 05. 28. 19:54
Előzmény: #608  szivacs
#610
aki MNYP tag volt, annak a nyugdíjának min. 25%-ára a MNYP-be fizetett pénz adott volna fedezetet.
aki államiban volt, az 100%-ban onnan kapja a nyugdíját.

azaz ne beszélj félre... a MNYP tag a nyugdíjának csak 75%-át kapta volna az államtól.
ts3 2013. 05. 28. 19:41
Előzmény: #608  szivacs
#609
Kezdesz ideges lenni. :)

Ugye nem azt, akarod hazudni, hogy én ugyanannyit kaptam volna az államiból, mint az kollégám aki nem volt MNYP tag?
szivacs
szivacs 2013. 05. 28. 19:36
Előzmény: #607  ts3
#608
Ugye nem azt akarod hazudni, hogy te pont annyival többet fizettél be a fizetésedből, mint amennyi a manyup számládra ment, mint az a kollágád, aki nem volt manyupos és az ugyanakkora levonását az államiba utalták át?
ts3 2013. 05. 28. 19:07
Előzmény: #592  szivacs
#607
"Az meg ne zavarjon, hogy az "MNYP számlád tartalmát" a közösből töltötték fel! Sőt kérd ki magadnak, hogy az a tiéd volt!"

Az meg téged ne zavarjon, hogy az MNYP számlámat nem a közösből töltötték fel, hanem az én fizetésemből lett feltöltve.
Törölt felhasználó 2013. 05. 28. 18:32
Előzmény: #603  Törölt felhasználó
#606
"Magyarország jobban teljesít. MINDENKINÉL!!! Még akkor is, ha nem."

Ugyan, hogy mondhatsz ilyet?!
- Magyarország jobban teljesít a munkanélküliségben.
- M. j. t. az adók mennyiségében és mértékében.
- Jobban teljesít a korrupcióban.
...

Soroljam még? Na ugye, hogy jobban teljesít! :)
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 28. 18:29
Előzmény: #604  Törölt felhasználó
#605
omnia amor vincit, hát akkor minek a válaszok?
Törölt felhasználó 2013. 05. 28. 18:19
Előzmény: #602  Törölt felhasználó
#604
Látom nem megy a válasz szivacsnak, meg kublajnak, Hegyesinek és a többieknek se.

Most jobb-e, hogy NINCS 4000 mrd-nyi nyugdíjfedezet? (ebből 3000 már megvolt, további 1000 pedig lett volna, ha nem szüntetik meg a rendszert)
Törölt felhasználó 2013. 05. 28. 18:01
Előzmény: #589  Hegyesi2
#603
:)
hűűde jó nekünk... ennyi működő tőke jött!!!

Igaz, hogy nem 10mrd.. hanem csak kb 300-350milla... de akkor is: Magyarország jobban teljesít. MINDENKINÉL!!! Még akkor is, ha nem.

Kíváncsi vagyok, ki fogja megütni a bokáját emiatt a 10mrd-os kacsa miatt??
Törölt felhasználó 2013. 05. 28. 17:54
Előzmény: #601  szivacs
#602
Egy fenntartható rendszerre való átállás a nyugdíj esetében már csak ilyen: időigényes, és van átmeneti állapot.

A kérdésre viszont nem válaszoltál: most jobb-e, hogy NINCS 4000 mrd-nyi nyugdíjfedezet? (ebből 3000 már megvolt, további 1000 pedig lett volna, ha nem szüntetik meg a rendszert)
szivacs
szivacs 2013. 05. 28. 17:50
Előzmény: #598  kukutyinbenko
#601
A rossz hír nem ez, hanem az, hogy bár mindenki ugyanannyit fizetett be, a befizetések egy részét egyeseknek elkülönítették egy úgymond "magán" számlára, míg másoknak nem, hanem rögvest szétosztották a nyugdíjjogosultaknak. Az emiatt a nyugdíjkasszában okozott hiányt pedig hitelfelvétellel pótolták, amit és aminek kamatait viszont mindenkinek fizetnie kellett.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek