Topiknyitó: Portfolio 2017. 09. 03. 17:57

Nem a pénz hiányzik a magyar oktatásból - De akkor mi?  

Ugrás a cikkhez
Magyarország az uniós átlagnál többet költ oktatásra a GDP arányában, a régióban pedig csak Szlovénia fordít többet erre a célra - derül ki az Eurostat napokban közölt adataiból. Vagyis a jelek szerint nem a pénzhiány a fõ gond
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
lzoli41 2017. 09. 03. 17:57
Előzmény: #1  portfolio
#2
A humán tőke képzés nem rövid távú tényező. Szerintem az lenne helyes, ha ezen kiadásokat 10 éves távon vázolnák, annál is inkább mert ez egy folyamat. Persze nem mindegy, hogy mit és hogyan és milyen megközelítéssel tanítanak. Sajnos a kinevelt humán tőke megtartása is egy nehéz ügy, hiszen egy kibővült rendszerben a jobb kereset(amihez magasabb termelékenység, ahhoz pedig a modernkori magas versenyképességű vállalkozók kellenek) és egy jó minőségű jóléti állam elszívja azt. Sajnos ezeknek is híján vagyunk, az utóbbitól pedig mintha szándékosan távolodnánk.
Rumata
Rumata 2017. 09. 03. 18:16
#3
Nem a pénz, hanem AZ OKTATÁSRA FORDÍTOTT PÉNZ hiányzik a magyar oktatásból.Az oktatási célokra elköltött pénz egyre növekvő része ugyanis az egyházak oktatási tevékenységének támogatására megy el, melynek nagy részét az egyházak nem is oktatási célokra fordítják.Idén ősztől ez már oda fajul, hogy az Orbán-kormány az egyházi kezelésben levő iskoláknak tanulónként háromszor akkora támogatást akarnak adni, mint az állami fenntartású világi iskoláknak.Emellett közismert, hogy az Orbán-kormány hatalmas támogatásokat folyósít az egyház oktatási célú beruházásaihoz, miközben a világi iskolák elemi működési feltételeit sem biztosítja.- - -Persze nyilván szándékosan naiv a cikkbeli kérdés.Hiszen köztudott, hogy az Orbán-kormány 7 éve alatt drasztikusan csökkent az oktatásra fordított költségvetési keret GDP-hez viszonyított aránya.És miután közismert hogy a világi iskolák elemi ellátási problémákkal küzdenek, bárki számára nyilvánvaló kell legyen, hogy az iskolákból egészen konkrétan a pénz hiányzik.Maximum az lehet a kérdés, hogy ha nem jut el az iskolákba, akkor ki lopja el.
elemes
elemes 2017. 09. 03. 18:31
Előzmény: #3  Rumata
#4
ha még az egyházak oktatási tevékenységének támogatására menne el... egyházi épületek felújtására megy el, és ezeket a munkákat (vajon miért) baráti kivitelezők nyerik el ötszörös árakon. szóval ez a pénz sosem került az oktatáshoz, az oktatás csak álca, és azért egyházi iskolák felújítására költik, mert harminc ezüstpénzért a főpapok is eladják a lelküket. Aki nem (például Beer Miklós) arra a kormánypárti sajtó lángszórót indít.
gambadoro 2017. 09. 03. 18:33
Előzmény: #2  lzoli41
#5
a színvonalas egyetemi képzés hiányzik mindaz, amit ma látunk, és amit holnap fogunk, jelentős részben a pedagógusok munkájának eredménye ezért vicces, amikor folyamatosan több fizetést akarnak az életpályamodell eredetileg arról szólt volna, hogy a minősítések során a selejtet kivágják ez nem történt meg lehetne adni komoly fizetést a pedagógusoknak, DE csak akkor, ha komoly elszámoltatással párosul ez persze 10 éves folyamat és be kéne tartani mivel urambátyám ország, ilyen sose lesz 22-es csapdája
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:18
Előzmény: #3  Rumata
#6
inkább a sok alul-hasznosított iskolaépületre amelyek minimum 160-170 napig üresen állnak (hétvégén, szünnapok, piros betűs ünnepek) és egyébként is csak leginkább délelőtt használják őket... ezzel szemben az oktatási magánvállalkozások - pl. nyelviskolák - csak lakásokat és termeket bérelnek az igényekkel összhangban, és természetesen hétvégén és délután is használják ezeket... de az se semmi, hogy az iskolai szünetek direkt a nyári félévre esnek (eredetileg a nyári "szünet" az aratás munkaerő-igényéhez kapcsolódott), amikor sokkal olcsóbban lehetne akár sokkal olcsóbb épületekben oktatni (hisz olyankor nem kell fűteni) az is édes, hogy a mi kedves oktatásunk a kirándulások, terepgyakorlatok, múzeumlátogatások, városnézések helyett inkább a méregdrága iskolaépületekben folyó "oktatást" (értsd halálra untatást...) preferálja no ilyenekre megy el a pénz java...
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:21
Előzmény: #4  elemes
#7
az egyházi iskolák gyakran műemléképületben működnek, amit igen drágán lehet üzemeltetni mindezzel együtt a méregdrága iskolaépületek nem pusztán az egyházi iskolákra jellemzőek hanem az egész szektor pazarló működését szimbolizálják...
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:23
Előzmény: #5  gambadoro
#8
privatizálni kéne és profitorientálttá tenni a rendszert pl. Svédországban is ebbe az irányba mentek el link
gambadoro 2017. 09. 03. 19:24
Előzmény: #6  pitcairn2
#9
az iskolákat hasznosítják kiadják a tornatermet - nem is kapsz helyet budapesten, a termeket nem igaz, hogy üresen állnak
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:24
Előzmény: #5  gambadoro
#10
European Journal | Sweden: The boom in private schoolinglink
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:27
Előzmény: #9  gambadoro
#11
a jellemző kép inkább az, hogy tök üresen állnak az év jó részében... ezzel szemben pl. a magán nyelviskolák nagyon hatékonyan használják a bérleményeiket délelőtt, délután, hétvégén, télen, nyáron... megjegyzem, ha többet vinnék a gyerekeket dög unalmas iskolai órák helyett kirándulni, vagy szimplán csak ki a szabadba tornaterem se kéne...
gambadoro 2017. 09. 03. 19:29
Előzmény: #8  pitcairn2
#12
és ki fizeti ki a magániskolát bécsben 650 euró az egyházi alap/hó nem azt mondom, hogy sok itt nem sok, mégsem tudja a nagy átlag megengedni magának akkor ezt konvertáljuk át, 200 ezer ft lenne rá nyilván kereslet, de vékonyka
gambadoro 2017. 09. 03. 19:31
Előzmény: #11  pitcairn2
#13
budapesten az iskolákat hasznosítják, ennyit tudok mondani tornaterem, műfű folyamatosan ki van adva termek sem tök üresek raktár részek szintén egyébként, mire hasznosítanál iskolai termeket?
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:37
Előzmény: #13  gambadoro
#14
a folyamatos az erős túlzás, én is járok iskolák környékén Zuglóban, halotti csen uralkodik körülöttük a nyári hónapokban... ez különben még a szintén rendkívül pazarlóan működő egyetemekre is jellemző...
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:39
Előzmény: #12  gambadoro
#15
ha valódi verseny lenne az oktatási piacon összeomlanának az árak megegyezem az állami szektor drágábban működik mint a magán csak az ottani költségeket szétterítik az adófizetők között
gambadoro 2017. 09. 03. 19:40
Előzmény: #14  pitcairn2
#16
nyáron azért minden visszaesik nemde?
pitcairn2 2017. 09. 03. 19:41
Előzmény: #16  gambadoro
#17
a magán nyelviskolák olyankor is gőzerővel dolgoznak...
elemes
elemes 2017. 09. 03. 22:14
Előzmény: #7  pitcairn2
#18
ez stimmel csak az egyházi műemlék épületek felújítása valójában választási kampánykiadás és nem oktatási kiadás.
szivacs
szivacs 2017. 09. 07. 00:16
Előzmény: #3  Rumata
#19
"How much do Member States spend on education? 28/08/2017eu átlag: 4,9% Hungary: 5,2%link
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 07:33
Előzmény: #11  pitcairn2
#20
Azért ez így nagyon erős túlzás. Városi iskolákban a tornaterem elég jól ki van használva délután és este, egy ilyenre van némi rálátásom, és alig akad üres időpont este 9-ig. Nagyrészt nem iskolai sportkörök, hanem utánpótlásnevelő sportegyesületek és hobbi sportolók bérlik. Szombaton is ez van. Aztán gyakori eset az is, hogy sportrendezvények, teljesítménytúrák tömegszállásaként funkcionál a tornateren. Ami a termeket illeti, bár azok kihasználtsága tanítáaon kívül sokkal rosszabb, ám mégis nem egy nyelviskola és OKJ-s iskola délután tanítási időn kívül épp az iskiláktól bérel termet, hiszen nekik épp akkor van nagyüzem, nem a tanítási időben. Néha a tantermeket is kibérlik hétvégi rendezvényekre, igaz ez ritkább eset. Azzal totál egyetértek, amit arról írsz, hogy inkább szabadban kellene tanítani, amikor lehet, plusz rengeteg terepmunkára, külömféle helyek látogatására kellene vinni a diákokat.
pitcairn2 2017. 09. 07. 09:24
Előzmény: #20  Törölt felhasználó
#21
akkor kapsz egy valóban hatékonyan működő profitorientált oktatási vállalkozást link cirka 50 ezer forintból kihoznak egy 150 órás német nyelvtanfolyamot 10-15 résztvevővel... + ehhez még vmi hasonló számú "beszélgetős óra" is társul (a szuper intenzív mellett általában úgysem veszik igénybe...) ahol nyelvtanár moderálása mellett folyik a kötetelen csevegés... ez bizony sokkal olcsóbban működik az állami oktatásnál... és egy "picit" piacorientáltabb is...
pitcairn2 2017. 09. 07. 09:31
Előzmény: #20  Törölt felhasználó
#22
jav. az 50 ezer forintos opció 100 tanórából és 50 "beszélgetős" órából épül fel nem én jártam ide és csak jó véleményt hallottam róla + egy kissé meglepődtem azon, hogy ez már ilyen olcsón megy... ez sokkal olcsóbb mint az állami oktatás...
pitcairn2 2017. 09. 07. 09:36
Előzmény: #20  Törölt felhasználó
#23
megjegyzem ha egy kissé több időt töltenének a szabadban a gyerekek (terepgyakorlat, kirándulás, városnézés) stb. akkor "tornaterem" se kéne és "csöppet" többet is tanulnának ezzel... pl. a történelem óra című halálra-untatás helyett mennyivel érdekesebb lenne meglátogatni a közelben lévő műemlékeket, múzeumokat... vagy a biológia/földrajz óra című halálra-untatás helyett kimenni a természetbe vagy meglátogatni néhány arborétumot...
elemes
elemes 2017. 09. 07. 11:36
Előzmény: #20  Törölt felhasználó
#24
fideszrendszerben oktatásra költött pénz == valami építkezés. finnországban az oktatásra költött pénz == a tanárok meg vannak fizetve jól
pitcairn2 2017. 09. 07. 11:40
Előzmény: #24  elemes
#25
a finn felzárkózás mégis a két világháború közötti időszakra esik... link
kiegyezo 2017. 09. 07. 12:52
Előzmény: #23  pitcairn2
#26
Ebben kétségkivul sok igazsag van, azonban ... biztos vagy abban, hogy mindez racionalisan elerheto ~bárhol, bárki számára? En tavolrol sem. Mindenesetre, ahol igen (pl. Budapesten), ott erdemes lenne tenni egy probat. Videki (majd hogy nem falusi) tanito ismerosom egyebkent evtizedek ota háborog azon, hogy nem szabhatja a tantervet a helyi igenyekhez. Mint pl. gazdalkodas, allattartas. Nem irodalom meg matek helyett, hanem ezekre is nagyobb hangsulyt fektetve.
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:11
Előzmény: #22  pitcairn2
#27
Alapvetően én is a piaci alapú megildások mellett vagyok, de egy ismerősöm épp ennél a nyelviskolánál fizetett be tavaly nyáron egy intenzív tanfolyame, és ugyanazokkal az elavult módszerekkel oktatnak, mint az állami nyelvoktatásnál. Összességében nem tartotta haszontalannak, de jobbat várt volna el.
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:17
Előzmény: #23  pitcairn2
#28
Ezzel egyet is értek meg nem is, tornatermekre szükség van, mert egyes sportágak téli űzéséhez szükséges, ellenben nem biztos, hogy közvetlenül az iskolákhoz kellene tartozniuk. Amúgy a terepgyakorlatot is lehet jól meg rosszul is csinálni, láttam már erdészt, ahogy egy egész hetes erdei iskolás programot csinált általanos iskolasoknak, és amennyire lehetett, a lehető legtöbb gyerekkel a helyszínen volt képes megutáltatnia a botanikát, poroszos módszerekkel az erdőben is. Szerintem a helyszínnél még fontosabb a módszertan. Az állami múzeumokat is érdemes összevetni a piaci alapon működő múzeumokkal, nem véletlenül szeretik sokkal jobban utóbbiakat a gyerekek is.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:24
Előzmény: #26  kiegyezo
#29
miért ne lenne elérhető? a szabad természet vidéken még közelebb van mint Budapesten és persze ott is vannak múzeumok, műemlékek persze ehhez teljesen más szemlélet kéne mint a mostani "közoktatáshoz" megjegyzem az vhol tragikus, hogy a sok "köz-oktatott" ember elsöprő többsége kb. semmit sem tud a tágabb lakókörnyezete kulturális és természeti értékeiről de azért megkapták a "hivatalos" történelem, földrajz, biológia és művészettörténet tananyagot - kár hogy jóformán azonnal el is felejtik az egészet egyébként ha valóban az egyéni képességek kibontakoztatása állna a közoktatás központjában akkor az alapfokú oktatás fő profilban az efféle kedvcsináló élményekről szólna a "tudományosabb" azaz jóval "szárazabb" dolgokhoz ugyanis ilyen élmények csinálnak kedvet, nem pedig a "nyissuk ki a tankönyvet 242. oldalon..." parancs... de mondok még vadabbat is a fentieknél: színházak is vannak, de ha ez túlzottan drága (bár a délelőtti főpróbák szerintem nem azok...), akkor akár az irodalomóra keretében elmélyedhetnének a filmtörténet klasszikusaiban vagy minőségi dokumentumfilmekben - ja hogy ez már élőmunkát vált ki? azaz kevesebb tanárra van szükség? hát igen az is ciki, hogy az közoktatás még ma is a XIX. századi frontális élőmunkára alapozott sémákban gondolkodik... meg abban, hogy mindenkinek ugyanaz kell és mindenkit - még akkor is ha a szülők nem partnerek ebben és/vagy a gyerek totálisan buta vagy összeférhetetlen - oktatni kell... no ezért szemlélem én hatalmas fenntartással a "nincs elég pénz" sirámot... a közoktatásban rengeteg pénz van... nem a pénzhiány a probléma... sokkal mélyebb problémák vannak ennél ott...
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:26
Előzmény: #27  Törölt felhasználó
#30
ár-érték arányban felettébb versenyképesnek tűnik
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:26
Előzmény: #29  pitcairn2
#31
Amit mondtál példát, az élőmunkát váltana ki, ellenben ha a tanároknak mentoráló szerepe lenne, akkor meg nem lenne elég 30 gyerekre 1 tanár.
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:28
Előzmény: #30  pitcairn2
#32
De attól még nem biztos, hogy megéri, főleg ha az időd draga ahhoz, hogy alacsony színvonalú nyelvórákra pazarold. Akkor már célszerűbb. Na nem államira, de magánban is vannak drágább, de jobb nyelviskolák.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:30
Előzmény: #28  Törölt felhasználó
#33
nem vitatom a módszertan fontosságát, de a sztori a nyári félévben való oktatással együtt jelentős részben arról szólt, hogy érdemes lenne háttérbe szorítani a mai "iskolaépület fetisizáló" oktatást a piacon működő - állam által közvetlenül nem szubvencionált - oktatási vállalkozások a legritkább esetben építenek "iskolaépületeket" szimplán lakásokat, termeket bérelnek az igényekkel összhangban...
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:32
Előzmény: #32  Törölt felhasználó
#34
én speciel magam tanultam meg angolul, szóval autodidakta út is van...
elemes
elemes 2017. 09. 07. 13:32
Előzmény: #25  pitcairn2
#35
persze a finn iparnak van olyan szegmense is :) ha most a két háború közötti világ lenne, ugyanazt kéne csinálni mint 100 éve a finneknek. csak közben eltelt 100 év. ami akkor működött, ma kudarc. horthy miklóst államférfinak tartani akkor menő volt, ma szégyen. a szakmunkára alapozni az országot akkor fellendülést hozhatott, ma kiszolgáltatottságot és lecsúszást. a központosított királyi hatalom a középkorban erőssé tett egy országot (ha okos volt a királya) a mai gazdaság annyira komplex, hogy a szovjetunió által nyomatott központi irányítás minden egyes országban csúfos kudarcot eredményezett. orbán mégis ki akarja próbálni, mert neki ez a régi szokása, hogy ha valamit a fejébe vett akkor kritikára nem hallgat, hanem végigcsinálja a mgesemmisítő vereségig. és konkrétan leszarja, hogy az egész nemzeti oldalt elpusztítja ezzel, mert a nemzet nekem érték, neki csak eszköz (ahogy 20 éve a liberalizmus volt érték) a JELENLEGI finn gazdaság erejét az adja, hogy az oktatásra helyezték a hangsúly 30-40 évvel ezelőtt.
elemes
elemes 2017. 09. 07. 13:33
Előzmény: #35  elemes
#36
jav: ahogy 20 éve orbánnak a liberalizmus volt eszköz.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:36
Előzmény: #35  elemes
#37
az un. "finn csodának" semmi köze sincs a mostani állítólag jó közoktatásukhoz... ennyi...
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:37
Előzmény: #35  elemes
#38
a jelenlegi finn gazdaság kb. egy szinten dekkol a többi nyugati szocialista rendszerrel... ez nem követendő példa hanem felejtős kategória...
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:39
Előzmény: #33  pitcairn2
#39
Inkább a méretük, illetve a rugalmasabb igények miatt nem építenek vagy bérelnek egész épületeket, ellenben magánegyetemből van olyan, amelyiknek saját tulajdonú épülete van, vagy egész épületet bérel, a felszabaduló kapacitást meg akár ki is adja.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:40
Előzmény: #31  Törölt felhasználó
#40
az alább hivatkozott nyelviskola 10-15 fős csoportok mellett "árul" durván 330 forintért egy nyelvórát... az állami iskolák 30 fős osztályok mellett is drágábban működnek ennél és a nyelviskola esetében PROFIT is van...
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:40
Előzmény: #34  pitcairn2
#41
Ez így van, de pontosan emiatt csak akkor érdemes nyelviskolában tanulni, ha az hatékonyabb bizonyos szempontból, mint az autodidakta mód. Azok a nyelviskolak vagy nyelvtanárok viszont nem lesznek olcsók. Az ilyen olcsó húsnak híg a leve helyeket max. annak érdemes valasztania, aki magától nem tudja magát rávenni a tanulasra.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:41
Előzmény: #39  Törölt felhasználó
#42
az un. "egyetemeket" orrba szájba szubvencionálja az állam, szóval ők itt nem releváns példák...
elemes
elemes 2017. 09. 07. 13:42
Előzmény: #37  pitcairn2
#43
az un. "finn csodának" semmi köze sincs a mostani állítólag jó közoktatásukhoz.. a száz évvel ezelőttinek nincs köze a mai jó közoktatásukhoz, nyilván. a mai versenyképességüknek viszont van köze.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:43
Előzmény: #41  Törölt felhasználó
#44
mint mondtam én jó véleményt hallottam a szóban forgó vállalkozásról ennyi aki meg azt várja, hogy magától fog belemászni a fejébe az adott nyelv az mindenütt csalódni fog
elemes
elemes 2017. 09. 07. 13:43
Előzmény: #38  pitcairn2
#45
"a jelenlegi finn gazdaság kb. egy szinten dekkol a többi nyugati szocialista rendszerrel..." de jó lenne ha mi is ott dekkolnánk végre :) de nem, orbán számára északkorea a példa.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:44
Előzmény: #43  elemes
#46
a mai Finnország kb. a nyugati szocialista rendszerekkel együtt tántorog előre az éppen aktuális buborékfújás közepette...
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:46
Előzmény: #40  pitcairn2
#47
Ezzel egyet is értek, a múltkori lézerszemészetes példád is jó volt, emellett mondanám harmadiknak az állatorvosi beavatkozásokat, amik nem azért kerülnek tized annyiba, mint az állami emberre vonatkozó műtétem, mert nem emberről van szó, hanem mert tisztán piaci alapon működnek. Amit viszont én mondok, hogy ez pont egy olyan példa, ami ugyan olcsóbb, de csak alig jobb, mint a közoktatás, márpedig azért, mert az ilyen nyelviskolákban oktató tanárok ugyanazokon az egyetemeken végeztek, nagy rédzük ugyanúgy tanított vagy tanul mellette a közoktatásban, így ugyanazokat a 100 éve is elavultnak számító módszereket erőltetik.
elemes
elemes 2017. 09. 07. 13:50
Előzmény: #47  Törölt felhasználó
#48
" nem azért kerülnek tized annyiba, mint az állami emberre vonatkozó műtétem, mert nem emberről van szó" pedig egyébként de. sokkal kevesebb állatorvosi műhibaper van. sebészeti ambulancián az ORVOS munkaidejének kétharmada az adminisztráció, amire azért van szükség, hogy ha egy ügyvédfaszú beteg feljelenti, akkor meg tudja védeni magát. állatorvosnál ez a rész minimális. stb.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:52
Előzmény: #43  elemes
#49
mi abban a csoda hogy ilyen őrült buborékokat fújnak az ottani a szocialisták?! Stock Market Capitalization to GDP for Finland (DDDM01FIA156NWDB)link
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 13:56
Előzmény: #49  pitcairn2
#50
Azért érdekes, hogy eddig is voltak buborékok, és a bubirékok pukkadása után eddig sem állt fejre a vilag, a gazdag országok utána is annak számítottak, legalábbis Európában.
pitcairn2 2017. 09. 07. 13:58
Előzmény: #43  elemes
#51
szvsz ami az ezredfordulótáján történt a Helsinki tőzsdén az kb. az egyik legelvadultabb buborék volt a tőzsdetörténelemben... csak hogy legyen vmi normális ellenpont belinkelem a vonatkozó német adatokat is Stock Market Capitalization to GDP for Germany (DDDM01DEA156NWDB) link és még azon kívül is egy pár európai példátlink
pitcairn2 2017. 09. 07. 14:00
Előzmény: #50  Törölt felhasználó
#52
ok, de egy ilyen elvadult buborékfújó szocialista kurzust ha lehet ne tekintsünk "példának"...
pitcairn2 2017. 09. 07. 14:01
Előzmény: #48  elemes
#53
az adminisztráció kapcsán azért az állami túlszabályozásról se feledkezzél el...
pitcairn2 2017. 09. 07. 14:02
Előzmény: #47  Törölt felhasználó
#54
ez az állatorvosi példa felettébb tetszik:)
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 14:02
Előzmény: #52  pitcairn2
#55
Az oktatásuk mégsem az a frontális, magoltatós, mint nálunk.
elemes
elemes 2017. 09. 07. 14:05
Előzmény: #49  pitcairn2
#56
szokás szerint mellébeszélsz :) de értjük már
elemes
elemes 2017. 09. 07. 14:06
Előzmény: #54  pitcairn2
#57
igen, az állatorvosi példáról van a klasszikus vicc, amikor megbetegszik az állatorvos és elmegy a dokihoz - Mi a panasza? - Ja, hát így könnyű... A doki felvonja a szemöldökét: - Könnyű? Jó. Felírok valamit, aztán ha nem hat, elaltatjuk.
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 14:09
Előzmény: #48  elemes
#58
Ha a kétharmada arra megy az idejének, akkor még mindig csak 3-szor kellene drágabbnak lennie, de valójaban ennél durvább különbségek vannak. Mellesleg kisállatoknál nem hinném, hogy ne perelnének műhiba gyanú esetében, tekintve hogy ma Magyarországon sokkal nagyob felháborodást kelt egy hazi kedvenc szenvedése, mint egy emberé.
because 2017. 09. 07. 14:24
#59
Oktatásra alkalmas pedagógusok tömege hiányzik a magyar oktatásból, hiába minden, ha a sok hatalmaskodó, saját lelki betegségeit kompenzálni akaró "pedagógus" egy életre elveszi a kedvét a gyerekeknek a tanulástól
pitcairn2 2017. 09. 07. 14:27
Előzmény: #56  elemes
#60
ez abszolút nem mellébeszélés, mivel te arról deliráltál, hogy a mai Finnország vmi "követendő példa" lenne én meg arra mutattam rá, hogy kb. az egyik buboréktól vánszorognak a másikig... a 240%-os GDP arányos tőzsdebuborékok egyébként még az izlandi buboréknál is nagyobb volt... kapsz erről egy összehasonlító grafit is Stock market capitalizations to GDP for Finland, Iceland, Germany and the United States link és miután kipukkadt a tőzsdelufi fújtak egy szép lakáspiaci lufit... link ez lenne a "követendő példa"? ez komoly?
pitcairn2 2017. 09. 07. 14:30
Előzmény: #43  elemes
#61
valóban versenyképes állam nem fúj efféle segghülye buborékokat...
elemes
elemes 2017. 09. 07. 15:45
Előzmény: #58  Törölt felhasználó
#62
"de valójaban ennél durvább különbségek vannak" a 3-szoros különbség csak a munkaidőben van. az emberekre életük utolsó hónapjaiban költik el az egész életük egészségügyi ráfordításainak 95%-át. a hasonló, terminális státuszú állatokat tényleg "elaltatják"
Törölt felhasználó 2017. 09. 07. 16:58
Előzmény: #60  pitcairn2
#63
Finnország oktatási rendszeréről volt szó, te folyton hajtogatod, hogy nem az az oktatási rendszer alapozza meg az erős finn gazdaságot, hanem a régebbi múlt, meg jössz a gazdasági lufijaikkal. Közben meg a lufik ellenére is tartósan erős maradt máig a gazdaságuk, az elmúlt évtizedek szerinted nem jó, mások szerint jó oktatása mellett is. Megjegyzem, amiket meg én tapasztalok, hogy nagyon jó IT szakembereik vannak, akik bizony abból az oktatási rendszerből kerültek ki. De mondhatnám példanak a könnyűzenéjüket is, mind pop, mind metal vonalon nagyon nagyot alkotnak, és ez is szoros összefüggésben van az oktatási rendszerükkel, ugyanis ott a zeneakadémián végzettek közül elég sokan a könnyűzenei vonalon futnak be, ami itthon totál elképzelhetetlen lenne.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek