Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 26. 11:23
Előzmény: #4019  csendben
#4020
Veled ellentétben én nem állítok ilyen hülyeséget!
De gondolom szerinted a brexitet Matolcsy csinálta. :)
csendben 2016. 06. 26. 11:06
Előzmény: #4018  Hegyesi2
#4019
Csak az jutott el hozzám,hogy a brexit para nem szerepelt Matolcsy tervében.
De tudod,ez senkit sem érdekelt!
Így aztán 322-ig meg sem álltunk...
Van az úgy,hogy olyan nemzetközi helyzet alakul,amibe bele szólni nem tudunk,legfeljebb elszenvedni.
A 2008-as válság is ilyen lehetett!
Vagy azt is Gyurcsány csinálta?
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 26. 11:01
Előzmény: #4017  csendben
#4018
322 megvolt,kb 5 percig a brexit para miatt! ÐÐ
Rendkívüli esetet nem vennék alapul,/nem ország specifikus esemény történt/hacsak nem lenne tartós folyamat.
Ha nem ért volna el hozzád,Matolcsy nem a kedvencem,de ez azért nem az ő tevékenysége következménye azt leszögezhetjük!
csendben 2016. 06. 26. 09:59
Előzmény: #3917  Hegyesi2
#4017
"Ha nem lesz több kamatcsökkentés a 325-öt elfelejthetitek! 314.40"

A 322 megvolt (és ez még csak a kezdet!)
Nagyon rezeg a léc...
-bubu-
-bubu- 2016. 06. 10. 10:04
Előzmény: #4007  Törölt felhasználó
#4016
S&P: Magyarország bóvliban maradhat, Dél-Afrika követheti
2016. június 10. 09:40
nyomtatás

Meglehetősen gyászos képet festett a feltörekvő országok hitelminősítési kilátásairól a Standard & Poor's. Az intézet régiós vezetője szerint Magyarországot nem minősítik befektetésre ajánlott kategóriába.

A kiszámíthatatlan gazdaságpolitika továbbra is gátját jelenti annak, hogy a Fitchet követve befektetésre ajánlott kategóriába emelje Magyarországot az S&P - mondta a hitelminősítő régiós vezetője, Moritz Kraemer a Reutersnek nyilatkozva.

A fő faktorok, ami a felminősítéstől visszatart minket a nehezen kiszámítható gazdaságpolitika, a meggyengült intézményi keretek és az EU-transzferektől való erős függőség. Olyan környezetben vagyunk, ahol az uniós források beáramlását - főként a következő költségvetési ciklusban - kockázatok övezik.
Törölt felhasználó 2016. 06. 09. 17:02
Előzmény: #4013  Hegyesi2
#4015
"Az IMF-hitelek lehető legalacsonyabb kamata ugyan csak 1,09 százalék éves szinten, de az összeg emelkedésével és a futamidővel ez 3,09-4,09 százalékra is felszökik."
stock33
stock33 2016. 06. 09. 16:49
Előzmény: #4011  Hegyesi2
#4014
a német 10 éves meg 0%

2010. áprilisában ez 3% vs. 7,5% volt...

azaz 2010-ben 4,5% felár volt, most 3,3%...
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 09. 15:51
Előzmény: #4012  Törölt felhasználó
#4013
inkább felár,nem?
Törölt felhasználó 2016. 06. 09. 15:41
Előzmény: #4011  Hegyesi2
#4012
2008 IMF kamat:
2,71%, 3,71%
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 09. 15:24
Előzmény: #4010  stock33
#4011
jelenlegi államkötvény hozamok .
3 éves,1.74!
5 éves,2.29%
10 éves,3.27%
stock33
stock33 2016. 06. 09. 14:57
Előzmény: #4009  Hegyesi2
#4010
2010. áprilisában a 10 éves állampapír német 10 éveshez viszonyított kamatfelára 4,5% volt, ez most 3,3%....

2010. áprilisában 1 euróért 265 Ft-ot kellett adni, most 312-t...

2016-ban az HUF-EUR átlag középárfolyam 312,4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2016-ban 307 Ft alá nem is ment az euró!!!!!!!!!

A kormány a felelős a 300 forintos euróért link

"ez az egyetlen szám jól jelzi a kormányzati politika kudarcát - mondta a Navracsics Tibor sajtótájékoztatóján"
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 09. 14:00
Előzmény: #4008  Törölt felhasználó
#4009
A kamat mennyi volt,10,11% ?
link
Törölt felhasználó 2016. 06. 08. 08:57
Előzmény: #4004  Hegyesi2
#4008
"310.10"

2010 február : 268.35

link
Törölt felhasználó 2016. 06. 08. 08:46
#4007
Új céget alapított Matolcsy felesége, milliárdos tervek Balatonakarattyán

Fénysebességű fejlődésbe kezd Balatonakarattya, ha megnyeri azt a fél tucat közpénzes pályázatot, amelyre rástartolt a Matolcsy Gyöngyi vezette önkormányzat.

Alig több mint két éve vált külön Balatonkenesétől Balatonakarattya, de úgy tűnik, máris repülőrajtot vesz. A Matolcsy György jegybankelnök felesége által vezetett helyhatóság költségvetése az idén durván 350 millió forint, jövőbeni beruházási-beszerzési tervei azonban ennél nagyságrenddel nagyobbak. Az idei évre előrevetített közbeszerzései megközelítik a kétmilliárd forintot – derül ki az önkormányzat honlapjáról. Ez annál is több, mint amit a Magyar Nemzeti Bank alapítványai fektettek be a vízparti településen. Az egykori MÁV-üdülőt 1,13 milliárd forintért vették meg azzal a céllal, hogy a több mint hathektáros ingatlan épületeit felújítják, és utána oktatási és konferenciacélokra használják.
link
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 07. 17:12
Előzmény: #4005  csendben
#4006
Még jó,hogy nem kötelező! :))
csendben 2016. 06. 07. 17:07
#4005
Hegyesi2
Hegyesi2 2016. 06. 07. 17:06
Előzmény: #3999  Hegyesi2
#4004
310.10
csendben 2016. 06. 07. 16:33
Előzmény: #4000  Törölt felhasználó
#4003
csendben 2016. 06. 07. 16:33
Előzmény: #3998  csendben
#4002
a mínusz nekem és nem a cikk írójának,hanem az új adó kiagyalójának jár! :-)
csendben 2016. 06. 07. 16:31
Előzmény: #3999  Hegyesi2
#4001
Adócsökkentés tv.?
Arra gondolsz,amiben már megint sikerült becsempészni egy új adót?

Legalább olvass...

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek