A magyar vasútról a legtöbbeknek három szó ugrik be elsőre: drága, lassú és megbízhatatlan. A vasúti infrastruktúra jelenét és jövőjét bemutató cikksorozatunk első részében megnéztük, hogy ez mennyire helytálló az európai statisztikák függvényében....
a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=14&i=197333
Az eredeti cikk - túl azon, hogy a módszertana helyenként kifogásolható, ezt a szerzők maguk is beismerik - egy szót sem szól arról, hogy utasként vonatra ülni milyen biztonságos. A vasúti rendszerek aktív és passzív biztonságát vizsgálja, majd ezeket egyetlen mutatóval számszerűsíti. Ezt a mutatót pedig sok országban - köztük Magyarországon is - az elütéses balesetek magas száma rontja le. Ezek elsöprő többsége a vasúton kívüli okból következik be és szerencsére szintén elsöprő többségben a vasúti utasokra sem jelent gyakorlatilag veszélyt.
Állva, a forró vonaton 5700 forintért: így utazott munkatársunk a Balatonra. . A hiányos utastájékoztatás miatt több mint 5700 forintot fizetett egy Fonyódig tartó vonatútért az ATV egyik munkatársa, ráadásul úgy, hogy Siófokig - sokadmagával - állva utazott a forró kocsiban. A balatoni vonatok - amelyek ugyan az elmúlt évekhez képest idén sűrűbben járnak - a csúcsidőben továbbra is túlzsúfoltak, és sokat késnek. A késések okairól pedig általában az utasok értesülnek utoljára.5700 forintos vonatjeggyel sikerült kollégánknak leutaznia Fonyódig pénteken, mindezt úgy, hogy Siófokig állt a zsúfolásig teletömött vonaton.
Kollégánknak a Déli pályaudvar pénztáránál azt mondták: a kiválasztott expresszre már elfogytak az ülőhelyek, így jegyet már nem adhat ki a pénztár, de szálljon fel nyugodtan, majd a vonaton vásároljon állójegyet 800 forintért, valamint fizesse meg a 2600 forintos pótdíjat, így ülőhely nélkül, de eljuthat Fonyódra. A vonaton azonban kiderült: a jegyvizsgáló csak a 2830 forintos, normál menetjegyet adhatja ki, amelyhez hozzá jön még 2600 forintos büntetés, valamint 300 forint utánfizetési felár is.
A pályaudvari információ szerint kollégánk akkor járt volna el helyesen, ha jegyet vesz Fonyódig egy másik, nem helyjegyköteles vonatra, és azzal száll fel az expresszre.
Pórul járt a vonatozással a Tékozló Homár egyik olvasója is, aki arról számol be: egy utasbaleset miatt a Déliből mindössze Kelenföldig jutottak, és sokáig nem kaptak semmiféle információt arról, mikor folytathatják az utazást.
Rengeteg panasz érkezik a balatoni vonatokkal kapcsolatban a Párbeszédhez is. Kocsis Cake Olivio azt mondja: a legtöbben a zsúfoltságot nehezményezik.„Több kocsira ugyan ki van írva, hogy légkondicionált, de nem működik a légkondicionáló. Volt olyan is, ahol arra panaszkodtak, hogy nem volt működőképes vécé a kocsiban, és ezért nem tudták elvégezni a dolgukat”– mondta Híradónknak a Párbeszéd képviselője. A panaszok miatt a párt már múlt héten felszólította a kormányt és a MÁV-ot, hogy tegyenek valamit ennek érdekében.
A MÁV szóvivője azt mondja: igyekeznek az utasokat a kevésbé zsúfolt járatokra terelni, például a csúcsidőn kívüli vonatokra érvényes kedvezménnyel. Lőcsei Virág szerint probléma esetén a vasutasok először a menetrendet próbálják helyreállítani, így nem tudnak minden esetben megbízható információkat adni az utasoknak. „A kollégák igyekeznek, és minden tőlük telhetőt megtesznek és a lehetőségeikhez képest próbálják megbízhatóan tájékoztatni az utasokat. Előfordul, hogy van ebben egy kis csúszás” – folytatta a Lőcsei Virág.
Az a munkatárs nagyon tájékozatlan volt! Ennél többet azért nem mondhatok, mert aki a Balatonra utazik az előbb tájékozódjon a megváltozott menetrendű vonatokkal való utazásról! Én tájékozódtam és tudtam, hogyan juthattam a legkedvezőbb idővel és legkedvezőbb jeggyel tegnap Füredre, előtte pedig Lellére! Igen voltak problémás utasok is, akik a saját hibájukból voltak kénytelenek fizetni, de nem akkora összeget, mint az ATVs "munkatárs"! A kalauz is segítőkész volt velük szemben.
Ember, te már elfelejtetted milyen a közösségi élet a vonaton? Tudod hány rendes emberrel lehet ott találkozni? Nem csak a Porfolió az élet egyetlen közösségi oldala! Bár minden évben annyi "buktám" lenne mint tavaly és idén, amiben az a legjobb, hogy fogalmad sem lehet róla!! A vonatozást meg mindenkinek ajánlom! Most is jó "vonatokra" szálltam, hogy nem rád hallgattam!
A hazai tömegközlekedést elég jól ismerem, és gyakran tömegközlekedek más országokban, ahol nyilván mindennek utánajárok előtte. Van ahol egyszerű, logikus megoldások születnek, máshol nehézkesebb. Azt gondolom, hogy ahol a helyieknek sem triviális, akkor az a külföldieknek, akik nem szoktak bele, és minden információ új, még sokkal bonyolultabb, és összevetve a magyar vasúti közlekedést a helyjegyek, pótjegyek rendszerével, többféle jegyvásárlási módhoz tartozó többféle érvényességgel (pl. a sima jegy online az aktuális járattól az aktuális nap végéig jó, míg ha pultnál veszed, nem mondasz járatot, így egész nap jó), ott a rendszer rossz, nem az emberek hülyék. Nyilván sok ember tényleg hülye, de egy kritikus pórul járt utasszám felett a vasúttársaságnak illene változtatnia. Külföldről pár példa: Horvát belföldi tavolsági buszközlekedés nagyon egyszerű, az online jegyvásárlás jól működik, a helyjegyes rendszer nehezen félreérthető. Ellennben nemrég futottam bele a szlovén helyi közlekedésbe Ljubljana-ban, az nem túl egyszerű külföldiként, pár szavas magyarázatok vannak csak online, a valóságban meg rengeteg megválaszolatlan kérdés felmerül. De jó tapasztalatom volt Zágrábban és Szófiában a helyi jegyrendszerrel.
A késésről általában a buta utasok értesülnek legutoljára. . . Hát igen, aki nem képes használni a számára adott eszközöket, az kvázi így járt. (hint: a vonatok realtime követhetőek már elég régóta)
A zsúfoltság egyébkét jól mutatja, hogy lenne rá igény. Nekem személy szerint megfelelő az online jegyvásárlás, talán csak a célzott helyjegy-vásárlásnál akadt el néha. A legtöbb szerelvény is megfelelő nekem, sokat lecseréltek az elmúlt 10 évben. A legnagyobb problémám a lassúsága. Egyetlen értékelhető szakasz van: Budapest - Hegyeshalom, ahol 160 km/h a megengedett max sebesség, és mennek is ennyivel a vonatok. Ehhez képest a legtöbb felújítást 120 km/h-ra csináljuk, de pl. a Kelebiáig menő szakasz csak 100-as lesz. Ezt én nettó pénzherdálásnak tartom. Még nem kezdtek bele, jó lenne, ha átgondolnák. Én egy új szakasznál már a 160-at is kevesellem. Óriásit javulna a minőség a menetidők jelentős csökkenésével, és felértékelődnének a Budapesttől akár 100 km-re lévő települések is, hiszen vállalható szintre csökkenne még onnan is a bejárás.
Igen talán egy tapasztalat.De sajnos az ATV riportja nem tendenciózus, sem abban hogy a WC t mondjuk egy új típusú szerelvényen lezárják és kiírják hogy hibás.Személyvonaton gyakran előfordult, mint ahogy a késés esetén - az említett szakaszon rendszeresen Almásfüzitő kkén felsővezeték szakadás.Hogy miért nem javítják ki az állandóan problémás vezetékszakaszt rejtély nemcsak előttem.Egy csomó bosszúság rövid időn belül megoldodhatna, mind a vasút mind az utazók részéről.Persze a késsél annak várható mértékével kapcsolatban nem adnak hiteles tájékoztatást.Ha messzebbre merészkedünk talán más problémák is vannak, a zsúfoltság ami mondjuk nemcsak nyáron hanem április közepén is tapasztalható volt a dél balatoni Keszthely- Szfvár -Bp. pályaszakaszon de csak ebben az irányban.A keleti részen talán a kalauz mint hivatalos személy fizikailag sincs mindenütt biztonságban, ami szerintem óriási probléma mert más is generál(hat).Tovább is van...
Te gondolom sosem vonatozol, mert a gyakorlatban annyit tudsz megnézni, hogy hol a vonat, és eddig mennyit késett. Ha valahol áll, akkor nem tudod meddig és miért fog állni, mert még becslést sem ad a MÁV.
Nos nem buták az utasok.A wifi nincs , mobil stb. nincs de jegy van.Az utazásra vonatkozó szabályok értelmében jogosult- egy gumiszabály alapján -az utas a tájékoztatásra.Meg egyébként is vannak buta - nem odavaló kalauzok, bár elismerem sokszor tényleg nem ők a hibások.A korábbi sokkal részletesebb beírásomat a rendszer nem engedte megjelentetni, ami még Ennyire sem volt sértő.
Az online jegyvásárlás a legjobb szolgáltatása a mávnak, ami ráadásul az otp simple bevezetését követő pár napot leszámítva tényleg működik is. A szerelvények viszont csak Budapest elővárosi járatokon és a fővonalak egy részén jó, országosan ebben is egyre rosszabb a helyzet, ráadásul kevés is van, így gyakran kevés vagy nagyon gány kocsikat indítanak. A Bp-Hegyeshalomnak gyorsvasútnak kellene lennie 200+ sebességgel, a többi fővonalnak 160-asnak, a szárnyvonalak egy részét be kellene zárni, a többinek 120-asnak. Ehhez képest...
Tényleg borzasztó a magyar vasút? - A számok szerint igen
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=14&i=197333