Topikgazda: 2007. 08. 17. 09:53

MOLly tulajok topikja  

Hi!



Ha az Otisoknak is van gyűjtőtopikja, ne aprózódjanak el apró témákba a Mollysok se.


Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 11:16
Előzmény: #23239  Törölt felhasználó
#23240
a mai napon úgy látszik a molt kell fürdetni!!!
Van még hely lefelé????azért ez nem Egisz!!!!!
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 10:57
Előzmény: #23238  Törölt felhasználó
#23239
Napi szinten belevettem. stop a támasz.
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 10:40
Előzmény: #23235  Törölt felhasználó
#23238
Nehéz mit mondani. Reggeli optimista kezdésbe beleadtak. Szerintem még mindig előre jelezhetetlen. unipetrol: +0.84%, pkn:+0.96% omv: +0.05% A MOL meg szakad lefelé. :( Vagy a manipula van benne vagy nem tudom mi miatt van ez.
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 10:40
Előzmény: #23236  Denever
#23237
Én azt látom , hogy a legnagyobb ijedtség idején is a 23100 megfogta...és azért lássuk be , hogy a sok hitel ellenére is a papír ennél sokkal többet ér.......csak nem jelenik meg az árában.....én még várok.......a banki kamat az legalább biztos!!!!...
Denever 2008. 01. 04. 10:26
Előzmény: #23235  Törölt felhasználó
#23236
Szvsz, én még várnék(pozi nélkül mondom).
A tavalyi évet végig betegeskedte. Csak a felvásárlási sztori rántotta föl az árát, ez viszont lassan kiárazódik, mert évekig elhúzódhat a dolog.
Ráadásul az akvizíciós kilátásai is romlottak.
21000 körül várom.
Persze meglephetnek még minket.
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 10:12
Előzmény: #23234  Törölt felhasználó
#23235
Bocsánat a zavarásért !

Nekem még nincs mol-om , de azt szeretném kérdezni , ha nem lennétek poziban fentebbről , így 24000 alatt jó beszállónak éreznétek - e az árat,,,, úgy 23500-23600 környékén?

Előre is köszi az öszinte válaszokért!!!
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 07:37
Előzmény: #23233  Törölt felhasználó
#23234
Hi Knight!
Lehet hogy FIFO módszerrel dolgozik, tehát a régi beszerzésű olcsóbb készleteket adja először, még változatlan áron, és a későbbi drágább beszerzésűre közben árat emel.
Így a margin nem feltétlenül változik számottevően. szvsz
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 01:27
Előzmény: #23232  Törölt felhasználó
#23233
crude (ami)
brent (északi tengeri)
van még a mediterrán jegyzés
és urál (a mol ebből kap)
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 01:21
Előzmény: #23231  Törölt felhasználó
#23232
a mediterrán jegyzés valszeg hajón érkező olaj, se nem északi tengeri (nehéz)
se nem west texas intermediate(könnyű)
Törölt felhasználó 2008. 01. 04. 01:19
Előzmény: #23230  Knight Tyris
#23231
FOB=free on board
CIF=cost insurrance freight

vagyis kikötői paritások, hol adják át...

a margin a nyersolaj ár és a finomított közötti árrés
Knight Tyris 2008. 01. 04. 00:19
Előzmény: #23226  Törölt felhasználó
#23230
Na érteni, én sem értek nagyon hozzá, csak amennyit itt ott olvasni lahetett róluk, abból indulok ki. :o)

Kiindulópontnak (bár gondolom ez mindenkiek tiszta):
"A magyarországi üzemanyagár kialakításában a nyersolaj mellett a legfontosabb tényező a finomítói margin - ez azt az árrést jelenti, amely a finomítóba bekerülő nyersolaj és a feldolgozott termék ára között van."

Arra gondoltam a hirtelen megugrásnál, hogy :

(Durva példa)Beszerzi az olajat 80 Ft-ért, feldolgozza és eladja 100 Ft-ért.
100 - 80 = 20 Ft a margin a feldolgozott termék minden egyes eladott egységén.

Ha "ugrik" az olaj 90 Ft-ra, a különféle befolyásoló tényezők (pl. a cégek közti verseny) miatt nem biztos, hogy a margin is megemelkedik 10 Ft-tal. -általában nem is, hiszen nincs 100%-os korreláció a kettő között-
Tehát, ha a készterméket csak 105 Ft-ra tudják emelni akkor a margin csak 5 Ft-tal nő, 5 forintot meg elbuknak a marginból az előző állapothoz képest.
105 - 90 = 15 Ft lesz a margin a feldolgozott termék minden egyes eladott egységén.

Így csökkenhet a profitja, hisz ha elad 1000 egységet, akkor az első esetben 20000-ret, a másodikban 15000-ret kaszál.

Azért nem korrelár gondolom a kettő teljesen egymással, hisz ölik egymást a cégek, az áremelkedést nehezebb áthárítani a vevőre és mindenki szeretné megtartani az addigi vevőit + újakat magához csábítani és emiatt egy kicsit megvágják magukat.

Visszafelé könnyebben megoldható, hogy később csökkentenek a késztermék árán mint ahogy az alapanyag árcsökkenése megengedné. Erre gondoltam, hogy hosszabb távon kiegyenlítődik az aktuálisan összeszedett hátrány.

A MOL-ra egyébként a déleurópai CIF MED (mediterrán) finomítói margin meg még valami talán FOB MED vonatkozik közvetlenül.

.
Aki akar kontrázzon bátran, csak okosodunk egy kicsit talán a végére. :o) :o)
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 22:06
Előzmény: #23227  Törölt felhasználó
#23229
"A refinary marginok emelkedése messze elmarad az olajár 57% (kb) áremelkedésétől hasonló időszakra vetítve! "

Ez a megállapítás szerintem egyáltalán NEM egyenlő ezzel:

"a magas nyersolaj ár ELVESZ A FINOMITÓI MARGE-OKBÓL... a finomítók nem járhatnak jól..."

Ha úgy gondoltad, hogy a finomítok nyeresége nem emelkedik úgy, mint az olajkutak tulajdonosaié, akkor egyetértek. Jó éjt!
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 21:58
#23228
egyébként ealdatam minden MOL-t már kb féléve-egy éve ! Sajnos nem 30 ezerért:(((
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 21:56
Előzmény: #23223  Törölt felhasználó
#23227
A refinary marginok emelkedése messze elmarad az olajár 57% (kb) áremelkedésétől hasonló időszakra vetítve!

A nagy olajcégeknek nem cska feldolgozó kapacitásuk van, de kitermelésben is jobban érdekeltek, mint a MOL !

Ha a nyersolaj chartját és a benzin ill. gázolaj chartját egy másra vetítenéd....
és ugyanezeket az adatokat a Mol csökkenő eredményével...( a gázüzletág részbeni eladásával pénzhez jutott . mert a gáz árrése egyre csökkent...és államilag szabályozott ára volt) de nem hiszem, hogy most lennének rendkívüli bevételei:(((
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 21:44
Előzmény: #23225  Knight Tyris
#23226
A linket szívesen. :)

Kicsit még utánanéztem a dolgoknak, mert elég hanyagul fogalmaztam. Tényleg nem értek a marginokhoz, de valamikor muszáj elkezdeni az ismerkedést velük. :)

"A MOL legfontosabb finomítói termékének, a gázolajnak az árrése azonban átlagosan 4, illetve 8%-os emelkedést mutatott" (okt közepéig) Ezt jó lenne tudni hogyan alakult mostanáig.
link

Az eredeti hsz erről szólt, hogy szerintem az emelkedő olajár miatt nemhogy esett a gázolajnak a finomítói marginja, hanem esetleg még tovább is nőtt.

Az előző hszemben mellékelt link akkor ezek szerint a benzin margin változásra vonatkozik.

"a kőolaj termékek értékesítései 4, illetve 3%-kal emelkedtek a magyar és a szlovák piacon, az egyéb piacokon pedig 1.4%-os növekedés volt megfigyelhető" (mennyiségben) Ez a pontos adat a mennyiségre vonatkozóan.
(forrás: mol gyj portfolios elemzése. 07.10.14)

Te írtad:
"(Adott helyzetben egy hirtelen, nagyobb mértékű olajárugrás, ha nem tudják "lekövetni" elképzelhető szerintem, hogy kedvetőtlen lehet egy negyedéves eredmény szempontjából, de hosszabb távon előbb utóbb kompenzálják)"

Ezek után ezt nem értem. Szerintem az eddigiekből az derül ki, hogy csakis akkor "cumiznak" a finomítók, ha a késztermék iránti kereslet jelentősen lecsökken!? Nem? Egy extrém olajárugrás hatása annyi lehet, hogy a profitjuk megragad egy szinten. Eredménycsökkenést nem okozhat. (ha újabb finomítók lépnek a piacra, kisebb profitelvárással, az megint más)
Knight Tyris 2008. 01. 03. 20:54
Előzmény: #23224  Törölt felhasználó
#23225
Köszi a linket, régebben én is kerestem de nem igazán találtam, ha netán sikekülne begyűjtenem valami jót, természetesen megosztom. :o)

Az olajár mellett persze a versenyhelyzet alakulás is nagyon fontos a marginok árváltozása szempontjából (persze itt megint visszaérünk a kereslet mértékéhez :o) ), illetve ha jelentősebb finomítói kapacitások esnek ki a termelésből, akkor értelemszerűen megugranak a marginok.

Szóval több tényező mozgatja őket az olajár egy ezek közül.
(Adott helyzetben egy hirtelen, nagyobb mértékű olajárugrás, ha nem tudják "lekövetni" elképzelhető szerintem, hogy kedvetőtlen lehet egy negyedéves eredmény szempontjából, de hosszabb távon előbb utóbb kompenzálják)

Ha pedig a fenti tényezők margincsökkenést eredményeznek az már tényleg profitcsökkenéssel jár az olajcégek számára.
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 19:10
Előzmény: #23223  Törölt felhasználó
#23224
"ha jól tudom 2007-ben +6+10%-al növekedett a magyarországi benzinfogyasztás mennyiségben (nem értékben!). "

Ez persze nem egész évre értem, mivel még csak most ért véget. :)) Néhány hónapja olvastam ha jól emlékszem, az összehasonlítást 2006-al, időarányosan.
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 18:58
Előzmény: #23220  Knight Tyris
#23223
Szia Knight Tyris!

Igen erre gondoltam én is. Ezért írtam, hogy a kereslet-kínálat hatását figyelmen kívűl hagyva.

Erre gondolsz (-tam én is): Ahogy emelkedik a nyerolaj ára, a finomítók nem tudják teljes mértékben érvényesíteni a profitelvárásukat, a végtermék keresletcsökkenése miatt? Ez így szerintem rendben is van. Csak legfeljebb nem lineáris a kapcsolat a nyerolajár emelkedése és a profitjuk növekedése között.

Szerintem is létezik egy olyan extrém olajár, ahol a végtermék keresletvisszaesése miatt nem tudnak további profitot beszedni.De azt nem hiszek, hogy ennél a 100 dolláros nyersolajárnál, már nekik nem növekedne tovább a profitjuk.

A MOL-nál maradva, ha jól tudom 2007-ben +6+10%-al növekedett a magyarországi benzinfogyasztás mennyiségben (nem értékben!). Ez pedig egyelőre engem igazol.

Rapista pedig azt írta, ahogy értelmezem, hogy egy magas nyersolajár esetén kifejezeten ROSSZUL járnak a finomítók, mivel egyenesen csökken a profitjuk. Ez szerintem nem igaz! :)) (már bocsánat)

Finomítói margint egy "primitív" garfikonon/táblázaton követem. :))
Ha véletlenül találnál jobbat, és megosztanád velem, azt megköszöném. :)

USA refining margins: link
Törölt felhasználó 2008. 01. 03. 18:29
Előzmény: #23220  Knight Tyris
#23222
no erre en is kivancsi vagyok.....(ugy tudom az fizetos...)
Knight Tyris 2008. 01. 03. 18:28
Előzmény: #23220  Knight Tyris
#23221
csak pl. 15%-ot tudnak ÁTHÁRÍTANI az általuk előállított finomított termékek áraiban.