Ahogy látom, sok szó esett itt a fórumon az egyéni szabadságról, meg az öngondoskodásról, stb.
Csak nekem az a gondom, hogy annak idején pl. a pályakzdőknek kötelezően be kellett lépni a rendszerbe, ez a kötelezőség (csak hogy legyen elég garantált ügyfél a pénztáraknak) hogyan egyeztethető össze az egyéni szabadsággal? Ez olyan, mint amikor a régi kommunisták bekényszerítették a parasztokat a tszbe (nyilván azt is méretgazdaságossági szempontból).
Arról is sok szó esett, hogy az mnyp-s megtakarítások dinamizálják a gazdaságot (már ha nem állampapírt vesznek a pénztárak, de sajnos többségében azt vettek, a részvény és kötvénykínálat nem is biztos, hogy elegendő diverzifikációs lehetőséget biztosít Magyarországon, nem az USA-ban vagyunk, ahol 8 ezer részvény van bent a tőzsdén)
Ez a pótlólagos megtakarítás sztori csak akkor lenne igaz, ha nem a 8%-ot utalná át az állam, hanem ezen a 8%-on felül kellett volna betenni pénzt az mnyp-be, mert akkor a jelenlegi jövedelmeket ténylegesen jövőbeli megtakarítássá transzformálátk volna át. DE ezt annak idején népszerűtlen lett volna eladni.
És akkor még az mnyp szektor baromira rossz hozamairól nem is beszéltünk még, ha megnézzük 98-tól a kumulált hozamokat, az összes létező benchmarkot (MAX, RMAX, BUX) alúlról szagolja a hozamgörbe a magas működési költségek, meg a rosseb tudja mi miatt, holott valahol a különböző görbék között kellene mozogni az mnyp hozamoknak, mint kombinált portfolionak.
Úgyhogy szerintem, ha már a rendszert átalakítják, érdemes lenne az mnyp rendszer egyetlen előnyét (az egyéni számlán való jóváírást) kiterjeszteni az állami rendszerrre, és a kettőt összevonva mindenkinek egyéni állami számlát vezetni, pontosan nyomon követve a befizetéseket, és a jövőbeni nyugdíjjáradékot 100%-ban a befizetésektől függővé tenni.
Én csak ennek létném a hosszú távú előnyét, a jelenlegi rendszernek, ahol a jövő nyugdíjasai is továbbra az államtól kapnák a nyugdíjuk nagy részét )munkáltatói jnyugdíjárulék a jövőben is lesz, ez a nagyobb hányad, nem az mnyp), valamint az mynp-ből származó hozamok adózása is bizonytalan (évi adótörtvényektől függ, nem igazán.
Az öngöndoskodásra pedig ott vannak az önkéntes magánynugdíj pénztárak (vagy akár az egészségpénztárak, stb.), valamint a nyesz típusú egyéni számlás konstrukciók, amelyek önkéntesen választhatók (viva la egyéni szabadság).
Csak nekem az a gondom, hogy annak idején pl. a pályakzdőknek kötelezően be kellett lépni a rendszerbe, ez a kötelezőség (csak hogy legyen elég garantált ügyfél a pénztáraknak) hogyan egyeztethető össze az egyéni szabadsággal? Ez olyan, mint amikor a régi kommunisták bekényszerítették a parasztokat a tszbe (nyilván azt is méretgazdaságossági szempontból).
Arról is sok szó esett, hogy az mnyp-s megtakarítások dinamizálják a gazdaságot (már ha nem állampapírt vesznek a pénztárak, de sajnos többségében azt vettek, a részvény és kötvénykínálat nem is biztos, hogy elegendő diverzifikációs lehetőséget biztosít Magyarországon, nem az USA-ban vagyunk, ahol 8 ezer részvény van bent a tőzsdén)
Ez a pótlólagos megtakarítás sztori csak akkor lenne igaz, ha nem a 8%-ot utalná át az állam, hanem ezen a 8%-on felül kellett volna betenni pénzt az mnyp-be, mert akkor a jelenlegi jövedelmeket ténylegesen jövőbeli megtakarítássá transzformálátk volna át. DE ezt annak idején népszerűtlen lett volna eladni.
És akkor még az mnyp szektor baromira rossz hozamairól nem is beszéltünk még, ha megnézzük 98-tól a kumulált hozamokat, az összes létező benchmarkot (MAX, RMAX, BUX) alúlról szagolja a hozamgörbe a magas működési költségek, meg a rosseb tudja mi miatt, holott valahol a különböző görbék között kellene mozogni az mnyp hozamoknak, mint kombinált portfolionak.
Úgyhogy szerintem, ha már a rendszert átalakítják, érdemes lenne az mnyp rendszer egyetlen előnyét (az egyéni számlán való jóváírást) kiterjeszteni az állami rendszerrre, és a kettőt összevonva mindenkinek egyéni állami számlát vezetni, pontosan nyomon követve a befizetéseket, és a jövőbeni nyugdíjjáradékot 100%-ban a befizetésektől függővé tenni.
Én csak ennek létném a hosszú távú előnyét, a jelenlegi rendszernek, ahol a jövő nyugdíjasai is továbbra az államtól kapnák a nyugdíjuk nagy részét )munkáltatói jnyugdíjárulék a jövőben is lesz, ez a nagyobb hányad, nem az mnyp), valamint az mynp-ből származó hozamok adózása is bizonytalan (évi adótörtvényektől függ, nem igazán.
Az öngöndoskodásra pedig ott vannak az önkéntes magánynugdíj pénztárak (vagy akár az egészségpénztárak, stb.), valamint a nyesz típusú egyéni számlás konstrukciók, amelyek önkéntesen választhatók (viva la egyéni szabadság).
Megdöbbent a pénztárszövetség Orbán javaslatán
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=139853