Topikgazda: jancsika 2006. 02. 06. 12:42

NABI: volt egyszer egy kaposvári gyár  

Ugrás a cikkhez
Sikerült megegyezni az új tulajdonosokkal, így a megállapodás részeként, hitelátvállalás fejében a NABI kaposvári gyárának eladása is részét képezi a tranzakciónak

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=64540
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2006. 02. 12. 17:18
Előzmény: #15  Törölt felhasználó
#16
Legfrissebb NABI hírek, ezeket febrár 2-án tették ki a Los Angeles-i közlekedés vállalat honlapjára.

Los Angeles opció még korábbi lehívása még 94 db 60 BRT-re, amit a NABI idén áprilisban már el is kezd gyártani:

link

és Compobus megrendelésekről (4-es pont):

link

A Cerberus és az Inc. menedzsment meg csak röhög a markába és zsebre teszi a restruktúrált céget ... Hol van ilyenkor a PSZÁF, a Felügyelő Bizottság, a Közgyűlés, hogy megvédjék a részvényesek érdekeit és hogy kicsit jobban kivizsgálják ezt a tranzakciót a Cerberus-szal?
Törölt felhasználó 2006. 02. 12. 03:48
Előzmény: #14  Törölt felhasználó
#15
Ide is beírom lássa ország-világ, de legalábbis az, aki itt kattintgat.

penznyelo, elvileg jövök Neked egy fél sörrel, mert ugyan a 2005. 4. negyedéves (3 hónapos) árbevételt a 2005. január 26-i beírásomban eltaláltam (lásd NABI Q4 2005 negyedéves jelentés 10. oldal), illetve 36ezer dollárt tévedtem, de a bruttó fedezettel kapcsolatban "nagyot" tévedtem ($10m helyett $5.5m lett) ...

... de persze mindez nem történhetett volna meg, ha nem lenne a szokásos trükkös NABI könyvelés. Hihetetlen, hogy ezt meg merik tenni ország világ szeme láttára.

Hogy ne nézzen ki olyan jól a jelentés (= a negyedévben elért eredmény) ezért hipp-hopp mitteszisten képeztek a negyedik negyedévben hirtelen egy kissebb $7,5m-os céltartalékot ún. "bizonyos vevő kinnlevőségekre" (negyedéves jelentés 19. old. 4.2 pont, 3. bekezdés, utolsó mondat; illetve 22. old. 4.9.11. pont utolsó mondat). Ez a céltartalék képzés egy az egyben a bruttó fedezetből jön le és a Q3 2005 jelentésben még nem volt benne.

Egy ilyen céltartalék képzése nem kerül egy fityingbe sem (non-cash, azaz = levegő), de marha jó window-dressing trükk.

Kérdés, hogy mennyire hihető el az USA állami közlekedési vállalatainak szállító cég vevőiről (= az USA állam), hogy azok nem fognak tudni a NABI-nak fizetni. Talán az USA tényleg képtelen lesz a NABI-nak fizetni? (p = 0,00000001?).

Nem tudom ki az USA cég könyvelője, illetve auditora, de ha majd aláírja ezt a jelentést, akkor szívesen elbeszélgetnék vele.

Enélkül a $7,5m tétel nélkül és az egyéb teljesen átlátszó window-dressing trükkök előtt a NABI Q4 2005-ben (három hónapos periódiusban) elért bruttó fedezete nem $5.5m lenne, de nem is $10m (mint azt gondoltam), hanem $13m (16,7%). Ezt én is eltitkoltam volna, mert kilógna nagyon a lóláb a Cerberus-szal (=Homerica) készülődő tranzakciónak a magyarázatából (azaz a "brühühü, szarul megy a cégnek és nem volt más választásunk, hogy elkerüljük a fizetésképtelenséget, stb stb." nagyon gyenge duma).

A 3 hónapra elszámolt SG&A hirtelen duplázódásán meg az ember már csak elmosolyodni tud (lásd szintén a jelentés 10. oldala).

Ami a mérleget illeti: a készpénz állomány szépen lecsökkent, mivel a szállítókat szinte azon nyomban, "kisvártatva" :-), kifizették (utoljára 1999-ben volt ilyen alacsony a szállítói követelések számla), míg érdekes módon nem siettek a vevőkövetelések behajtásával ... remek kis cash-menedzsment, mielőtt a céget az új tulaj (valószínűleg az USA-beli menedzsment részvételével) átveszi. Vicc.

A NABI-t hitelező magyar bankoknak (HVB, K&H, OTP, MFB, stb.) üzenem, hogy mielőtt hétfőn, 14-én (Valentin napján) tényleg diszkonttal adnak túl a hiteleiken, talán nem ártana egy kis forensic audit-ot tartani a NABI Inc.-ben és jól átgondolni azt, hogy milyen érdekviszonyok is mozgathatják itt a NABI Inc., illetve Rt. könyvelését. Aztán ha ez megvolt, lehet virágot meg fagyit venni a hirtelen előkerülő (el sem tűnt) pénzből az asszonynak otthon.

Nehogymár holmi alabamai harvardot végzett könyvelő átverje a hírhedt furfangos magyart!

Egyébként mindettől eltekintve, az elhatárolt veszteséget figyelembe véve (negyedéves jelentés 2. oldal 4. bekezdés), és a céget tényleg mindentől tehermentesítik, a NABI Rt. értéke, ha törik ha szakad, részvényenként valahol 88Ft és 533 Ft között van. Jóccakát.
Törölt felhasználó 2006. 02. 11. 15:46
#14
Bővebben:

link
Balint1 2006. 02. 06. 21:37
Előzmény: #11  Törölt felhasználó
#13
Kedves Realista Pisti!

Hiába van igazad, ha a BÉT mint bűnszövetkezet is részt vesz a kisrészvényesek kifosztásában!!!

Üdv
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 20:04
Előzmény: #11  Törölt felhasználó
#12
Ja és az is megvan, hogy miért mégsem a Brunswick hajógyártónak adják el a kaposvári gyárat. Lásd a link alatti dokumentum 4.A pontját (2. oldal) ami újabb potenciális Compobus megrendelésekről szól.

link

www.mta.net/board/Agendas/2005/09_September/20050922ASBM.pdf
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 19:43
Előzmény: #10  Törölt felhasználó
#11
Mint korábban mondtam: felesleges vitázni egy likvidált cégről.

De:

Pista, írtad, hogy a bankok diszkonttal adnak tovább hiteleiken. ha ez igaz, akkor őket is vagy átverik vagy félreinformálták, vagy nem értenek a cash-flow elemzéshez, illetve, ahhoz hogy hogyan kell kiszedni az egyszeri és non-cash tételeket az eredménykimutatásból. Kár. Pista, netán Te ott dolgozol azért vagy ilyen "realista"? ha igen és beírod ide az e-mail címed szívesen elküldöm neked az excel táblát, hogy segítsen a Cerberus-szal való tárgyalásban (hogy ne kelljen diszkonttal eladni a hitelt)

A NABI normalizált EBITDA-ja 2003 Q4 óta pozitív és egyre növekvő (tényleg bonyolult kiszámolni, ezért hadd ne írjam be ide). Az üzemi tevékenység cash-flow-ja mindenfajta korrekció nélkül is pozitív szintén Q4 2003 óta minden negyedéves periódusban az egyetlen kivétel Q2 2005 volt (penznyelo barmit mondhat).

Magyar buszok: ha figyelmesen elolvassátok a 2005 Q4 buszértékesítési adatokról szóló NABI bejelentést (asszem január 13., www.nabi.hu ), akkor lejön, hogy a NABI és gondolom a Széles Gabi is egy több, mint 200 db-os Volán tenderre pályáznak. Ennek a tendernek a beadási határideje február vége, ha jól tudom. Ezért a nagy sietség a NABI-nál is, hogy arra már a Kft pályázhasson. Ezért a nagy sietség az Ikarus-nál is ... a tenderhez meg nyilván kell a bankoktól garancia, amit a bankok lehet hogy nem akartak a NABI-nak megadni ...
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 16:55
Előzmény: #9  Törölt felhasználó
#10
Tény, hogy mostanában inkább Volvókat és más nyugati buszokat vesznek a Volán és helyi érdekeltségű társaságok (pl. a BKV is), de talán a felszabaduló kapacitás, olcsó(bb) utánpótási lehetőséggel bír, ami a magyar piacon erdeményes lehet...

...s az is tény, hogy a NABI nem budapesti, hanem inkább Los Angelesi buszfajta, de talán pont ez a kis hányad az, ami miatt nem érte meg az Ikarusnak... ...eddig...

De sajnos nem is ez a lényeg, ez csak a rosszban a jó lehet(ne)...
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 16:43
Előzmény: #8  Törölt felhasználó
#9
Eko,
Szeles nem hiszem, hogy a NABI miatt vag bele, marmint abban az esetben, ha Magyarorszagban gondolkozik.

A NABI a teljes eves termelesenek max 5%-at adta el itthon.
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 16:04
Előzmény: #5  Törölt felhasználó
#8
Tény, hogy így, ebben a formában sokkal több pénzt lehet kihzni a cégből, de sajnos ezt nem a részbvényesek, hanem a felszeletelők élvezik majd...

...azaz abban biztos vagyok, hogy USA városainak útjain évek múlva is lesznek új NABI buszok... ...évek múlva, amikor már csak páran fognak emlékezni, hogy egykoron volt egy ilyen nevű cég is a magyar piacon...

Sz.Ikarus: lehet, hogy a keletkező űrt megcélozva... ... ...
jancsika 2006. 02. 06. 16:03
Előzmény: #5  Törölt felhasználó
#7
Nem értem egészen ironizmusod.

Mivel nem harcolt a tulajdonosok érdekében, s gyakorlatilag kijátszotta a vagyont a hitelezőknek a management, ezzel nem a tulajdonosok érdekeit szolgálta.

Ha megmondta volna a hitelezőkenk, hogy inkább megy a cég FA-ba s ők is várhatnak pénzükre 1-2 évet (a gyors eljárás) és keres a vagyonra vevőt, a nullánál valószínüleg több maradt volna a részvényeseknek.
(sőt az FA-ból is van visszaút)

Azt, hogy ilyen nyiltan kvázi kifosztották a céget arra no coment.

Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 14:22
#6
Lehet, hogy nagyon hulye kerdes, sokan mar bisztos tudjak a valaszt, de mit fog csinalni a Homerica Investments B.V csoport, miutan megvette a ceget?Ilyenkor mi a szokasos eljaras???Gondolom valamit kezdenek vele???
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 13:40
Előzmény: #4  jancsika
#5
egy nyílt árverésen vagyonokat kaphatott volna a cégért.... amiből aztán kifizethette volna a 80 millio usd hitelt, a munkavállalókat, a beszállítókat és a felszámolót. A megmaradt kincseket ezek után már oda is lehetne adni a részvényeseknek.

Ez azért is jó ötlet, mert magyarországon nem szokták szétlopni a felszámolásban lévő cégeket.

a humet tényleg egy sikertörténet, meggyőztél....:-)). Magyarországon ma működésképtelen a csődeljárás, a hitelezők rég a végrhajtónál lehetnek mire a közgyűlés jóváhagyja a csődöt.

Egyébként egy ilyen helyzetben a részvényes érdeke legalábbis másodlagos.

jancsika 2006. 02. 06. 13:30
Előzmény: #3  Törölt felhasználó
#4
Miért így mennyi maradt a részvényeseknek?
Mi marad a cégből?

Ezzel szemben, ha egy nyílt árverés keretében adta volna oda gyakorlatilag a céget, vagy csődegyezséget próbált volna kötni - lásd Humet - akkor lehet hogy a részvényesek jobban járnak.

Persze harc nélkül nincs győzelem.

Pisti: Széles Gabi csak visszavette az IKARUST, és csak valamilyen új model exportjáról van szó. Tehát kereslet az lett volna...
Törölt felhasználó 2006. 02. 06. 13:01
Előzmény: #2  jancsika
#3
Ez zseniális ötlet. A felszámolásnál a részvényesek a sor legvégén állnak, minden beszállító, hitelező stb. megelőzi őket. Mondjuk 0 Ft is kaphatnának akár.
jancsika 2006. 02. 06. 12:56
Előzmény: #1  portfolio
#2
Én nem értem ezt a NABI managementet.
Nem a saját részvényeseik érdekeit kellene szem előt tartaniuk.
Ha ezt tették volna akkor lehet, hogy egy felszámolással jobban járnának

Topik gazda

jancsika
4 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek