Néhány hónap leforgása alatt két tragikus baleset is történt a Boeing legfontosabb repülõgép-modelljével, több száz halálos áldozatot követelve. A vizsgálatok még folyamatban vannak, de nagy esély van rá, hogy ezúttal nem
a boeing már 2016-ban tudott az MCAS katasztrofális működéséről, és arról, hogy az MCAS-t illetően félrevezették az FAA-t. . a cég részvényei a (2016-os) felvételek kiszivárgását követően 10%-ot zuhantak.
https://airportal.hu/csoportos-keresetet-nyujtott-be-a-boeing-ellen-3000-pilota/ . egy ausztrál ügyvédi iroda keresete alapján kompenzációt és büntetést akarnak kiperelni a repülőgépgyártóból a 737 MAX tervezési hiányosságai, valamint az ezek miatt okozott szerencsétlenségek, az elmaradt repülések és fizetéscsökkenés miatt. . persze ez nem első kézből származó hír.
"A cég pénzügyileg nagyon súlyosan megszenvedi a helyzetet, a június 30-val zárult második negyedévben a bevételek 35 százalékkal 15,7 milliárd dollárra csökkentek, mert a 737 MAX-okat érintő globális repülési tilalom miatt új gépeket nem tudnak átadni [...] . A társaság az első negyedévben 3,3 milliárd dollár üzemi veszteséget könyvelt el az egy évvel korábbi 2,7 milliárdos nyereség után, az adózott eredmény pedig 2,9 milliárd dollár veszteséget mutatott a tavalyi 2,7 milliárdos nyereség után. . A kötbérek, büntetések, kártérítések és az engedélyeztetés, valamint az újratervezés becsült költségei elérik a 4,9 milliárd dollárt, de a teljes összeg csak évek múlva derülhet ki."
A Boeing részvény a jelenlegi állás szerint igen alkalmas lehet a "bányász-kanári" szerepre. Ha és amennyiben valamikor a közelebbi jövőben hirtelen módon és jelentős mértékben levernék a papírt úgy, hogy közben a Dow és az espé viszonylag szilárdan tartani tudná magát, az némi fáziskéséssel komolyabb index-esést vetít(het)ne előre. Legelőször rendszerint a potenciálisan gyenge komponenseket szokták megönteni, majd amikor a pánik elharapózik, önteni kezdik az erősebbeket is... no, az indexek ekkortájt szokták bukófordulót venni. Az alacsony kamatkörnyezet persze most is bekavarhat, és mire felocsúdnak a kisbüfik, már újra megvették az indexeket.
a boeing fontolóra veszi a MAX gépek gyártásának leállítását -- a dodonai fogalmazásból nem derül ki, hogy végleg, vagy egyszerűen csak azért, mert a gyártókapacitás fenntartása érdekében szükséges minimális mennyiséget sem tudják hova tenni. . nemrég járta be a sajtót hogy az üzem dolgozói parkolójába is kivontattak már MAX gépeket https://i.redd.it/gg2ryea6qe231.jpg
Ahogy korábban írtam, a 292-es szintet kell nézni hetes záróban... ha alázár, akkor nagy a baj és nyeletlen fejszeként süllyedhet tovább 140 dodó irányába (ott kezdődött annó a MAX-ralli).
Persze Trump alatt (főleg ha újraválasztják) akár meg is menthetik titkos állami "részvényár-támogatói" program keretében...;)
https://www.portfolio.hu/vallalatok/nagyon-rosszul-indul-a-boeingnek-a-parizsi-legi-show.328123.html . hagyományos párizsi légiközlekedési kiállításon szokták megkötni a legtöbb megállapodást a légitársaságok (illetve a gépeket bérbe adó flottamenedzselő cégek) és a nagy gyártók. A kiállítás első napján az Airbus már száznál több gépre kapott megrendelést, a Boeing azonban egyet sem -- a 737 MAX érthető, de a többi géptípusuk (a 737NG illetve a 787 dreamliner) iránt sincsen érdeklődés. . a boeing árfolyama a márciusi katasztrófát és a MAX flotta repülési tilalmát követően nagyot esett 420 dollárról, az utóbbi egy hónapban 350 dollár körül mocorog.
egy nagyon megkésett bejelentés: . https://www.portfolio.hu/vallalatok/a-boeing-vezere-elismerte-hogy-hibaztak-a-737-max-gepeikkel.327955.html . a boeing vezére bizalomvesztésről és a bizalom visszanyerésének szükségességéről beszél. ez egyelőre nincs összhangban azzal, amit az FAA-tól kértek: - a szoftver módosítása után engedélyezze újra a 737 MAX gépek repülését - az átképzés (a 737 NG-ről a 737 MAX-ra) továbbra is egyszerű, tableten elvégezhető egy órás tanfolyam legyen, szimulátoros gyakorlatokra nincsen szükség. . mindkét kérés kb ellentétes azzal, amit a vezérigazgató a szájával mondott, és az eredmény nem is késik, lásd következő komment
new yorker magazine összegzése: . a boeing azt kéri az FAA-tól, hogy a javított MCAS funkcióval hagyja jóvá a 737MAX forgalomba állását. az FAA dilemma előtt áll: folytassa a "puha" gyakorlatát a boeinggel szemben? a javított MCAS azt tudja, hogy kikapcsolja az MCAS-t, ha az egyik állásszög érzékelő elromlik. nade -- akkor a gép "visszaesik" abba a helyzetbe, amelyikben MCAS nélkül volt. és MCAS nélkül nem kaphat típusengedélyt. . a boeing még többet szeretne: az FAA hagyja jóvá. hogy a pilóták átképzése továbbra is csak egy iPad tanfolyam legyen, szimulátor nélkül.
igazából a modern utasgépeken az ülések alatti mentőmellény is tök fölösleges. úgysem tudják már használni. kivétel csak a tíz évvel ezelőtti "hudson air" de ott egy kb tükörsima folyóra szálltak le.
csak utólag tűnt biztonsági felszerelésnek. . tíz éve az airbus is belefutott egy hasonló pofonba. nekik nem az állásszög hanem a sebességmérő szenzorokról derült ki, hogy soxor hibás értéket mutatnak. a háttérben azonban kevesebb volt a sumákolás és megkezdték a szenzorok cseréjét az első katasztrófa ELŐTT. csak nem voltak elég gyorsak, és emiatt (meg az air france másodpilótájábak gyalázatos képzetlensége miatt) az AF447 utazómagasságról belepottyant az atlanti óceánba.
a lion air katasztrófa után október 29-én 363-ról 335-re esett a részvény. . aztán február végére a 440 dollárt karcolgatta, az ethiopian katasztrófa után 422-ről esett be 375-re de azóta szerény ugrásokkal csorog lefelé, pénteken volt 341. most jelentettek be egy kisebb visszahívást az előző generációs gépekre (737NG), bár, ez csupán az eladott darabok 2%-át érinti, de az 1 milliárdos veszteség és a visszavásárlási program leállításával együtt a mai nyitásban jó nagy zakó várható. szerintem.
a boeingnek komoly pénzügyi veszteségeket jelent a 737MAX történet . a légítársaságoknak járó kártérítések, a változtatások költségei és az áldozatok hozzátartozóinak fizetendő kártérítések összege biztosan meghaladja majd az 1 milliárd dollárt, ennél többet a cég nem mondott a veszteségekről. mindenesetre a sajátrészvény vásárlási programjuk leállítását is bejelentették, amivel elvesztette az árfolyam az egyik támaszát. . https://abcnews.go.com/Business/boeing-billion-hit-grounding-737-max-jet/story?id=62597627
A Boeing chartja 337 usd körül megérkezett az első jelentősebb támasz-zónához. Ha a későbbiekben 292 alatt zárna hetesen, az már komoly problémákat jelezne a cég háza táján.
Törölt felhasználó2019. 05. 05. 07:28
#87
Újabb méretes csontváz dőlt ki a szekrényből MAX-ügyben...
"Mikor mondon a chip-es képviselőnek, hogy ez nem árt-e a motornak, mondja hogy még javít is rajta, kevesebb károsanyag kibocsájtás, jobb hatásfok, alacsonyabb fogyasztás." . hát ezt mondjuk óvatosan hinném csak el. . a boeinggel az történt, hogy az Airbus 321 NEO nagy lépéssel megelőzte őket (alacsonyabb fogyasztás stb) és hamar kellett valami, amivel utolérik, ez lett a 737 MAX. Viszont csúsztak a fejlesztéssel, elkezdtek kapkodni + ragaszkodtak hozzá, hogy az új gép "ugyanolyan" mint a régi 737, tehát nem kell átképzeni a pilótákat. . de hát úgy látszik, mégis kellett volna. . bukovári.
A repülőgépeknél nem tudom hogyan működik, de a traktoroknál lehet chippeltetni az erőgépet és ezzel nagyobb teljesítményt elérni. Mikor mondon a chip-es képviselőnek, hogy ez nem árt-e a motornak, mondja hogy még javít is rajta, kevesebb károsanyag kibocsájtás, jobb hatásfok, alacsonyabb fogyasztás. Vajon ki gyártja és hogyan működik? Ez csak egy szoftver, amit feltöltenek a traktor régebbi szoftvere helyett. A traktor gyártója fejlesztette ki. Valójában opció, plusz pénzért. Ha nem áldozol rá, a régit kapod. Ezek szerint a repülőnél is csak a költségek csökkentése a fontos, biztonság ide vagy oda.
Milyen információ lehet fontosabb visszacsatolás egy utasszállító rep.gépeket gyártó cég számára, mint hogy a konstrukció potenciálisan életveszélyes és ezt tudják is a hibajelentésekből??
abban az értelemben szándékosság, hogy a MAX piaci bevezetését akarták segíteni a rejtett funkcióval és a szimulátoros átképzés mellőzésével. . az AoA szenzorok hibája más típusoknál is gondot okoz -- robotpilóta lekapcsol, a gépet kézzel kell tovább vezetni, ami azért elég fárasztó. az AoA szenzor magas hibaaránya mint információ szerintem egyszerűen nem jutott el a kapkodó fejlesztés közben a lezuhanító szoftvert fejlesztő programozókhoz. vagy talán valami csőlátó kereskedő specifikálta a feladatot így, hogy felárral adják az életben maradást...? . mert olyan azért nem szokott lenni, hogy egy ördögien gonosz középvezető direkt rosszra csinálja a gépeket.
azt írja az iudex, hogy https://index.hu/techtud/2019/05/01/boeing_balesetek_hibas_szenzor_mulasztas/ . vagyis a MAX katasztrófákat (közvetve) okozó hibás AoA érzékelővel (ez légáramlás hatására könnyen elforduló egy kicsi szárnyacska a gép orránál, kb a pilóták lábának magasságában, mindkét oldalon) régóta sok gond volt. ennek ellenére a boeing - a MAX gépeket földbe kormányzó szoftvert erre az érzékelőre bízta - és hiába van két érzékelő, csak az egyiknek az adataira támaszkodott - azt mondták "jó pilóta meg tudja oldani a helyzetet", ezért nincs szükség külön képzésre vagy figyelmeztetése. . hát nemtom csődbe fog-e menni a Boeing, de ezek nagyon súlyos menedzsment hibák.
Két katasztrófa elég lesz ahhoz, hogy padlóra küldjék a Boeinget?
Ugrás a cikkhez