A járműipari beruházások egyik legaktuálisabb területe, hogy az autonóm technológia milyen gyorsan és hogyan épül be a mindennapokba, melyik márka tud elõhozakodni a legújabb automata fékrendszerrel, kormánytechnológiával, vagy
A Daimler perpill azzal küzd, hogy gyér forgalmú autópályán - melyet előzetesen optimálisan előkészítettek a "feladat"-ra - lehetőleg biztonságosan sávot tudjon váltani az úgynevezett "önvezető" autó...:))... itt tart jelenleg a történet.
lehet :) . szóval az a benyomásom, hogy az algoritmikusan programozott önvezető autók újra és újra bele fognak futni csúnya pofonokba, hadd ne idézzem a közelmúlt baleseteit. . a deep learning önvezető autóknak lehet esélye, ha eléggé "deep" az a tanulás ahhoz, hogy egy nagyon profi autóvezető tudását belenyomják az "önvezető" rendszerbe, amibe már olyanok is belekerülnek, hogy a járdán egy ember sétáltatja a kutyáját ami rángatja a pórázt. ha az ember jó fizikumú, akkor nemigen fogja kiszabadítani magát a kutya, ha idős, vagy gyerek, akkor érdemes lassítani, felkészülni az elkerülő manőverre. ugyanez pepitában az anyja kezét rángató / hisztiző gyerekkel. . bicikliző ember, a kormányon vagy a csomagtartón komoly teher -- érdemes a szabályosnál nagyobb oldaltávolságot tartani, mert bizonytalan az iránytartása, esetleg körültekintés vagy karjelzés nélkül fordul majd balra. (biciklis karjelzések felismerése önmagában is kemény feladat egy algoritmikus sofőrnek) . ember tolja az autóját, ablakon benyúlva kormányoz. fel kell ismerni, hogy ilyen helyzetben nem tud fékezni. . busz beáll a megállóba, szembe nem jön senki, de ha a túloldalon van a buszról leszállók számára érdekes célpont, akkor előfordul hogy darwindíjra pályázó gyalogosok rohannak ki a busz takarásából. főleg, ha iskola van az út túloldalán és pár perccel vagyunk a tanítás kezdete előtt. . millió ilyen helyzet van, aminek a betanítása sok ezer óra autóvezetést igényel, és az autóvezetésen túl egy csomó olyan tudást, ami nem tartozik szorosan az autóvezetéshez, hanem az emberek viselkedéséhez, a környezethez, kultúrához.
Ha lesz is valamikor önvezető autózás - és ehhez hosszan lehetne még folytatni a lentiekhez hasonló standard kihívásokat - akkor az elterjedés sebességével párhuzamosan az A-ból B-be való eljutás időtartama exponenciális görbe mentén fog meghosszabbodni.
Nemrég olvastam az egyik autonóm vezetési szoftvereket fejlesztő - világviszonylatban is éllovas - magyar cég ügyvezetőjével készült interjút, hogy pld. egyelőre sehogyan sem tudják rávenni a szoftvert arra, hogy egy teljesen szokványos szituációban ne tökölje el feleslegesen az időt... ő pld. azt a helyzetet említette, amikor egy teljesen standard jobbranézős-balranézős kikanyarodás esetében a ma elérhető legfejlettebb szoftverrel ellátott tesztautó is rettenetesen sokat tököl az akció előtt, mivel egyszerűen nem képes eldönteni, hogy eléggé biztonságos-e már kikanyarodnia az útra... és ez csak 1 a soksok ezernyi megoldandó feldatból.
pedigugye, azt gondolnánk hogy pont dönteni gyorsabban tud. . csak a balesetek miatt egyre növelik a "biztonsági tartalékot" aminek ez a totojázás a vége.
Ugyanis a biztonságos autóvezetéshez némi humán intelligenciára is szükség van... bár kétségkívül nem túl sokra, de akkor is. Mivel pedig a mai szoftvereknek egységesen zéró intelligenciájuk van (honnan is lenne nekik több?), ezért az ilyen halmozottan összetett és amellett nem is algoritmizálható humán tevékenységek elvégzésére messzemenően alkalmatlanok. Kísérlezetni persze lehet velük... a perpetuum mobile megépíthetőségében is sokan hisznek mind a mai napig. :)
Pontosan. A szoftver nem képes intelligens döntés meghozatalára, csupán a memóriájába táplált x számú lehetőségből képes valamilyen algoritmizált "döntési fa" lefuttatása után "cselekedni". Ha pld. nincs neki benne a memóriájában, hogy a kivilágítatlan, keresztben az úton veszteglő pótkocsi alatt ne próbáljon meg fékezés nélkül továbbhaladni, akkor vígan meg fogja próbálni, mert senki nem "mondta meg" neki előre, hogy ilyet ne tegyen...
Az ember ugyanigy mukodik, csak lassabban reagal..raadasul nincsenek infra szenzorai a sotetre. Eddig azert nem voltak ilyen algoritmusok mert nem erte meg oket fejleszteni illetve hardveres oldalrol nem is lehetett volna mire..amugy mar a Tesla is onvezeto illetve Japanban is van onvezeto tavolsagi busz is. Az ipari fejlesztesek hatulutoje inkabb a szabvanyositas, hogy utanna meretgazdasagosan lehessen gyartani vagy tovabbfejleszteni..pl jobb-bal kormany, mindenki mas feluleten fejleszt, kulonfele szenzorokhoz/plugandplay kizarva/
talán nem véletlenül, mivel az önvezető autók elterjedése radikálisan átírhatja az urbanizációs trendeket kétségkívül van fantázia a koncepcióban, de egyben ijesztő is az a perspekltíva, hogy már ebben a tekintetben is központi elképzelések mentén megírt programok veszik át az uralmat még ha eltekintünk attól a meglehetősen extrém lehetőségtől, hogy állandó jelleggel kötelezővé teszik a használatát, akkor is maradnak olyan aprócska lehetőségek, mint pl. vkik - Ki tudja milyen célból? - meghekkelik az adott gépjárművel... állítólag volt már ilyen merénylet https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Hastings_(journalist)#Controversy_over_alleged_foul_play
Alapjaban veve ezek a feladatok a lassits le es keruld ki kategoriaba tartoznak a kresz szerint is, de az biztos hogy lesz par baleset amig kozel tokeletes rendszert alkotnak/hu erre nem szamitottunk tipusu szaknyelvben bolondbiztos megoldasok megtalalasa
Gondolj bele..par eve meg a mobilgyartok is kulon oprendszert fejlesztettek...nem vagyok szoftverfejleszto, de abban biztos vagyok hogy csak olyan dologra lehet szoftvert irni ami hardveresen uzembiztosan es szabvanyosan mukodik..ha egy nagy aurogyarto felkarolja az onvezetest onnantol mar csak par ev lehet a varosban is hasznalhato onvezeto auto
az állítólagos "önvezetés" eddig csupán az ingerszegény, ezáltal viszonylag egyszerűen algoritmizálható funkciókra terjed ki... állandó humán felügyelet melletti sávtartás, követési táv tartása, parkolási asszisztencia, stb... de pld. az önálló, útirányhelyes sávváltással vagy élénk forgalom melletti besorolási szituációkkal már erősen meggyűlik a baja a tesztjárműveknek... és itt még mindig csak az autópályáknál ill. a parkolásnál tartunk... a sima közúti és/vagy zsúfolt nagyvárosi önvezetéstől még nagyon-nagyon messze járunk...
Azert amit irtam..nincs szabvanyositva☺ Gondolh bele..irsz egy algoritmust ami minden akadalyt lekuzd..de hogyan tudod ezt hasznalni? Ha egy nagyon egyszeru szabalyozo korre gondolsz: alap-beavatkozo-rendelkezo-ellenorzo zavarjel van: magyarul, erzekeltem hogy baj van, ki kell adnom egy jelet..oke de hova? fek be, gaz el, kormany fordit esetleg..Es igy tovabb....magyarul elobb az autot kell megtervezni ugy hogy az fogadni tudja az algoritmus altal generalt jeleket
én kifejezetten örülnék neki, néha már úgy vezetek haza autópályán messziről, mint egy zombi, a leghülyébb önvezető autó is biztonságosabb lenne, nincs az a kávé meg minden szar ami ébren tart. menjen a kocsi aztán szóljon ha ott vagyunk. csak ez nem fog bekövetkezni még vagy 30 évig. szerintem.
Szeretem amit a Tesla csinál, de ebben a gugli az első jelenleg..Te egyébként mindenben hazudgálsz nem csak kripto téren? Neked ez ingerszegény forgalom? https://www.youtube.com/watch?v=WBkgs4u5tW0 Ráadásul amit a program egyszer elcsesz, soha többet nem is fogja mert megtanítják neki, sok adat még több biztonság, de már jelen formájában is kevesebb baleset lenne mint ami manapság van az utakon, nincs rossz napjuk, nem tehetségtelenek, jobban látnak és mindenfelé, nem száguldozik mint egy idióta bmws. A google kb pár év és el is készül az 5-ös szinttel a Tesla idén lesz 4-es. Teslánál nagy előny ugye a rengeteg adat amit minden autó nyom be a központba..Egyértelmű, hogy az embernél jobban alkalmasabbak vezetni, az elején persze az emberek nem bíznak majd annyira ezekben, de városban simán belülnék már most is és majd megszokják a népek. Kevesebb autó tulaj is lesz, mert minek városban? Odahívom és olcsón hazavisz, sofőrt nem kell fizetni..Aztán mehet a következő melóra. Persze mivel az életszínvonal nő úgy általában lehet ez nem fog látszani az utakon, ahogy most is sokkal több autó van az utakon mint 10 éve volt.
" sok adat még több biztonság" . ill. a másik irány: intelligensebb szoftver több biztonság (akár kevesebb adattal) Gondoljuk meg az emberi agy vezetés közben mennyivel kevesebb adattal - fapados autóval, látás, hallás alapján - milyen jól elboldogul. Mert a szoftvere az agya. A biztonságot kell szinte tökéletessé tenni, amit most már nem a autóba épített műszaki megoldások, érzékelők szabnak meg szerintem, hanem a mesterséges intelligencia ill. annak fejlődése.
Fogalmam sincs mi van velük... amúgy te már ültél ilyenben egyedül?... vagy csak olvastál valakiről, akinek a szomszédja ismert valakit, akinek az unokaöccse már...
Te kérdeztél valamit Pali, csak arra válaszoltam. Titkon reménykedtem, hátha tájékozottabb, esetleg tapasztaltabb vagy nálam a topik témájában, de sajnos ismét tévedtem.
Szimplán látom, hogy az az autó megy a forgalomban, bár te lehet vakon gépelgetsz. :) Ami körülvesz téged mindenhol csak ármánykodni akarnak, meg akarnak téveszteni téged az élesen látót. Olyan sincs, hogy egy fémből hangot nyersz ki meg mikrobarázdákból, el ne hidd már. Micsoda egy idióta vagy..szórakoztató. Rohadt egyszerű lesz ez ha működik mindenki rácuppan, ha elriadnak az elején akkor meg csak később terjed el. Majd jönnek a statisztikák amik persze téged nem győznek meg, ahogy a repülést se hiszed el gondolom, hogy a legbiztonságosabb műfaj.
Törölt felhasználó2019. 01. 25. 08:12
#39
Én már ültem önvezető járműben. Igaz nem utcai forgalomban, hanem a szántóföldön. GPS jel irányította a traktort, 2 (hőérzékelős is) kamera elől hátul, Meg kell jegyeznem, a traktor az előző éves szántás adatait használta, teljesen önműködően emelte az ekét, fordult, csak nézőként szerepeltem a történetben. Ráadásul kommunikált a másik traktorral is, volt olyan üzemmód, hogy párban dolgoztak. Centiméternyi pontossággal művelték a földet, felesleges átfedés nélkül. Ami a legnagyobb hátránya az ára, és a működtetési költsége, mivel éves díjat kell fizetni a használatért, de még mindig kevesebbe kerül, mint egy munkás. Persze akinek több ezer hektárja van és 24 órát dolgozik naponta az év legalább 2/3 ában. Az egyszerű nyomvezetés már 600 euróért elérhető, de ott a fordulást a traktorista végzi.
Az autók is kommunikálni fognak egymással. Így tudni fogják, hol van és mit csinál a másik, sőt azt is, hogy hol lesz és mit fog csinálni. A buszmegállóban álló busz elé is be fog "látni", mivel megkapja az adatokat a busztól. Persze még sokat kell dolgozni rajta, de a fejlődés egyre gyorsabb, és egyre több pénzt is fordítanak a fejlesztésre.
Volt szerencsém vezetőmentes kisbuszhoz. Elég lassan és megfontoltan ment. Igaz, hogy a zebránál a gyalogosok előtt nyomott egy satut és nem szépen fékezett, de közlekedett.
Szerintem pontosan ez a hátráltató dolog, hogy kommunikálniuk kellene egymással, mert amíg az utakon lesznek nem intelligens autók, addig mindig lesz veszélyforrás. Azt tudjuk, hogy a robotpilóta nem téved (esetleg elromlik), de baleset esetén nincs kit felelősségre vonni. A jogi háttér nincs megteremtve, hogy a gyalogost ki ütötte el, az e-driver, vagy az utasa. Múltkor a jútyúbon néztem egy videót, önvezető kamionok álltak be a kirakodáshoz, a sofőrök a kapunál várakoztak a pihenőben. Ha jól tudom, magyar fejlesztés. Valaki már kiszámolta, hogy az önvezető autók esetében elég lenne a 30 % autó, mivel taxiként működne, "telekocsi" funcióval. Elektromos autókkal lenne értelme, mivel szerintem egyszerűbb is az irányítása és kiürülve mehetne a töltőhöz, nem kellene 600 km-es hatótáv. Persze olyanok is lennének, vagy átszállásal megoldható.
Ezek a "vezetőmentes kisbuszok" (jellemzően valami rövid és ingerszegény útvonalon) perpill a parasztvakítás célját szolgálják. Tulajdonképpen kötöttpályásdemo-önvezetésnek szánják őket, csak nem síneken, hanem kerekeken haladnak a járművek.
szerintem most mindenki fejleszt magának, mert nincs olyan rendszer ami kompatibilis lenne a sajátjukkal és tökéletesen működne. Aztán egyszer csak kinövi magát egy és azt átveszik a többiek...mint állt. mindenhol az életben: android, Ms, váltó/egyenáram stb A Thyss gyárt parkirozo rendszereket itthon /kormány+szoftware/, amelyet ha jól tudom a Fordba raknak, de nyilván ez már csak a cégeken múlik, hogy belerakják-e a sajátjukba vagy fejlesztenek egy sajátot.
A traktornál bemutatták, hogy mi történik, ha váratlanul valaki átfut előtte, de persze 10 km/ó-ás sebességnél nem volt nagy csoda, hogy megállt. A csoda az volt, hogy utánna maga elindult, sőt a villanyoszlopot is kikerülte, ami szántásnál nem csak a kormány elfordításával történik, hanem az eke felemelése+ visszatolatás. Igaz volt benne egy kis huncutság, mivel a traktor ez előző évi munkálatoknál elmentett mozzanatokat ismételte, amit az élő traktorista csinált. Egyszóval arra a parcellára volt betanítva, ami érdekes volt a betanítás, ami egy tanuló gomb megnyomásával és a munkafolyamat elvégzésével történt. Aztán REPLAY.
Tkp. nem is értem, hogy miért a közúti önvezetést erőlteti (sulykolja) mostanában a világméretű propagandagépezet (a.k.a. "rábeszélőgép"). Ha ezt olyan könnyű volna megvalósítani, akkor miért nem állítják át előbb a világ teljes vasút- ill. városi villamos és trolihálózatát önvezetőre??... a műszaki kihívások ott több nagyságrenddel alacsonyabb szinten volnának... valamiért mégsem azzal kezdik.
mert azok többnyire állami kézben vannak, így nem érdekük a fejlesztés/ ismerős ugye? :), de nem akarom belevonni a politikát. Az újabb rendszerek ált. vezető nélkül készülnek /vonat stb/, de az egy vágyálom hogy visszafelé lefejlesszenek rendszereket...éppen úgy ahogy a mostani autóknál: előszőr hardwer és utánna szoftver :)
Jó kérdés. Metrónál már régóta van teljesen automatikus kivitel. Vonatnál sem hiszem, hogy túl sokat kell gépészkednie a vezetőnek. Inkább már csak a felügyelet miatt lehet még a vonaton.
oké... de ha egy sokkal biztonságosabb (mert ingerszegényebb) környezetben működő közlekedési eszközre is odaültetik "felügyelni" a vezetőt (pedig viszonylag simán megoldható volna, hogy ne legyen ott), akkor az ennél összehasonlíthatatlanabbul kaotikusabb közúti közlekedésnél mit is takar valójában az "önvezetés" nevű bullshit?? :)
scifi !!!! Én arra leszek kíváncsi, mikor kezdik kötelezővé tenni az emberek chippelését és nem holmi kézi, érintős leolvasókkal megfigyelhetőket, hanem követőrendszereseket. Ha nem álltál meg a stopnál, vagy gyorsabban haladsz az utakon, azonnal levonják a chippen tárolt pénzedből a büntetést. Ezzel a chippel kommunikálhatnak az autók is, látva a gyalogosok mozgását, de fizetést is erre kapnánk és ezzel is fizetnénk. Csak besétálsz a boltba és ami nálad van. azt levonják a kijáratnál. Persze megfigyelő rendszer is kell, meg ne edd még kisétálás előtt a kaját és otthagyod a megjelölt csomagolást. Majd a blokklánccal megoldják.
A kötöttpályás közlekedés vezető nélkül (hasonlóan az önállóan szántó betanított traktorhoz), inkább egy intelligens ipari robot szintje. Az adott feladat gazdaságos megoldásához ennyi elég. Megoldott, bevezetése csak pénz és akarat kérdése. Az 5-ös szintű vezető nélküli jármű más kategória.
10 év múlva kb ott fogunk tartani hogy a mostani asszisztensek (sávtartó, követési távolság tartó, parkoló stb) elterjedtebbek és pontosabbak lesznek, de a valód önvezető autó, ami forgalomban akárcsak eléri az embersofőr tudását ... kétlem. . a repülőgépeknél még rosszabb a helyzet, mint az önvezető autóknál: a "sávtartó automatika + tempomat" szintjét elérték bő fél évszázada (megjegyzem, az is is komoly teljesítmény!) de amikor ezt próbálják meghaladni, falakba ütköznek (AF447, LH1829, JT610 jut eszembe hirtelen)
Ja, biztos nő a megoldandó dolgok száma ahogy haladnak előre és naponta kb. egyszer ha belenyúlnak a sofőrök...Nyilván nem oldják meg 5-10 év alatt pár milliárd dollárból. :)
Igazi karótnyelt bolond vagy! Hogyan viseled hogy egy telefonon manapság videót is lehet lejátszani amikor anno csak vhsen tudtad ezt megtenni jobb esetben? Fel bírod fogni mi történt? :) Szerintem megoldják a srácok ezt a kis finomhangolást ott a vadnyugaton ami még kell hogy bevezessék.
Waymo eladja a technikát, Tesla amilyen tempóban csinálja a dolgait 5 év és ezzel árulja majd az autóit csak. Statisztikák alapján kb 100* biztonságosabb lesz mint az emberek. Ekkor jön a nyomás a kormányokra, hogy kötelezővé kéne tenni..és megteszik. 10 év múlva nem lehet majd e nélkül forgalomba hozni autókat. Vagy rohadt nagy versenyhátrány lesz. Ha a konkurens autója haza tud vinni egy görbe este után a tied meg nem az ciki lesz.
"...és naponta kb. egyszer ha belenyúlnak a sofőrök..."
ahhoz, hogy naponta egyszer idejében bele tudj nyúlni, ugyanúgy ott kell lenned minden pillanatban, mintha te magad vezetnél. Ha nem ezt teszed, elfogadhatatlanul magas szintre emeled a súlyos baleset kockázatának valószínűségét. Ez így akkor mitől "önvezetés"?...:)... rögtön hozzáteszem, ez a "naponta-egyszer-belenyúlás" gyér forgalmú, előnyös vonalvezetésű és sávszélességű (tehát mongyuk nem olasz!) autópályán, tempomat + követési automatikával akár meg is valósítható néhány éven belül. De haladás közben egyedül utazva pld. aludni egy jót emellett sem lehet majd.
Szerintem akkor van értelme ha egyáltalán nem kell, sőt, nem is lehet belenyúlni. Mert akkor lehet pl. a követési távolságot lecsökkenteni, aminek erős jótékony hatása lenne a dugókra. Képzeld el hogy tíz méterenként megy a sávban autó a Balaton felé nyári péntek délután. Ezt emberrel nem oldod meg.
az autoland-et alapvetően nagyon rossz látási viszonyokra találták ki -- mert a repülő nem maradhat fent. de ez CSAK a látási viszonyokra vonatkozik, mert a precíziós bevezetés nem segít abban, ha a pálya látszik csak szélrohamok lökdösik oldalra a gépet. akkor vagy leszáll a pilóta kézzel, vagy keresnek kitérő repteret. szóval ez az autoland ez még csak "assistant." . azért mondtam, hogy nagy teljesítmény volt, mert a 60-as évek "elektronikájával" oldották meg a robotpilótát, sőt, az első cat iii autoland rendszereket (és azért van idézőjelben az elektronika, mert az orosz gépeken, pl. a T154-en konkrétan pneumatikus analóg számítógépek működtek a repülőgép fedélzetén). . https://en.wikipedia.org/wiki/Autoland
"...Hogyan viseled hogy egy telefonon manapság videót is lehet lejátszani.."
ez kb. a tranzisztor feltalálásának pillanatában bele volt kódolva a technikai fejlődésbe...állítólag Elvisnek a 70-es évek legelején már volt a jóval későbbi DAT-magnóhoz hasonló eszköze otthon... meg videómagnója is. :)
a két dolog nem ugyanaz a liga... mint ahogy pld. a kriptofórumban is azt akarod bemesélni hetek óta, hogy a "Bitcoin = internet"...:))... te egyszerűen nem vagy képes felfogni a különbségeket. Az intelligencia egyébként pont erről "szól"... helyesen érzékelni, helyesen értelmezni, és adekvát (helyes) módon reagálni (alkalmazkodni) a külvilág változásaira... nos, tkp. "csupán" ennyit kellene tudnia egy full-önvezető jármű szoftverének mongyuk hétfő reggel fél 8-kor a Szentendrei úton a város felé haladva...:)))
Szép álom. Hogyan lehetne ezt elérni??... csak gondolj közben a jobbról előző motorosokra (ha már nyári péntek délután)... vagy bármelyik péntek délután még a teherautók is ott vannak... velük mi lesz?... vagy abból indulunk ki, hogy addigra már azok is mind "önvezetők"??... stb. stb. stb... és újból stb... hogyan fog tudni a szoftveres irányítás ilyen "ingergazdag" környezetben optimálisan működni? Német oldalakat olvasgatva azt látom, hogy ott is totál homályos még a kép ebben a témában. A fejlesztőik nyilatkozatai pedig jobbára erősen pesszimisták a határidőket illetően...
"hétfő reggel fél 8-kor a Szentendrei úton a város felé haladva...:)" . oh de rég volt :) . mármint az, amikor hétfő reggel fél 8-kor a szentendrei úton HALADNI lehetett.
ez kb olyan, hogy a kommunizmus is jól működik -- ha mindenki hívő kommunista. a proletárdiktatúra pedig ezt a célt úgy próbálta meg elérni, hogy aki (lenin, később sztálin szerint) nem volt hívő kommunista, azt megölték vagy gulágra vitték (ami majdnem ugyanaz). kapitalista viszonyok között ez nem jó megoldás.
Jópofa a hasonlat, de valójában annyit kellene tenni hogy azt mondjuk, hogy az autópályákon meg ezenésezenésezen az úton kizárólag önvezető üzemmódban szabad közlekedni, akinek nincs olyan, az haladjon az erre fenntartott manuális-ready utakon.
Lentebb is írtam..."bolondbiztos" rendszert szinte lehetetlen tervezni, ahol ennyi a változó..viszont az fontosabb kérdés, hogy egy ilyen rendszer mennyivel lenne biztonságosabb az embernél? Egy gép nem hajt gyorsan/ betartja a követési távolságot, a "táblákat" pl zebra/, lassítana a kanyarban, illetve nem félne a jobbról jövő motorostól stb "extrém" manőverben sem, ezáltal a baleset veszélye kb 90%ban csökkenne
Napi 1* kell belenyúlni, de akkor sem veszélyeztetett senkit, csak rosz helyre áll le stb butaságokat csinál, de nem megy neki semminek. Az meg van hogy fejlesztés alatt van a cucc és ha késznek nyilvánítják jó esélyel kormány se nagyon lesz azokban az autókban, így aztán nehezen tudnál ha akarnál is beavatkozni? Btc nél is azt nem bírod felfogni hogy van a most és van az hogy kb 2 év és a skálázás problémája már meg is van oldva, itt is túl kéne látnod a moston, nem nehéz ez a közeljövő nem 50 év múlva lesz. Btcnél pedig nem bírod elképzelni hogy elterjedjen mikor kb minden nagy játékos ezen ügyködik a háttérben csak a vak nem látja illetve te. Igazi kőfejű lehetsz. :) A mesterséges iq szerepe meg igen kell a vezetéshez de nem akkora mértékben mint gondolnád, ugyanis a legtöbb dolog mérhető és a gép sokkal jobban lát mint bármelyik ember, innen pedig kiszámolja. Iq pl ahhoz kell hogy 5 méterre az egy bicikli mennyi eséllyel esik be elém stb. De mivel egy átlag embernek 1 másodperc kell hogy fékezni kezdjen egyáltalán nem tudom miről beszélünk..
"de akkor sem veszélyeztetett senkit" . járdán egy ember sétáltatja a kutyáját ami rángatja a pórázt. ha az ember jó fizikumú, akkor nemigen fogja kiszabadítani magát a kutya, ha idős, vagy gyerek, akkor érdemes lassítani, felkészülni az elkerülő manőverre. ugyanez pepitában az anyja kezét rángató / hisztiző gyerekkel. . bicikliző ember, a kormányon vagy a csomagtartón komoly teher -- érdemes a szabályosnál nagyobb oldaltávolságot tartani, mert bizonytalan az iránytartása, esetleg körültekintés vagy karjelzés nélkül fordul majd balra. . biciklis karjelzések felismerése . ember tolja az autóját, ablakon benyúlva kormányoz. fel kell ismerni, hogy ilyen helyzetben nem tud fékezni. . busz beáll a megállóba, ha a túloldalon van az iskola, gyalogosok rohannak ki a busz takarásából. főleg, ha iskola van az út túloldalán és pár perccel vagyunk a tanítás kezdete előtt. . millió ilyen helyzet van, aminek a betanítása sok ezer óra autóvezetést igényel, és az autóvezetésen túl egy csomó olyan tudást, ami nem tartozik szorosan az autóvezetéshez, hanem az emberek viselkedéséhez, a környezethez, kultúrához.
Erre írtam lentebb a kötöttpályás közlekedési eszközökkel kapcsolatban, hogy első körben ott volna a legegyszerűbb megvalósítani az önvezetést... még sem látszik, hogy ez volna az irány. Véleményem szerint a közúti közlekedésnél is a valamilyen formában kivitelezett "kötöttpályásítás" hozhat majd csak áttörést. Amit írsz, az elvileg kivitelezhető, de mi történik az ilyen útszakaszokról történő lehajtás után??... onnan hogyan halad tovább a full-autonóm jármű (és utasa(i)??... Rengeteg a dilemma.
Hiába félsz tõle, még a te életedben eljön az önvezetõ autók kora
Ugrás a cikkhez