Tekintettel a magyarországi költségvetési kilátások komoly romlására, a Bizottság ma javaslatot tett a Tanácsnak, hogy az idén második alkalommal hozzon határozatot arról, hogy a magyar kormány elmulasztotta a költségvetésének kiigazítására irányuló hatékony lépések megtételét. A kormány által 2005-re és 2006-ra kitűzött hiánycélokat várhatóan nagymértékben túllépik, ezzel kérdésessé válik, hogy tartható-e a hiány Szerződésben előírt 3 %-os referenciaérték alá történő csökkentésére szabott 2008-as határidő - olvasható az Európai Bizottság honlapján magyarul is közzétett jelentés elején.
a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=60293
Végre megtaláltam mire hivatkozol, nem tudom miért nem írod be kérésre. Elismerem igazad van, tényleg alkálmazhatnak retorziót.
Lásd link ; általános ismertető.
A többször emlegetett kizárás a kohéziós alapokból.
Ez formailag nem büntetés. Csak úgy fogjuk érezni.
Ahogy már írtam -- az a kérdés, hogy ki lesz az erősebb ebben a pózolásban. A bizottság és az ecofin többszöri figyelmeztetést adott ki a hiánytúllépés miatt. Ha nem szabnak ki végrehajtandó szankciót, és a magyar kormány látványosan fittyet hány a szankció nélküli figyelmeztetéseknek, a meghátrálás révén az ecofin súlytalanná válhat.
Mindazonáltal lehetséges, hogy ebben a játszmában a magyar kormány győz.
Egyrészt nem látok utalást sehol sem hogy büntetni lehetne egy nem euróövezeti országot, másrészt nem hiszem hogy ez ecofin hatáskör lenne(javaslatot gondolom tehet), mert az enyhébb böntetéseket is az Európai Biztottság "szabja ki".
Hol látod te fenyegetést?
Írtam: ez egy "gyáva nyúl" játszma. Egy olyan játék a két fél között, ahol az egyiknek meg kell hátrálnia.
Egyrészről: az ecofin kezében vannak eszközök a büntetésre -- kizárás a kohéziós alapokból. Ez azonban nagyon súlyos büntetés, még nem volt rá példa. Nem is biztos, hogy egy eurozónán kívüli tagállam excess deficitje olyan súlyos bűn, amiért be kellene vetni ezt az eszközt.
Másrészről az ecofin az EU pénzügyi-gazdasági kérdésekben legfontosabb döntéshozó testülete. Küld egy figyelmeztetést, majd egy megismételt figyelmeztetést, majd konkrét számokat is mond, a magyar kormány viszont ignorálja ezt. Ha az ecofin nem szerez érvényt a testületi döntésnek, az precedenst teremt és az ecofin súlytalanná válik.
Lehetséges, hogy az ecofin feladja, és a játszmát a magyar kormány nyeri meg.
Hungary is a Member State with a derogation, which means
that Articles 104(9) and 104(11) of the Treaty do not apply to it, although Hungary has
the obligation to avoid excessive deficits. Thus further recommendations under the EDP
can be addressed to the country only on the basis of Article 104(7).
És itt a Article 104(7) és 104(8)
7. Where the existence of an excessive deficit is decided according to paragraph 6, the Council shall make recommendations to the Member State concerned with a view to bringing that situation to an end within a given period. Subject to the provisions of paragraph 8, these recommendations shall not be made public.
8. Where it establishes that there has been no effective action in response to its recommendations within the period laid down, the Council may make its recommendations public.
Ez a közlemény Gyurcsány Ferenc miniszterelnöki kinevézését jelenti 2006 áprilisától. Az áht-adatok ilyen jellegű kezelése hivatalos bátorítást ad egy olyan költségvetés elkészítésére, amit még ifj. Hegedűs Lóri is szavazattal fog honorálni.
Már csak a befektetőket kell palira venni (KSH)
"Ha a Tanács támogatja a Bizottság ezen ajánlását, a következő lépés keretében a Szerződés 104. cikkének (7) bekezdése értelmében megismétlik ezen ajánlást (esetleg konkrét elvárt mértékű hiánycsökkentés)." Ez a fenyegetés.
nulla új infó értéke van, bár összeszorult a szívem, ahogy olvastam :)
nem kellene piaci hatással bírnia, ez egy fait accompli, nagyon venni se kellene viszont rá, mert már azon is túl vagyunk. Mi lesz most? :)))
Itt az Európai Bizottság mai jelentésének hivatalos magyar változata
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=60293