látom nem volt időd rákeresni a vonalakra, így besegítek.
"3. ábraKeskeny nyomközű vasúti pályák Magyarországon - forrás: Mindszenty Anett (2013)
A menetrend szerinti személyszállítást végző kisvasutak a következők:
- Almamelléki Állami Erdei Vasút Almamellék – Sasrét (600 mm)
- Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút Balatonfenyves – Somogyszentpál
- Börzsöny Kisvasút, Szob – Márianosztra
- Csömödéri Állami Erdei Vasút Csömödér – Kistolmács
- Debreceni Vidámparki Kisvasút
- Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút
- Gemenci Állami Erdei Vasút Pörböly – Bárányfok
- Hortobágyi Kisvasút Hortobágyi Halastó
- Kaszói Állami Erdei Vasút Kaszó – Szenta
- Kemencei Erdei Múzeumvasút Kemence – Feketevölgy (600 mm)
- Királyréti Erdei Vasút Királyrét – Kismaros
- Lillafüredi Állami Erdei Vasút Miskolc, Dorottya utca – Garadna
- Mátravasút Gyöngyös – Mátrafüred, Gyöngyös – Szalajka-ház
- Mecseki Kisvasút (Pécsi Gyermekvasút) Állatkert – Vidámpark
- Mesztegnyői Állami Erdei Vasút Mesztegnyő – Felsőkak
- Nagybörzsönyi Erdei Vasút Nagybörzsöny – Nagyirtás
- Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút Fertőboz – Kastély
- Őszeszéki Gyermekvasút (Szatymaz) [1]
- Pálházi Állami Erdei Vasút Pálháza – Rostalló
- Széchenyi-hegyi Gyermekvasút Hűvösvölgy – Széchenyi-hegy
- Szilvásváradi Erdei Vasút (Szilvásvárad) Szalajka-völgy-Lovaspálya – Szalajka Fátyolvízesés
- Zsuzsi Erdei Vasút Debrecen, Fatelep – Hármashegyalja
"Mátravasút napja
2009. október 10.
Az Egererdő Zrt. által üzemeltetett gyöngyösi székhelyű Mátravasút idei kisvasúti napja kiemelkedett talán minden eddigi közül. E napon adták át a Lajosháza–Szalajkaház közti régi-új három és fél kilométer hosszú vonalszakaszt. A mai világban, a vasútrombolás korában, a vasútépítés ugyanis sajnos igen egyedülálló esemény...
Impozáns, négykocsis, kétmozdonyos különvonatunk Gyöngyössolymos határához közelít
A lajosházi (ill. mától fogva szalajkaházi!) szárnyvonal felújítása után ennyi maradt az egykori „Fűtőház” állomásból
Szerencsére a kocsik megúszták!
Úton a Mátrába
Ősszel még nem nagyon jártam itt, de a táj lenyűgöző...
Vonatunk, érkezés után Lajosházán, a most már csak „egykori” végállomáson
Köszöntők, az újjáépítés alkalmából
Benedek Fülöp MNV Zrt; Magda Sándor országgyűlési képviselő, Pallagi László, Egererdő Zrt; Gáspár János, MKKA"
"A Mátravasút két vonala a turisztikailag erősebb Gyöngyös-Mátrafüred, és a kevésbé erős, de szubjektív meglátásunk szerint szebb Gyöngyös-Szalajkaház. Lajosháza és Szalajkaház között 2009. október 10-én adták át az új vasúti pályát, de nem volt hosszú az öröm, a csapadékos időjárás erősen megrongálta a pályát. A forgalom újrafelvétele 2012-ben történt meg, miután a vízelvezetést megoldották, és az elmosott pályát helyreállították."
"PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A kisvasutak tarthatatlan helyzete késztetett arra, hogy interpellációt intézzek. A keskeny nyomtávú vasutak működtetésének, fejlesztésének kérdése több minisztérium hatáskörébe is beletartozhat, de talán pont ezért, a sok bába között elvész a gyermek mondás alapján, nincs igazi gazdája.
A kisvasutak zöme a MÁV, illetve az erdészeti vállalatok kezelésében van, fenntartásuk azonban veszteségeket termel, amit az állami támogatás csekély mértékben tud kompenzálni. Idegenforgalmi, turisztikai jelentőségük óriási, hiszen évente közel egymillióan utaznak a vonalakon, és a felújításokkal ez a szám növelhető lenne. Környezetvédelmi szempontból a kisvasutak igénybevételével mérsékelhető a védett területeket gépjárművel felkeresők száma, illetve segítségével várható a természetvédelmi területek megismerésére irányuló természetvédelmi turizmus fellendülése. Oktatási-nevelési szempontból a tanulmányi kirándulások eszményi helyszíne lehet, hozzájárulva a természet megszerettetéséhez, a védelme iránti igény kialakításához.
Sokoldalú értékei és érdemei ellenére a kisvasutak helyzete kilátástalan. Több fórumon hangot adtak már aggodalmuknak a kisvasutak érdeke iránt elkötelezettek, erkölcsi támogatást kaptak is, pénz nélkül azonban nem lehet vasúti pályákat fenntartani, gondozni, felújítani.
Legutóbb az idegenforgalmi bizottság vitatta meg a Magyarországon működő keskeny nyomtávú vasutak működését, idegenforgalmi hasznosításának lehetőségeit. Állásfoglalásában a bizottság javaslatot fogalmazott meg egy tárcaközi egyeztető fórum létrehozására, ahol a koordináló szerepet az akkor még a Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó turisztikai államtitkárságnak szánta.
Tisztelt Államtitkár Úr! Történtek-e már lépések a koordinációs bizottság létrehozására? A 2004. évi költségvetésben terveznek-e forrást biztosítani az érdemtelenül elhanyagolt kisvasúthálózat működtetésére, felújítására, netán a bővítésére? Lehet, hogy a kisvasutak végleg vakvágányra kerülnek?
Várom megtisztelő válaszát."
"3. ábraKeskeny nyomközű vasúti pályák Magyarországon - forrás: Mindszenty Anett (2013)
A menetrend szerinti személyszállítást végző kisvasutak a következők:
- Almamelléki Állami Erdei Vasút Almamellék – Sasrét (600 mm)
- Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút Balatonfenyves – Somogyszentpál
- Börzsöny Kisvasút, Szob – Márianosztra
- Csömödéri Állami Erdei Vasút Csömödér – Kistolmács
- Debreceni Vidámparki Kisvasút
- Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút
- Gemenci Állami Erdei Vasút Pörböly – Bárányfok
- Hortobágyi Kisvasút Hortobágyi Halastó
- Kaszói Állami Erdei Vasút Kaszó – Szenta
- Kemencei Erdei Múzeumvasút Kemence – Feketevölgy (600 mm)
- Királyréti Erdei Vasút Királyrét – Kismaros
- Lillafüredi Állami Erdei Vasút Miskolc, Dorottya utca – Garadna
- Mátravasút Gyöngyös – Mátrafüred, Gyöngyös – Szalajka-ház
- Mecseki Kisvasút (Pécsi Gyermekvasút) Állatkert – Vidámpark
- Mesztegnyői Állami Erdei Vasút Mesztegnyő – Felsőkak
- Nagybörzsönyi Erdei Vasút Nagybörzsöny – Nagyirtás
- Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút Fertőboz – Kastély
- Őszeszéki Gyermekvasút (Szatymaz) [1]
- Pálházi Állami Erdei Vasút Pálháza – Rostalló
- Széchenyi-hegyi Gyermekvasút Hűvösvölgy – Széchenyi-hegy
- Szilvásváradi Erdei Vasút (Szilvásvárad) Szalajka-völgy-Lovaspálya – Szalajka Fátyolvízesés
- Zsuzsi Erdei Vasút Debrecen, Fatelep – Hármashegyalja
"Mátravasút napja
2009. október 10.
Az Egererdő Zrt. által üzemeltetett gyöngyösi székhelyű Mátravasút idei kisvasúti napja kiemelkedett talán minden eddigi közül. E napon adták át a Lajosháza–Szalajkaház közti régi-új három és fél kilométer hosszú vonalszakaszt. A mai világban, a vasútrombolás korában, a vasútépítés ugyanis sajnos igen egyedülálló esemény...
Impozáns, négykocsis, kétmozdonyos különvonatunk Gyöngyössolymos határához közelít
A lajosházi (ill. mától fogva szalajkaházi!) szárnyvonal felújítása után ennyi maradt az egykori „Fűtőház” állomásból
Szerencsére a kocsik megúszták!
Úton a Mátrába
Ősszel még nem nagyon jártam itt, de a táj lenyűgöző...
Vonatunk, érkezés után Lajosházán, a most már csak „egykori” végállomáson
Köszöntők, az újjáépítés alkalmából
Benedek Fülöp MNV Zrt; Magda Sándor országgyűlési képviselő, Pallagi László, Egererdő Zrt; Gáspár János, MKKA"
"A Mátravasút két vonala a turisztikailag erősebb Gyöngyös-Mátrafüred, és a kevésbé erős, de szubjektív meglátásunk szerint szebb Gyöngyös-Szalajkaház. Lajosháza és Szalajkaház között 2009. október 10-én adták át az új vasúti pályát, de nem volt hosszú az öröm, a csapadékos időjárás erősen megrongálta a pályát. A forgalom újrafelvétele 2012-ben történt meg, miután a vízelvezetést megoldották, és az elmosott pályát helyreállították."
"PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A kisvasutak tarthatatlan helyzete késztetett arra, hogy interpellációt intézzek. A keskeny nyomtávú vasutak működtetésének, fejlesztésének kérdése több minisztérium hatáskörébe is beletartozhat, de talán pont ezért, a sok bába között elvész a gyermek mondás alapján, nincs igazi gazdája.
A kisvasutak zöme a MÁV, illetve az erdészeti vállalatok kezelésében van, fenntartásuk azonban veszteségeket termel, amit az állami támogatás csekély mértékben tud kompenzálni. Idegenforgalmi, turisztikai jelentőségük óriási, hiszen évente közel egymillióan utaznak a vonalakon, és a felújításokkal ez a szám növelhető lenne. Környezetvédelmi szempontból a kisvasutak igénybevételével mérsékelhető a védett területeket gépjárművel felkeresők száma, illetve segítségével várható a természetvédelmi területek megismerésére irányuló természetvédelmi turizmus fellendülése. Oktatási-nevelési szempontból a tanulmányi kirándulások eszményi helyszíne lehet, hozzájárulva a természet megszerettetéséhez, a védelme iránti igény kialakításához.
Sokoldalú értékei és érdemei ellenére a kisvasutak helyzete kilátástalan. Több fórumon hangot adtak már aggodalmuknak a kisvasutak érdeke iránt elkötelezettek, erkölcsi támogatást kaptak is, pénz nélkül azonban nem lehet vasúti pályákat fenntartani, gondozni, felújítani.
Legutóbb az idegenforgalmi bizottság vitatta meg a Magyarországon működő keskeny nyomtávú vasutak működését, idegenforgalmi hasznosításának lehetőségeit. Állásfoglalásában a bizottság javaslatot fogalmazott meg egy tárcaközi egyeztető fórum létrehozására, ahol a koordináló szerepet az akkor még a Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó turisztikai államtitkárságnak szánta.
Tisztelt Államtitkár Úr! Történtek-e már lépések a koordinációs bizottság létrehozására? A 2004. évi költségvetésben terveznek-e forrást biztosítani az érdemtelenül elhanyagolt kisvasúthálózat működtetésére, felújítására, netán a bővítésére? Lehet, hogy a kisvasutak végleg vakvágányra kerülnek?
Várom megtisztelő válaszát."
Ez is Magyarország...