A rendelkezésre álló munkavállalók száma az elmúlt egy évben drasztikusan visszaesett Magyarországon, és létszámuk továbbra is fokozatosan apad. Ennek ellenére még van szabad munkaerő a gazdaságban, ám köztük sokan nem elég motiváltak, és vannak...
a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=234093
"a fidesz valóban nem tudja ezt megállítani, mivel ők sokat tettek érte, hogy az emberek ilyen tömegesen hagyják el az országot
első lépés lenne, hogy lemondanak"
OK, akkor 2 kérdés:
1. Holnap lemond a kormány. ETTŐL miért is emelnék meg a munkaadók a fizetéseket a duplájára?
2. Akik kimentek, a mai magyar fizetések duplájáért mind visszajönnének?
"Sajnos elmenekülnek a szakképzettek innen,a Fidesz nem tudja megállítani ezt."
A potenciálkülönbség hatására áram indul meg ha nincs a két pont között szigetelés. Minél nagyobb a különbség, annál nagyobb lesz az áram. Aztán ha a potenciálkülönbség kiegyenlítődött, megszűnik az áramlás.
Egyszerű fizika.
"én 10. osztály végére tenném fel a kérdést, vagy szakmai tárgyak emelt óraszámban, vagy választott közismereti tárgyak emelt óraszámban "
Gondolom, hogy előtte azért "iránytű" gyanánt nem ártana valami teszt is, hogy tudják, kinek mihez van affinitása... nagyon sokan külső "tanácsokra" hoznak döntéseket.
Volt valaha olyan az oktatás terén, hogy jó koncepció + jó kivitelezés? Pl. a maszopos tandíj ezt megközelítette, ott a kommunikáció volt "elégtelen".
A fityiszes "könyvtár-ruhatár-büfé szak beszüntetése" elég jó koncepció, de a kivitelezés kb. mínusz végtelen :)
2010-ben meghirdethették volna, hogy pár év múlva ilyen meg olyan változások lesznek, hogy legyen idejük felkészülni a diákoknak... de nem, inkább át akarták nyomni erőből, aztán csodálkoztak, hogy az amúgy jó koncepciót "szétkapják", mint foxi a lábtörlőt...
"A felsőoktatást például teljesen új alapokra állítanám, mert a jelen formájában menthetetlen..."
Sajnos tényleg menthetetlen... amúgy elsősorban a fejkvótát törölnéd el, ami miatt az egyetemek automatice mennyiségi szemléletben leledzenek a minőségi helyett?
Így van, és sokkal nagyobb is lenne. A mostani tüntetéseknél is jól szétválasztható a (bármely) változás elleni tüntetés és a rossz koncepció elleni tüntetés.
Ha engem kérdezel, én 10. osztály végére tenném fel a kérdést, vagy szakmai tárgyak emelt óraszámban, vagy választott közismereti tárgyak emelt óraszámban az utolsó 2 évben (illetve szakmai esetén akár tovább). Így persze a döntés még csak végleges sem lenne, hiszen a 2 év heti 2 óra eleve feljogosít qz adott tárgxból érettségizésre, viszont aki adott irányba akarna menni, azt is megteheti.
"Rosszul tudod. Minden említett tárgyból megvolt a heti 2 óra 2 éven át, ami amúgy az érettségi feltétele adott tárgyból."
Valóban, van már biológia és kémia.
De hadd kérdezzek én is: ha emelt óraszámban tanítunk szaktárgyakat, és meg akarjuk tartani a közismereti tárgyakat érettségit lehetővé tevő óraszámban, heti hány órájuk legyen?
A lényegi különbség a szakképzés gyakorlati részében van, nem az általános tárgyakban. De ugyanaz az oktatás nem biztos, hogy nálunk is jól működne. Nekem a finn modell szimpatikusabb amúgy.
Nem tudom, hogy érzed e a különbséget?
"nem lesz pl fizika, kémia tantárgy a szakgimnáziumokban."
" kémia pedig csak elsőben."
Tehát eddig volt fizika, kémia, eztán nem lesz. Így nehéz lesz egyetemre menni.
"Ahogy biológia, földrajz eddig sem volt, "
EÜ szakközépben nem volt biológia? Ne viccelj :))
"a középiskolai szintű szakképzés 50 éve elavult modell? ez elég erős kijelentés. "
Nem az az 50 éve elavult. Hanem a poroszos oktatáas az.
"akármire hivatkozva: minden változtatási kisérletnél lehurrogók mindig abszolút többségben voltak. ez passzív, panaszkodó, fikázó attitűd. a magyar felnőtt lakosságnak mindössze 10%-a aktív-cselekvő."
Vicces, hogy nekem írod, mikor én tényleg fenekestül forgatnám fel az oktatási rendszert, ha én lennék hatalmon. Többen is utálnának, mint a Fideszt. A felsőoktatást például teljesen új alapokra állítanám, mert a jelen formájában menthetetlen, az óvatos reformok ott már nem működnének.
Rosszul tudod. Minden említett tárgyból megvolt a heti 2 óra 2 éven át, ami amúgy az érettségi feltétele adott tárgyból. Efölött utolsó kettő évben fel lehetett venni emelt szintű előkészítő órákat. Ha adott suliban nem indítottak, akkor más iskolaba jártak át. Tehát eddig bárhová tovább tudtak tanulni. Amiről te beszélsz, az 20 éve volt.
Amúgy az is vicces, hogy a 4 tárgy közül logisztika szakon nem a földrajz, hanem a fizika lesz...
"ha 50 éve elavult modellt akarunk erőltetni, az nem modernizálás, hanem épp az ellenkezője."
a középiskolai szintű szakképzés 50 éve elavult modell? ez elég erős kijelentés.
"bőven akadtak előremutató tervek is az elmúlt 26 évben, csak azokat épp arra az elvre hivatkozta hurrogtak le"
akármire hivatkozva: minden változtatási kisérletnél lehurrogók mindig abszolút többségben voltak. ez passzív, panaszkodó, fikázó attitűd. a magyar felnőtt lakosságnak mindössze 10%-a aktív-cselekvő.
Már rég nem ilyen volt a szakközépiskola. A 4 évben alig volt már szakmai tárgy, az 5-ödikre meg nem maradtak a továbbtanulók. Nem mondom, hogy jó volt, de ha valamiről vitatkozol, akkor ne a 20 évvel ezelőtti állapottal legyél csak képben, hanem a tavalyival is.
"nem lesz pl fizika, kémia tantárgy a szakgimnáziumokban."
Ahogy biológia, földrajz eddig sem volt, kémia pedig csak elsőben. de lehet, hogy másutt akkor sem volt.
NEM IGAZ, hogy nem mehetne egyetemre -- csak olyan egyetemre nem mehet, amely olyan tárgyból követel érettségit, amit abban az iskolában nem tanítanak.
Ha egy iskolában NÖVELT óraszámban tanulnak spec tárgyakat, akkor nyilvánvaló, hogy más tárgyakat alacsonyabb óraszámban lehet csak tanítani.
"abszurd :-) Nem tudom elképzelni, hogy (mondjuk Rogántónit kivéve) a fideszes politikusok azzal kelnek reggel, hogy "ma milyen bűnt kövessünk el... hm... verjük szét a zoktatást"
Attól, hogy nem szándékos, még elkövethetsz dolgokat.
"dehogynem akarja. legfeljebb nem jól csinálja. vagy legalábbis nem úgy, ahogy szerinted jó lenne. "
Vitatkozhatunk, hogy mi a modernizálás, és mi nem, de szerintem ha 50 éve elavult modellt akarunk erőltetni, az nem modernizálás, hanem épp az ellenkezője.
"Pont az van az oktatásban is, mint az országban mindenütt: passzív, panaszkodó, fikázó attitűd. "
Nem, mert bőven akadtak előremutató tervek is az elmúlt 26 évben, csak azokat épp arra az elvre hivatkozta hurrogtak le, hogy a magyar poroszos oktatás hagyományosan jó, és na akarja senki sem a kompetencia alapű baromsággal tönkretenni. Hogy mi lesz, ha nem tudja a következő generáció felmondani az Anyám tyúkját, vagy éppen a neves költőin életrajzát. De verjük a mellünket, hogy mennyi Nobel díjasunk volt, közben az nem érdekes, hogy a lakosság 80%-a funkcionálisan analfabéta, és a tévhitekkel ellentétben nem csak a fiatal generáció.
"Villamosipari szakközépből most sem lehet pl. orvosegyetemre menni. "
Pedig de. Ahogy egészségügyi szakközépből is villamosmérnök szakra. Utóbbit ismerek is ilyet. De közgáz szakközépből informatikusnak továbbtanulót még többet. A szakközépiskolákban is ugyanúgy fel lehet(ett) venni emelt szintű előkészítőket.
A Zalka Máté Gépipari technikumban rengeteg csudajó szaktárgy volt: műszaki mechanika, gépelemeket, műszaki rajz, hajtások, tartószerkezetek stb.
Kémia viszont csak elsőben, fizika elsőben és másodikban (mondjuk a szaktárgyak ezt jól helyettesítették), de pl. biológia és földrajz EGYÁLTALÁN nem. Öt év alatt nulla biológia és földrajz óra.
Jelentkezhetett valaki egyetemre? Simán. Bármelyik egyetemre? Természetesen nem. Ez most is így van és később is így lesz.
Drasztikusan fogy a munkaerő Magyarországon
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=234093