A korábbi évekhez hasonlóan 2013-ban is nagyon jól teljesített a Fidesz-közeli Közgép: több mint 90 közbeszerzésen nyertek, de a leányvállalatai sem panaszkodhatnak. A cégek, illetve azok a konzorciumok, amelyeknek tagjai voltak, több mint 380 milliárd forintot nyertek 2013-ban különböző tendereken. A Közgép nemcsak vasutat és autópályát épít, hanem radioaktív hulladéktárolókat, de megjelent az energia- és távközlési szektorban is. A cég minden évben megnövelte az árbevételét, és milliárdos osztalékot fizet ki a tulajdonosainak.
Kimerítő volt a dicséreted a Bank de France tanulmányáról is! Csak az objektív kétoldalú megközelítés maradt ki belőle. Fontos, hogy valaki mindig meglebegteti, hogy mi lenne, ha..........
Egyszer már elmagyarázhatnád a fórumnak, hogy ez neked miért tetszik? Mi örömöt lelsz, abban, hogy "pofozod" a forintot? Olvassuk a gazdasági és pénzügyi híreket is, de nem örül senki az ilyen floodolásodnak!
re #4721 Ide is klappol uez: "
Ez is bizonyítja, milyen országrontó, tolvaj, gazember a fidesz, legtöbbet kapjuk és legkisebb hatása az országra a korrupció és visszaélések miatt, mert olyan sokat lopnak el.A környező országok fénysebességgel húznak el mellettünk.Nem véletlen ez az adat:2010 óta bejött 42% támogatás és a gdp növekedés 17% volt, eközben két év negatív gdp változást is produkáltak ami nem volt 70 éve! 2011-12."
Kiszámolták: Magyarország bukná a legtöbbet, ha összeomlana az EU, vagy kilépne belőle
14-18 perc
Az
összes EU-tagállam közül Magyarország a legnagyobb nyertese az uniós
tagságnak, így ha összeomlana a közösség, azaz "sima" szabadkereskedelmi
övezetig lépne vissza az integráció, az minket viselne meg a legjobban -
derül ki a Bank de France mélyreható tanulmányából.
Az anyag az áruforgalom alapján minden tagállam esetén bemutatja, hogy
mekkora lenne az EU-integráció visszafordításának költsége és egy külön
vizsgálat arra is rávilágít: a magyar gazdaságnak fájna a leginkább, ha
kilépnénk az EU-ból, azaz minden más tagállam kisebb veszteségekkel
megúszná a saját távozását a közösségből.
Kezdjük a legfőbb számokkal!Mivel
Nagy-Britannia bő 40 évnyi tagság után fordít hátat az EU-nak és máshol
is sokan az integráció visszafordítását pedzegetik, a minap pedig az EU összeomlásával riogatott a volt svéd miniszterelnök, érdemes rögtön a terjedelmes tanulmány magyar szempontból legfontosabb üzeneteivel kezdeni:
Kis és nyitott gazdaságként, a nyugat-európai termelési értékláncokba való szoros beágyazottság miatt, Magyarország a legtöbbet profitálta eddig az ilyen adottságokat felerősítő közös uniós piacból,
azaz az áruk, szolgáltatások, munkavállalók és tőke egységes
sztenderdek szerinti szabad áramlásából (noha a tanulmány csak a félkész
termékekkel együtt nézett áruforgalom alapján mutatta be a jóléti
hatásokat).
Ez azt jelenti, hogy a magyar GDP szintje 2016 végén 14,2%-ponttal volt magasabb
annál, mintha az EU-t alkotó tagállamok a belépésük óta csak egy normál
szabadkereskedelmi övezetet alkottak volna, és ezzel az uniós közös
piac jóléti hatása nálunk volt a legnagyobb.
Ez a kalkulált hatás 17,7%-ra növekszik akkor (ez is a
legnagyobb az összes tagállam között), ha a közös piac előnyét ahhoz
viszonyítjuk, mintha az uniós tagállamok csak a Világkereskedelmi
Szervezet (WTO) alapszabálya szerinti kereskedelmi kapcsolatban lettek
volna egymással az elmúlt évtizedekben.
Ha tehát az EU és vele együtt a közös piac felbomlana, a negatív kereskedelmi hatások döntő része
(az EU-átlagnak megfelelő 80%-a, 14,4/17,7%) már akkor bekövetkezne, ha
csak egy szabadkereskedelmi övezetig lépnének vissza az egykori
tagállamok az integrációs folyamatban.
Magyarország számára tehát rendkívül értékes az uniós közös
piaci, illetve 2008 óta a határellenőrzés nélküli Schengeni-övezeti
tagság, de a jóléti hatásokat tovább növelné, ha Magyarország belépne az euróövezetbe is.
Az egyoldalú magyar EU-kilépés 15,2%-kal vetné vissza a
magyar GDP szintjét, ami minden más tagállam saját EU-kilépésének jóléti
veszteségénél nagyobb mértékű lenne. A briteknél mindössze 2,4%-os
jóléti veszteséget kalkulál a tanulmány, a szlovákoknál 12,9%-osat, a
cseheknél 11,4%-osat, az erősebb belső piaccal rendelkező lengyeleknél
"csak" 6,4%-osat.
A fenti számok mind csak a félkész termékekkel együtt nézett
áruforgalom alapján adódó jóléti hatások, amelyekre áttételesen nyilván
hatott valamennyire a közös piac többi vívmánya, illetve a
csatlakozásunk óta beáramlott temérdek EU-pénz is (ami jelentős
importvonzattal és a felépülő kapacitások nyomán export
következményekkel is járt). Ha viszont ezeket a tényezőket is alaposan
tudta volna modellezni az egyébként is komplex tanulmány, akkor az EU-tagság kimutatott jóléti hatásai még nagyobbak lennének Magyarország és a többi ország esetén is.
A fentiekből világos: beágyazottsága miatt a magyar gazdaság minden tagállam gazdaságánál jelentősebb jóléti veszteséggel nézne szembe,
ha bármilyen ok miatt az EU-integráció visszafelé indulna el, vagy ha
(ahogy az itthon időnként felvetődik a politikai közbeszédben) az ország
kilépne a közösségből.
Mekkora a közös piac értéke?A
Bank de France által áprilisban kiadott tanulmány szerzői elsőként azt
vizsgálták a modelljükben, hogy az Európai Unió és egyik legfőbb
integrációs vívmánya, a közös piac, mekkora többlet kereskedelmi
forgalmat és ezáltal jóléti hatást váltott ki az egyes országokban a
közös piac 1993-as elindulása óta. Ezután tényellentétes
hatásvizsgálatokkal azt is górcső alá vették, hogy ezen jóléti
hatásokhoz képest mi lett volna akkor, ha a közösség tagjai az
integráció alacsonyabb fokait választották volna, azaz
például "csak" egy normál szabadkereskedelmi övezetet alkottak volna, ami csak a vámok csökkentéséről/lebontásáról szólt volna,
vagy semmilyen integrációba sem léptek volna, azaz a normál
WTO-tagság alapszabályát tartották volna csak be (az egyik kereskedelmi
partner országnak megadott legnagyobb kedvezményeket minden más
országnak is automatikusan meg kell adniuk).
A
háromfajta forgatókönyvből adódó modellszámítások különbsége adja meg
azt, hogy valójában mekkora is az értéke az EU-tagsággal járó közös
piacnak, a négy alapvető szabadságjognak és az egységes sztenderdeknek,
továbbá az ellenőrzés nélküli határátlépést lehetővé tevő
Schengeni-övezetnek, illetve az Európai Bíróság egységes jogi
felügyeletének. Amint alább láthatjuk, együttesen nagyon nagy ezeknek a
vívmányoknak az értéke.Veszélyben az EU-integrációA britek 2016-ban az EU-ból való kilépés mellett döntöttek, és ezzel párhuzamosan évek óta erőteljes vita dúl EU-szerte arról, hogy a közösség a további integráció
(a tagállami szuverenitás további feladása, a közös gazdasági és
pénzügyi felügyelet, illetve közös költségvetés, idővel a politikai
unió) felé haladjon, vagy inkább álljon meg, illetve forduljon vissza.
