Topiknyitó: Törölt felhasználó 2008. 01. 31. 07:42

A választópolgárok IGEN-nel voksolnak a népszavazáson  

link



Abból, hogy "a piac NEM-mel voksolna a népszavazáson" pont az a tézis látszik megerősödni, hogy a jelenegi kormányzati elképzelés nem a választóknak, hanem a piacnak kedvez.



Ez pedig ellentétes az állam (kormány) alapvető kötelességével, miszerint (és többek között!) az állam feladat az, hogy a választópolgárok lehető legnagyobb, dolgozni akaró rétegének, a lehető legjobb legyen, úgy, hogy a választókat kiszolgáló piac törvényes kereti a leginkább megfelelő legyen.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2008. 03. 04. 18:47
Előzmény: #958  pampa
#960
pampa,

"Amit te megálmodtál az egy új,érdekes rendszer lenne.
Csak...
Gondold végig,bevezetjük és lesznek szintek.
1.szint: Minden marad így nemfizet önrészt és fizeti a mostani magas járulékot
2. szint Kicsi önrészt fizet és egy kicsivel kevesebb járulékot vonnak le tőle.
3. szint. Közepes önrész közepes levonás
4.szint Magas önrész minimális járulék levonás

Nos számolj utána kik maradnának az első szinten és kik a 4.-en.

Szerinted működőképes maradna a rendszer?"

Röviden: igen, működőképes lenne a rendszer. Kicsit hasonlóan működik a francia modell is, és ott is működik.

Kicsit bővebben: Jogos a felvetésed, de már többször leírtam, hogy az általam leírt modell tartalmaz egy alapvető különbséget a ma általános gyakorlathoz képest, ugyanis ez a modell valóban nem működőképes addig, míg a jelenlegi járulékokat nem bontjuk két felé. A korábbi eü rendszer egyik legjelentősebb tévedése, hogy egyféle eü járulék létezik, amelyet csupán az alkalmazottak fizetnek, de mindenki ellátását ebből finanszírozzák. Azét is, aki fizet járulékot és azét is, aki rászorultsága, igazolt helyzete miatt járulékfizetésre nem kötelezhető. Tehát a járulékfizetőket nem szabad "elengedni", vagy jelentős járulékkedvezmény lehetőségét biztosítani számára, mert akkor - ha sok járulékfizető egyre kevesebbet fizetne a kasszába - nem lenne miből finanszírozni az igazolta rászorulók ellátását.

És ez igaz is, ezt így nem lehetne megoldani.

Ezért mondom azt, hogy a mai járulékoknak nyilvánvalóan van egy olyan része, amelyből a rászorulók kasszáját, és van egy olyan része, amelyből a befizetők kasszáját kellene feltölteni.

Az előbbit adó jelleggel kell kivetni - kedvezmény természetesen erre nem járna és szolidáris járuléknak hívni,
az utóbbit viszont - amit saját ellátásunkért fizetünk - már nyugodtan ki lehet engedni a piacra, lehet akár mekkora önrészt és kedvezményt biztosítani erre befizetésre, hiszen az eltartottak kasszáját már feltöltötték. Ez utóbbi tehát a valódi biztosítási díj lenne, a valódi biztosításra jellmező tulajdonságokkal.

A két kassza, a szolidáris és a biztosítási kassza szétválasztása lenne szvsz a valódi egészségügy-finanszírozás, egészségbiztosítási reform.

Ennek viszont Te számolj utána, hogy működőképes-e!
Törölt felhasználó 2008. 03. 04. 18:27
Előzmény: #954  Törölt felhasználó
#959
fidel,

Bocs, mostanáig nem vettem észre, hogy reagáltál egy korábbi írásomra...

Egyébként pedig ismét mondom, hogy teljesen marginális kérdés arról vitázni, hogy pontosan mikor volt eü járulékemelkedés és járulékcsökkenés, valamint, hogy a csökkenéssel egyidőben, vagy kicsit korábban vezették-e be a vizitdíjat, mint kvázi önrészt.

Felesleges, mert az állam nem piaci biztosító, aki egyszerre több ajánlatot is eléd tesz, hogy "tessék, itt van a biztosítás X Ft-ért Y önrésszel, X-20%-ért 2Y önrésszel, és fele díjon 10X-es önrésszel, legyél oly kedves, válassz!"

Az állam azt mondja, hogy egyensúlyt akarok teremteni az eü kasszában, hoyg ne a költségvetésből kelljen pótolni a kassza-hiányt. Mit tehetek?
- emelem a bevételeket/járulékot (2004-ben és 2006-ban megvolt).
- csökkentem a kiadásokat (TVK-val, amely szerintem sem biztosításkonform, sokkal inkább költségvetési eszköz, és mindig is az állami eü egyik legnagyobb bűnének tartottam)
- bevezetem az egyéni hozzájárulást, visszaszorítandó a felesleges orvoshozjárást (ha visszaemlékszel, egyszer volt egy olyan statisztika, hogy a magyar ember 2-3-szor annyiszor találkozik orvossal, mint az eu átlaga, bár nem emlékszem a pontos számokra, pedig egyszer idéztem is.)

Az állam nem biztosító, így nem kell, hogy egybe essen a járulékcsökkentés az egyéni hozzájárulás bevezetésével. Az állam költségvetési szempontok, és nem biztosítás-szakmai szempontok szerint dönt. Ha a kiadáscsökkenés (TVK és vizitdíj) nyomán lehetőség nyílik a járulékcsökkentésre, akkor csökkenti a járulékot - pláne, ha még politikailag is hasznos ez a lépés.

Csupán azért, mert az állam nem biztosító, és nem köti egyértelműen össze a járulékcsökkentést és az igénybevételenkénti hozzájárulás (értsd: önrész) bevezetését, attól még az önrész intézményét - pláne az általam is vázolt, válaszható önrész intézményét nem kellene népszavazáson hosszú időre lehetetlenné tenni.

(Azonos kérdésben/témában ugyanis nem lehet népszavazást kiírni egy jódarabig, s amit népszavazással tiltottak meg a kormány számára, azt - vélelmezem - csak népszavazás oldhatja fel.)

A válaszható önrészről pedig elég ellentmondóan nyilatkozol akkor, amikor úgy fogalmazol, hogy "de vigyázni kell a rendszerrel", meg úgy, hogy "természetsen mindezt úgy, hogy a nyugdíjasok esetében már ne lehessen választani".

Akkor most választható, vagy csak korlátozottan választható?

(Egyébként azok a nyugdíjasok, akik NEM maguk fizetik a járulékokat, hanem az adófizetők, azok számára valójában nem is értelmezhető a válaszható önrész, hiszen nyilván a legalacsonyabbat választanák, viszont Te inkább arra gondolsz, akiknek fizetnek járulékot/biztosítási díjat. Ha fizetnek díjat, akkor viszont választhatóvá kell tenni az önrészt, lehetőséget teremtve ezáltal a díjcsökkentésre, ha tetszik neked, ha nem. Ez így demokratikus. Jól néznénk már ki, ha parlamenti választásra se mehetnének el a nyugdíjasok... :) Ha lehet választani, akkor mindenkinek lehetőséget kell rá biztosítani, nem lehet szelektálni.)

A további gondolatmeneteidet pedig nem igazán értem...
pampa 2008. 03. 04. 18:23
Előzmény: #957  Törölt felhasználó
#958
akira

Amit te megálmodtál az egy új,érdekes rendszer lenne.
Csak...
Gondold végig,bevezetjük és lesznek szintek.
1.szint: Minden marad így nemfizet önrészt és fizeti a mostani magas járulékot
2. szint Kicsi önrészt fizet és egy kicsivel kevesebb járulékot vonnak le tőle.
3. szint. Közepes önrész közepes levonás
4.szint Magas önrész minimális járulék levonás

Nos számolj utána kik maradnának az első szinten és kik a 4.-en.

Szerinted működőképes maradna a rendszer?
Törölt felhasználó 2008. 03. 04. 18:00
Előzmény: #955  pampa
#957
pampa,

Látod, erre mondom azt, hogy amikor a politikusok kommunikálnak, akkor szinte minden alkalommal, de mindegyik oldal hazudik. Mert erről szól a politika. A buta tömegek befolyásolása.

Miközben minden szakember - de szerintem még a politikusok is - tisztában vannak azzal, hogy az egészségügyben igen is szükség van önrészre ahhoz, hogy a pazarlás visszaszoruljon, azzal is tisztában vannak, hogy a 300 Ft nevetséges összeg és magasabb, 1000, 3000, vagy - váalsztható módon - mégtöbb szükséges (természetesen egyértelműen definiálva a menteségre jogosultak körét és módját), a politikusok mégis demagóg módon süketelnek az általános vizitdíj-eltörlésről, meg a nevetséges 300 Ft, meg a még mindig nevetséges 1000 Ft-ra történő emelésről.

Hidd el, tisztában vagyok vele, hogy nekem milyen egészségbiztosítás felene meg, és ha választhatnék, 100.000 Ft-os önrészt választanék, ahogy az autóm biztosítása esetén is annyit választottam - bár lehet, legközelebb még magasabbat választok.

Ha kis baj miatt kell orvoshoz fordulnom, azt így is úgyis ki tudom fizetni - így, hogy én fizetem, legalább valódi fogyasztóként tudok fellépni a szolgáltatómmal szemben, nem pedig az OEP-nek kiszolgáltatott rászorulóként várok a soromra...

Ha nagy a baj - értsd: drága lenne a szükséges ellátás, műtét - akkor pedig úgyis a biztosító fedezné (vita nélkül) az orvosilag szükségessé váló ellátás költségeinek jelentősebb részét. Az önrészt pedig ebben az esetben is ki tudnám fizetni.

Másrészről pedig tisztában vagyok azzal, hogy a fent vázolt biztosítási mód nem lenne mindenki számára vonzó, sőt szerintem elérhető sem, ezért az államnak fenn kell tartania az állami egészségügy-finanszírozást első sorban a rászorulók számára az adófizetők pénzéből, de fenn kell tartania azok számára is az állami biztosítási rendszert, akik még a mai napig "azt hiszik", hogy még mindig szocializmus van Magyarországon. :)

Hazugság az egész 300 Ft-os vizitdíj-népszavazás, hazugság az 1000 Ft-tal való riogatás, és hazugság az emelés tagadása is. Hazugság, mert ennek semmi köze sincs a valóban szükséges reformlépésekhez.

Ékes bizonyítéka ez annak, hogy sokkal szívesebben vitatkozunk rongyos 6000 Ft-ról, mint általános érvényű alapelvekről, amelyek valóban jobbá tehetnék az egészségügyi ellátásunk színvonalát és a társadalom általános egészségi állapotát.

Törölt felhasználó 2008. 03. 04. 17:10
#956
"A népszavazás azonban nem egy közgazdasági problémáról szól, ezek az eszközök szimbólumokká lettek, miközben egyik érintett területen sem látható az egyén szintjén, hogy mi is a megélhető tartalma ezeknek a reformoknak."
pampa 2008. 03. 04. 14:35
Előzmény: #954  Törölt felhasználó
#955
És az melyik párt volt aki a 2006-os kampányban fizetett tv-hirdetésekben kampányolt hazugságokkal?
És az hogy a kormány a nem győzelme esetén 1000 ft-ra emeli a vizitdíjat csak akkor lehet hazugság ha bekövetkezik, mármint a nemek győzelme és mégsem emelnek. Addig csak feltételezés....

MSZP: hagyják abba a választók hazugsággal való befolyásolását!
2008. március 04. 14:15 | Forrás: MTI
nyomtat | elküld

Nyakó István

A választók hazugsággal történő befolyásolásának felhagyására szólította fel Nyakó István, az MSZP szóvivője azokat, akik közvélemény-kutatásnak álcázott rémhírterjesztést folytatnak.

Kapcsolódó cikkek
"Talán még időben szólok: Tarlós úr, most túl messzire mentek"
A Tárki nevével visszaélve kampányolnak
MSZP: közvélemény-kutatásnak álcázzák a suttogó propagandát
Orbán: március 9-én pontot tehetünk a hazugságra épülő kurzus végére

"Ismételten és nyomatékosan szeretnénk felszólítani azt a közvélemény-kutató cégnek álcázott kampánycsapatot és kenyéradó gazdáikat, hagyjanak fel a választók hazugsággal történő befolyásolásával" - fogalmazott a kormánypárti politikus.

A szóvivő elmondta: az elmúlt napokban Budapestről, ma már az egész ország területéről hívják felháborodott állampolgárok az MSZP országos központját azzal, hogy telefonos közvélemény-kutatás keretében azt kérdezik tőlük, mit szólnak ahhoz, hogy a kormány 1.000 forintra emeli a vizitdíjat.

Nyakó István szerint ez a közvélemény-kutatásnak álcázott rémhírterjesztés alkalmas arra, hogy felkeltse a választók szimpátiáját az igenek mellett kampányolók iránt.

A szóvivő szerint a közvélemény-kutató cégeknek nem áll érdekükben ilyen cselekedet. Mint mondta, a napokban a cégek is elhatárolódtak ettől.

Arra a kérdésre, kinek áll akkor érdekében ez a közvélemény-kutatás, Nyakó István közölte: azoknak, akik a reformellenes igen szavazat mellett kampányolnak.

Nyakó István vasárnap számolt be arról, hogy a párt országos központjánál az elmúlt napokban több állampolgár is jelezte, hogy közvélemény-kutatók hívják fel őket és azt kérdezik, tudnak-e arról, hogy 1.000 forint lesz a vizitdíj. A szóvivő akkor azt mondta, közvélemény-kutatásnak álcázott rémhírterjesztés folyik.

A TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. hétfőn jelezte a cég nevével visszaélve folyik a közvélemény-kutatásnak álcázott propagandakampány a népszavazási kérdésekben.

Az elmúlt hetekben egy sajtóhír arról szólt, hogy a kormány 300 forintról 1.000 forintra emelné a vizitdíjat. A kormány határozottan cáfolta az erről szóló híreket, míg a Fidesz egy 2007 őszén készült pénzügyminisztériumi háttéranyagra hivatkozott, ami nyolcszáz forintos vizitdíjjal számolt.

Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 18:09
Előzmény: #952  Törölt felhasználó
#954
Rosszul látod, szerintem!

Ugyanis az EHO csökkentése a járulékszint emelésével egyidejűleg szerintem pont rossz lépés a kormány részéről, mert adóelkerülésre jobban ösztönöz!

Az EHO csökkentés egyébként semekkora tehercsökkenést sem jelenett soha a kisjövedelműek számára! Ez vitathatatlan!!!
(Ha nem tehercsökkenésre gondoltál, akkor írd azt, nem keresek (én sem!) odaillőbb szavakat!)

2004-ben, ha jól emlékszem, 1%-kal nőtt a közvetlen eü-vonatkozású járulék alapú elvonás.
2006-ban további 2%-ot nőtt a vonatkozó elvonás.
2007-ben már nehezebben követhető, mert új elemek léptek be a járulékalapba (ami egyébként valóban nem lenne önmagában baj!)
Ugyancsak nehezíti az ilyen megközelítésben való vizsgálatot az EHO mértékének és módjának változása is...

Biztos van erre egy jó(bb) módszer (átlagbéren keresztül vizsgálni?), de most nem veszem rá a fáradságot (de ha gondolod, esetleg Te...).

---

A járulékok fix részének csökkentése pont azt eredményezi, hogy sokan a valós nettó jövedelmükre vetítte járuléknál kevesebbet fizethetnek, az adóelkerülések keresztül.
Ezért nem tartom helyesnek ezt a megoldást (nem csak a kiskeresetűek után lesz kevsebb bevétel).

Persze így eljutunk általánosságban az adó-kérdésig, és az általam szajkózott sorrendig:
- első lépés: a tényleges ráfordítás tényleges elkülönítése (ami eü-re megy az szedje be az állam eü-alapon,
- ezzel párhuzamosan szdje be mindenkitől a tényleges nettó jövedelme alapján államot megillető részt (s nem csak az eü-járulékok vonatkozásában),
- az új helyzetben meghatározható az új adómérték, változatlan alapfeltételek mellett,
- s ezzel egyidejűleg lehet racionalizálni a működést (ami alatt csak harmadsorban értek kvótákat),
- majd, választhatóvá lehet tenni az önrészt (jól olvasod, önrészt, de választhatóan és csak mindezek után, ha a valós bevétel és a valós költség látható) - de vigyázni kell a rendszerrel, mert természetes motivácó, hogy a fiatal egészséges a nagy önrész kis járulékot válassza, míg idősebb korban ez fordul (de Neked magyarázzam...?),
- s természetsen mindezt úgy, hogy a nyugdíjasok esetében már ne lehessen választani, marad a 100% járulék és a 0%, 0 Ft önrész!

Szóval lenne (lett volna) egy olyan mód, ami lehetővé tette volna a kormánynak a vizitdíjat, úgy hogy szavazni értelmetlen lenne arról. De nem ezt választotta, hanem csupán jövedelemelvonás növelésének eszközeként...
(Az, hogy közben a nyudíjjárulék aránya nőtt a TB-járulékokon belül, még nagyobb pofátlanság, hiszen a nyugdíjkassza hiányáról szó sem volt, illetve azt is a "közadóból" egyenlítették ki.
S adóból sem vonnak kevesebbet, holott régen az eü-kasszába is vándorolt az egyéb adóbevételekből...

Ha lenne kedvem, egy olyan összeállítás lenne praktikus, ami bevételi kategóriák szerint vizsgálja az egyes "pénztárakat", így az eü-kasszát is, majd megnézzük, hogy ami az eü-kasszába nem közvetlenül kerül (járulék, adó) az mennyivel lell kevesebb (és figyelembe véve azt is, hogy el is vontak ~300 milliárdot az eü-kasszából) amit visszakaptunk.
Ha többet kaptunk vissza, akkor jó (bár kérdéses, hogy érdemes-e az egészségen így spórolni...), ha nem, akkor viszont jogos a kérdés.

Nekem meggyőződésem, hogyha a TB-n belül átcsoportosításokat is figyelembe vesszük, ma többel kevesebbet költenek az eü-re, mint amennyi a járulékcsökkentés volt 2008-ban. Ráadásul távolról sem biztos, hogy ez így is marad (IGEN - járulékemelés, NEM - vizitdíjemelés - a kormányzat terve)

(A 2008-as költségvetés eü-részével még nem kívánok érdemben foglalkozni, mert távolról sem biztos, hogy a jelenleg alkalamzott struktúra végleges (lásd 2006.)!)
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 15:28
Előzmény: #951  csuloktata
#953
tata,

Most csak erre reagálok, mert mennem kell:

"Amennyiben értelmesebb kérdést akartak a kormánypártiak, akkor miért nem engedték a pénztár törvény mostani népszavazásra bocsátását?"

A pénztártörvényt szintén nem lehet népszavazásra bocsájtani, mert úgy járunk, mint az EU a franciákkal az EU-alkotmány népszavazakor.

Korábban leírtam, hogy milyen tipusú népszavazást tartottam volna célszerűnek.

Ahogy a renszerváltást is megszvaztuk azért, hogy szabadok akarunk lenni, szabadon szeretnénk vállakozni, szabadon akarunk választani több lehetőség közül pl. a pártok között, úgy az eü-vel kapcsolatban is hasonló kérdéseket lehetne népszvazásra bocsájtani:
Pl: akarja-e, hogy szabadon választható legyen bárki számára, hogy a szolgáltatást az állami vagy a piaci egészségbiztosítási rendszer alapján kapja? vagy valami hasonló értelmű és célú kérdés.

Az, hogy nem ilyen kérdésről szavazunk, az egyrészt az ellenzéken, másrészt a kormány, az OVB és az alkotmánybíróság dilettantizmusán múlt.

Hozzáteszem, hogy a népszavazás sem tudná megakadályozni, hogy egy magánbiztosítóval olyan szerződést kössek, amely önrészt tartalmaz.

Csak egyenlőre tiltja a törvény, hogy a társadalombiztosításomat magán-egészségbiztosításra cseréljem, mégpedig olyan okokra hivatkozva, amely egyébként "fájdalommmentesen" áthidalható volna...

Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 15:14
Előzmény: #948  Törölt felhasználó
#952
fidel,

"Az eü járulék legutóbb 2006-ban nőtt és minden jövedelemszint számára."

2006 januárjában még nem volt vizitdíj ugye? 2004-ben pedig pláne nem volt. Menniyvel is nőtt akkor az eü járulék? Írd ide légy szíves!

"Az EHO hatás a fix díja révén nem lehet ilyen egyszerűen meghatározni, hiszen minél kisebb a jövedelem annál nagyobb a súlya, azaz annál nagyobb arányban emeli a kisebb jövedelemre vetített elvonást."

Valóban nem, de a vizitdíj ugyen a kisebb jövedelműeknek jelenthet terhet. Évi max. 6-12.000 Ft-ot, ezt nem tudom pontosan.

És az EHO mikor és mennyit csökkent? Évente ez mennyi tehercsökkenést jelentett a kisjövedelműek számára?

Egyébként szerintem a fix összegű EHO a kisjövedelműeknek rosszabb, mint a magasabbaknak, így nagyon helyes, ha a kormány először a járulékok fix részét csökkenti, és csak utána csökkenti az arányosat, miközben a járulékfizetők körét bővíti.

A végén még meggyőzöl arról, hogy ez a kormány csinált valamit jól is... :)

"Elvonás alatt nem minden létező elvonást értek, hanem szövegkörnyezet szerint csak (és szorosan) az eü-vel kapcsolatosakat!"

Akkor javaslom az "eü járulék" és az "EHO" kifejezések használatát, ha arra is gondolsz, mert úgy biztosabb, hogy ugyanarról vitázunk...
csuloktata 2008. 02. 29. 15:07
Előzmény: #941  Törölt felhasználó
#951
Akira!

Kénytelen vagyok figyelni mit mond az egyik, s mit a másik. Pontosan mit mondanak, az elég nehéz össze szedni, mert a média az amúgy is homályos kijelentéseket tovább maszatolja, mondatokat ragad ki- kap fel.

Egy kormányon levő erő mindig is előnyben van, mert nem csak az elképzeléseit tudja elmondani, hanem azt megvalósítva annak eredményét is bemutathatja. Namost hibátlan ember, hibátlan kormány nincs. Ez egyértelmű. Tesznek ezt- azt, egy része érthető, másik része dühít. Egyenleget lehet vonni hová jutott a megvalósított programjával.
A tények ismeretében a 2002- től tartó kormányzás eredményei borzalmasak, az össze- vissza kacsázás, félévente történő programhirdetések eredménye sajnos beérett. Ezeknek a vagyoneladáson túl máson nem jár az esze, eddigi mérlegük siralmas.
Nulla bizalom van a tevékenységük iránt (nem csak a szakmai hozzáértésükben kételkedem, hanem jó szándékukban is).
Nem ismerek a népszavazásnál demokratikusabb eszközt (nálunk meg a rendkívüli választás is antidemokratikus:) ). A kérdések meg olyanok, mint reform, ne feledd 1 éve tették fel. Amennyiben értelmesebb kérdést akartak a kormánypártiak, akkor miért nem engedték a pénztár törvény mostani népszavazásra bocsátását?
Röviden ennyi.
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 15:06
Előzmény: #949  Törölt felhasználó
#950
Le a hazudozós nagyorrú fabábúval!
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 15:04
Előzmény: #947  Törölt felhasználó
#949
Pont, hogy jó nyomon jártam!
;-)

Pont azért olcsóbb az azonos minőságű kínai termék, mert olcsóbb a kínai munkaerő.

Azt, hogy a gyártó nem jószívből adja olcsóbban, hanem a verseny miatt?
(Eleinte persze azért adta olcsóbban, mert a Made in China-t nem vette volna meg senki annyiért, mint a Made in Germany-t...)
Egyértelmű! Miért is adná olcsóbban, ha a piaci ára annyi? Jöhet a verseny és az majd lenyomja olyan szintre, amin a nyereség még több is, mint ha Made in Germany lenne...

Éppen ezért fontos ott, ahol a monopolhelyzet "szükségszerű" és feloldhatatlan (lásd MTELEKOM a vezetékes piacon) az állam határozza meg úgy az árat, hogy hatékony gazdálkodás mellett ne legyen módja a gázszolgáltatónak extra profitra szert tennie, semmiért... Legegyszerűbb módja ennek az lett volna, hogy nem adják el az ilyen szolgáltatókat. (Ehelyett eladták, de legalább 8%-os hasznot ígértek nekik..., persze nem ígérni kellett volna 8%-ot biztosra, hanem maximalizálni azt 8%-ban...)
De eladták!
Akkor meg minden tekintetben vegyék figyelembe az árakat és a benne levő piaci árszint alatt levő elemeket is...

(Ha majd nem lesz vezetékkényszer az energiahordozóknál, akkor majd jöhet a verseny, de addig úgy sem lesz. liberalizáció nem verseny, szükségszerűen. Lásd a fővárosi taxicégek ügyét, az autópályakonzorciumok közbeszerzési botrányait, a vezetékes telefon és kábeltv versenykorlátait...).
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:50
Előzmény: #945  Törölt felhasználó
#948
Kifejezetten az eü-járulékról beszéltem, nevezve azt elvonásnak.

ÁFA, ja az is egy nagy hazugság volt! A 15-ből, meg 20 lett. S a 15 12,5-ből lett 15...

Az eü járulék legutóbb 2006-ban nőtt és minden jövedelemszint számára.
(2007-ben pedig kiterjesztették számos addig járulékmentes jövedelemre a járulékfizetési kötelezettséget...)
(Azt megelőzően 2004-ben...)

Az EHO hatás a fix díja révén nem lehet ilyen egyszerűen meghatározni, hiszen minél kisebb a jövedelem annál nagyobb a súlya, azaz annál nagyobb arányban emeli a kisebb jövedelemre vetített elvonást.

---

Elvonás alatt nem minden létező elvonást értek, hanem szövegkörnyezet szerint csak (és szorosan) az eü-vel kapcsolatosakat!
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:44
Előzmény: #944  Törölt felhasználó
#947
fidel,

Rossz nyomon jársz.

Szerinted a Kínában gyártott termékek ára azért csökken a világpiacon, mert a gyártó elismeri, hogy tényleg olcsóbban gyártom ugyanazt, mint pl. az EU-ban és így nem akar annyi extraprofitot?

Na ne viccelj.

A kínában gyártott áru először nem volt olcsóbb, mint a máshol gyártott, csak a gyártó keresett az olcsó kínai munkaerőn többet. Aztán ez a profit más gyártónak is szimpi volt, és ő is kínában kezdett el gyártani. Ha el akart adni, akkor olcsóbb árat kellett meghirdetnie. Aztán jöttek még mások is, és kialakult a verseny, ma már a legtöbb kínában gyártott termék olcsóbb, mint korábban volt. Az egyre több gyártónak azonban egyre több munkaerőre volt szüksége, így - ha éppen kínában nem lenne szinte korlátlan a munkaerőpiac -, akár még emelkedésnek is indulhatna, talán picit meg is indult a bérek növekedése. Egyenlőre azonban csupán egyre többen vannak, akiknek egyáltalán van bérük....

Szóval a magyarországi gázcég nem fog csak azért magasabb bért fizetni, mert a német munkás többet kap. De nem ám! Akkor fog többet adni, ha már a korábbi alacsony bérért nem kap gázóraleolvasót, mert a gázóraleolvasó megtanult 3 nyelvet, kitanulta a bankszkmát és elment brókernek 10-szer annyiért.

Majd, ha munkaerőpiaci hiány mutatjkozna gázóraleolvasóból, akkor lesz ott számottevő fizetésemelés.

Érted már?
jacksonhole 2008. 02. 29. 14:33
Előzmény: #941  Törölt felhasználó
#946
A legtöbb dologgal maximálisan egyetértek. Amiről más a véleményem, az a mindenkori ellenzéki szerep: én kevésbé figyelek rá. Mondhatnám azt is, hogy nekem tökmindegy, hogy ki mennyire demagóg ellenzékben, csak kormányon ne legyen az (sajnos a szocikkal pl. épp ez volt a gond).
Egy dolog számít, a track record. Abban pedig elég nagy az asszimmetria...
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:31
Előzmény: #942  Törölt felhasználó
#945
fidel,

ismét a csúsztatások:

"De a 2004-eshez viszonyítva még mindig magasabb az elvonás mértéke,"

Most elvonásról, járulékokról, vagy pusztán az eü járulékokról beszélünk? mert ha nem csak az eü járuléákokról, akkor most jöjjek azzal, hogy az áfa-t is csökkentették 25-ről 20%-ra, így összességében ez -5%-os elvonás-csökkenés?

De nem jövök ezzel, viszont maradjunk meg pusztán az eü járulékoknál és az EHO-nál.

Írd ide kérlek, hogy pontosan melyik évben nőtt utoljára az eü járulék (munkáltatói és munkavállalói +EHO), és milyen jövedelmi szinttől nőtt!

Azután majd folytathatjuk.
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:27
Előzmény: #939  Törölt felhasználó
#944
"Otthon a csapból folyó gáz árában csupán picinyke részt tesz ki a munkatársak bérköltsége, de ők is pontosan annyit keresnek, mint amennyit az ő munkájuk ér. Ha kevesebbet keresnének, akkor ők is keresnének jobban fizetőt. ha mégsem talál, akkor az ő munkája annyit ér, amennyit kap. A piac így működik, a versenyben vannak győztesek, van a középmezőny, és vannak vesztesek is. A rendszerváltáskor ezt szavaztuk meg, ha nem tetszik lehet menni kubába. fide_L majd segít rajtuk... :) "

Berlinben (de máshol Németországban is ekörül van) egy GJ fűtőértékű gázért kb 15€ fizet egy berlini, ugyanez Magyarországon kb 11-12€.
Ha Budapesten 15€ lenne a gázár, az azt jelentené, hogy minden járulékos költség ugyanannyiba kerül, mint Németországban, azaz a munkabér is annyi lenne, mint GER-ban.

Ezért ha a magyar gázár eléri a mostani 100 Ft feletti ár ~130%-át, akkor az azt jelenti, hogy a szolgáltatónak vagy extraprofit van rajta, vagy pedig azt, hogy egy magyar gázóraleolvasó pont ugyanannyit keres, mint egy német...

Bár azt valóban nem tudom pontosan, hogy egy m^3 gáz árában mennyi olyan összetevő van, ami magyarországon a világpiaci ár alatt szerezhető be (mert az, hogy a munkaerő ára csupán 35%-a németországinak, még nem jelenti azt (sőőőt!), hogy arányaiban ez túlsúlyos a gáz fogyasztói árában...).
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:25
Előzmény: #940  pampa
#943
Pampa,

Tudok, de oda ilyen gondolkodással nem vennének föl.. :)

LET már egyszer belinkelte, hogy miként változtak az eü járulékok, és abban nem emlékeztem emelésre, csak csökkentésre. Pl. csökkent az EHO is egy-két éve.

De nem ez a kérdés, hanem az, hogy ha nem lehet önrész, akkor a jövőben esély sem lesz a járulékok csökkentésére, viszont ha valódi, választható önrész és valódi piaci biztosítás volna, akkor a piac automatikusan csökkentené a járulékként/biztosítási díjként befizetett pénzeket. Az egészségügyre fordított összes kiadás azonban nőhetne, hisz' az igéynbevételkor fizetendő önrész volumene jelentősen megnőne. Ezt az önrészt azonban bizonyosan nem az ablakon dobnánk ki - mint a jelenlegi járulékaink egy jelentős részét -, bizonyosan a saját magunk ellátását fedezné. Hiszen ki az a bolond, aki olyan ellátásért fizetne önrészt, amelyet nem kapott meg, vagy nem volt rá szüksége?

Egyébként pedig Te beszélsz mellé:

"Nem volt vizitdíj és emelték a járulékot"

Ha még nem volt vizitdíj és emelték - szerinted - a járulékot, akkor annak a járulékemelésnek mi köze a vizitdíjhoz?

Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:17
Előzmény: #939  Törölt felhasználó
#942
"Egyrészt idén csökkentették az eü járulékokat - igaz, csak később, mint ahogy bevezették a vizitdíjat -, ..."

De a 2004-eshez viszonyítva még mindig magasabb az elvonás mértéke, illetve ki van terjesztve számos olyan jövedelemre is, amire korábban nem volt (ez nem feltétlenül baj...).

Azaz a 2008-as járulékszint százalékosan is magasabb és bővebb körű (bár még mindig sok a "kibúvó", mint a 2004-es volt.

Tehát a vizitdíj nem csökkentette a járulékterhet, sőt, magasabb szinten van, mint korábban volt.

---

Az igaz, ha 1000000 Ft lenne a vizitdíj, akkor járulék sem kellene, de ugye nem jössz most ezzel...
Törölt felhasználó 2008. 02. 29. 14:14
Előzmény: #937  csuloktata
#941
tata,

nem mondtam, hogy egyetértenék azzal, ami itt megy, sőt.
Csupán fel kívántam hívni a figyelmet arra, hogy mi megy itt. Vegyétek már észre.
Járok szavazni, legutóbb pl. a fidesz jelöltjére szavaztam 2006 tavaszán és őszén is rá szavaztam volna, ha indult volna jelöltje az én településemen, de sajnos nem indult.

Németországban és Franciaországban is hazudnak, csak még ügyesebben (Olaszországban még többet is, mint nálunk), de ott nem most tanulják a demokráciát, és jobban tudják, hogy mit szabad elhinni a kampányból...

Engem nem az érdekel, hogy mit mond az egyik, vagy másik párt, hanem az érdekel, hogy mit tesz (mint azt már sokszor elmondtam).

Fogalmam sincs, hogy mi várható 2010-ben, de szerintem teljesen mindegy, egyik kutya, másik eb.

Csupán próbálom megtalálni azokat a momentumokat (igen nehéz), amelyek valamelyest javíthatnának a jelenlegi helyzeten.

Az egészségügyben és a felsőoktatásban pedig bármilyen kommunista beidegződés lebontásának bármilyen halovány próbálkozása is üdvözlendő szerintem (én már ilyen aprócska eredményeknek is tudok örülni), és a vizitdíj/önrész, vagy a tandíj bevezetését ilyen aprócska eredménynek tartom.

Természetesen a szociális célú mentességek fönntartásával !!! Így, ha valahol szociális ellentmondásokat észlelnénk, akkor nem kellene rögtön a fürdővízzel a gyereket is kiöntenünk, azaz a vizitdíjat vagy a tandíjat megszüntetnünk, elegendő lenne ezeket a részleteket kijavítani.

Ezen aprócska eredmények népszavazáson történő eltörlését pedig szarvashibának, a kommunizba visszavezető út első állomásának tartom.

"Nem lehet következmények nélkül kormányozni!"

Egyetértek, de az ellenzéki szerepet sem lehet következmények nélkül művelni - lásd fent.

A politika visszásságait nem a jelenlegi kormányban látom - bár kétségtelen, hogy a kormányon lévőknél mindig jobban látszik, amikor a fidesz volt kormányon, ott is jobban ordítottak a hibáik és a töketlenségeik -, hanem az egész mai politikai elit elkorcsosult gondolkodásmódjában.

Egyik kutya, másik eb, de mindkettő korcs...

Topik gazda

LET
4 4 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek