Topiknyitó: Portfolio 2017. 04. 27. 10:28

Ijesztõen gyorsan terjedhetnek el az elektromos autók  

Ugrás a cikkhez
2030 körül a világszerte értékesített új autóknak már mintegy 30 százaléka elektromos hajtású lehet, ez pedig pár éven belül a fosszilis üzemanyagok keresletének érezhetõ csökkenését eredményezheti - véli a Total vezetõ
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
kukutyinbenko 2017. 04. 28. 11:51
Előzmény: #35  elemes
#40
Akkor végletesen leegyszerűsítem. Egy maiaknál olcsóbb e-autó+önvezető technológia+uber szerű szolgáltatás miért lenne taxi szintű árazású? (se sofőr, se üzemanyagköltség ideális esetben) . A rendelkezésre állási aggályod sem értem, nyilván nem minden zsákfaluban fog egyszerre berobbanni a szolgáltatás, de oda taxit sem kapsz 5 perc alatt, sőt tömegközlekedést sem. A napokban volt egy konferencia (tán Bloomberg szervezés) és 2025-re teszik amikor az e-autó ára leér a hagyományos autók árszintjére. Ha jövőre a Tesla3 hozza amit ígérnek, lehet előbb is. Az önvezető technológiát addig csak törvényekkel tudják visszafogni, az uber típusú szolgáltatások pedig évek óta virulnak. Nem látom be miért ne lehetne házasítani őket. Az áramra meg már írtam az előbb mi a megoldás. De van jobb dolgom is mint téged győzködni, pár év múlva kiderül.
Törölt felhasználó 2017. 04. 28. 11:51
Előzmény: #32  kukutyinbenko
#39
Én teljesen elégedett lennék, ha a hétvégi túrázásra egy shared önvezető autót tudnék hívni, ami elvinne a helyszínre, túráznánk, este meg hazavinne. Tök jó, mert megszabadulnék az autóvezetés gondjaitól, sokkal hamarabb kelhetnék és elaludhatnék a kocsiban, meg este sem kellene fáradtan hazavezetni. A fő gond az, hogy nem nagyon látom a nagy spórolást vele, mert vasárnap este ugyanúgy tömegek akarnák igénybe venni a nagy távolságra alkalmas változatot, a kis távolságra alkalmasat meg reggeli csúcsidőben. Ugyanaz a probléma, mint tömegközlekedésnél, csak felnagyítva, mert a néhány személyes autók kevésbé gazdaságosak, mint egy 60 fős busz. Ha optimalizálni akarjuk, akkor ugyanúgy buszok kellenének 1-1 iranyba az autópályán, amik aztán a csomópontokon letesznek, ahol átülhetnénk kisebb kocsikba. Csak akkor meg ugye újra feltaláltuk a tömegközlekedést, annyi különbséggel, hogy automata optimalizálást tettünk bele (ami rá is férne amúgy).
Törölt felhasználó 2017. 04. 28. 11:43
Előzmény: #28  elemes
#38
Még jobb analógia a kulcs nélküli szálláshelyek, ilyen is akad, pl. a Cserepes kői barlangszállás. Nem akartam megszállni, csak benéztem egyszer, ne tudd meg mi volt ott...
Törölt felhasználó 2017. 04. 28. 11:38
Előzmény: #22  kukutyinbenko
#37
Érdekes, a hülye németek folyamatosan bővítik az elővárosi vasútvonalaikat, pedig rájuk nem lehetne azt mondani, hogy ne lennének autós nemzet. Nyilvan 100%-ban nem lehet jó tömegközlekedéssel lefedni az agglomerációt, erre vannak jobb helyen a P+R parkolók a külvárosi metró vagy városi vasút megállókban. Az átszállás sem ördögtől való, ha jól meg van csinálva a csomópont. A speciális városi igényekre meg inkabb a bubihoz hasonló bérautó rendszert kellene előnyben részesíteni, de hangsúlyozom, nem ez kell hogy alkossa a nagyvárosi közlekedés gerincét. Az elektromos kerékpárral meg az a helyzet, hogy a kerékpárt tudja helyettesíteni, hacsak nem szereled fel mindenféle extra biztonsággal, csak akkor már inkább a hagyományos motorkerékpárokat váltja le. Tehát csodát nem várnék tőle, max. annyi, hogy az idősebb, betegesebb része a lakosságnak is bevonható a kerékpár közlekedésbe.
elemes
elemes 2017. 04. 28. 11:33
Előzmény: #34  kukutyinbenko
#36
"Az lehet hogy megpróbálják, csak akkor elég sokan fognak napelemet telepíteni a tetőre, vagy kis szélkereket a kertbe és máris oda az állami bevétel."Mennyibe is kerül, ha a házam tetejére rakott napelemről akarom tölteni az autómat? Már amennyiben van házam, mert ugye a Bogár utca 12 hetedik emelet 41. lakás tetején a Bogár utca 12, nyolcadik emelet 48. lakás van, elég rossz bevilágítással.
elemes
elemes 2017. 04. 28. 11:29
Előzmény: #32  kukutyinbenko
#35
"Várhatóan az önvezető autók hozzák el majd azt, hogy sokan ráébredjenek a saját tulajdonú autó nem szükségszerű." Nem értem az összefüggést. "Ez inkább sofőr nélküli taxi szolgáltatás lenne mint autómegosztás" Valóban, csak a taxiszolgáltatás rendelkezésreállásával és a taxiszolgáltatás árszintjén ez nem annyira vonzó. Az érveidet egyébként tökre értem, és nagyon jól mutatja, hogy a közgazdasági érvelés hol szokott zsákutcába jutni, meg azt is, hogy bármit be lehet bizonyítani, ha a gondolatmenet kereteit megfelelően választjuk meg. * a benzinmotoros autózás költségeinek kb kétharmadát az adók teszik ki -- elektromos autózásnál az ötödét. lemond-e az állam az autózáshoz kapcsolódó adókról, ha szemmel látható mértékű lesz a villanyautózás részaránya a forgalomban? * az elektromos autózás környezetvédeli vonatkozásait el szokták intézni azzal, hogy nem füstöl, de az egész vertikuumot nézve egyáltalán nem ilyen tiszta. * az elektromos autók ára (volt erről jó portfolió cikk pár hónapja), hatótávolsága és a töltés kényelmetlensége lényegesen nagyobb akadály és porbléma, mint amit a sajtómunkások belátnak. szóval utópista, leginkább pedig a klikkvadász kategóriába tartozó cikk.
kukutyinbenko 2017. 04. 28. 11:29
Előzmény: #33  brixbrax
#34
Az lehet hogy megpróbálják, csak akkor elég sokan fognak napelemet telepíteni a tetőre, vagy kis szélkereket a kertbe és máris oda az állami bevétel. Aki sokat markol keveset fog, szokták mondani. Továbbá érdekes lesz kommunikálni azt is, hogy az olcsó áram ígéretével ugratták bele az országot Paks II-be, aminek a hiteleit minden egyes adófizető fogja nyögni, majd az áramot jövedéki adókkal drágítja meg az állam. Addigra meg valószínűleg Soros sem fog már élni, így nehéz lesz kire fogni...
brixbrax 2017. 04. 28. 11:04
#33
Arra azért kíváncsi leszek, hogy ha a töltőáramra is rárakódnak majd ugyanazok az adók és járulékok, mint most a benzinre és gázolajra, akkor mennyire lesz versenyképes az elektromos autózás. Márpedig nem lesz olyan kormány a világon, amelyik kienged egy ekkora bevételt a költségvetésből.
kukutyinbenko 2017. 04. 28. 10:44
Előzmény: #29  elemes
#32
Szerintem van egy kis félreértés. Várhatóan az önvezető autók hozzák el majd azt, hogy sokan ráébredjenek a saját tulajdonú autó nem szükségszerű. Ez inkább sofőr nélküli taxi szolgáltatás lenne mint autómegosztás (bár lehet ilyen oldalhajtás is). Ma egy átlagos autó az élettartama 90-95%-ban áll és amortizálódik valahol. Az önvezető technológia teszi azt lehetővé, hogy ez változzon és ne ácsorgás közben amortizálódjon az autó, hanem pénzt termeljen a gazdájának. Mások számára, pedig egy sofőr és jelentős üzemanyagköltség mentes e-autó jelenthet olyan alacsony költségszintet, amin már elgondolkodik érdemes-e saját autóval bajlódnia (csak a parkolás pl. belvárosban durva költség tud lenni). Ha pedig megfelelő szintre süllyedne az e-autók ára, akár sokan is gondolhatják úgy miért ne keresne pénzt az autójuk. Ez leviheti olyan alacsonyra a viteldíjakat, hogy egyre szélesebb tömegek vennék igénybe a szolgáltatást. Szerintem messze nem olyan utópisztikus mint elsőre hangzik.
sanya10 2017. 04. 28. 10:32
Előzmény: #2  szarvasvadasz
#31
Naná, azokra a feltételekre még várni kell, addig a faxomnak se kell!
Törölt felhasználó 2017. 04. 28. 10:25
Törölt hozzászólás
#30
elemes
elemes 2017. 04. 27. 18:02
Előzmény: #27  upgrayeddAKS
#29
a lízingelt autó más tészta :) mi akadálya van annak, hogy ez benzinesnél ellterjedjen? na ugyanazért nem fog elterjedni elektromosban sem,.
elemes
elemes 2017. 04. 27. 18:01
Előzmény: #26  upgrayeddAKS
#28
nem-nem. Nem airbnb. annak van egy gazdája aki használat után takarít, hogy a következő ember tiptop lakásba érkezzen és kedvező visszajelzést adjon. A túros hátú közös ló a kulcsosház, ami egy bódé a hegyekben, a turistaegyesülettől gombokért megkapod a kulcsot és ott alhat egy csapat egyetemista = szerény pénzű, szerény igényű turista. helyfüggő, de a szolgáltatás többnyire kimerül abban, hogy nem ázik be, vagy legalábbis vannak száraz helyek is bent. Pedig az vendégek nagy része normális és takarít maga után, csak minden negyedik-ötödik csap akkora bulit, hogy fosnak hánynak mindenhova, üvegtörmeléket hagynak és néha a lendület tokostól viszi ki az ajtót. a közös autótól kb erre lehet számítani.
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2017. 04. 27. 16:30
Előzmény: #24  elemes
#27
Előző folyt.: olyan autókban van fantázia, amit egy szervízcég vesz meg/lízingel, vagy egyéb formában adják oda nekik, átalánydíjas karbantartással. (Ergo akik majd kibérelik, azoknak nem kell ezzel foglalkozniuk, márpedig a TCO-t a szgk. karbantartásai jelentősen megdobják.) Lehet ez a szervízcég a gyártó szerződéses partnere vagy a gyártó leánya, lehet "közműcég", bármi. Akár JV is, de a lényeg, hogy ért hozzá... akik pedig használják, egyedi azonosítóval rendelkeznek akár úgy, hogy mindenki aláír egy szerződést, stb., akár pedig úgy, hogy pl. biometriai azonosítóval / QR kóddal vagy bármivel foglalják le az adott járatot. Ez semmivel nem bonyolultabb, mint taxit rendelni, sőt. Mivel amúgy nincs taxisofőr, összességében olcsóbban jönne ki. (Mindez akkor érvényes ugyebár, ha már jól működik a driverless car minden tekinteben, beleértve a jogi szabályozást is.) Az autókban a vandalizmus elkerülése érdekében (és egyéb, esetleges jogviták tisztázásáért) van pár kamera, tehát ha korrekt a beazonosító rendszer (biometria, QR, stb. - lásd fent), akkor tudjuk, hogy ki, mikor, milyen körülmények között, stb. vette igénybe a szolgáltatást. A fizetés módja kismillió lehet, pl. QR kód esetén ELŐRE ki lenne fizetve az út, amint beszáll az autóba, legalábbis akkor, ha a mobilszolgáltató annyi idő alatt ki is fizeti, stb. Kismillió nüansznyi dolgot bele lehet még ebbe vinni, ami kényelmesebbé teszi a szolgáltatást, de azzal akkor érdemes majd foglalkozni, ha meg is jelennek ezek :) Azt sem tartom kizártnak btw., hogy egy társasház lakói, egy cég alkalmazottai, stb. egy-egy ilyen cég "kollektív partnerei" legyenek - ez esetben az árukapcsolás, pl. biztonsági szolgálat, stb. is megoldható. (Megj.: a NAV biztosan díjazná, hogy nem kell a cégautókkal ba..akodnia, bár állambának nyilván csökkenne a cégautó-adós bevétele...)
upgrayeddAKS
upgrayeddAKS 2017. 04. 27. 16:17
Előzmény: #24  elemes
#26
Én a "kulcsosházakról" semmit nem írtam, azt te hoztad ide. Ha az airbnb-re meg társaira gondolsz, akkor ki kell ábrándítsalak: ott a felhasználói visszajelzés nagyon fontos paraméter, akárcsak az UBER-nél, amit ugyebár nem amiatt fikáztak, hogy sz..r lenne a szolgáltatás, hanem hogy kizsákmányolják a sofőröket, adót kerülnek el, stb. Ha a "kulcsosház" valami olcsó sz..r vendégház/vadászház akar lenni, akkor meg azért sem stimmel az analógiád, mert inkább a taxihoz lehetne ezt a koncepciót hasonlítani. Mindjárt le is írom, milyen lenne egy LEHETSÉGES megvalósítás (lehet többféle is).
elemes
elemes 2017. 04. 27. 16:04
Előzmény: #23  kukutyinbenko
#25
"Ez a gondolkodásmód az egyik fő gát valóban." Igen, a kommunizmus is ezen bukott el. A legkeményebbek a woman sharing-et is megpróbálták. NEM VÁLT BE.
elemes
elemes 2017. 04. 27. 16:02
Előzmény: #19  upgrayeddAKS
#24
"A közös autó a taxik logikus továbbgondolása." az analógia jó: vannak szállodák és vannak kulcsosházak. Mindkettőnek megvan a közönsége. Szállodába az megy, aki szolgáltatási színvonalat vár cserébe sokat kell fizetnie, kulcsosházba meg az, akit nem zavar, ha egérszarba fekteti a polifoam-ját, fő olcsó és nem esik be az eső.
kukutyinbenko 2017. 04. 27. 14:50
Előzmény: #18  elemes
#23
" szerintem hamarabb vezetik be a közös feleséget mint a közös autót" Ez a gondolkodásmód az egyik fő gát valóban. Kihalóban van egyébként, a nagyvárosi fiatalok egyre többen már nem vágynak saját autóra. Hozzánk is be fog gyűrűzni idővel.
kukutyinbenko 2017. 04. 27. 14:46
Előzmény: #21  Törölt felhasználó
#22
A tömegközlekedés nem minden relációban jó megoldás. Elővárosból, külvárosból több átszállásra kényszerítve a usert nem működik, ez látható ma is. Pont erre lehetne jó egy e-autó, ha zöldárammal etetik. Ugyanez a vidéki agglomerációs forgalom zöme is, 10-20-30 kilométerekről rengetegen ingáznak még vidéki nagyobb városokba is, Bp (általában a nagyvárosok) meg 50-100 kilométerről is vonzzanak munkaerőt/ügyeket intézőt. Ezért pl. totál elhibázottnak tartom a közintézmények belvárosba telepítését is. A kórházak pl. tipikusan akár több tíz kilométeres sugarú területeket fednek le. Minek telepítik őket be a város belsejébe, amikor a belvárost tehermentesíthetné egy külvárosi fekvés, az agglomerációból érkezőket meg nem kellene feleslegesen bekényszeríteni a belső utakra. Kórházak sorát kellene kitelepíteni inkább, ahelyett hogy pl. a János kórház helyére erőltetik az új szuper kórházat. De visszatérve az eredeti témára, még azt is megkockáztatnám, hogy a sokaknak elég lehetne egy elektromos kerékpár is ami tud 100 km-t egy töltésre. Ez pl. tömegközlekedéssel kombinálva működhet akár agglomerációs viszonylatban is. Az év 2/3-ban az időjárás lehetővé tenné, jórészt ez is fejben bukik el sokaknál. Annyi kell hozzá hogy ne vagyontárgyként tekintsünk a közlekedési eszközre, hanem használati tárgyként + némi rugalmasság.
Törölt felhasználó 2017. 04. 27. 14:12
Előzmény: #7  kukutyinbenko
#21
Az a baj, hogy épp azt a használati módot tudják a jelenlegi elektromos autók (ingazás, városon belüli furikázás), ahonnan idővel majdnem teljesen ki kellene szorítani az autókat, mivel ezen viszonylatokban tömegek mennek, így a tömegközlekedés lenne az optimális megoldás. Ezzel szemben a nem fővonalas vidéki utakra, kirándulásokra 200 km-nél hosszabb, de 1000-nél rövidebb nemzetközi viszonylatokra, ahol nem igazán lehet jó alternatíva a tömegközlekedés, egyelőre alkalmatlan. Talán 10 év múlva jobb lesz a helyzet. Csak gondolj bele, hogy ha a belvárosban csak elektromos autók közlekednek, az a sok közül egyetlen problémát oldana meg, a légszennyezést. A zajszennyezés ugye nem csak a motor hangból fakad, a dugók ugyanúgy kialakulnának, ezen kívül energiából is több kell 300 elektromos autóhoz, mimt egy villamoshoz, ami elvisz 300 embert. Szóval függetlenül az elektromos autó forgalomtól, ugyanúgy kelleni fognak a dugódíjak, az elővárosi vasútvonalak, a P+R parkolók a nagyvárosok szélén.

Topik gazda

Portfolio
Portfolio
4 5 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek