Magyarország az uniós átlagnál többet költ oktatásra a GDP arányában, a régióban pedig csak Szlovénia fordít többet erre a célra - derül ki az Eurostat napokban közölt adataiból. Vagyis a jelek szerint nem a pénzhiány a fõ gond
az alább hivatkozott nyelviskola 10-15 fős csoportok mellett "árul" durván 330 forintért egy nyelvórát...
az állami iskolák 30 fős osztályok mellett is drágábban működnek ennél
és a nyelviskola esetében PROFIT is van...
Inkább a méretük, illetve a rugalmasabb igények miatt nem építenek vagy bérelnek egész épületeket, ellenben magánegyetemből van olyan, amelyiknek saját tulajdonú épülete van, vagy egész épületet bérel, a felszabaduló kapacitást meg akár ki is adja.
persze a finn iparnak van olyan szegmense is :)
ha most a két háború közötti világ lenne, ugyanazt kéne csinálni mint 100 éve a finneknek.
csak közben eltelt 100 év. ami akkor működött, ma kudarc. horthy miklóst államférfinak tartani akkor menő volt, ma szégyen. a szakmunkára alapozni az országot akkor fellendülést hozhatott, ma kiszolgáltatottságot és lecsúszást. a központosított királyi hatalom a középkorban erőssé tett egy országot (ha okos volt a királya) a mai gazdaság annyira komplex, hogy a szovjetunió által nyomatott központi irányítás minden egyes országban csúfos kudarcot eredményezett.
orbán mégis ki akarja próbálni, mert neki ez a régi szokása, hogy ha valamit a fejébe vett akkor kritikára nem hallgat, hanem végigcsinálja a mgesemmisítő vereségig. és konkrétan leszarja, hogy az egész nemzeti oldalt elpusztítja ezzel, mert a nemzet nekem érték, neki csak eszköz (ahogy 20 éve a liberalizmus volt érték)
a JELENLEGI finn gazdaság erejét az adja, hogy az oktatásra helyezték a hangsúly 30-40 évvel ezelőtt.
nem vitatom a módszertan fontosságát, de a sztori a nyári félévben való oktatással együtt jelentős részben arról szólt, hogy érdemes lenne háttérbe szorítani a mai "iskolaépület fetisizáló" oktatást
a piacon működő - állam által közvetlenül nem szubvencionált - oktatási vállalkozások a legritkább esetben építenek "iskolaépületeket" szimplán lakásokat, termeket bérelnek az igényekkel összhangban...
De attól még nem biztos, hogy megéri, főleg ha az időd draga ahhoz, hogy alacsony színvonalú nyelvórákra pazarold. Akkor már célszerűbb. Na nem államira, de magánban is vannak drágább, de jobb nyelviskolák.
miért ne lenne elérhető?
a szabad természet vidéken még közelebb van mint Budapesten és persze ott is vannak múzeumok, műemlékek
persze ehhez teljesen más szemlélet kéne mint a mostani "közoktatáshoz"
megjegyzem az vhol tragikus, hogy a sok "köz-oktatott" ember elsöprő többsége kb. semmit sem tud a tágabb lakókörnyezete kulturális és természeti értékeiről
de azért megkapták a "hivatalos" történelem, földrajz, biológia és művészettörténet tananyagot - kár hogy jóformán azonnal el is felejtik az egészet
egyébként ha valóban az egyéni képességek kibontakoztatása állna a közoktatás központjában akkor az alapfokú oktatás fő profilban az efféle kedvcsináló élményekről szólna
a "tudományosabb" azaz jóval "szárazabb" dolgokhoz ugyanis ilyen élmények csinálnak kedvet, nem pedig a "nyissuk ki a tankönyvet 242. oldalon..." parancs...
de mondok még vadabbat is a fentieknél:
színházak is vannak, de ha ez túlzottan drága
(bár a délelőtti főpróbák szerintem nem azok...), akkor akár az
irodalomóra keretében elmélyedhetnének a filmtörténet klasszikusaiban vagy
minőségi dokumentumfilmekben
- ja hogy ez már élőmunkát vált ki? azaz
kevesebb tanárra van szükség?
hát igen az is ciki, hogy az közoktatás még ma is a XIX. századi frontális élőmunkára alapozott sémákban gondolkodik...
meg abban, hogy mindenkinek ugyanaz kell és mindenkit - még akkor is ha a szülők nem partnerek ebben és/vagy a gyerek totálisan buta vagy összeférhetetlen - oktatni kell...
no ezért szemlélem én hatalmas fenntartással a "nincs elég pénz" sirámot...
a közoktatásban rengeteg pénz van...
nem a pénzhiány a probléma...
sokkal mélyebb problémák vannak ennél ott...
Ezzel egyet is értek meg nem is, tornatermekre szükség van, mert egyes sportágak téli űzéséhez szükséges, ellenben nem biztos, hogy közvetlenül az iskolákhoz kellene tartozniuk.
Amúgy a terepgyakorlatot is lehet jól meg rosszul is csinálni, láttam már erdészt, ahogy egy egész hetes erdei iskolás programot csinált általanos iskolasoknak, és amennyire lehetett, a lehető legtöbb gyerekkel a helyszínen volt képes megutáltatnia a botanikát, poroszos módszerekkel az erdőben is. Szerintem a helyszínnél még fontosabb a módszertan.
Az állami múzeumokat is érdemes összevetni a piaci alapon működő múzeumokkal, nem véletlenül szeretik sokkal jobban utóbbiakat a gyerekek is.
Alapvetően én is a piaci alapú megildások mellett vagyok, de egy ismerősöm épp ennél a nyelviskolánál fizetett be tavaly nyáron egy intenzív tanfolyame, és ugyanazokkal az elavult módszerekkel oktatnak, mint az állami nyelvoktatásnál. Összességében nem tartotta haszontalannak, de jobbat várt volna el.
Ebben kétségkivul sok igazsag van, azonban ...
biztos vagy abban, hogy mindez racionalisan elerheto ~bárhol, bárki számára? En tavolrol sem. Mindenesetre, ahol igen (pl. Budapesten), ott erdemes lenne tenni egy probat.
Videki (majd hogy nem falusi) tanito ismerosom egyebkent evtizedek ota háborog azon, hogy nem szabhatja a tantervet a helyi igenyekhez. Mint pl. gazdalkodas, allattartas. Nem irodalom meg matek helyett, hanem ezekre is nagyobb hangsulyt fektetve.
megjegyzem ha egy kissé több időt töltenének a szabadban a gyerekek (terepgyakorlat, kirándulás, városnézés) stb. akkor "tornaterem" se kéne és "csöppet" többet is tanulnának ezzel...
pl. a történelem óra című halálra-untatás helyett mennyivel érdekesebb lenne meglátogatni a közelben lévő műemlékeket, múzeumokat...
vagy a biológia/földrajz óra című halálra-untatás helyett kimenni a természetbe vagy meglátogatni néhány arborétumot...
jav.
az 50 ezer forintos opció 100 tanórából és 50 "beszélgetős" órából épül fel
nem én jártam ide és csak jó véleményt hallottam róla + egy kissé meglepődtem azon, hogy ez már ilyen olcsón megy...
ez sokkal olcsóbb mint az állami oktatás...
akkor kapsz egy valóban hatékonyan működő profitorientált oktatási vállalkozást
link
cirka 50 ezer forintból kihoznak egy 150 órás német nyelvtanfolyamot 10-15 résztvevővel...
+ ehhez még vmi hasonló számú "beszélgetős óra" is társul (a szuper intenzív mellett általában úgysem veszik igénybe...) ahol nyelvtanár moderálása mellett folyik a kötetelen csevegés...
ez bizony sokkal olcsóbban működik az állami oktatásnál...
és egy "picit" piacorientáltabb is...
Nem a pénz hiányzik a magyar oktatásból - De akkor mi?
Ugrás a cikkhez