Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
westy 2014. 08. 18. 12:11
Előzmény: #2538  ts3
#2540
Ne izgulj ! Menni fog !
és ez még csak a % !!! A baj, hogy nem a %-ot kell visszafizetni.
Az adósság nominális értéke több mint 20%-kal nőtt !
rockmaster 2014. 08. 18. 11:07
Előzmény: #2538  ts3
#2539
Orbán-guardians:)
ts3 2014. 08. 18. 09:20
Előzmény: #2537  csendben
#2538
"A második negyedév végén 85,1%-os volt a GDP-arányos államadósság - jelentette a Magyar Nemzeti Bank. A mutató a 2000-es években csak egyszer járt ennél magasabban, pontosan négy éve, amikor az emlékezetes Kósa, Szijjártó megszólalások után a forint látványosan gyengült. Ezelőtt a rendszerváltás sokkja idején láthattunk magasabb mutatót, csaknem 20 éve. "

Akkor most ezt kellene valahogy lehazudni a fidesz védőknek.
csendben 2014. 08. 18. 09:10
#2537
Láma
Láma 2014. 08. 18. 05:58
Előzmény: #2531  Peterbond
#2536
S.A. egyebek mellett azért tartotta külföldön a vagyonát (amit nem csak a Deloitte-nel szerzett, hanem a CA-IB brókercég egyik alapítójaként és vezetőjeként, valamint utána az osztrák anyacégnél betöltött vezető állásában, továbbá az innen való távozásakor a végkielégítésével), mert MNB elnökként döntéseinek közvetlen hatása volt a kamat- és hozamkörnyezetre és ha idehaza bármiben is tartotta volna a megtakarítását, elöbb-utóbb az a vád érte volna, hogy ezt, vagy azt saját önös érdekei miatt lépett meg.
Peterbond 2014. 08. 17. 22:35
Előzmény: #2534  Peterbond
#2535
Szintén hozzá téve hogy ez törvényes lehetőség volt. Maximum etikailag kérdőjelezhető meg.

Ellenben a sikkasztás és korrupció elvileg kemény évekkel büntetendő. ( bár egy politikust se tudnék akit korrupcióért itéltek volna el és sikkasztásért is csak Zuschlag ment börtönbe. )

Azért a lengyelek, a csehek és a horvátok is előrébb járnak ebben nálunk.
Peterbond 2014. 08. 17. 22:30
Előzmény: #2532  signal2
#2534
Deloitte volt az a cég :). Ahogy a Oszkó is Deloitte-os volt.

De amúgy igen adózott utána csak kevesebbett ( különben sok értelme nem volt ciprusi cégen keresztül felvennie). De jó nemtudom a részleteket csak egy hasonlítási pont volt.
rockmaster 2014. 08. 17. 20:14
Előzmény: #2530  rockmaster
#2533
Az is lehet, hogy ezek ugyanazok a cégek, ahol a Seszták-féle fideszes offshore is búrjázik.
signal2
signal2 2014. 08. 17. 13:10
Előzmény: #2531  Peterbond
#2532
Kis korrekció:

Simor egy nemzetközi cégnél (E&Y) szerzett, adózott vagyonát tartotta ciprusi cégben.
Peterbond 2014. 08. 16. 22:05
Előzmény: #2530  rockmaster
#2531
És akkor most a kérdés.

Miért is vásárol a jegybank irodaházat? Milyen működéséhez szükséges egy belakott irodaház?

Az meg csak egy további vicc hogy a mindig offshore-ozók, akik még törvényt is írtak hogy közbeszerzést nem nyerhet olyan cég aminek nem tisztán levezethető a tulajdonosi struktúrája ( értsd magánszemélyig visszavezethető ), na ezek osztanak szét állami milliárdokat ilyen offshore cégeken keresztül. ( Az olcsó gázon nyert 55 milliárdos osztalék pl vagy ez az eset is. )

Simor esetében már az megbocsáthatatlan bűn volt hogy a magyarországon szerzett jövedelmét offshore cégeken át mentette ki ( semmi állami pénz nem volt benne, egyszerű adó elkerülés volt ).

Itt meg még az se gond hogy állami pénzeket nyúlnak le miért is azon akadna ki az ember hogy még nem is adóznának utána.
rockmaster 2014. 08. 16. 21:56
Előzmény: #2529  signal2
#2530
"A szövevényesen összekapcsolódó céghálóból nem lehet kideríteni, hogy az MNB által kifizetett vételár végül kinél landoltatott, mivel az Eiffel Palace Kft. tulajdonosi hálója egy ciprusi és egy Saint Vincent és a Grenadine-szigetekre (Kis-Antillák) bejelentett offshore cégben végződik."

Újabb Orbán-párti offshore
signal2
signal2 2014. 08. 16. 16:43
Előzmény: #2528  bigyula
#2529
link

Itt az újabb ingatlan vásárlás. Na, ha ezt Simor csinálta volna...
bigyula 2014. 08. 15. 13:34
Előzmény: #2526  Törölt felhasználó
#2528
Nem azzal dicsekedett a vezír, hogy több adót szed be, hanem azzal hogy teremtett egy csomó adófizetőt...
Törölt felhasználó 2014. 08. 15. 13:25
Előzmény: #2526  Törölt felhasználó
#2527
Ki kell keresni minden évre a költségvetés zárszámadását (pl. az ÁSZ jelentéseiből).
link
Törölt felhasználó 2014. 08. 15. 13:01
Előzmény: #2523  bigyula
#2526
Beszédes lenne az oszlopok mellett a befizetett szja-k összege is, nincs rá adatod ?
Törölt felhasználó 2014. 08. 15. 11:37
Előzmény: #2505  Bekre_Pal
#2525
Üdv Bekre!

Húzd az ikszet a Jobbikos jelölre az még lelkiismeretesebb lesz. Nem fogsz benne csalódni.
Sigorszky 2014. 08. 15. 11:22
Előzmény: #2523  bigyula
#2524
Az igazság már csak ilyen. Hajlékony... :(

Nade az INDEX, az meg majdnem ATV... :))
bigyula 2014. 08. 15. 11:08
Előzmény: #2522  Hegyesi2
#2523
Ehhez a statisztikahamisításhoz mit szólsz? (nem ATV-s link)

"Orbán megint meghajlította az igazságot"

link
Hegyesi2
Hegyesi2 2014. 08. 15. 10:58
Előzmény: #2521  bigyula
#2522
ATV-t akkor sem./forgathatod ahogy akarod/
bigyula 2014. 08. 15. 10:56
Előzmény: #2520  Hegyesi2
#2521
Ha egy link az ATV-re mutat, és mondjuk egy fideszes csóka nyilatkozik benne, akkor sem nyitod meg azzal a felkiáltással, hogy biztos hazudik, illetve nem hiteles a forrás?

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek