Topiknyitó: Portfolio 2017. 03. 02. 11:19

Milyen legyen a jövő Európája? Erről az étlapról lehet választani  

Ugrás a cikkhez
Öt lehetséges forgatókönyv áll az Európai Unió előtt, hogy 2025-ig milyen irányban indul el - olvasható a Jean-Claude Juncker bizottsági elnök által szerdán bemutatott "Fehér könyvben". A tervek szerint az EU 27 tagállamának az év végéig kellene...

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=244883
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
pitcairn2 2017. 03. 02. 13:49
Előzmény: #12  szivacs
#18
tudtommal Svájc a stratégiai élelmiszer-ellátás kivételével (ott is csak néhány ágazat esetében) nem nagyon erőlteti az autarkiát

pitcairn2 2017. 03. 02. 13:44
Előzmény: törölt hozzászólás
#17
"a hatalommániás Orbán"-nál jóval veszélyesebbek azok akik minden hatalmat a brüsszeli szovjetnek akarnak delegálni:)

kukutyinbenko 2017. 03. 02. 13:41
Előzmény: törölt hozzászólás
#16
" De ezzel a hatalommániás Orbán pont szembemegy."

Mert a decentralizációnak van egy optimális szintje, csak erről nem szoktak értekezni a nyugat ügynökei, mert számukra kellemetlen információval nem mérgezik a magyar lakosságot.
Ez nagy horderejű kérdésekben a magyar kormány színjét jelenti, abban az esetben ha annak vezetője éppen 162-165 cm testmagasságú ex futballista, kisebbekben pedig elég a XII.ker. Cinege utca páratlan oldalának 5-tel osztható, de 10-nél kisebb páratlan számú ingatlanjainak lakosságát megkérdezni.
kukutyinbenko 2017. 03. 02. 13:29
Előzmény: #12  szivacs
#15
Szeretem az ilyen meséket, mert így kiderül mindenki számára, miért helyben bányászott alapanyagból készült palatáblán dolgoznak a svájci iskolákban és miért nem használnak számítógépet még ma sem. Ezért járnak gyalog, kerékpáron, vagy vonaton, mert a sz@r autót csak külföldről lehetne beszerezni. Ugyanezen okból nem ülnek repülőre és a farmer nadrág sem tudott gyökeret verni az országban. Természetesen helyi saruban járnak nem a külföldi sz@r cipőkben, ahogy a mobiltelefont is elvből utasítják el. Még hosszasan sorolhatnám, de már ennyiből is kiderül hogy él manapság egy igaz svájci polgár. Aki esetleg nem így tapasztalta, az...az...
rohadjon meg!
-pny 2017. 03. 02. 13:28
Törölt hozzászólás
#14
elemes
elemes 2017. 03. 02. 13:25
Előzmény: #12  szivacs
#13
pontosan erről van szó.

Először meg kell nézni, a szovjetunióban működik-e még a mityisinszkij metrógyár, és ha igen, akkor úgy kiírni a közbeszerzést, hogy ők nyerjék.

Aztán meg kell nézni, hogy tudnak-e a kinézerek több szart szállítani hozzánk, és ha igen, akkor gigahitelt kell felvenni, hogy a kinézerek építsenek egy vasútvonalat, hogy ide tudják szállítani a szart.

Tehát nagyjából mi is úgy működünk, mint Svájc, az oroszok és a kínaiak élveznek prioritást.
szivacs
szivacs 2017. 03. 02. 13:11
Előzmény: #11  pitcairn2
#12
"Svájcba emigrált magyar tanárnő fia szájából hallottam, hogy amikor a mamát befogadta a helyi iskola, azzal tüntette ki az igazgató, hogy ő intézhette az iskola számára szükséges eszközök beszerzését.

Persze bizonyítani akart, és összeállította a listát, amit izgatottan vitt a bemutatásra.

Az igazgató vetett rá egy pillantást, majd elmondta, az úgy rossz, ahogy van, lehet újraírni. Az értetlen arcot látva, jóindulatúan elmagyarázta:

- Először meg kell nézni, hogy a városban gyártják-e ezt a cikket?

- Ha igen, meg kell venni, mert az a legolcsóbb, hiszen a város lakóinak munkát biztosítunk és a későbbi minőségi problémák kizártak.

- Ha nem, meg kell nézni, hogy a tartományban készítenek-e ilyesmit, mert ez a második legolcsóbb, minőség vitára itt sem kell számítani.

- Amennyiben a tartományban nem készül, megnézzük, hogy Svájc területén előállítják-e a terméket. Ha igen, jöhet.

- Végül felmerül a kérdés: mi a teendő akkor, ha nem gyártják Svájcban?

- Ekkor hátra kell dőlni és behunyt szemmel, (esetleg egy rövid szunyókálás után) pihent állapotban azon lehet elgondolkodni, hogy egyáltalán - kell nekünk ez a szar?"
pitcairn2 2017. 03. 02. 11:56
Előzmény: törölt hozzászólás
#11
különleges vagy nem, de fantasztikusan jól működik és ez azt húzza alá, hogy a politikai kompetenciákat LEFELÉ kell delegálni...

az EU a jelenlegi formájában a nemzetállami projekt 2.0 verziója...

az 1.0 verzió is iszonyatos volt

ideje véget vetni ennek az egésznek...
-pny 2017. 03. 02. 11:53
Törölt hozzászólás
#10
pitcairn2 2017. 03. 02. 11:50
Előzmény: #2  szivacs
#9
"2. Csak a közös piac marad meg

Első ránézésre ez tűnik a legijesztőbb tervnek."

ez vezet a valódi, fenntartható gazdasági növekedés és a VERSENY irányába...
pitcairn2 2017. 03. 02. 11:48
Előzmény: #4  Dehogynincs
#8
"fontos kérdésekben: netadó, vasárnapi boltzár, olimpis 2024 "

szomorú, de már csak ilyen jóformán JELENTÉKTELEN kérdések maradtak a "nemzetállami szinten"...
pitcairn2 2017. 03. 02. 11:46
Előzmény: #4  Dehogynincs
#7
decentralizáltság = verseny

aki valódi piacgazdaságot akar az nem kíván további centralizációt

a mai magyar politikai rendszer kapcsán nem felfelé (Brüsszelbe) kéne delegálni a politikai kompetenciákat hanem LEFELÉ a MEGYÉK és a települések felé

éljen a SVÁJCI modell!

az Európai Egybesült Államok rémképe pedig menjen a sunyiba...
-pny 2017. 03. 02. 11:43
Törölt hozzászólás
#6
-pny 2017. 03. 02. 11:42
Törölt hozzászólás
#5
Dehogynincs
Dehogynincs 2017. 03. 02. 11:39
Előzmény: #2  szivacs
#4
"Orbán Viktor többször beszélt arról, hogy a hatalom egy részét vissza kell adni a nemzetállami kormányok kezébe, ezért nincs szükség a mostaninál szorosabb európai együttműködésre."

1. Mi a repedt répa az a nemzetállam? Van egy csomó állam, ahol az etnikai határok nem esnek egybe az államhatárral.
Fölhívom Orbán doktor figyelmét arra, hogy Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján és Délvidéken is élnek magyarok.
2. Miért a kormányok kezébe kell a hatalom. Nekünk például olyan kormányunk van, amelyik képes egymást kizáró elképzeléseket képviselni fontos kérdésekben: netadó, vasárnapi boltzár, olimpis 2024
3. Orbán doktor kezdhetné kicsiben is. Mi lenne, ha a hazai kormány adna hatalma a népnek? Ha a rezsime népszavazást is rendezne és nemcsak kormányszavazást. Például a Paksról ha már a boltzárnál vagy az olimpiánál nem sikerült.
szivacs
szivacs 2017. 03. 02. 11:31
Előzmény: #2  szivacs
#3
Az ilyen nagy menzákon mindíg is szarul főztek és erősen hiányos volt a menü.
Persze sosem kérdezték meg a kosztosokat, hogy mit szeretnének enni, azt kellett szeretniük, amit a feketekörmű konyhások kifőztek nekik.
HAHACCCP...:-)
szivacs
szivacs 2017. 03. 02. 11:26
Előzmény: #1  portfolio
#2
Öt lehetséges forgatókönyv áll az Európai Unió előtt, hogy 2025-ig milyen irányban indul el - olvasható a Jean-Claude Juncker bizottsági elnök által szerdán bemutatott \"Fehér könyvben\". A tervek szerint az EU 27 tagállamának az év végéig kellene dűlőre jutnia, hogy melyik elképzelést támogatják, és a következő években az határozná meg az új EU irányát.

Szerda délután már röviden összefoglaltuk az Európai Bizottság elnökének tervét a jövő Európájáról, most a közzétett 32 oldalas \"Fehér könyv\" alapján részletesen próbáljuk ismertetni a terveket. A lényeg, hogy Juncker öt forgatókönyvet vázolt fel az EU számára:

1. Végigviszik a reformokat

Ennek az elképzelésnek a lényege, hogy az EU a már elfogadott reformok mentén folytatja működését. Ez egyrészt a Bizottság 2014-ben bemutatott New Start for Europe tervét mutatja, másrészt pedig a tavaly mind a 27 tagállam által elfogadott Pozsonyi Nyilatkozatot, melyekben az eddigi reformtervek szerepeltek. Ha ez a forgatókönyv valósul meg, akkor az Unió előtt álló prioritásokat időről időre felülvizsgálhatják a tagállamok. Ugyanakkor a dokumentum is elismeri, hogy a döntéshozatal egyáltalán nem biztos, hogy gyorsabb lesz, sok múlik ugyanis azon, mekkora ellentétek lesznek a tagállamok között.

A gyakorlatban ez a forgatókönyv azt jelentené, hogy 2025-ig az EU továbbra is a munkahelyteremtésre, a növekedésre, a beruházásokra és a közös piac erősítésére fókuszálna. A beruházások az elfogadott tervnek megfelelően elsősorban a digitális gazdaságra, az energiaiparra és az infrastruktúrára koncentrálnának.

Az eurózónára nézve ez az elképzelés azzal járna, hogy a növekedés és a sokkoknak való ellenállás érdekében a tagállamok javítanák a valutaövezet hatékonyságát. További lépésekkel erősíthetik az EKB szerepét a pénzügyi felügyeletben, ami a költségvetési politikák fenntarthatóságához és a tőkepiacok fejlődéséhez járulhat hozzá.

A külkereskedelemben a mostanihoz hasonlóan igyekeznének minél több közös kereskedelmi megállapodást kötni az Európán kívüli partnerekkel. A külső határok védelme továbbra is elsősorban tagállami feladat lenne, de a már létező Európai Határ- és Partvédelmi Hatóság keretei között együttműködnének. Új kihívások esetén szükség lehetne a külső határok megerősítésére, ha az nem történik meg, akkor néhány tagállam szükség esetén fenntarthatná a belső határellenőrzést - áll a dokumentumban.

Ennek a tervnek a megvalósulásával valószínűleg nem lenne erősebb Európa, sőt fennmaradnának az EU most is meglévő problémái. A Fehér könyv is megjegyzi, hogy ugyan az eddig élvezett szabadságjogok továbbra is megilletnék az embereket, azonban a tagállamok közti konfliktusok sem tűnnének el, nehéz lenne mindenkit rávenni az egységes fellépésre.

2. Csak a közös piac marad meg

Első ránézésre ez tűnik a legijesztőbb tervnek. A lényege, hogy az EU vezetői visszacsinálják az elmúlt évtizedek vívmányainak nagy részét, csak a közös európai piac marad meg. vagyis megszűnhetne például a szabad utazás vagy munkavállalás joga, a határokon újra ellenőrzéseken kellene mindenkinek átesni.

A Fehér könyv szerint ennek a forgatókönyvnek a megvalósulására akkor van esély, ha a 27 tagállam képtelen megegyezni az együttműködés mélyítéséről, illetve nem tudnak közös álláspontot kialakítani olyan fontos kérdésekről, mint például a bevándorlás, a biztonságpolitika vagy a védelem.

Ez a terv már magában is az uniós szabályozás csökkenéséhez vezetne, ami viszont komoly konfliktusokhoz vezethetne a tagállamok között olyan fontos területeken, mint például a fogyasztóvédelem, a környezetvédelmi szabályok, az adózás vagy az állami támogatások.

Az euró sérülékenyebbé válhatna azzal, ha a tagállamok kevésbé hajlanának az együttműködésre, így veszélybe kerülne a közös deviza sorsa és a potenciális újabb válságoknak való ellenállása. A külkereskedelemben ez a forgatókönyv azt jelentené, hogy az EU nem tudna megállapodásokat kötni a partnereivel, az egyes tagállamok külön járnák a saját útjukat.

3. \"Mindenki azt csinál, amit akar\"

Ez az út gyakorlatilag a többsebességes Európai Unió hivatalossá tétele lenne. Az alapja az lenne, hogy a közösség úgy működne, ahogy ma, viszont ha a tagállamok egy csoportja úgy döntene, hogy bizonyos területeken készek szorosabban együttműködni, akkor arra is nyílna lehetőség. A dokumentum szerint ilyen együttműködésre nyílhatna tér például a biztonságpolitikában, az adózás összehangolásában vagy a szociális kérdésekben.

Ebben a szorosabb együttműködésben az is benne van, hogy az egyes tagállamok költségvetési területen is jobban együttműködnek, így a mai eurózóna mintájára létrejöhetne egy belső közösség, melyhez a 27 tagállam bármelyike csatlakozhatna önkéntesen.

A forgatókönyv abból indul ki, hogy a mai eurózóna-tagok, illetve mellettük esetleg néhány külső ország csatlakozhat a szorosabb integrációhoz. Ha ők elkezdenék összehangolni az adózási szabályokat és az adókulcsokat, akkor azzal egyszerűsítenék az európai adórendszert, illetve csökkenthetnék az adóelkerülést. Emellett a szociális ellátások és az iparfejlesztés területén nílhatna lehetőség szorosabb együttműködésre.

Eközben a 27 tagállam tovább erősítené a közös piacot és az EU ma is létező négy szabadsága is megmaradna. Emellett fontos, hogy a külpolitikában és a külkereskedelemben az Unió tagállamai továbbra is közösen lépnének fel a partnerekkel szemben.

4. Kevesebbet, de hatékonyabban

A negyedik forgatókönyv lényege, hogy az EU tagállamai néhány közösen kiválasztott területen tovább mélyítenék együttműködésüket, más témákban viszont a nemzetállamok visszakapnák szabadságukat. Vagyis ez összességében egy a mostaninál lazább uniót jelentene a 27 ország között, viszont a néhány kiválasztott területen hatékonyabb lehetne a rendszer, gyorsabbak lennének a döntések. Hasonlóra ma is van példa, a versenypolitikában vagy a pénzügyi felügyeletben ma is erősebbek az EU jogai. A további cél lehetne a fogyasztók védelme, példaként hozza fel a Fehér könyv a Volkswagen emissziós botrányát, melyben mindenki azt várja az EU-tól, hogy védje meg a fogyasztókat, de nincsenek erre megfelelő eszközei.

A jelentés készítői szerint olyan területen lenne még mód szorosabb együttműködésre, mint például az innováció, a kereskedelem, a bevándorlás vagy a határvédelem. Emellett létrejöhetne például egy közös európai terrorellenes ügynökség, a határokat a közös európai határőrség védené, míg a bevándorlók kérelmeit egységes európai ügynökség bírálná el.

A fentiekkel párhuzamosan például a regionális fejlesztésben, az egészségügyben, valamint a munkaerőpiac és egyes szociális kérdések összehangolásában lazítana a szabályokon az EU. Ezzel párhuzamosan folytatódhatna az eurózóna erősítése.

5. Közösen előre minden területen

Az utolsó lehetséges forgatókönyv a minden területen szorosabb Európai Unió. Ennek keretében arról is döntés születhetne, hogy az eurózóna továbbfejlesztése minden tagállam érdeke. Ebben a rendszerben a döntések sokkal gyorsabban történnének meg európai szinten, illetve a végrehajtás is felgyorsulna.

Ebben a modellben az Európai parlament hozná meg a végső döntést kereskedelmi egyezményekről, az EU pedig továbbra is közösen lépne fel. Emellett létrejönne a közös európai hadsereg, mely a NATO rendszerébe illeszkedne. A közös fellépésnek köszönhetően au Unió élen járna az éghajlatváltozás elleni harcban, illetve erősítené szerepét a nemzetközi segélyprogramokban.

A Fehér könyv szerint első lépésben az lenne a cél, hogy a közös európai piac létrehozása befejeződjön az energetika, a digitális gazdaság és a szolgáltatások területén. Emellett a közös európai fejlesztésnek köszönhetően sok \"európai Szilícium-völgy\" jöhetne létre, az összehangolt tőkepiac pedig segítené a kkv-k finanszírozását és a nagy infrastruktúra-projektek megvalósítását.

A Fehér könyv készítői szerint ennek a megoldásnak az lenne az előnye, hogy az Unió állampolgárai még több jogot élveznének az uniós jogszabályok miatt. Ugyanakkor félő, hogy ismét felerősödnének azok a hangok, melyek szerint az EU-nak nincs kellő legitimációja, illetve túl sok hatalmat vesz el a nemzetállamoktól.

A Fehér könyv végén az alábbi táblázatban foglalták össze az egyes forgatókönyveket:

Milyen legyen a jövő Európája? Erről az étlapról lehet választani

Klikk a képre!

A Politico értesülései szerint a fenti forgatókönyvekről a jövő hét végi EU-csúcson kezdődik meg az egyeztetés, Juncker pedig azt szeretné elérni, hogy az év végéig a 27 tagállam hozzon döntést az Unió jövőjéről. Ugyanakkor nem zárható ki, hogy a következő hónapokban érkeznek még további javaslatok a tagállamoktól, így nem biztos, hogy csak a fenti öt opció marad.

Magyar szempontból egyébként első ránézésre talán a negyedik variáció lehetne a leginkább elfogadható. Az utóbbi hónapokban hallott kormányzati nyilatkozatok alapján a többsebességes Európát mindenképpen szeretné elkerülni a magyar kormány, ugyanakkor a mostani rendszerrel sem maradéktalanul elégedettek. Orbán Viktor többször beszélt arról, hogy a hatalom egy részét vissza kell adni a nemzetállami kormányok kezébe, ezért nincs szükség a mostaninál szorosabb európai együttműködésre.

A nagy kérdés az lesz, hogy a többi 26 tagállam mit szeretne, ebből a szempontból meghatározó lesz a tavaszi francia elnökválasztás és az őszi német parlamenti választások. Ha ezekben az országokban az EU-párti erők maradnak hatalmon, akkor elképzelhető, hogy a magyar és közép-európai érdekkel szembe menve mégis a többsebességes Európa valósul majd meg.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek