Történelem ismételi önmagát... 2011 őszén került először a csőd szélére az ország... Orbán: "csak néhány órán múlt az államcsőd" (Szíjártó és Kósa Lali nyilatkozatainak majdnem államcsőd lett a vége) Az előttünk álló hónapokban, ismét aktuális lett ez a téma és ehhez már felelőtlen nyilatkozatok se kellenek... A magyar intézményrendszerek tömeges bedőlés előtt állnak... A gazdaság ebben a szerkezetben fenntarthatatlan....
Gápgyártsá energiaigényes. Préselés, hegesztés, forgácsolás, esztergálás, fényezés - nagyhőfokon kamrában, ezek mind eszik az energiát. Műanyagsajtolás, kábelkötegek, alkatrészek. Nemak gyártja az aluminimum blokkot. Nehogy azt gondold, hogy a magyar autóiapr abból áll, hogy behozzák az alkatrészt, aztán itt összecsavarozzák a döngölt padlón.
Felesleges követni. A CDS árak a pénzügyi piacok működési elvéből fakadóan nem sok mindent mutatnak előre. Az a tendencia, hogy a rosszfele sodródó országok esetében is alacsonyak, aztán amikor hirtelen valami nagyhorderjű történik, akkor felrobban az adott ország CDS árazása. Nagyjából akkor, amikor mindenkinek világos, hogy baj van. Ilyen helyzetekben exponenciálisan emelkedik pillanatok alatt. Nos ilyenkor meg már úgyis késő, ha a pénzed az adott országban van, akkor keresztet lehet rá vetni. Ezért kell saját elemzésed alapján monitorozni előre. Másrészt, amikor felrobban a CDS, akkor úgyis a sajtó címlapon hozza. Persze ez csak annak meglelpetés, aki nem volt korábban tisztában a mélyfolyamatokkal.
Ez igaz, de az autóknak kis része a motor blokk. A Suzukié tudomásom szerint Japánból és Indiából érkezik. Az Audi valószínűleg itt gyártja, a Mercedes szerintem nem, méret hatékonyság miatt. Ráadásul timföld gyártás egyáltalán nincs Magyarországon, mert az tényleg energia igényes és az abból történő alumínium gyártás is. Az alu tömb olvasztás is energia igényes, de ezekhez képest kevésbé.
Ez az autógyártás energia igényes ez honnan jön? Szerintem a nálunk lévő összeszerelő üzemeknek nincs kiemelkedő energia fogyasztása. A vas gyártásnak igen, de az jelenleg áll Dunaújvárosban és szerintem nem onnan ment a lemez a gyárakba. A műanyag gyártás detto, de Magyarországon elég komoly műanyag ipar van és volt is függetlenül az autóipartól. Ez a MOLnak köszönhető, mert próbál több lábra állni PE, PP polisztirol, poliuretánok stb. Az akkumulátor gyártás már inkább energia szerintem, ott is inkább a szükséges vegyszerek előállítása energia igényes és azt nem tudom, hogy hol gyártják, az biztos hogy nem az akkugyárakban, mert az elektrolitokat máshol gyártják és az elektrolit alapanyagok külföldről jönnek (Kína, Korea) napi beszállítással. Ja és borzasztó mennyiségű veszélyes hulladék keletkezik. Na annak a feldolgozása már tényleg energia igényes.
A probléma nem az, hogy ezek a cégek itt vannak! Minden !Minden! a nagypolitika szintjén az egész országban nélkülözi a szakmaiságot. Az autógyártás energiaigényes, olyan programot nem halottam, hogy bárkit is köteleztek volna arra, hogy az energia X %-át megújulóból kellene fedezni. Helyette mi van: Zöldmezős beruházás (az összesnek eltörném kezét lábát), ahol aranykoronás termőföldre gyárat/áruházat/raktárat..stb épít. Ugyan ez megy Debrecenben az Audi kapcsán. Közben komplett gyárterületek rohadnak a rendszerváltás hagyatékaként.
Államcsőd