FÉSZEKRAKÓ 2.0 a négyzeten? Átrendeződés az ingatlanpiaci árakban, albérleti keresletben?
Alcím: Átrendeződés az ingatlanpiaci árakban, albérleti keresletben? Lakosság mix felrázása a magyarországi települések 60%-ban?
Az évértékelős bejelentett családvédelmi intézkedések lehetnek hasznosak, és összességében lehetnek károsak is. Ez attól függ, hogy a most nem megemlített részletszabályok hogyan alakulnak majd. Vagyis mennyire veszik figyelembe a mai magyar valóságot, társadalmi összetételt és mozgatórugókat.
Lényegi komponensek:
-
10 M Ft Grátisz hitel első házasságra, nőknek
-
CSOK 10 M Ft, illetve 15 M Ft-os lakáshitelének (2, illetve 3 gyerek vállalása/megléte) kiterjesztése a használt lakásokra is /mellé jár a vissza nem térítendő használt lakásra 2 gyerekre 1,43 M Ft; 3 gyerekre 2,2 M Ft /
Privát vélemény:
-
igyekszik a kormány egyre jobban támogatni a családokat, a szándék helyes is, de
-
a hatékonyság és az eszközválasztás nem feltétlen optimális, illetve
-
nagy a kockázata annak, hogy a választott családtámogatás nem javítja érdemben a következő generációs munkaszándékú lakosság megszületését.
Összegezve: A családtámogatás célja az lenne, hogy érjük el a 2,1-es fertilitási mutatót (egy nőre jutó gyerekszám a szinten tartáshoz). De a bejelentett intézkedések nem kapacitálók, csupán ha jön gyerek, akkor plusz segítséget jelent majd. Viszont ha nem lesznek jók a részletszabályok, akkor a visszafizetni nem szándékozóknak és a gyerekekből nyerészkedőknek újfent olyan Kánaán világ jön, ami nem a helyes irányba motiválja majd őket.
Ingatlanpiaci átrendeződés:
Eddigi lassan módosult a status quo:
A mai magyar települések kb 60%-a (1920 település a 3200-ból) vegyes lakosságú, amelyben a vidéki kihaló öregek hagyományos falusi népességnek utolsó mohikánjai, míg a fiatalok/gyermekek már jellemzően az új domináns társadalmi csoportot képviselik, más családi hozott normákkal. S ez, a mai falvak kihalás-szaporodás alapú folyamatos átrendeződését okozza. Ingatlan árak ezen falvakban mostanság kb 95%-ban 3 és 9 M Ft közöttiek lehetnek. De a medián családi házaknál kb 5,3 M Ft.
Esetleges rossz részletszabályok várható következményei:
-a szülői támogatás nélküli, szegényebb társadalmi csoportok keresletként (1 férfi + 1 nő), 12-13 MFT-ig elmehetnek az állam által adott kezdeti pénzből , akár lakásvásárlásra is
- a vidéki falvakban kb 5-10%-ban már most lakatlanok a házak. Továbbá sokan költöztetnék el falusi őseiket a városi biztonságosabb környezetbe, de eddig akkora volt az ingatlan ár szakadék a falu és a város között, hogy ez anyagi okból és fizetőképes kereslet hiányában ritkán valósulhatott meg.
-Most változni fog a falvak ingatlan piaca: Akinek esze lesz, az eladja a falvakban található ingatlanját olyan Új családoknak, akiknek nincs vagyonuk, de most az állam a Fészekrakó II csomaggal fizetőképes vevőkké teszi őket. S ennek következtében a falusi lakosságcserék ingatlan adásvételekkel felpörögnek, illetve így a homogén összetételű települések száma a kb 50-100 db-ról pár éven belül 500 közelire emelkedhet.
Az első házas nők 10 M Ft-ja nagy a maffia rá startolási veszélyt hordoz (kissé máshogy és nagyobb léptékben újrajátszva a fészekrakó 1-et)
Városi ingatlanpiac: A jelenleg albérletet fizető fiatalok inkább vásárolnak majd használt lakást, 10+15, 10+ 10 vállalt hitellel (nincs benne a vissza nem térítendő, csak az első házas női és a használt lakás CSOK-os hitel), minthogy fizessék a jövedelmükhöz képest drága albit.
Következmény: nehéz lesz jó albérlőt találni, vagyis az albérlet díjak csökkenek. De a jelenlegi kiadó befektetők az eddigi bérlő szegmensnek, még jó áron el tudják majd adni a lakásokat (ott is megjelenik az állami kölcsön segítség). Az albérlet piacon maradnak az egyetemisták, akik piacbefolyásolással csak egy-két helyen lesznek albérlet díjszint stabilizálók.
Konklúzió:
Az évértékelős családtámogatásos 7 pont nem eléggé probléma reflektív. Vagyis ha nem lesznek jók a részletszabályok, akkor nem várható jó társadalmi hasznosulás, csak növekvő társadalmi feszültség. +Bekövetkezhet: mesterségesen felgyorsított átrendeződési folyamatok. Amíg észbekapás miatt nem lesznek értelmesen újrastrukturálva az intézkedések, addig a vidéki falvakban megjelenhet érdemi ingatlan vásárlási kereslet. De a vidéki kisvárosok jelenlegi használt lakás árszintje is, a nem-megyeszékhelyeken, + Észak-Kelet Mo-ban is jelentősen megemelkedhet a vidékről beáramló, amúgy nincstelennek számító fiatalok tömegei miatt (lsd 2005 tapasztalat). Nagyobb városokban a tartós albérleti díjak jelentősen beeshetnek bérlőhiány miatt, de a vevői oldalon megjelenhetnek az albérletből kiszállni igyekvők, a jelentős állami besegítéssel.
Ingatlanpiaci árvárakozások: ideiglenesen összetartó, majd érdemben újra távolodó ingatlan árszintek, a kis falvak-nagyobb városok relációjában.
Várható cselekvés szcenáriók:
1. HITEL->LAKÁS->GYEREKEK->NINCS TARTOZÁS, VAGY CSAK MARGINÁLIS
2. HITEL-> PÉNZELSZÓRÁS->NINCS BEHAJTHATÓSÁG, VAGY NEM lesz munka szándék a gördülő adóssághalmok miatt, vagy/és nem jól menedzselt kényszer gyermekvállalások.
UI: Kérném a hozzászólások kapcsán, hogy maradjuk a téma objektív vélemény megközelítésénél, s ne a két szekértábor szóljon be folyton-folyvást egymásnak
Egész rövid leszek. A piacidegen befolyásolási kísérletek a történelem során sose vezettek jó eredményre, nyilván ez se fog. De Kádár népe pár évig el fog tudni ezen is gumicsontozni miközben kiszívják a frászt, és tulajdonképpen ez a lényeg.
FÉSZEKRAKÓ 2.0 a négyzeten? Átrendeződés az ingatlanpiaci árakban, albérleti keresletben?
Az évértékelős bejelentett családvédelmi intézkedések lehetnek hasznosak, és összességében lehetnek károsak is. Ez attól függ, hogy a most nem megemlített részletszabályok hogyan alakulnak majd. Vagyis mennyire veszik figyelembe a mai magyar valóságot, társadalmi összetételt és mozgatórugókat.
Lényegi komponensek:
-
10 M Ft Grátisz hitel első házasságra, nőknek
-
CSOK 10 M Ft, illetve 15 M Ft-os lakáshitelének (2, illetve 3 gyerek vállalása/megléte) kiterjesztése a használt lakásokra is /mellé jár a vissza nem térítendő használt lakásra 2 gyerekre 1,43 M Ft; 3 gyerekre 2,2 M Ft /
Privát vélemény:
-
igyekszik a kormány egyre jobban támogatni a családokat, a szándék helyes is, de
-
a hatékonyság és az eszközválasztás nem feltétlen optimális, illetve
-
nagy a kockázata annak, hogy a választott családtámogatás nem javítja érdemben a következő generációs munkaszándékú lakosság megszületését.
Összegezve: A családtámogatás célja az lenne, hogy érjük el a 2,1-es fertilitási mutatót (egy nőre jutó gyerekszám a szinten tartáshoz). De a bejelentett intézkedések nem kapacitálók, csupán ha jön gyerek, akkor plusz segítséget jelent majd. Viszont ha nem lesznek jók a részletszabályok, akkor a visszafizetni nem szándékozóknak és a gyerekekből nyerészkedőknek újfent olyan Kánaán világ jön, ami nem a helyes irányba motiválja majd őket.
Ingatlanpiaci átrendeződés:
Eddigi lassan módosult a status quo:
A mai magyar települések kb 60%-a (1920 település a 3200-ból) vegyes lakosságú, amelyben a vidéki kihaló öregek hagyományos falusi népességnek utolsó mohikánjai, míg a fiatalok/gyermekek már jellemzően az új domináns társadalmi csoportot képviselik, más családi hozott normákkal. S ez, a mai falvak kihalás-szaporodás alapú folyamatos átrendeződését okozza. Ingatlan árak ezen falvakban mostanság kb 95%-ban 3 és 9 M Ft közöttiek lehetnek. De a medián családi házaknál kb 5,3 M Ft.
Esetleges rossz részletszabályok várható következményei:
-a szülői támogatás nélküli, szegényebb társadalmi csoportok keresletként (1 férfi + 1 nő), 12-13 MFT-ig elmehetnek az állam által adott kezdeti pénzből , akár lakásvásárlásra is
- a vidéki falvakban kb 5-10%-ban már most lakatlanok a házak. Továbbá sokan költöztetnék el falusi őseiket a városi biztonságosabb környezetbe, de eddig akkora volt az ingatlan ár szakadék a falu és a város között, hogy ez anyagi okból és fizetőképes kereslet hiányában ritkán valósulhatott meg.
-Most változni fog a falvak ingatlan piaca: Akinek esze lesz, az eladja a falvakban található ingatlanját olyan Új családoknak, akiknek nincs vagyonuk, de most az állam a Fészekrakó II csomaggal fizetőképes vevőkké teszi őket. S ennek következtében a falusi lakosságcserék ingatlan adásvételekkel felpörögnek, illetve így a homogén összetételű települések száma a kb 50-100 db-ról pár éven belül 500 közelire emelkedhet.
Az első házas nők 10 M Ft-ja nagy a maffia rá startolási veszélyt hordoz (kissé máshogy és nagyobb léptékben újrajátszva a fészekrakó 1-et)
Városi ingatlanpiac: A jelenleg albérletet fizető fiatalok inkább vásárolnak majd használt lakást, 10+15, 10+ 10 vállalt hitellel (nincs benne a vissza nem térítendő, csak az első házas női és a használt lakás CSOK-os hitel), minthogy fizessék a jövedelmükhöz képest drága albit.
Következmény: nehéz lesz jó albérlőt találni, vagyis az albérlet díjak csökkenek. De a jelenlegi kiadó befektetők az eddigi bérlő szegmensnek, még jó áron el tudják majd adni a lakásokat (ott is megjelenik az állami kölcsön segítség). Az albérlet piacon maradnak az egyetemisták, akik piacbefolyásolással csak egy-két helyen lesznek albérlet díjszint stabilizálók.
Konklúzió:
Az évértékelős családtámogatásos 7 pont nem eléggé probléma reflektív. Vagyis ha nem lesznek jók a részletszabályok, akkor nem várható jó társadalmi hasznosulás, csak növekvő társadalmi feszültség. +Bekövetkezhet: mesterségesen felgyorsított átrendeződési folyamatok. Amíg észbekapás miatt nem lesznek értelmesen újrastrukturálva az intézkedések, addig a vidéki falvakban megjelenhet érdemi ingatlan vásárlási kereslet. De a vidéki kisvárosok jelenlegi használt lakás árszintje is, a nem-megyeszékhelyeken, + Észak-Kelet Mo-ban is jelentősen megemelkedhet a vidékről beáramló, amúgy nincstelennek számító fiatalok tömegei miatt (lsd 2005 tapasztalat). Nagyobb városokban a tartós albérleti díjak jelentősen beeshetnek bérlőhiány miatt, de a vevői oldalon megjelenhetnek az albérletből kiszállni igyekvők, a jelentős állami besegítéssel.
Ingatlanpiaci árvárakozások: ideiglenesen összetartó, majd érdemben újra távolodó ingatlan árszintek, a kis falvak-nagyobb városok relációjában.
Várható cselekvés szcenáriók:
1. HITEL->LAKÁS->GYEREKEK->NINCS TARTOZÁS, VAGY CSAK MARGINÁLIS
2. HITEL-> PÉNZELSZÓRÁS->NINCS BEHAJTHATÓSÁG, VAGY NEM lesz munka szándék a gördülő adóssághalmok miatt, vagy/és nem jól menedzselt kényszer gyermekvállalások.
UI: Kérném a hozzászólások kapcsán, hogy maradjuk a téma objektív vélemény megközelítésénél, s ne a két szekértábor szóljon be folyton-folyvást egymásnak