Megbénította az Audi ingolstadti üzemében a gyártást a vállalat gyõri motorgyárában napok óta tartó sztrájk. Megbénult az ingolstadti gyártás Hétfõn és kedden teljesen leállnak a szalagok - mondta el a vállalat
Elolvastam ezt a hosszú írást, rövidre lefordítva: érthető, ha egy vállalkozás teljes rendelkezésreállású és potenciálú munkavállalókkal akar elsősorban dolgozni, de nem szabad neki így cselekednie.
Ez szó szerint nem igaz. Nemcsak magamból kiindulva, de volt már nem egy olyan 30 körüli kollégám, aki a munkaidő letelte után 1 perccel már nem volt hajlandó felvenni a céges mobilját. És volt olyan főnököm, aki 55 körül lehetett, és este 10 körül még felhívta a műszakvezetőt, nem egyszer. Általánosítani mindig hülyeség, bármiről legyen is szó.
Tényleg van ilyen. 1/3-a de csak a minimálbér duplájának a 60%-a a max táppénz és annak is az 1/3-a. Nem egy nagy összeg. Szerintem ezért nem fog senki sem nem felvenni valakit főleg magasabb keresetűek között. Lehet az alkőművessegéd pozícióban ez fontos mérlegelési tényező :)
Szórakozik hétvégén, de látom, hogy a fiatalok sokkal jobban tolják mint én 40 évesen és hogy én is sokkal jobban toltam. Nyilván szakmunkás alsegédként más a helyzet nálatok mert ott a fő cél a szórakozás azaz délután négyre meglegyen a tüske aztán mehetünk haza :) :)
hogyne mindent a cégért azért fiatal! majd szórakozik 89 évesen persze lehet, hogy a kis szemüveges tornából felmentett informatikus körökben tényleg ez lehet a helyzet :)))))
Az ifjú titánok akarnak dolgozni és hajlandóak áldozatot is hozni sokszor a cégért. Egy 40-es munkavállaló inkább hazahúz a gyerekeihez, leszarja a határidős munkát.
Miért rettegne? 3 hetet fizet és utána semmi költsége nincs (15 munkanap a betegszabadság). Onnan a TB aki finanszírozza. Az ő költsége egyedül annyi, hogy kell keresni egy másik embert.
Nem hiszem, hogy olyan sok lenne, ami indokolná ezt a megkülönböztetést. Az viszonyt tény, hogy az ifjú titánoknak óriási az arcuk és még ha képzettek is (ez sem biztos, mert egy egyetem ma már nem jelent annyit, mint régen), semmi élettapasztalatuk nincs.
De ezen egyébként kénytelenek lesznek változtatni, mert egyre kevesebb a fiatal. Meg egyébként síkhülyék is. Főnöknek 40 alatt nem is lenne szabad megtenni senkit.
ehhez képest a németek 75 éves nyugdíj korhatárt akarnak:) egyébként való igaz 50 éves embert már csak ótvar munkába hajlandóak felvenni, elég vicces és sose értettem bár amilyen beteges a magyar...
A cégek is csak vásárlók ebben a relációban. Hagyni kell nekik hogy szabadon válasszanak. Lehet hogy a kebab a tuti és a sajtburger szar, de te se akarnál elítéléssel szembesülni, mert sajtburgert vettél. Főleg nem szeretnéd ha előírnák, melyiket egyed.
Ámde a cégek sajnos olyan hülyék, hogy nyugdíj előtt 15-20 évvel már leírják a munkavállalókat. Ami egyébként nevetséges, hacsak nem árokásásról van szó. Bár Orbánnak is egész jól megy, 50 év körül. :) Szóval azért ezt sem szabad hagyni.
Hát pont erről beszélek. Nem szabadna kvótát előírni, hogy hány milyen munkavállalót kell egy cégnek foglalkoztatni. Az a piac halála. Nem vagyok a vadkapitalizmus híve, de ez a ló túlsó oldala. Az egyik harap, a másik büdös.
Nem értem, hogy mit akarsz ezzel mondani. Törvény van arra vonatkozóan, hogy életkor, nem stb... alapján nem szabad megkülönböztetni a munkavállalókat. Ezért például egy álláshirdetésben sem szerepelhet semmi ilyesmi. Namármost, ha valaki elmegy körülnézni a hatvani gyárba, akkor azt látja, hogy alig van ott 35 év fölötti. Ez egy olyan helyzet, ami önmagáért beszél.
Hatvanban is elég gyengék a fizetések. Direkt huszonéves pályakezdő mérnökökkel töltik fel a gyárat, mert ők olcsók. Mondjuk, körül is nézhetne ott az Egyenlő Bánásmód Hatóság.
Az a Mazda benzines volt. Egy dízel Mazda se ússza meg minimum évente öt komoly szerviz nélkül a 10-20 évvel ezelőtti időkből. Mert konstrukciósan voltak totál elkúrva.
van olyan ikarus ami 5 millió kilométert ment szibériában sőt a régi 2-es villamos ennél is többet, de még szét se szedték soha akkor ki az erősebb? most eszembe jutott a váltó is az milyen mókás, amikor a dsg elszáll 800 ezerért nem? vagy a multritronic 1 millió de még jobb a szuper bmw automata mert az 2 körül van és elszáll ehhez képest az elektromos autóban milyen váltó van?
mindenki tud kivételekről beszélni ezerből egy nekem is volt mazdám 12 év alatt semmi sem romlott el rajta de azért addig volt kétszer vezérlés csere, ugye rendes ember feszítőgörgőt is cserél meg vízpumpát ha már szétszedte izzítógyertyákat kb 4X az összeset, hogy rendesen induljon szűrőket olaj 10 ezrenként stb. 1 liter olaj ezer km az szép dolog, gondolom szét van kopva a motor, ha sport ha nem a mostani hibrid sem romlott el, viszont a karbantartása sokkal kisebb, holott ugye van benne benzinmotor nem akarok vitatkozni, szerinted nem töredéke az alkatrész szerintem igen, szerinted a 2000 vs 20 forgóalkatész nem számít, szerintem igen az idő fogja eldönteni mindenesetre az autógyárak jóval kevesebb munkásra, jóval kevesebb alkatrészgyártásra rendezkednek be biztos buták
Nekem van egy Honda Integra Type-R-em (98-as). Ez az autó ami 9e-ig forog. 340e km van benne. Ott áll a garázsban. 3-4 évvel ezelőttig szinte semmi baja nem volt. Pár hónapja cseréltem le, de a motorja még megy. Tény, hogy benyel egy liter olajat ezren de sport motorról beszélünk 340e km után ami még verseny pályázott is régebben elég sokat. Amik viszont tönkre mentek benne az szinte egyik sem a robbanó motorhoz tartozó dolog. Kormánymű folyik az olaj, szervó szivattyú baszakodik (néhányszori olaj hiány miatt is), nem megy az ablakmosó, a bal ablaknál elkopott a gumi és szorul, nyikorog fel le mozgatásnál, néhány futómű alkatrész kopog, az ülés hátra hajtókája letört, néha úgy dönt nem indul el, ez valami elektromos probléma. Rohad a hátulja amit 4 éves korában valaki megnyomott picit. Motorhoz tartozó bajok. Múltkor elpukkant az egyik hűtő cső és emiatt csak nagy nehezen tudtam hazamenni. Termosztátot párszor beszart most épp rossz.
Én nem lovagolok rajta csak sokan (láthatóan te is) annyit képzelnek, hogy egy EV áll két alkatrészből motor meg akksi és kész is. Egy fenét. Egyszerűbb és kevesebb karbantartást igénylő szerkezet de nem annyival mint a legtöbben hiszik.
szóval arra voltam kíváncsi, melyik az a modell a mindegyik közül:) a 90-es évek végéről alig van pár modell, ami tartósnak számít ezért érdekel szerinted melyik?
miért lovagolsz az akkun amit fillérekért lehet javítani? cellánként pár ezerért? kiemeled az invertert hát remek, találtál egy gyenge pontot meg a követ, ami lehet hogy 20 év alatt sem ver be sehova behalnak a porlasztócsúcsok, az adagoló, az injektor, katalizátor , elmegy a vezérlés, a pillangószelepek, elszakad a lánc:) beszéljünk ezekről nem tudom milyen az első szériás leaf de nem autópályára tervezték azzal a hatótávval tesla-hoz volt szerencsém számtalanszor, ilyesmi fel sem merül, amiket írsz olyan érzésem van, mint ami annak idején a keréknél lehetett: hülyeség, úgyis eltörik hát nem az, hogy az elektronika, vagy futómű tönkremegy nem változtat azon, hogy az elektromos autóban mennyivel kevesebb az alkatrész bemásoltam de ti jobban tudjátok, az nem baj, akkor nem kell ilyet venni és máris jól jártatok :)
biztos ez a tony seba sem ért hozzá, azért tart előadásokat a témában nem tudom mit szeretnél mondani a 20 éves autókkal? azok mondjuk 1998-asok mi lenne ebben az évjáratban a tartós modell? akkor már régen nem 20 évre gyártottak a hibridről nem írtam, hogy töredéke az alkatrész de ha neked a 2000 vs 20 mozgóalkatrész nem töredék, akkor tényleg elmegyek az audiba segédmunkásnak és megnézek egy új autót belülről
Olvassgas picit EV témában és rájössz. Például pont a múltkor volt az egyik 330e tulajnak (nekem is ilyen van) valahogy nagyon szerencsétlenül bevert egy kő az akkumulátor hűtőjébe és ettől kifeküdt az egész rendszert mert megfőtt az elektronika. Az akkumulátor töltésnél meg áramfelvételnél is hőt termel. 40-50 kWh akksinál bizony azt el kell vezetni. -20-ban meg fűteni kell, mert akkor lényegesen romlik az akksit élettartama. A Leafnél például pont a hűtést hagyták ki ezért ha nyáron tolod neki autópályán akkor ha megállsz nem tudsz egy jó ideig gyors tölteni mert nem engedi a töltőelektronika rá a teljes áramot. Az alkatrész darabszámról meg kb 6-7e vs 15e az arány. De nézz szét, hogy mi is megy tönkre egy átlag robbanó motoros autóban. Hát nem a robbanó motor. Előbb baszódnak el a futómű alkatrészek, megy szét a kormánymű, mennek tönkre az elektromos biszbaszok, pl. nem megy az ablakemelő vagy nem most az ablakmosó.
Olvasni sok mindent jelent de ha nem az autóiparban dolgozol akkor felesleges google-val érvelni. Látnod kéne egy autót hogyan áll össze a gyártás folyamán. pl hibridbe 2 fajta motor is van ez sem csökkenti az alkatrész számot. Az elektromos autóban kevesebb alkatrész van mint egy robbanó motorosban, váltó, motor hajtásláncban és ehhez tartozó segéd alkatrészeiben. Helyzet az hogy régen minőségre mentek az autó gyártók most mennyiségre. Ezért van az hogy 20 évesen is van rengeteg jó állapotú autó ez gazda függő mert roncs is van bőven. A beszállítok árban versenyeznek nem mindig a minőségi nyer. Lásd Takata légzsák olcsóbb volt de hiába érveltek hogy nem biztonságos mégis bekerült elég sokba került a Toyotának például.Az utóbbi 5-10 évbe rengeteg vissza hívás volt hibás alkatrészek miatt főleg minőség miatt.
nekem hibrid van arról tudok nyilatkozni meg ezeket olvastam: Az elektromos autó lényegesen egyszerűbb szerkezet, mint egy belső égésű
motorral felszerelt jármű. Az előbbi alkatrészigénye 6-7 ezer darab,
míg az utóbbihoz 30-35 ezer alkatrész szükséges.az mondjuk a hatoda, szerintem töredék, de vitatkozhatunk a szavak jelentésén :) Seba said the “marginal cost” of owning an EV was essentially zero
because maintenance costs were so low, noting that while ICE cars had
more than 2,000 moving parts, EVs had about 20, making for few
breakdowns. ugye a mozgóalkatrész azért érdekes mert azokat szokták cserélni - alkatrészgyártás miegymás nekem mégiscsak úgy tűnik, hogy a 20 éves szarokkal járóknak lesz igazuk az akkut meg te sem gondoltad komolyan szerintem láttál már szétszedve?
Szerintem kizárt. De a kérdés úgy hangzott, hogy "Szerinted itthon nincs maxra robotizálva gyár ahol lehet?", erre válaszoltam. Én a magyar gyárakra értettem, de lehet, hogy Győrre gondoltál, némi elütéssel ezek szerint.
Igen, de ez egy eladó aki alig keres többet mint itt egy mérnök. Úgy érzésre ha autógyárat akarsz építeni akkor bizony az északi részre viszed ott meg tuti magasabbak az átlagnál a bérek. Ezért gondolom, hogy nem tudja elköltöztetni a céget mert nincs hová. Honnan akasztasz le hirtelen 13e dolgozót. Az egy kisebb város.
Csak ebben egy szám sincs ami arra utalna, hogy töredéke az elektromos autó alkatrész darabszáma egy robbanó motoroshoz képest. Igen kevesebb ember kell de nem töredéke mint ahogy írod. Mint mondtam egy sokan (főleg akik régi 20 éves szarokkal járnak) azt hiszik, hogy akkor a villany autóba aztán töredék alkatrész kell mert az csak egy motor. Egyrészt nem mert ott a villany motor, ott az akkumulátor, az akkut meg a hajtást vezérlő nagyfeszültségű elektronika, az akkumulátorokat hűteni, fűteni kell. A fűtés se olyan egyszerű mint egy robbanó motornál, hogy csak beengeded a 90 fokos vizet a motorból hanem ha nem akarsz 30% extrém esetben 40% hatótáv csökkenést akkor egy komplett hőszivattyút kell betenned a szalon fűtésére. Aztán ott vannak a fedélzeti töltők, egyből kettő is kell mert egy DC gyorstöltő meg egy AC töltő otthonra amiben kb. hasonló inverter van mint ami a napelemeknél van csak a másik irányba. A többi meg ugyanaz mint a sima autóknál ami amúgy se kevés főleg amióta tele vannak csapva az autók mindenféle elektronikai cuccokkal.
A Volkswagen nemrégiben hozta nyilvánosságra, hogy nem csak a zwickaui, hanem a hannoveri és az emdeni üzemeit is elektromos autók gyártására állítja át, ahol a konszern vezetése és üzemi tanácsa között 2016-ban megkötött "Zukunftspakt" megállapodás 2028-ig biztosítja a foglalkoztatást. A paktum ugyanakkor a konszern szintjén 30 ezres létszámcsökkentést is engedélyez, ebből 23 ezret Németországban. A létszámcsökkentéssel párhuzamosan ugyanakkor a szoftverfejlesztési és akkumulátor üzletágban 9 ezres létszámnövelést is előirányoz a megállapodás.A Volkswagen elektromos autói gyártását egyértelműen Németországban kívánja összpontosítani, amitől egyúttal termelékenységének 20-25 százalékos növekedését is várja - mondta el a személyzeti igazgató, hozzátéve, hogy "arról azonban korai lenne még elmélkedni, hogy ez mennyi alkalmazottat jelentene úgy egy évtized múlva".A Volkswagen motorokat és más részegységeket gyártó üzemeire még az elektromos autók növekvő részaránya mellett is hosszú ideig szükség lesz - hangsúlyozta Gunnar Kilian, mivel "még hosszú évekig az új autók nagy része hagyományos hajtással készül majd".A gyári munka jövőjéről szólva a Volkswagen személyzeti igazgatója rámutatott, hogy "a technológiai átállás természetesen a munka világát is átalakítja". Valószínűleg gyári munkásokra akkora számban nem lesz már szükség, mint korábban, de "azon vagyunk, hogy alkalmazottainkat felkészítsük a jövő munkahelyeire".Elmondta, hogy Zwickauban már megkezdődött az alkalmazottak átképzése az elektromos mobilitás szakmai követelményeinek megfelelően. A járműipari digitalizációra való tekintettel pedig Volkswagen hamarosan megkezdi a szoftverfejlesztők képzését is. A jövő év elején indul az első kétéves kurzus Wolfsburgban 100 résztvevővel. "A száz helyre kiírt felvételi hirdetményre egyébként 1500-an jelentkeztek" - jegyezte meg Gunnar Kilian.
én egészen pontosan tudom mik a viszonyok olaszországban asszem 1100-at írtam az eladóra nem? hozzátéve, hogy baromi nehéz munkát taláálni 20 százalékos munkanélküliség van 30 év alattiak között
Elég sokféle termeléssel találkoztam már, vannak haladóbb példák, de elég elterjedt a hanyagul kezelt jóvanazúgy megoldás is. És nem kell hozzá atomtudomány, néha elég ha az eszközök kézreeső helyen vannak, neadjisten egyáltalán rendelkezésre állnak, és a termelés lépései logikus utat járnak be mondjuk a telephelyen belül aztán hipphopp, máris jobban megy minden és még nem is automatizáltunk. Közben nem kell messzire menni, mindenki látott már mondjuk autószerelő műhelyt, ahol a szerelők a retekben keresik az elgurult anyát meg a szétdobált szarok közt a szétnyílt végű villáskulcsot, mert nem találják hogy hová rakták. A főnök meg leszarja, mert ha nem jön ki a matek akkor átbasz meg túlszámláz, gond egy szál se. Nna, ez tényleg hosszabb kifejtés lett és ez is egy véglet, a mai magyar valós cégek a kettő között random eloszlásban helyezkednek el.
Innen vannak az adatok: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wageEgy bolti eladó 1100 körül nettóban az 350e nettó. https://index.hu/gazdasag/2019/01/29/sztrajk_idejere_nem_kapsz_bert/ Na most nézd meg ezt. Villamosmérnök 10 év tapasztalattal, mindennel együtt kap 850e-et bruttó ami 560 nettó és ha jobban megnézed ennek kb. a fele az alapbér tehát kézhez annyi kap mint egy olasz bolti eladó és ugye kettőt nem lehet összehasonlítani. Mondjuk a VBK nem tudom mi a listában, de ha vörös boros kóla akkor megértem, hogy minden villanymérnök ott akar dolgozni :)
én is ilyesmire próbáltam utalni azzal, hogy majd tanul belőle
most saját vállalkozásom van, és kövezzen meg az összes szakszerezet, én bizony minden produktivitásnövelő megtérülő dologra nyitott vagyok. ilyen produktivitásnövelő az audi számára a robotizálás, automatizálás további fokozása.
"látom te mindent jobban tudsz" - jól látod :) Viccet félre téve részben szakmabeli vagyok. Az, hogy a rövidáru gyárban ugrottak hirtelen előre az időben 30 évet még nem jelent semmit. Szerinted az Audiban nem a top robotokat használják? Ott nem tudsz egyik napról a másik hirtelen fele annyi embert alkalmazni, mert nincs akkora technológiai lépés. Sokkal inkább minden évben lefaragnak 1-2%-ot és kész. Mellesleg az itteni Audi dolgozók egy jó része motorfejlesztő. Azt meg nem tudod semmire se kicserélni.
összesen jó húsz évet és hazai szinten bejártam az összes lépcsőfokát, a legtetejét beleértve. erősen ismerem azt a világot, és nagy általánosságban tartózkodni szoktam attól, hogy fingtalanul alkossak véleményt.
Ez így nem igaz németek csúnyán elvannak maradva E-AUTO terén Ázsia márkákkal szemben kb 10 év lemaradásuk van. Dieselt fejlesztették míg a konkurencia már a villanyautót gyártótt. Motor gyártásban majd kevesebb ember kell de a többi dolgot nem érinti sem a beszállítókat. Autógyártás nem változik .
látom te mindent jobban tudsz akkor mesélek valamit amit viszont láttam rövidárú gyár egyik évben 350 alkalmazott a következőben megvették az automatákat 40 ember maradt köszönettel
Dolgoztál már valaha multinál? Egy kibaszott tégla vagy akit kétszer értékelnek fel. Egyszer amikor kell az ember, egyszer meg amikor ki akarsz lépni és látják, hogy valakinek el kéne végezni az illető munkáját csak nincs vagy ha van akkor lényegesen többért tudjuk felvenni. Sok-sok ilyen geciséget láttam rengeteg vernyákolással, hogy szarul megy a cégnek. Konkrétan nem egy olyan volt aki mondogatta, hogy szarul keres éveken keresztül és rendezzék már a bérét. Nem. Aztán amikor le akart lépni akkor hirtelen kinyílt a pénzeszsák és 40-50%-os béremelés került elő. De volt olyan srác aki 85%-ot kapott mert kezdőként ment a céghez és valahogy neki sem emelték az évek során. Ő maradt, az előzőek meg léptek már csak azért is. Ez minden csak nem win-win szituáció. Ugyanez, hogy bejön az új ember és 20-30%-al többet keres a bent lévőknél mert az ember kell és csak ilyen áron tudja megszerezni az adott cég de a meglévőknek nem emeli a bérét mert ők jól el vannak. Nem véletlenül van a legtöbb cégnél, hogy a fizetések azok erősen titkos adatok. Most az Audi dolgozók vannak helyzeti előnyben és igeni perkáljon a cég ahogy perkált a többi gyárban dolgozónak is.
Azért mert látod az önvezető autót? Az egy folyamat része ami már tart vagy 10-15 éve csak Musk durrantotta be a hülye marketing szövegével, hogy auto pilot. De mitől robbanna? Nincs olyan technológiai újítás amitől robbanna. Nem lesznek a gépek hirtelen sokkal gyorsabbak számítási kapacitásban. Számítási kapacitásban pl. már a növekedés lassulása van évek óta. Ez egy folyamat és ne úgy képzeld el, hogy felkelsz 2025 január elsején és akkor "berobbantak" a robotok és már nem kell több munkás az Audiba.
Dehogy, végre rájöttek, hogy nem csak a munkáltatónak van hatalma hanem a másik oldalnak is. Nem tudja elvinni a termelés mert nincs hová és ha már költöztetni akar akkor előbb költözteti el bármelyik másik gyárát mert ott drágább termelni. 20 éve itt vannak, benőttek az egyetemre stb. Ezt nem lehet csak úgy dobni. Meg fognak állapodni mondjuk egy 15+10%-ban és boldog lesz mindenki. A szép az egészben, hogy blokkolják az egész VW konszernt szóval itt az Audi az aki lépéskényszerben van.
"és jönnek a robotok
" - ezt mondogatják már 30 éve és valahogy mégis munkaerőhiány van egész Európában. A Robotok már rég itt vannak csak épp még mindig jelentős számú állás van ami igényel kétkezi munkát. Vegyük észre, hogy nem tudnak olyan mértékben robotizálni mint ahogy állnak át az emberek a magasabb hozzáadott értékű állásokra illetve mennek át a szolgáltató szektorokba ahol még nem lehet robotizálni. Hány informatikus kellett mondjuk 30 éve? Most meg egy egész iparág több 10e emberrel és folyamatosan hiány van belőle.
Elérte Németországot az Audi-sztrájk - Megbénult a termelés Ingolstadtban
Ugrás a cikkhez