Kikosarazták Orbánékat, de nem szállnak le Ferihegyről GAZDASÁG szerzőHVG360 olvasási idő3 PERC megjelent2020.11.02. 07:45 utolsó frissítés2020.11.02. 08:15 A Frankfurter Allgemeine Zeitung járta körül, mi történik a régió egyik leggyorsabban fejlődő - ám a járványválságban a többihez hasonlóan súlyos veszteségeket elszenvedő - repterével. Beintettek a részvényesek a magyar vezetésnek, amely azonban nem hagyja magát zavartatni és fenntartja szándékát, hogy ráteszi a kezét a Liszt Ferenc repülőtérre – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A Budapest Airport fő tulajdonosa, az AviAlliance, amely mögött a kanadai PSP nyugdíjalap áll, azt közölte, hogy még csak fontolóra sem vették a kéretlen vevőjelöltek ajánlatát. Ezt egyébként már megmondták személyesen Palkovics László miniszternek is. (A másik két érdekelt egy szingapúri és kanadai befektető csoport.)Az ajánlattevő konzorcium nevében azonban Jellinek Dániel, az Indotek ingatlancég tulajdonosa megerősítette, hogy az ügyletre szerveződött társaság, benne a magyar állammal, a Mollal, valamint saját vállalkozásával, vissza akarja szerezni a működtetési jogokat, noha a szerződés 2080-ig szól.Az Orbán-kabinet már rég szemet vetett Ferihegyre, a miniszterelnök egyszer kifejtette, hogy ha csupán 1%-nyi esély kínálkozik, azt is meg kell ragadni. Ám ha a másik fél ellenkezése dacára keresztülerőszakolja tervét, annak súlyos következményei volnának a külföldi befektetők részéről, mert azok bizonyosan elgondolkodnának a fejleményen. Annál is inkább, mert egy repülőtér mindig fontos képet közvetít az adott országról a külvilág számára.Hasonló esetre mostanában Európában nincs is példa, csak Manilában és a Maldív-szigetek fővárosában kaparintotta meg a jogokat a kormány, ami azután három számjegyű kártérítést vont maga után - dollármilliókban értve, természetesen. Az AviAlliance azonban gondolni sem akar arra, hogy ilyesmi vele is megeshet. Ráadásul a magyar fővárosban jók az üzleti kilátások és 12 év alatt nagyjából 500 millió eurót ruháztak be a létesítmény korszerűsítésébe. Kérdés persze, meddig lehet szél, azaz a kormány ellen harcolni, miközben a viszony már eddig sem volt éppen idilli. A hatalom képviselői régóta azt állítják, hogy a működtetők elmismásolják a fejlesztést, és hogy ki kellene cserélni a cégvezetést. Emellett igyekeznek keresztbe tenni. Legutóbb júniusban Varga Mihály nem engedélyezte, hogy a működtetők 50 millió eurós hitelt vegyenek fel az EBRD-től. Nem beszélve arról, hogy mennyi ideig tart, amíg a hatóságok kiadják az építési engedélyeket. A koronavírus kitöréséig Ferihegy a régió egyik leggyorsabban fejlődő repülőterének számított. Az utóbbi 3 évben a forgalom 43 %-kal nőtt és elérte a 331 millió eurót. Tavaly először nyereségesbe fordult a vállalkozás, 84 millió eurót fialt. A magyar fél akkor is nekifutott a vételnek, de lepattant. Ám most más a helyzet, mert a járvány miatt a gépek többet állnak, mint amennyit repülnek. Az üzleti előrejelzések 90 %-kal kevesebb utassal számolnak.Jellinek ezt meg is lovagolja: két hetet adott, hogy az ellenoldal megvitassa az ajánlatot. Szerinte ha nem jutnak dűlőre az árban, akkor egy közösen kijelölendő tanácsadó céget kell bevonni a vételár meghatározására. Tavaly a kormány 3 milliárd euróra becsülte Ferihegy értékét, ez most lejjebb menne a járvány következményei miatt. A működtetők viszont 5-6 milliárdra taksálják, az esetleges adósságok nélkül. Az AviAlliance bejelentette, hogy ha egyáltalán szóba jönne a tárgyalás, akkor csak úgy, hogy a jelentkező konzorcium áttekinthető módon kiteríti lapjait, azaz tisztázza, mennyit szán az üzletre, no meg azt is, hogy nem amatőr a reptéri üzemeltetésben. Jellinek azonban nem veszi komolyan az elutasítást. Elárulta a lapnak, hogy már bevontak az ügyletbe egy tanácsadó céget. A nagyvállalkozó, akinek birodalmába több mint 20 bevásárlóközpont mellett olyan szállodák tartoznak, mint a Sofitel és a Gellért, hírek szerint szoros kapcsolatot ápol az Orbán-családdal, bár ő maga ezt tagadja.Az viszont közismert, hogy a miniszterelnök szívesen vet be megbízható üzletembereket az állami megrendelések lebonyolítására, illetve politikai célokra. Éspedig nem csupán az útépítésben, valamint a sajtóban. Ferihegy ügyében már mozgósította a Daimler egykori vezérigazgatóját, a Mr. Oroszországként is emlegetett Klaus Mangoldot, aki régóta ad tanácsokat a magyar kormánynak – tudósít a vezető német konzervatív lap.
Sőt, ha takarító cég lennénk akkor is mehetne 1000 felé. Bizony itt nem a fundamentum árazodik ki. Én ML kiszállását sejtem... Mert másképp mi a franc ennyiért ide vinni vagy lejjebb ?
A cikk fizetős sajna... de A Reptér a vasút miatt fontos elsődlegesen, gondolok itt a cargora. Ennek nagy értéke lesz. Pénz, vagy jogszabály. A tulajdonosok vagy kiszállnak nyereséggel, vagy rögös úton fognak. A csata eldőlt. Orbán nem tud veszteni.
Megint fillérekért elvállalták, ez sem hoz a cégnek nyereséget. Ezek a közbeszerzések csak a mélybe húzzák az eredményt. A versenyszférában kellene próbálkozni, ott van nyereség is. Ja, ők ahhoz nem értenek, csak az államkassza kiszivattyúzása a dolguk.
A golbalbol, mar szinte csak az Rkord meg a M&M lehet emliteni. Elég lett volna az a 2 cég, már 10000 lenne az árfolyam. E helyett megy itt a baszkódás.
Jó reggelt ! https://24.hu/belfold/2020/11/02/ferto-to-ner-meszaros-lorinc-szalloda-kikoto-riport/ a cikkből : Állítólag engedélyeztetési gondok akadtak, ezért kellett többször módosítani a tendereket. Ami biztos, hogy az első komolyabb közbeszerzést az idén október elején zárták le: a nyertes a Mészáros és Mészáros Kft. lett. Mészáros Lőrinc cége lenyomta a Strabagot, így ő kezdhet bele a projektbe. Az első körben 9,3 milliárdból építhet kikötőt 813 vitorlásnak és 500 csónaknak. Emellett Mészáros cége a meder kotrását, a partfal kialakítását, a tereprendezési munkákat és a közművesítést végezheti el a strand területén. Arról nincs szó, hogy a strandot rendbe raknák, hogy újra kijárhassanak a tóhoz a fürdeni vágyók.
NEW OPUS GLOBAL