Topikgazda: Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 08:43

Ki adózik a legjobban jövőre? - Itt van, kiszámoltuk  

Ugrás a cikkhez
Hiába derült ki, milyen adótáblát tervez a kormány jövőre a személyi jövedelemadóban, még mindig nem tudni pontosan, hogy mennyivel járunk jobban, mint az idén. A fő kérdés, hogy az elburjánzott adójóváírással pontosan mit akar kezdeni a kormány....

a teljes cikk: http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=115120
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tokos. 2009. 05. 15. 19:21
Előzmény: #13  Törölt felhasználó
#14
Persze nincs vita.

Csak azt nem értem, miért van az, hogy akárhogy is simítgatták, gubancolták, kutyulták eddig a rendszert, valahogy nekem mindig rosszabb lett.
Ezzel a legutóbbi tervezettel is bukok egy jót.
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 18:26
Előzmény: #11  tokos.
#13
Az egyenetlen adóelosztás esetén, ha ki akarják simítani, óhatatlan, hogy egyesek adóterhelése növekszik, míg másoké csökken.

A gond azzal van, ha az egyenesítés helyett össze-vissza görbítik az adórendszert, ahelyett, hogy a teljesen összegyűrt rendszert kidobnák, és egy vadonat újat vezetnének be...
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 18:22
Előzmény: #10  tokos.
#12
Értem én, hogy ha sokszor mormolgatunk valamit, azt egyre többen kezdik elhinni, még akkor is, ha az merő sületlenség, de itt nem erről van szó.

Itt arról van szó, hogy mondanak egy sületlenséget, aztán bocsánatot kérnek, hogy mégsem úgy, hanem mondanak egy másikat, aztán azt is kijavítják, stb.

Mindig más sületlenséget kommunikálnak, és lassan már azt sem skandálják, hogy adócsökkentés... adócsökkentés... adócsökkentés... stb., csak azt, hogy ingatlanadó, ingatlanadó, ingatlanadó...

Az mszp-nek sosem volt jó kommunikációja...
tokos. 2009. 05. 15. 17:49
Előzmény: #10  tokos.
#11
Egyébként ők tökéletesen látják, hogy szó sincs egyértelmű adócsökkentésről, egyeseké csökken, másoké növekszik.

Aztán az is nagy kérdés, hogy mi lesz egyes kedvezményekkel, mi lesz a cafetériával, és mennyi lesz a családi pótlék az új adórendszerrel.

Jöhetnek még itt pofonok még azoknak is, akik azt hiszik, jövre nem fog eeférni a pééz a számlájukon.....
tokos. 2009. 05. 15. 17:46
Előzmény: #8  Törölt felhasználó
#10
"A gond az, hogy nem világos, miért is kommunikálnak bármit is addig, amíg ők maguk sem látják kristály tisztán, hogy a szuperbruttósítás tényleges adókulcs-csökkenést is hoz."

Akira,

A kommunikáció mindenek előtt. A szavazóbázisuk kilencven százaléka el fogja hinni nekik, hogy csökkentették az adókat, azzal, hogy csökkentették a kulcsokat, vagy azért mert hótt sötétek, vagy azért, mert amit mondanak nekik, eszük ágában sics leellenőrizni, az élet pedig nem kényszeríti rá őket, mert vagy sosem volt, vagy már rég nincs adóköteles jövedelmük.
tokos. 2009. 05. 15. 17:41
Előzmény: #3  Törölt felhasználó
#9
Nekem sem jött ki, valahogy egész más számokat kaptam, mint ők, nálam a max megtakarítás 225 eFt az idei, már elfogadott adótörvényhez viszonyítva, ahol 1.9 MFt az alsó sáv határa.

A 700 bruttóra is csak 16 eFT megtakarítást számoltam.

Mondjuk a 645 ezer, az meg már hátborzongatóan nagy szám, elképzelni sem tudom, hogy jött k, bár nem lenne rossz.

Pedig amúgy nem egy ördöngős matematikai feladvány, még csak diff. egyenleteket sincsenek benne, aztán mégse jutunk közös nevezőre.
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 14:05
Előzmény: #5  Törölt felhasználó
#8
Korábban egy másik topicban éppen azt hiányoltam, hogy ezeket az információkat nem lehet igazából tudni... :(

Nem világos, hogy mi a szuperbruttó, főleg abban az összefüggésben, hogy míg a kormányzat folyamatosan azt kommunikálja, hogy csökkenni fognak az adókulcsok (a 20-17-re, a 36-32-re, vagy valami hasonló), a tényléeges adó emiatt nem csökken - legalábbis akkor, ha a bruttó helyett a szuperbruttó arányában vizsgáljuk ezeket az új "csökkentett" kulcsokat. Ténylegesen 20 és 40 fölé nőnének, ha azonos (a korábbi bruttó arányában) vizsgálnánk.

A gond az, hogy nem világos, miért is kommunikálnak bármit is addig, amíg ők maguk sem látják kristály tisztán, hogy a szuperbruttósítás tényleges adókulcs-csökkenést is hoz.
guildenstern
guildenstern 2009. 05. 15. 11:01
#7
Kedves érdeklődők, az 5 millió forintos sávhatár értelmezési kérdésénél úgy döntöttünk, hogy a bruttó-bruttó összegre vonatkozik, ezért a cikket korrigáltuk. Bocs a kavarodásért.
guildenstern
guildenstern 2009. 05. 15. 09:47
Előzmény: #2  Törölt felhasználó
#6
Mivel a számolás csak a különbségre koncentrált, ezért tulképp mindegy, hogy van-e különadó vagy nincs, hiszen ugyanakkora elvonást jelent jelenleg, mint a jövőben. Egyébként úgy számoltunk, hogy megmarad, de ugyanez jönne ki akkor is, ha eltörölnék.
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 09:42
Előzmény: #4  Törölt felhasználó
#5
a szuperbruttó esetében a saját bruttóra milyen tételek és milyen százalékban mennek rá??

köszi.
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 09:39
Előzmény: #3  Törölt felhasználó
#4
A szuperbruttósítás növeli a tényleges adókulcsot, a járulékcsökkenés csökkenti a terheket.

Ami nagy változás, az a sávhatáremelés. Ez egyébként teljesen szimpatikus is, hiszen az alacsony sávhatár és a duplázódó adókulcs igen erőteljes nyomást ad a bérek emelkedése ellen, ami ezzel enyhébbé válna.

A piac ugyanis olyan jövedelmek irányába mozdul, ahol kisebb az arányos adóterhelés, és a magasabb adóterheléssel járó jövedelmeket kevéssé alkalmazza. Ezért van sok minimálbéres, és ezért növekszik az átlagbér nehezen az EU-s átlag fölé. Ezzel párhuzamosan viszont növekszik a jövedelmek nem bérként, hanem egyéb kreatív úton való megszerzése. Ez az adókikerülés (más szóval adóoptimalizálás) lényege.

A jövedelemadó rendszer igazságosabbá tételének egyetlen módja az volna, ha minden tipusú jövedelem egyforma adókulccsal adózna, és egyforma járulék terhelné.

Csak azt kell megnézni, mennyi a GDP, és ehhez képest mennyi az eü és nyugdíjkiadás, megvan a járulék. Ugyanilyen módon meg lehetne határozni az szja kulcsot is, meg kellene nézni, hogy mennyi jövedeleadóbevételre van szükség, és azt elosztani a teljes GDP-vel. De ezeket az adókat és járulékokat MINDEN - GDP-ben szereplő jövedelemre - ki kellene vetni egységesen, nem csupán egyes jövedelemtipusokra.

Még 20% jövedelemadóra, és 10% járulékra sem volna szükség. És a gazdaság is elindulna a fehéredés útján, mert egyszerű és átlátható adórendszer elől nehezebb kibújni, mint a bonyolult, jelentős eltéréseket mutató, valamint kis- és nagykapukkal, követhetetlen kedvezményrendszerrel teletűzdelt elavult adórendszerben.

Talán nem véletlen, hogy az ilyen egyszerű, világos és egységes adózással rendelkező offsore-okba áramlik a jövedelmek egy része, még akkor is, ha az adókulcs ott sem nulla...
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 09:14
Előzmény: #1  portfolio
#3
Szép jó napot.

nagyon érdekes a cikk, de érdekelne a számítás módja, mert sehogy sem akar kijönni az évi 410 ezer forintos adómegtakarítás.

ha a bruttó bért veszem alapul az 5 milliós határhoz, akkor 645.600 HUF jön ki, viszont ha a \"szuperbruttó\"-t veszem alapul, akkor csak 210.144 HUF jön ki. most mi is az igazság?
Törölt felhasználó 2009. 05. 15. 08:54
Előzmény: #1  portfolio
#2
Nem világos, hogy a különadót figyelembe veszi-e a kalkulációt. Attól félek nem, ebben az esetben viszont a különadó alá eső jövedelmeknél kedvező irányban torzít. (Tehát - kb. 700e per hónál megintcsak rosszabb az új adótábla...)

Topik gazda

tpalszabo
3 3 2

aktív fórumozók


friss hírek További hírek