Akik utóbbi mellett érvelnek (mint például a magyar kormány), az
erősebb nemzetállamokra és az otthon tartott döntési kompetenciákra
hivatkoznak annak érdekében, hogy az egyes tagállamok a gyorsan változó
időkben is hatékonyan tudjanak "lavírozni".Az elmúlt években a
menekültválságra EU-szerte adott olykor durva válaszlépések, így például
a tagállamok közötti belső határellenőrzések időszakos visszaállítása
(pl. az osztrák-magyar, vagy a német-osztrák határon) már-már a Schengeni rendszer összeomlásával fenyegetett.Közben a közös piacot is támadások érik,
hiszen a britek jórészt az emberek (munkavállalók) szabad áramlásának
megakadályozása érdekében tartották meg a népszavazást az EU-kilépésről,
és azóta is arról alkudoznak a kilépési tárgyalásokon, hogy hátha
szemezgetni tudnak a közös piac négy szabadságjoga közül (az emberek és a
szolgáltatások szabad áramlásából nem kérnek, de az áruk szabad
áramlásából már igen). Látható tehát, hogy veszélyben van az
EU-integráció mostani foka is, a visszalépés benne van a levegőben és a
tanulmány szerzői éppen emiatt vizsgálták meg újra, hogy milyenek
lennének az EU összeomlásának lehetséges gazdasági hatásai, a nem
európai lét költségei.Fontos persze hangsúlyozni azt
is, hogy az EU jövőjéről szóló viták Magyarországon és külföldön sem
közvetlenül az egységes piac/Schengen megtartásáról, vagy feladásáról
szólnak, ezeket a vívmányokat a magyar kormány is előnyösnek tartja.A
viták inkább egyéb kérdésekről, a döntési kompetenciákról, a tagállamok
szuverenitásának fokáról szólnak. Mivel azonban ezek messzire vezető
kérdések, így igenis magukban hordozzák az integrációban való
visszalépés veszélyét is és éppen ezért ad érdekes betekintést a
tanulmány a "mi lenne, ha" című kérdések válaszaiba, az EU
összeomlásának, vagy az abból való egyoldalú kilépés drasztikus
következményeibe.Felpörgeti a többi taggal folytatott kereskedelmet az EU-tagságA
mostani tanulmány egy 1988-ban készített anyag frissítése és míg
akkoriban előre próbálták becsülni az 1993-tól felállt közös piac
várható hatásait, a mostani elemzés már visszatekintő jellegű és
tényadatokra épül (figyelembe veszi, hogy ki mikor lépett be az EU-ba és
a Schengeni-övezetbe, illetve hogyan alakultak a külkereskedelmi
számai). Ezáltal pedig tényellentétes vizsgálatokkal arra is választ ad,
hogy mi lett volna, ha nem így alakul az uniós integráció, azaz ha csak szabadkereskedelmi övezetet alkottak volna a tagállamok, vagy a normál WTO-tagság szintjén rekedtek volna meg.Az alábbi ábra arra mutat rá, hogy ezek közül már a szabadkereskedelmi övezeti forgatókönyvhöz képest is mindegyik tagállamban nőtt az import (félkész termékekkel együtt) a közös piac nyomán, de igencsak eltérő mértékben.
A tanulmány többször is kiemeli a kelet-közép-európai térség országait,
illetve konkrétan Magyarországot, amelyek láthatóan kiugróan
profitáltak a 2004-es uniós csatlakozás óta a közös piacból, illetve
2008 óta a Schengeni-tagságból a földrajzi elhelyezkedésük, a gazdaságuk
szerkezete és nyitottsága miatt.Amint láthatjuk:
Magyarország teljes áruimportja 52%-kal magasabb az uniós tagság
hatására annál, mintha csak szabadkereskedelmi övezetet alkotna a többi
tagállammal és ez az importnövekedés a negyedik legnagyobb az összes
tagállam között.Az 52% úgy jön össze, hogy a többi
tagállamból származó magyar import 114%-kal magasabb az EU tagjaként,
mintha csak szabadkereskedelmi övezet tagjai lennénk, közben viszont az
EU-n kívüli államokból most 14%-kal kisebb az importunk, mintha
szabadkereskedelmi övezetként működnénk együtt. Ezek a magyar
importváltozási mértékek egyébként nem térnek el érdemben az EU
átlagától (teljes importváltozás: +36%, EU-tagok közötti: +109%, EU-n
kívüliekkel: -16%), és így arra mutatnak rá, hogy a közös piac
jelentősen erősíti a többi tagállammal folytatott kereskedelmet és ezzel
együtt visszafogja a közösségen kívüli országokkal az aktivitást. A tanulmány készítői kis kitekintőként elvégezték a fenti forgatókönyv-elemzést a kereskedhető
szolgáltatások terén is, és itt az jött ki, hogy Magyarország importja a
nyolcadik legnagyobb mértékben (33%-kal) nőtt az EU-tagság miatt a
szabadkereskedelmi övezeti konstrukcióhoz képest.
A többi EU-tagtól származó importunk 58%-kal magasabb, az EU-n kívüli
országoktól származó pedig 3%-kal alacsonyabb a mostani helyzetben ahhoz
képest, mintha szabadkereskedelmi övezetet alkotnának az EU-tagok. Ezek
a magyar arányváltozások sem térnek el érdemben az EU-átlagtól és ismét
csak arra mutatnak rá, hogy ha már EU-tag valaki, akkor sokkal inkább a
többi tagállamtól importál kereskedhető szolgáltatásokat, mint a
közösségen kívüliektől. A
fenti rangsorokat nem könnyű átlátni, de a tanulmány készítői térképen
is ábrázolták, hogy melyek azok az országok, amelyek az uniós közös piac
kereskedelmi hatásait a leginkább megérezték a szabadkereskedelmi
együttműködéshez képest (csak áruforgalomra értve, félkész termékekkel
együtt). Amint az alábbi ábra jól bemutatja: a kelet-közép-európai térség országainak importja nőtt messze a leginkább a szabadkereskedelmi övezeti forgatókönyvhöz képest
és bár erre nem tér ki a tanulmány, de a térség kapta a legtöbb uniós
felzárkóztatási támogatást is, amelyből bőven használt fel nyugati
országokból beszerzett gépekre, berendezésekre is, növelve a saját
importját. Nagyot dobott a jóléten az EU-integrációAmint
fentebb már érzékeltettük, az egyes országok importnövekedésében
nyilván benne van áttételesen a közös piac többi szabadságjogának és az
EU-pénzeknek a hatása is (az emberek szabad mozgása többlet áru- és
szolgáltatásimportot is generál), dea tanulmány csak az áruimporton keresztül igyekezett kimutatni a közös piac hatását a szabadkereskedelmi térséghez képest.Ha még átfogóbb modellt építettek volna a kutatók, akkor várhatóan az jött volna ki, hogy még nagyobb lenne az importhatás, de ugyanígy nagyobb lenne a jóléti hatás is.
A kutatók ugyanis az importhatások alapján arra is készítettek
becslést, hogy mennyivel magasabb az egyes tagállamok bruttó hazai
termékének (GDP) a szintje ahhoz képest, mintha csak szabadkereskedelmi
övezetet alkottak volna az EU tagállamai és ezt a különbséget nevezik a
közös piac jólétnövelő hatásának.Ez a jóléti hatás a
legtöbb tagállam esetén tekintélyes (átlagosan 4,4%-os), Magyarország
esetén pedig a legnagyobb (14,2%), azaz mi nyertük eddig a legtöbbet az
EU-integrációval és a kutatók gondolatmente alapján így mi is buknánk a
legtöbbet az EU, pontosabban a közös piac és a Schengeni-övezet
összeomlásával.Amint láthatjuk: a becslés szerint 14,2%-kal
magasabb a magyar GDP az EU-integráció miatt ahhoz képest, mintha csak
szabadkereskedelmi övezetről beszélnénk és 17,7%-kal magasabb, mintha
csak a WTO-tagságból fakadó szabályokat tartanák be az érintett
országok és a félkész termékek figyelembe vétele jelentősen növeli
ezeket a jóléti hatásokat. A nagy belső piaccal rendelkező Lengyelország
kivételével a rangsor elején a többi régiós országot látjuk, amelyek
szintén jellemzően kis, nyitott gazdaságok, a nyugati termelési láncokba
való integráltságuk fokozott és földrajzilag is könnyebb velük a
kereskedés, mint a perifériához tartozó számos országgal, a kutatók
szerint ugyanis ez is fontos az import-, illetve jóléti hatásokban. Amint láthattuk tehát: Magyarország számít az EU-integráció legnagyobb nyertesének a jóléti hatásokat tekintve,
így ha az integrációs folyamat visszafelé haladna és az EU esetleges
összeomlásáról lenne szó, akkor az nekünk fájna a legjobban.Érdekes kitekintőként a kutatók azt is megnézték, hogy ha nem az EU omlana össze, hanem "csak" az egyes tagállamok lépnének ki belőle (illetve maradtak volna ki eddig az integrációból), akkor az milyen jóléti veszteséggel járna. Minden országra külön-külön lefuttatták a modellt, és az jött ki, hogyminden
ország közül Magyarország bukná a legnagyobbat, ha kilépne az EU-ból,és
a jóléti vesztesége (15,2%- a GDP-nek) kicsit nagyobb is lenne, mint az
eddigi jóléti nyeresége (a GDP 14,2%-a a szabadkereskedelmi övezeti
státuszhoz képest).Ez nyilván logikus az eddig
elért legnagyobb nyeresége miatt is, de az különösen lényeges, hogy az
integráció visszafordítása ezt a kedvező hatást teljes mértékben le
tudná rombolni és még nagyobb gazdasági kárt is tudna okozni (ahogy az
összes többi tagállam esetén is az elért eddigi előnyt túlhaladná a
gazdasági kár becsült mértéke). A
kutatók egyébként kvázi egymás alternatíváinak írják le az adott ország
EU-kilépését és azt a forgatókönyvet, mintha már eddig sem vett volna
részt az adott tagállam az integrációban, márpedig a múltbeli adatokból
jövőbeli eredményeket levezetni egy ennyire komplex világban nem biztos,
hogy szerencsés. Igaz elismerik a kutatók, hogy a modelljük csak
statikus szemléletű, így nem képes megragadni az időbeli változásokat és egyéb hatásokat sem.Ezen megkötésekkel együtt végül azért az is érdekes az elemzésből, hogy mekkora jóléti (GDP-szintbeli) veszteséget kalkulálnak az egyes tagországoknak a brit EU-kilépés esetére,
pontosabban arra az esetre, ha a hosszú távú EU-brit viszony végül az
áruforgalom terén (félkész termékekkel együtt) szabadkereskedelmi
megállapodásba megy át. Amint láthatjuk: nem is a brit, hanem az ír
gazdaság szenvedné meg a leginkább ezt a forgatókönyvet, amelyben
nyilván erős szerepet játszik a nyitott ír gazdaság, amely ezer szálon
szorosan kötődik a brit piachoz. Az is látszik az ábrán, hogy Magyarország
csak kis mértékben, néhány tized százalékpontos GDP-szintcsökkenés
mellett érzi majd meg a brit kilépést, hasonlóan a többi régiós
országhoz.
A Sargentini-jelentés az önálló bevándorláspolitika miatt büntetné hazánkat... L: - szajkózzák a kormányoldalon, holott a pénz lényúlásokról van szó!!! "Mint megírtuk, az Európai Bizottság ellenőrei tavaly novemberben a magyar közbeszerzés ellenőrzés hatékonyságát vizsgálták, és lesújtó eredményt hoztak ki. A 29 projektből összeválogatott mintában 24-ben!! súlyos hibát leltek, vagyis megbízhatatlannak találták az uniós kasszából kapott támogatások elköltésének ellenőrzési rendszerét, beleértve a csúcsszervet, a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztályát." https://24.hu/fn/gazdasag/2018/07/30/unios-tamogatas-eu-gulyas-gergely-lazar-miniszterelnokseg-tanacsadok/
A Fidesz rendbeteszi az országot
link