biztosak vagyunk abban, hogy a hatarkoltseg alapu osszekapcsolasi dijmegallapitas (lric) optimalis? az esetleges matav-versenytarsakn ak van infrastrukturajuk, vagy csak sima resale-based-entry-r ol van szo? ez utobbi esetben gondolni kene az infrastruktura fenntartasanak osztonzesere is (into pelda: nagy-britanniai vasut liberalizacio). nem?
Most valóban komolyan gondolja a távközlési liberalizációt az IHM- drámai változások várhatóak
Ugrás a cikkhezAz IHM az új törvényi szabályozásnak láthatólag szakmailag sokkal jobban felkészülve vág neki mint két éve, így a távközlési cégek lobbytevékenysége valószínleg kevésbé érződhet. Egyre inkább el kell hinnünk, hogy az új szabályozási környezet nagy részben keresztül tud jutni a befolyásos szolgáltatók aggályain.
Az IHM most nagyon harciasnak tűnik, az EU csatlakozásra tökéletesen fel kíván készülni, s ez elég lehet számára az egyes aggályok félresöprésére. Bár jelentős változások a távközlésben csak hónapok múlva várhatóak (január 1-vel léphet életbe az új törvény), az IHM azonban már így is kezdi bizonyítani létjogosultságát. Ha tényleg sikerül véghezvinni a terveket, akkor Kovács Kálmán joggal pályázhat a képzeletbeli év minisztere címre.
A Matávval foglalkozó befektetőknek egyre jobban kell koncentrálni a várható változásokra, amelyek komolyan érinthetik a társaság profitabilitását. Az USA-ban már teljesen megszokott, hogy a távközlési cégek részvénypiacának fő hajtóereje a gazdálkodási környezet mellett a szabályozás. Erre itthon is egyre határozottabban kell figyelni, gyökeres változások várhatóak, a sztori a részvénypiacon sem azt jelentheti, hogy 3 vagy 4%-kal nő a cég árbevétele, hanem mennyire rombolja le a Matáv profittömegét az átalakuló verseny.
A Matáv profitvesztését két oldalról lehet körvonalazni, egyrészt az új versenytársak, másrészt a megcélzott határozott árcsökkenés hathat a távközlési óriás eredményére.
A konferencián Dr. Csepeli György, az IHM politikai államtitkára szerint az új hírközlési törvény fontos céljai között szerepel a verseny erősítése, az árak csökkentése, az internetpenetráció növelése, az innováció erősítése, illetve a fogyasztóvédelem szerepének növelése.
Pataki Dániel, az IHM helyettes államtitkára kifejtette, hogy a mobil piaci helyzetünk megfelel, mind az EU, mind a régiós szintnek, a vezetékes penetárció területén jelentős a lemaradás az EU-hoz képest, miközben az Internet terén minden téren jelentős a lemaradás.
Az Internet használatának legfontosabb akadálya az IHM felmérései szerint nem az ár, hanem az édektelenség, illetve a PC hiány. Az magasabb internethozzáférés elérése tekintetében sok területen kell előrelépni, az attitüd, az ár, a PC használat, az infrastruktúra, a tartalom, és a készség terén. A törvényi szabályozás tárgyát ezek közül csak az ár és infrastruktúra érintheti.
Az IHM kiemelt céljai között szerepel:
Az EU jogharmonizáció, kodifikáció
Új egyetemes szolgáltatás létrehozása (elkülönül az egyetemes és a szociális szolg., technológiai függetlenség, mobil)
Az intézményrendszer átdolgozása
Internetszolgáltatá s fejlesztése , szolgáltatók versenyhelyzetének elősegítése
A Jogszabálymodósításo k területén várható változások:
1. Összekapcsolás
Helyi hozzáférési hiány mérséklése
Tőkeköltség csökkentése, 1 hónap (nagyon fontos!!!, amennyiben a szabályozás által elfogadott tőkeköltséget használnák az elemzők a modellekben, DCF alapon csak igen nagy művészettel lehetne a jelenlegi árfolyamnál magasabb célárat kihozni)
LRIC, 1 hónap (szintén nagyon fontos, de a bevezetése egyre csúszik, bár ez nem érinti az idei elszámolásokat, mivel a HDB állásfoglalása szerint év elejétől kell visszamenőlegesen az új összekapcsolási díjakat alkalmazni.)
2. HDB működésének javítása
Benchmark, árprés felülvizsgálata
3. Internet szabályozás
Számlázás (!!!)
ISP- távbeszélő szolg. Viszonyának rendezése
2003. fontos céljai között szerepel a piaci információs rendszer megteremtése, 3G időzítésének és mikéntjének eldöntése, a digitális lehetőségeinek feltárása.
Várnai Éva, a tanácsadói konzorcium vezetője szerint az EU jogharmoznizáció egyik legfontosabb eleme a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók körének meghatározása lehet. Az EU jogharmonizáció az EU 2002-es irányelveivel probálja szinkronba hozni a magyar szabályozási környezetetl
Az új szabályozás értelmében a HIF élére egy független szakértőkből álló testület kerül, amely átveszi a HDB feladatait is, miközben operatív munka egy főigazgató felügyelete alá kerülne.
A behívásos internet terén jelentős változások várhatóak, mivel a jelenlegi hozzáférés alapú szabályozás összekapcsolási alapra kerülne át, ezzel az alternatívok is bekerülhetnének az értékláncba. Az új szabályozással a várakozások szerint el lehet érni, hogy az állami támogatások kivonulása után is alacsony szinten maradjanak az árak.
Az egyetemes szolgáltatások területén várható változtatások lényeges eleme, hogy támogatás az alapból jóval limitáltabb területekre jut, változik a befizetés rendszere is, s ketté válik a szociális és a valódi egyetleges szolgáltatás.
Az összekapcsolási díjak területén fontos területet képez a mobil végződtetések árainak felülvizsgálata, amelyből elsősorban a fogyasztók profitálnának. Az új szabályozás kiterjed a helyi hurokra, a számhordozhatóságra is, amelyek szintén komoly változások táptalaját képezhetik.
A számhordozhatóság 2004. májusban valósulhat meg. (Rendkívül fontos főleg a mobil területen, miközben v.sz. a vezetékes távközlésben a last mile problémakörének koncepcionális tisztázásáig óvatosan kell csak reménykedni)