Nem értem a trükközés felhánytorgatását. Igen, volt úgynevezett window dressing, ráadásul évről évre, pl. MOL (?) PEMÁK ideiglenes visszaadás év végén és a kincstári számlák leapasztása év végével. Ezeket egyből 2010-2011-ben alkalmazták. Viszont adott trükköt egyszer eljátszva, utána azt még folyamatosan életben tartva sem lehet új hatást elérni.
Pl. ha 2011-ben trükközök az év végén 1000 milliárd forintnyit, és ugyanezt csinálom 2012-ben is, akkor a bázishatás miatt ez már nem eredményez statisztikai adósságcsökkenést. Tehát a trükkökkel, illetve az azoktól való tartózkodással legfeljebb hullámoztatni lehet kicsit az államadósság-pályát, azonban annak lejtését egy-két kormányzati ciklus hosszában nem lehet befolyásolni. Hiszen ha lehetne, akkor minden állam néhány év alatt zéróvá tudná trükközni az adósságát.
Mivel a magyar kormány egyre kevesebb trükkhöz nyúlt az évek során, ezért a legnagyobb rosszmájúsággal is azt mondhatjuk, hogy kozmetikázta, kisimította az adóssággörbe alakulását. Amikor egy adott trükk kivezetésre kerül (azaz nincs megismételve az előző évi window dressing), akkor az éppenséggel ugyanis emeli a statisztikai adósságot (nyilván a közgazdasági értelembe vett adósságra nincs közvetlen hatással).
Azt hiszem, a MSzP-SzDSz ciklusok (lakóssági és) állameladósodásl folyamatai után meggyőzően látszik a jelenlegi vezetés alatt elért adósságcsökkentés. A trükkök fent vázolt tranziens hatása miatt vagy jó lenne abbahagyni ezek felemlegetését, vagy tisztázni kellene, miért gondoljja a szerző ezeket relevánsnak. Nem arról van szó, hogy 2015-ben végre nem trükköztek az államadóssággal. Ha nem trükköztek, akkor tessék a mostani valós adatot trendvonallal összekötni a szocialisták alatti utolsó adattal (esetleg korrigálva annak trükkjeivel), vagy csináljanak idősort a trükkök korrekciójával, de alátámasztás nélkül ezt a mumust állandóan felhánytorgatni, szenzációhajhászásnak tűnik.
Pl. ha 2011-ben trükközök az év végén 1000 milliárd forintnyit, és ugyanezt csinálom 2012-ben is, akkor a bázishatás miatt ez már nem eredményez statisztikai adósságcsökkenést. Tehát a trükkökkel, illetve az azoktól való tartózkodással legfeljebb hullámoztatni lehet kicsit az államadósság-pályát, azonban annak lejtését egy-két kormányzati ciklus hosszában nem lehet befolyásolni. Hiszen ha lehetne, akkor minden állam néhány év alatt zéróvá tudná trükközni az adósságát.
Mivel a magyar kormány egyre kevesebb trükkhöz nyúlt az évek során, ezért a legnagyobb rosszmájúsággal is azt mondhatjuk, hogy kozmetikázta, kisimította az adóssággörbe alakulását. Amikor egy adott trükk kivezetésre kerül (azaz nincs megismételve az előző évi window dressing), akkor az éppenséggel ugyanis emeli a statisztikai adósságot (nyilván a közgazdasági értelembe vett adósságra nincs közvetlen hatással).
Azt hiszem, a MSzP-SzDSz ciklusok (lakóssági és) állameladósodásl folyamatai után meggyőzően látszik a jelenlegi vezetés alatt elért adósságcsökkentés. A trükkök fent vázolt tranziens hatása miatt vagy jó lenne abbahagyni ezek felemlegetését, vagy tisztázni kellene, miért gondoljja a szerző ezeket relevánsnak. Nem arról van szó, hogy 2015-ben végre nem trükköztek az államadóssággal. Ha nem trükköztek, akkor tessék a mostani valós adatot trendvonallal összekötni a szocialisták alatti utolsó adattal (esetleg korrigálva annak trükkjeivel), vagy csináljanak idősort a trükkök korrekciójával, de alátámasztás nélkül ezt a mumust állandóan felhánytorgatni, szenzációhajhászásnak tűnik.
Döntő csapást is mérhet Magyarország az államadósságra
Ugrás a cikkheza teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=242185