Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 07. 17. 16:21
Előzmény: #4058  Alilou3
#4060
csendben 2016. 07. 15. 17:04
Előzmény: #4057  Törölt felhasználó
#4059
16:57 | Egyre jobban csúszik a lejtőn a forint

De hiszen emelkedik: 315,70 ! :-)
Alilou3 2016. 07. 15. 15:33
Előzmény: #4057  Törölt felhasználó
#4058
EURUSD
Törölt felhasználó 2016. 07. 15. 15:09
#4057
14:56 | Figyelem, gyengül a forint!

látom a "nemzeti" oldal is kapcsol már
sose késő elvtársak )))))
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 07. 14. 12:00
Előzmény: #4055  ts3
#4056
Nem hinném,nem cél a 280-as árfolyam.
link
ts3 2016. 07. 08. 14:23
Előzmény: #4054  Hegyesi2
#4055
Remélem hamar bemegy 280, alá ahol 2010-ben volt.
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 07. 08. 14:01
Előzmény: #4017  csendben
#4054
"és ez csak a kezdet!" 313.80
Törölt felhasználó 2016. 07. 08. 12:10
Előzmény: #4051  upgrayeddAKS
#4053
Összeérnek a szálak – Matolcsy emberei már az MKB-ban vannak?
2016. július 08., 11:30
Privátbankár
Cimkék Matolcsy György , Magyar Nemzeti Bank

Különös személyi átfedések vannak Matolcsy György alapítványi világa és az MKB csoport között.

Rejtélyes befektetők, kiterjedt rokonság, barátok barátai – különböző intenzitással, de örökké terítéken van az MKB eladása kapcsán felmerült rejtélyes befektetők köre, akik valamilyen módon kapcsolódnak Orbán Viktor és Matolcsy György köreihez. Most épp a Duna Aszfalt tulajdonosa kapcsán merült fel ismét a téma, mivel a hazai befektetők között szereplő Szíjj László úgy tűnik, titokban szép kis birodalmat építget Mészáros Lőrinccel, írja a 444.hu.

Senkinek semmihez sincs köze – vagy mégis?

A jegybankelnököt korábban azért vette elő a köznyelv, mert piaci pletykák szerint az MNB által létrehozott alapítványok, és/vagy a mögöttük álló FERIDA Zrt. vezetői lehetnek a titokzatos, árnyékba burkolódzó befektetők az MKB Bank eladása mögött, írja a Figyelőre hivatkozva a Magyar Narancs. A lap által közölt lista meglehetősen hosszú, egyebek mellett szerepel rajta gyakorlatilag a Pallas Athéné Domus Scientiae Alapítvány teljes vezetői gárdája, köztük

Balogh Ádám, a kuratóriumi elnöke, a jegybank alelnökeként ő felelt korábban az MKB szanálásáért, ma már a bank vezetőségének tagja – az ő oldalán érkezett egyébként Kászpári Anita is, aki már korábban is több munkahelyre követte Baloghot, egyebek mellett ő felelt a Pénzügy Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Zrt. óriási kirúgásaiért is.

Hetényi Márk, aki az alapítványi szerepvállalása után az MKB vezérigazgató-helyettese, majd a bankcsoporthoz tartozó több leányvállalat felügyelőbizottsági tagja vagy ügyvezetője lett;

Kardkovács Kolos, aki a Magyar Nemzeti ügyvezetőjéből avanzsált át MKB-s üzletágvezetővé, egyebek mellett ő felel a SZÉP-kártya üzletágért és a 112 milliárd forintos vagyont kezelő MKB Nyugdíjpénztárért is,

valamint az alapítvány igazgatója, Patakiné Gramantik Ildikó is. Az igazgatóasszony korábban a Nemzetgazdasági Minisztériumban dolgozott, ezután lett tag a Pallas-univerzumban, az Optima, a Kasselik-Ház és a FERIDA igazgatóságában is. Idén február óta ő felügyeli a 10 milliárdos vagyont gondozó MKB Egészség- és Önsegélyező Pénzárt.

Rajtuk kívül még Fekete Zoltán, Halápi Dóra és Lay Csaba is érdekelt az MKB-ban.

A név kötelez?

A Pallas-univerzum vezetősége mellett számos fideszes politikust és Matolcsy György rokonait is megtaláljuk az MKB-érdekeltségűek körében, köztük Szatmáry Kristóf volt NGM-es miniszteri biztost; a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egykori tanácsadóját, Nagy Viktóriát, valamint a jegybankelnök fiát, Matolcsy Máté Hubát is – igaz, ő már egy ideje nem dolgozik a banknál, de a rokoni kapcsolatok megmaradtak: a Monetáris Tanács egyik tagjának, Pleschinger Gyulának a fia, Pleschinger Gyula Márk tavaly december óta cégjegyzésre is jogosult munkavállalója a patinás banknak.

De, persze, mint tudjuk, senki senkinek sem a strómanja – ezt már Orbán Viktor is többször megmondta korábban.
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 07. 07. 17:04
Előzmény: #4039  watson
#4052
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2016. 06. 29. 13:16
Előzmény: törölt hozzászólás
#4051
Hűtlen kezelésnek hívják, de azért adtam egy pluszt :)
A (rossz) vicc az, hogy valahol 1 vagy 2 évnél kezdődik a büntetés még enyhítő körülményeknél is, mivel magas az "ellopott" érték.

"(4) A büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha

a) a hűtlen kezelés jelentős vagyoni hátrányt okoz, vagy

b) a nagyobb vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelést gyám vagy gondnok e minőségében követi el.

(5) A büntetés két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha

a) a hűtlen kezelés különösen nagy vagyoni hátrányt okoz, vagy

b) a jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelést gyám vagy gondnok e minőségében e minőségében követi el.

(6) A büntetés öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha

a) a hűtlen kezelés különösen jelentős vagyoni hátrányt okoz, vagy

b) a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelést gyám vagy gondnok e minőségében követi el."

Persze biztos lenne még más is (esetleg sikkasztás), ha a legfőbb hülyész nem ebédelgetne együtt a kancsallal, stb.
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 13:02
Előzmény: #4043  watson
#4050
Figyelő: végleges az MKB eladása

Holnapig, tehát június 30-ig kell zárulnia az MKB eladásának. Az ötödik legnagyobb magyar bankot jelenleg a kváziállami Szanálási Alap birtokolja, és hamarosan átjátszhatják egy sor, a nyilvánosság előtt ismeretlen befektetőnek. A korábban ismertetett felállás szerint 45 százalék az állítólag távol-keletieket tömörítő Blue Robiné, szintén 45 százalék a Minerva Tőkealap-kezelő METIS magántőke alapjáé, 10 százalék pedig – ez az egyetlen ismert szereplő – a CIG-csoporthoz tartozó Pannónia Nyugdíjalapé.
A Figyelő szerint már most végleges a tranzakció, nem tudni arról, hogy az Európai Bizottság kifogást emelt volna, így holnap a Pénzügyi Stabilitási Tanács ülése után be is jelenthetik a nagy üzletet.
„Most már igazi pénz van a befektetők mögött"
– idéz a Figyelő egy rálátó forrást. Azt, hogy ez az "igazi pénz" honnan származik, még mindig nem tudjuk. Nagy Márton MNB-alelnök korábban arról beszélt, hogy a jövendőbeli tulajdonosok esküdöznek, nem alapítványi pénzből vásárolnak, miközben egyre több furcsaság derül ki ezekről a jövendőbeli tulajdonosokról.

A lap úgy tudja, hogy a vásárlási felállás csak átmeneti: hamarosan a Matolcsy György által az MKB élére helyezett Balog Ádám vezette menedzsment is szerezhet egy jelentősebb kisebbségi részesedést. Hogy hogyan, az egyelőre kétséges. A Figyelő szerint az EBRD is vásárolhat részedést, mielőtt a bankot a tőzsdére vezetnék.
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 13:02
Előzmény: #4047  csendben
#4049
Sajnos logikus!
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 13:00
Előzmény: #4042  Bekre_Pal
#4048
Talán így ebben a formában igaz is lenne, ha az "össztársadalmi érdeket" a rosszul gazdálkodó bankok nem tudnák kihasználni!
csendben 2016. 06. 29. 12:59
Előzmény: #4045  Törölt felhasználó
#4047
"Neked jobba esne, ha a magyar állam tízmillárdokkal támogassa az MNB-t mert rosszul gazdálkodik?"
Ez a lehetőség még benne van a pakliban,azzal az apró kiigazítással,hogy: "bár az MNB jól gyzdálkodott"....
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 12:57
Előzmény: #4044  Bekre_Pal
#4046
Arra is gondoltam! Kösz!
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 12:56
Előzmény: #4043  watson
#4045
Neked jobba esne, ha a magyar állam tízmillárdokkal támogassa az MNB-t mert rosszul gazdálkodik?

A közpénz pl. az UNIO-ben is közpénz! Nincs kérdésed persze, hogy kinek adják, kiket támogatnak!

MKB, Széchenyi Bank. Mindkettő törvények alapján támogatható! Buktával eladni sem törvénytelen!

A gond ebben az, hogy neked ez nem tetszik!
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2016. 06. 29. 12:52
Előzmény: #4043  watson
#4044
szerintem az amerikai bankmentésekre gondolt amiket biztosan így adtak tovább neki a tisztánlátó megmagyarázók
watson
watson 2016. 06. 29. 12:43
Előzmény: #4041  Törölt felhasználó
#4043
Milyen bankot mentett és kicsoda?

MKB-t tőkésíteni és buktával eladni nem kellene... vagy a Széchenyi Bankra gondolsz? azt sem kellett volna...
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2016. 06. 29. 12:14
Előzmény: #4041  Törölt felhasználó
#4042
talán mert a bankrendszer működésének fenntartása össztársadalmi érdek?
Törölt felhasználó 2016. 06. 29. 10:43
Előzmény: #4039  watson
#4041
Nem védem a ezért a matollcsyt, de közpénzből miért lehet BANKOT menteni?

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek